Työkyvyttömyyseläke?
Kuinka helposti sen saa reilusti yli 30 vuotiaana? Taustaa sen verran, että lähes koko ikäni olen ollut työtön (työkokeiluja, pätkätöitä ja kesätöitä) joskus jopa vuoden ollut kotona putkeen kun ei ole palkattu ja opiskeltava uusi ala. Sitten taas työtön ja joskus kesätöitä ja sama uudestaan.
Lisäksi on nivelrikko polvessa ja kädet menee helposti sijoiltaan (yliliikkuvat nivelet) . Ahdistuneisuushäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja alkoholin liikakäyttö diagnosoitu.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mahdollisuuksia noilla vaivoilla. Kelan tukemaan koulutukseen voit ehkä päästä.
Ja terapiaan ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään mahdollisuuksia noilla vaivoilla. Kelan tukemaan koulutukseen voit ehkä päästä.
Ja terapiaan ehkä.
Olen jo kuntoutustuella käynyt ammattikoulun eli sen toisen alan ammatin. Olen myös tällähetkellä mielenterveyspuolella puhumassa
Valvo viikko, menet psykoosin takia päivystykseen, toista tarvittaessa pari-kolme kertaa vuoden aikana, kyllä se siitä.
Alkoholismilla pääsee suht helposti verrattuna mt-ongelmiin ja fyysisiinkin sairauksiin ja vammoihin.
Et noilla perusteilla tule sitä saamaan. Itse olen vaikeasti monisairas ja usean lääkärin toimesta työkyvyttömäksi todettu, siltikin saa tapella tk-eläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismilla pääsee suht helposti verrattuna mt-ongelmiin ja fyysisiinkin sairauksiin ja vammoihin.
Pitääkö sitä ennen käydä jossain kelan kuntoutuskursseilla tms vai voiko lääkäri kirjoittaa lausunnon ensin?
Vierailija kirjoitti:
Lopeta juominen!
Olen jo vähentänyt paljon
ei pääse noilla. Itse 50 v., yli 5 v kestänyt keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, ADHD ja epävakaa persoonallisuus. Selkä paskana, vakava uniapnea. Täysin työkyvytön mutta en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaan pistivät kuntoutukseen jonka Kela sitten kielsi koska olen "työkyvytön". Eli nyt olen työkkärissä "työnhakijana" jonka kohdalla lukee "työvoiman ulkopuolella". Tsemppiä!
Ei sinne helpolla pääse. Itse pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 34-vuotiaana vuosien terapioiden ja erilaisten työkykyä kartoittavien toimien avulla. Esim piti pajalla työskennellä pari vuotta ennen sitä. Lisäksi olin ollut kuntoutustuella jo 12 vuotta siinä kohtaa kun eläke myönnettiin. Eläke myönnettiin diagnooseilla maanis-depressio ja epävakaa persoonallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Holismi estää.
Näinhän se on, ensin aletaan hoitaa alkoa, ennen onnistui kyllä joskus 80-luvun alussa
Mene lääkäriin ja kokeile pääset varmaan väliaikaiselle eläkkeelle.
Ensimmäisenä lääkäriin hakemaan sairauslomaa ja se tulee uusia aina kun on päättymässä. Sitten kun on ollut vuoden yhtäjaksoisesti sairauslomalla on mahdollista päästä kuntoutustuelle eli määräaikaiselle työkyvyttöömyyseläkkeelle. Kun määräaikainen työkyvyttömyyseläke on kestänyt tarpeeksi kauan ja on kertynyt riittävästi todisteita työkyvyttömyydesta erilaisten kuntouttavien toimien kautta, on mahdollista saada lääkäriltä lausunto päästä pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle. Näin minä itse ja eräs tuttava olemme saaneet työkyvyttömyyseläkkeen kolmenkympin puolivälissä.
Samanlainen tausta täällä. 35v työkyvyttömyyseläkkeelle ensimmäisellä hakemuksella. Sitä ennen pitkiä sairaslomia, uudelleen kouluttautuminen, työkokeiluja ja muutama vuosi kuntoutustuella. Tie on pitkä ja siinä todella selvitetään onko työkykyä jäljellä. Tuki- ja liikuntaelinten ongelmia.
Onkohan aloittajalla eds.
Kun yliliikkuvuutta ja lisäksi noin nuorena nivelrikko.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne helpolla pääse. Itse pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle 34-vuotiaana vuosien terapioiden ja erilaisten työkykyä kartoittavien toimien avulla. Esim piti pajalla työskennellä pari vuotta ennen sitä. Lisäksi olin ollut kuntoutustuella jo 12 vuotta siinä kohtaa kun eläke myönnettiin. Eläke myönnettiin diagnooseilla maanis-depressio ja epävakaa persoonallisuus.
Miten sait 12 vuotta kuntsaria 😯 Minä sain kaksi vuotta, sitten se katkaistiin, vaikka mun sairaudet eivät olleet kadonneet mihinkään. Oon nyt muutaman vuoden taistellut tk-eläkkeestä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja terapiaan ehkä.
Olen jo kuntoutustuella käynyt ammattikoulun eli sen toisen alan ammatin. Olen myös tällähetkellä mielenterveyspuolella puhumassa
Mikset tee opiskelemasi ammatin töitä?
Vierailija kirjoitti:
ei pääse noilla. Itse 50 v., yli 5 v kestänyt keskivaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, ADHD ja epävakaa persoonallisuus. Selkä paskana, vakava uniapnea. Täysin työkyvytön mutta en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaan pistivät kuntoutukseen jonka Kela sitten kielsi koska olen "työkyvytön". Eli nyt olen työkkärissä "työnhakijana" jonka kohdalla lukee "työvoiman ulkopuolella". Tsemppiä!
Pitäisi tuosta ainakin kuntsari irrota, koska Kelankin mielestä olet työkyvytön.