Asumiseen on tulossa iso muutos, jolla voi olla odottamattomat vaikutukset: Osuu satoihintuhansiin suomalaisiin
Huhtikuu iskee.
Asumistuen muutokset astuvat voimaan huhtikuun alussa, mutta vaikutukset vuokramarkkinoihin tulevat näkyviin vähitellen.
Noin 400000 suomalaista kotitaloutta on kattanut osan vuokrastaan yleisellä asumistuella, jonka kokonaispotti on 1,7 miljardia. Kun tukea keväällä leikataan, vaikutukset kasvukeskusten vuokramarkkinaan voivat olla dramaattiset.
Helsingin Rastilassa on tarjolla 36 neliön yksiö, jonka vuokra on 790 euroa. Onko se kallis vai halpa? Se on makuasia, mutta yhä useammalle vuokra on liian kallis huhtikuusta lähtien.
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Hämeenlinnassa tulee jatkossa maks vuokraraja olemaan 592 euroa. Vuokraovesta tolla hinnalla löytyy hulppeat 30 vuokraasuntoa.
Eli kämppiä on tarjolla ja valinnanvaraakin on! Ja tuolla hinnalla saa yhdelle hengelle asunnon helposti, ja melkoisen hulppeankin vielä.
Kyllä. Tuossa on monta sellaista, joissa voisin aivan hyvin itsekin asua. Ne olisi myös heti haettavissa, ja soppari olisi varmasti allekirjoitettu jo tällä viikolla.
Nyt pitäisi kaupunkien alkaa pikaisesti kaavoittamaan trailerparkkeja amerikan malliin. Sinne voisi tehdä edullisia asuntoja vaikka vanhoista merikonteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Hämeenlinnassa tulee jatkossa maks vuokraraja olemaan 592 euroa. Vuokraovesta tolla hinnalla löytyy hulppeat 30 vuokraasuntoa.
Eli kämppiä on tarjolla ja valinnanvaraakin on! Ja tuolla hinnalla saa yhdelle hengelle asunnon helposti, ja melkoisen hulppeankin vielä.
Kyllä. Tuossa on monta sellaista, joissa voisin aivan hyvin itsekin asua. Ne olisi myös heti haettavissa, ja soppari olisi varmasti allekirjoitettu jo tällä viikolla.
Niin, niitä asuntoja ei ole TARPEEKSI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitatko nyt tähänkin keskusteluun perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat? 30 on ihan riittävästi, jos tarvitset yhden.
Ai oliko niitä suomalaisia jotka tarvii halvemman kämpän vain yksi??? Ohoo tämäpä uutinen!
Ei, mutta jos joku Hämmenlinnassa tarvitsee tällä hetkellä vuokra-asunnon, niitä on kyllä saatavilla ja vuokrasopimus on täysin mahdollista solmia vaikkapa jo tänään tai huomenna.
Noin 400000 suomalaista kotitaloutta oli uutises
Vaikka vuokra alittaisi tukinormin niin silti asukas nostaa sitä Kela tukea. Ei se tuki sillä poistu, että vuokra alittaisi tukinormin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitys: Vuokra-asuminen Suomessa Euroopan kalleinta. Vuokralaiset käyttävät Suomessa suuremman osan tuloistaan asumiseen kuin muissa maissa, sanoo selvityksestä vastaava Turun yliopiston sosiologian professori Hannu Ruonavaara.
Aika monessa maassa, jossa olen itse vuokrannut asunnon, on esitettävä palkkakuitti. Vuokra ei saa olla yli 30% nettotuloista.
Tää olis kyllä huiman hyvä systeemi. Mun vuokra olisi silloin vaan 400€ nykyisen 800€ sijaan. Olisi varaa normaaliin ruokaan ja vaatteisiin!
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitäisi kaupunkien alkaa pikaisesti kaavoittamaan trailerparkkeja amerikan malliin. Sinne voisi tehdä edullisia asuntoja vaikka vanhoista merikonteista.
Mutta nehän merikontit maksaa ja niihin saa tukea. Eikö ideana ollut, että mitään tukea ei saa eikä myöskään mitään palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä valmis muuttaa sellaiseen, kun vaan asuminen on tarpeeksi halpaa. Olen saanut tarpeekseni ylihintaisista vuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mekin jotka maksamme itse elämämme mieluummin saisimme jotakin soviteltuja tukia ja tekisimme lyhyttä päivää. Nyt on kaikki samalla viivalla.
Ja kyllä omistusasunto kannattaa ostaa, kun katsoo että mistä.
Sitä omistusasuntoa kun ei osteta kovin äkkiä pelkillä määräaikaisilla työsuhteilla.
Kyllä ostetaan, osalla aloita pätkätyö on se normaali. Kyllä lainaa saa, kun on osoittaa että töitä on ennenkin löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitys: Vuokra-asuminen Suomessa Euroopan kalleinta. Vuokralaiset käyttävät Suomessa suuremman osan tuloistaan asumiseen kuin muissa maissa, sanoo selvityksestä vastaava Turun yliopiston sosiologian professori Hannu Ruonavaara.
Aika monessa maassa, jossa olen itse vuokrannut asunnon, on esitettävä palkkakuitti. Vuokra ei saa olla yli 30% nettotuloista.
Tää olis kyllä huiman hyvä systeemi. Mun vuokra olisi silloin vaan 400€ nykyisen 800€ sijaan. Olisi varaa normaaliin ruokaan ja vaatteisiin!
Todellakin! Olisi kyllä mahtavaa! Järjettömiä ylihintoja pyydetään kämpistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla olis varaa ruokaan ja vaatteisiin jos kaikki tuet poistettaisiin etkä palkkaa saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, niitä asuntoja ei ole TARPEEKSI.
Niin kauan kun on reilusti valinnanvaraa, ne eivät näytä loppuneen kesken. Ehkä se asunnontarve ei sittenkään ole niin suurta kuin propagandistit yrittävät täällä esittää, kun Kelarajan alittavat vuokra-asunnot pysyvät pitkiäkin aikoja tyhjinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitatko nyt tähänkin keskusteluun perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat? 30 on ihan riittävästi, jos tarvitset yhden.
Ai oliko niitä suomalaisia jotka tarvii halvemman kämpän vain yksi??? Ohoo tämäpä uutinen!
Ei, mutta jos joku Hämmenlinnassa tarvitsee tällä hetkellä vuokra-asunnon, niitä on kyllä saatavilla ja vuokrasopimus on täysin mahdollista solmia vaikkapa jo tänään tai huomenna.
Noin 400000 suomalaista kotitaloutta oli uutisessa. Sen verran pitää löytää niitä halpoja asun
Asuvatko kaikki asumistukea saavat ylihintaisessa asunnossa? Ja kaikkien on muutettava halvempaan?
Vierailija kirjoitti:
ei kenenkään ole pakko asua juuri helsinkiin, junalla vähän eteenpäin niin johan alkaa löytymään yksiöitä alle 600e. Jos makaat himassa tekemättä mitään, miksi pitää asua hyvien yhteyksien päässä Suomen kalleimmassa kaupungissa? Moni työssäkäyväkin asuu kehyskunnissa juuri asumismenojen vuoksi.
Tunnin ajomatkan päässä muuttotappiokunta, missä ei pieniä asuntoja juurikaan tarjolla vuokralle. Ainoa tapa saada asunto on ostaa se.
Tervetuloa maatumaan tänne maalle.
Ilmaisen asumisen ei pidä olla kovin houkuttelevaa ja laadukasta. Tukiin tottuneella menee aika sopeutua, mutta kyllä ne sopeutuu, kun ei muuta voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin! Olisi kyllä mahtavaa! Järjettömiä ylihintoja pyydetään kämpistä.
Aika ylihintainen toi 400 e. Sen pitäisi olla 0 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kunhan löytäisit sen 400€/kk asunnon. 😂 Kimppa-asuminenhan on monessa maassa todella yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 400000 suomalaista kotitaloutta oli uutises
Pk-seudulla ihan jokaikinen vuokra-asunto on ylihintainen ihmisten maksukykyyn nähden. Eli kyllä.
Muutos näkyy asteittain koska sehän muuttuu vasta kun asumistuki tarkistetaan seuraavan kerran. Vai muuttuuko se heti? Mikä muuttuu huhtikuussa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mekin jotka maksamme itse elämämme mieluummin saisimme jotakin soviteltuja tukia ja tekisimme lyhyttä päivää. Nyt on kaikki samalla viivalla.
Ja kyllä omistusasunto kannattaa ostaa, kun katsoo että mistä.
Sitä omistusasuntoa kun ei osteta kovin äkkiä pelkillä määräaikaisilla työsuhteilla.
Kyllä ostetaan, osalla aloita pätkätyö on se normaali. Kyllä lainaa saa, kun on osoittaa että töitä on ennenkin löytynyt.
LMAO!
Eli kadulle vaan kun ei asuntoa tarvitse?