Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypo: Asuntojen hinnat jatkaa laskuaan

Vierailija
12.03.2024 |

No niin nyt tuli rehellinen uutinen päivän kauppalehdessä , olin jo miettinyt asunnon ostoa mutta nyt kannattaa odottaa ainakin vuoden .

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä kaikki asuntosijoittajat ja tee se itse -miljönäärit. Mites nyt suu pannaan? 

Moni sijoittaja edelleen ostaa asuntoja tiskinalta, kuten rahastoilta tai kunnilta suhteilla kolmasosaan markkinahinnoista. Tontoille tarjotaan sitten ainoastaan överihintaisia. Maantapa.

Vierailija
42/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko haaveilemasi asunto ehkä maksaa ja hinta putoaa?  Jos odotusajalta maksat itse vuokrasi niin paljonko menee vuokraan sinä aikana.  Eli yleensä aina on hyvä aika ostaa asunto.  

Laina+korot+ tulevat remontit jotka on saman verran kuin koko asunnon hinta. Vuokra on yhä huomattavasti halvempi vaihtoehto.

Jos ei halua omaisuutta, asuu vuokralla.

Vuokralainen voi sijoittaa muuhun kuin omiin seiniinsä.

Mihin kannattaa turvallisesti sijoittaa 300 000€?

Kun pörssi korjaa 50% niin ostaa hyvien yhtiöiden lappuja. Nyt korkeakorkoiselle tilille saa paremman tuoton kuin vuokra-asunnoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rehellinen uutinen, puhutaan parin % hinnan laskusta tänä vuonna. Todellisuus tulee olemaan jossain 20/30%.. mutta sitähän ei voi suoraan sanoa koska se romahduttaisi asuntokaupan täysin..

Vierailija
44/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä kaikki asuntosijoittajat ja tee se itse -miljönäärit. Mites nyt suu pannaan? 

Moni sijoittaja edelleen ostaa asuntoja tiskinalta, kuten rahastoilta tai kunnilta suhteilla kolmasosaan markkinahinnoista. Tontoille tarjotaan sitten ainoastaan överihintaisia. Maantapa.

Ei minulle kukaan koskaan ole mitään tarjonnut. Ihan itse olen Oikotieltä tai Etuovesta ostamani sijoitusasunnot ostanut markkinahintaan. Tosin yksi asunto ostettiin talosta, jonka vakuutusyhtö myi kokonaan eteenpäin piensijoittajille.

Vierailija
45/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko haaveilemasi asunto ehkä maksaa ja hinta putoaa?  Jos odotusajalta maksat itse vuokrasi niin paljonko menee vuokraan sinä aikana.  Eli yleensä aina on hyvä aika ostaa asunto.  

Laina+korot+ tulevat remontit jotka on saman verran kuin koko asunnon hinta. Vuokra on yhä huomattavasti halvempi vaihtoehto.

Jos turvallista tuottoa haluat rahoillesi niin vaikkapa hajautettuna eri pankkien määräaikaistileille talletussuoja huomioiden. Vuoden talletukselle saa yli 4 % tuoton tällä hetkellä.

Vierailija
46/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan sellaiseen kiinteään omaisuuteen, jonka arvo on laskenut jopa 30% lyhyessä ajassa, josta ei välttämättä

Nyt on taloyhtiöihin painostus rakennusyhtiöillä kun ne haluaa siirtää sen bisneksen korjausrakentamiseen. Taloyhtiörempoilla tienaamaan. On siinä omistusasujilla maksamista.

Vierailija
47/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nyt on taloyhtiöihin painostus rakennusyhtiöillä kun ne haluaa siirtää sen bisneksen korjausrakentamiseen. Taloyhtiörempoilla tienaamaan. On siinä omistusasujilla maksamista."

No niinpä.  Yllättävän moni "asuntolaina maksettu"-omistusasuja unohtaa aina jostain syystä mainita että sen jälkeen maksetaan kymppitonnien remppalainoja.

Vierailija
48/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

USA:ssa on oma ammattikuntansa, joka kiertelee ostamassa konkkaan menneitten kansalaisten asuntoja ja taloja niin halvalla kuin suinkin. Ja sitten myyvät hyvällä/soppelilla tuotolla jobbarille, joka elää seuraavaksi paremmalla portaalla elämän ravintoketjussa.

Suomi on tarjoamassa nyt tälle samalle hyvän bisnesalustan mielestäni.

Vierailija
49/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

fake news

Vierailija
50/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sota tulöossa ei kukaan silloin asuntoja ostele.

Lisäksi Suomi ajetaan konkurssiin ja nälänhätään lakoilla kun työpaikat ja samalla rikkaat veronmaksajat poistuvat ulkomaille.

Asuntojen hinnat laskevat tänä vuonna kaksi prosenttia, arvioi Suomen Hypoteekkiyhdistys Hypo. Aikaisemmin pankki povasi hintoihin nollavuotta.

Jep! Jos sota tulee niin asuntojen hinnat tippuvat lisää tai menevät täysin arvottomiksi. Alhainen syntyvyys ja siihen päälle vielä sodassa k uolleet. Toivottavasti ei tule mutta se mahdollisuus on. Muut maat mm Ruotsi ja Norja puhuvat sodan uhasta ihan avoimesti, mutta täällä Suomessa ollaan taas totuttuun tapaan pää pensaassa. Ollaan pellemaan naapurina ja se on myös yksi syy miksei ulkomaaliset yritykset halua investoida tänne isosti, vaikka meilmä päättäjät syyttävät vain lakkoilijoita. :D

Vierailija
51/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaali haisee taas. Monen nousuvuoden jälkeen tulee pari prosenttia laskua, voihan kyynel.

Aina maksaa asuntoa. Ellei omaa, niin jonkun toisen. Ei vuokran jälkeen ihmisille jää mitään sijoitettavaa, ja saapa asua mukavasti. 

Läheskään kaikki vuokralla asuvat eivät elä kädestä suuhun vaan varaa on muuhunkin kuin asumiseen.

Täällä pk-seudulla voi vuokralla asua mukavasti ja jää vielä rahaa sijoitettavaksi. Jos haluaisin asua vastaavassa omassa, menisi pelkkään korkoon ja vastikkeeseen vajaa tonni, joka on enemmän kuin vuokrani. Nyt pystyn sijoittamaan tonnin joka kuukausi, mikä on enemmän kuin lainanlyhennyksen osuus olisi.

Vierailija
52/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuntosijoittaminen on ihan ok juttu pitkällä tähtäimellä mutta vain jos on omaa rahaa.

Millä perustelet velkavivun kannattamattomuuden?

Näillä koroilla velkavipu on turhan kallis. Asuntosijoittamisen tuotossa on 2 olellista tekijää: velkavipu ja asunnon arvon nousu. Tällä hetkellä velka maksaa niin paljon, että hetki sitten plussaa tuottaneet vaativat jatkuvasti lisää pääomaa, mikäli velkaa on paljon. Ja asuntojen arvo ei nouse. Toki jos on sen verran kassaa, että muutama vuosi miinusta ei taloutta kaada, niin kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu. Ja nyt voi olla myös hyvä oston paikka, varmasti alkaa löytyä markkinoilta sijoituskämppiä joiden myyjillä ei kassa kestä. Mutta vaatii aika vankan taloudellisen perustan.

Vierailija
53/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrat tulevat myös laskemaan asumistukileikkausten johdosta.

Halvempien asuntojen vuokrat tulee raketoimaan, koska kysyntä ylittää tarjonnan.

...joista sitten muutetaan pois, koska liian kalliita. 

Vierailija
54/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne nyt ole ennenkään laskeneet tässä edellisinä vuosina minkään takia vaan nousseet. En usko että hintoja lasketaan hevillä yhtään missään. Kukaan ei haluaisi maksaa itse mistään.

Ei kaikki vuokralaiset pysty maksamaan olemassa olevia vuokria, koska käytettävissä olevat tulot vuokria varten laskevat asumistukileikkausten johdosta. 

Vierailija
55/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaali haisee taas. Monen nousuvuoden jälkeen tulee pari prosenttia laskua, voihan kyynel.

Aina maksaa asuntoa. Ellei omaa, niin jonkun toisen. Ei vuokran jälkeen ihmisille jää mitään sijoitettavaa, ja saapa asua mukavasti. 

Läheskään kaikki vuokralla asuvat eivät elä kädestä suuhun vaan varaa on muuhunkin kuin asumiseen.

Täällä pk-seudulla voi vuokralla asua mukavasti ja jää vielä rahaa sijoitettavaksi. Jos haluaisin asua vastaavassa omassa, menisi pelkkään korkoon ja vastikkeeseen vajaa tonni, joka on enemmän kuin vuokrani. Nyt pystyn sijoittamaan tonnin joka kuukausi, mikä on enemmän kuin lainanlyhennyksen osuus olisi.

Olen vertaillut asumiskuluja Helsingissä omalla tai vuokralla asuen. Minä maksoin tästä aikoinaan 269.000€ ja vastike oli silloin 270€. Naapuri asui samanlaisessa vuokralla maksaen 1500€/kk. Maksoin laina-ajan, 15 vuotta, asumisestani enemmän kuin naapuri vuokraa. Jatkossa olen maksanut vain vastiketta ja yhtiölainaa. 7 vuoden lainattomuuden jälkeen olemme maksaneet asumisestamme 22 vuoden jälkeen yhtä paljon.

Sen jälkeen minä maksan vain vastiketta ja vuokralainen jatkaa vuokranmaksuaan. Jos vuokralainen pääsisi halvemmalla, se tarkoittaisi, että asuntosijoittaja tekisi tappiota. En minä ainakaan ole yhdelläkään asunnollani tehnyt, kun olen sitä harrastanut.

Ai niin, nyt tämän hinta on 500.000€. Verrattuna ostohintaan olen jo säästänyt julkkari-, katto-, putki- ja muut remontit, mitä tähän aikanaan tulee.

Vierailija
56/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sota tulöossa ei kukaan silloin asuntoja ostele.

Lisäksi Suomi ajetaan konkurssiin ja nälänhätään lakoilla kun työpaikat ja samalla rikkaat veronmaksajat poistuvat ulkomaille.

Asuntojen hinnat laskevat tänä vuonna kaksi prosenttia, arvioi Suomen Hypoteekkiyhdistys Hypo. Aikaisemmin pankki povasi hintoihin nollavuotta.

Jep! Jos sota tulee niin asuntojen hinnat tippuvat lisää tai menevät täysin arvottomiksi. Alhainen syntyvyys ja siihen päälle vielä sodassa k uolleet. Toivottavasti ei tule mutta se mahdollisuus on. Muut maat mm Ruotsi ja Norja puhuvat sodan uhasta ihan avoimesti, mutta täällä Suomessa ollaan taas totuttuun tapaan pää pensaassa. Ollaan pellemaan naapurina ja se on myös yksi syy miksei ulkomaaliset yritykset halua investoida tänne isosti, vaikka meilmä päättäjät syyttävät vain lakkoili

Suomen sijoitusasuntomarkkinoista iso osa on ulkom. sijoittajien hallussa ja tosiaan he näkevät sodan riskin hyvin erilaisena kuin laput silmillä elävät suomalaiset. Natosta uutisoitiin sijoituksia Suomeen tuovana iloisena juttuna, mutta kyllähän tuo on aivan päinvastoin.  Suursodan etulinja ei ole ulkomaisille, asiaa neutraalin objektiivisesti ilman kiihkoa katsoville sijoittajille todellakaan mikään vetovoimatekijä.

Vierailija
57/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne nyt ole ennenkään laskeneet tässä edellisinä vuosina minkään takia vaan nousseet. En usko että hintoja lasketaan hevillä yhtään missään. Kukaan ei haluaisi maksaa itse mistään.

Niin, ja velatonta asuntoa voi pitää vaikka tyhjillään. Itsekin ollaan pidetty kun ei olla jaksettu hakea vuokralaista. Voi käyttää esim. tavaran säilytykseen.

Ei kannata kun arvonlaskussa menettää selvää rahaa.

Vierailija
58/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnot ovat sivun liian kalliita.. nämä uudiskohteet ovat järjettömän hintaisia vähintään puolet pois autokatos on asunnon hintainen

Vierailija
59/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt on taloyhtiöihin painostus rakennusyhtiöillä kun ne haluaa siirtää sen bisneksen korjausrakentamiseen. Taloyhtiörempoilla tienaamaan. On siinä omistusasujilla maksamista."

No niinpä.  Yllättävän moni "asuntolaina maksettu"-omistusasuja unohtaa aina jostain syystä mainita että sen jälkeen maksetaan kymppitonnien remppalainoja.

Vuokralainen maksaa taloyhtiöiden remonttilainoja vuokrassaan. Omistusasuja maksaa remonttilainaa itselleen.

Vierailija
60/63 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan sellaiseen kiinteään omaisuuteen, jonka arvo on laskenut

Nyt kannattaa teettää remontteja kun rakennusfirmat on ahtaalla. Omistusasuja saa halvemmalla.