Miksi hoitovastike on korkea?
Hoitovastike katsomissamme asunnoissa yhdessä 55e, toisessa 115e ja kolmannessa 285e. Miksi noin isot erot?
Kommentit (9)
Kuule, aika vaikea sanoa :)
Mutta vastike voi olla korkea esimerkiksi siksi, että säästetään jotain remonttia tai hankintaa varten tai siksi, että on velkaa. Pieni vastike voi tarkoittaa sitä, että taloyhtiön talous on kunnossa tai sitä, ettei kukaan välitä mistään eikä mihinkään yllättävään varauduta. Siis esimerkiksi.
esim
-onko yhtiö omalla vai vuokratontilla
-onko yhtiöllä esim vuokratuloja
-onko käytössä kiinteistöhuoltopalvelut
Ei kai sillä lainaa kateta vaan rahoitusvastikkeella? ap
Vierailija:
Ei kai sillä lainaa kateta vaan rahoitusvastikkeella? ap
Sellaisia lainoja joilla on tehty remontteja, esim. julkisivuremppa. Monesti osakkaalla on mahdollisuus maksaa oma osuutensa suoraan pois jolloin hoitovastike on pienempi kun taas sellaisella jota taloyhtiö lainottaa, eli taloyhtiö ottaa suuren lainan ja osakkaat maksavat tätä erissä takaisin.
Pidetään vähän korkeampi hoitovastike, että jää yhtiön tilille joka kuukausi vähän rahaa. Niillä rahoilla ollaan tehty jotain pieniä remontteja joka vuosi, eikä ole tarvinnut ottaa pankista lainaa ja säästytään siltä rahoitusvastikkeelta.
Tässä yksi esimerkki.
ja tuossa halvimmassa, toimitaan talkoilla? Tai jotain kunnan vaatimia kadunhoitomaksuja, kalliimpi jätehuolto? Kysy hallituken pj:ltä, mihin tuo raha menee. Ja neuvo: jos tuossa kalleimmassa se menee OIKEASTi ammattitaitoiselle isännöitsijälle ja huoltoyhtiölle, maksa mukisematta. Kannattaa pitkä päälle, usko mua.
Tää AV on kaikessa kettumaisuudessaan kyllä välillä myös kiva osoitus siitä että jotain naapuriapua edelleen on 2000-luvullakin. En mä uskaltais ollenkaan ostaa asuntoa jos en olis kysynyt täältä kaikkea mikä mietityttää :D
sillä on merkitystä, kuuluuko asunto kaukolämpöön (mikä siis sisältyy vastikkeeseen) vai onko sähkölämmitys, jonka siis maksat itse.
Ja mm tu mikä jo mainittiinkin, eli jos taloyhtiön asukkaat itse hoitavat lumenluonnit ja nurmikonleikkuut talkoohengellä, niin silloin myös on vastike pienempi.
Ei kai av-mammat sentään maksa vastiketta tietämättä miksi...