Hypo: Asuntojen hinnat jatkaa laskuaan
No niin nyt tuli rehellinen uutinen päivän kauppalehdessä , olin jo miettinyt asunnon ostoa mutta nyt kannattaa odottaa ainakin vuoden .
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko haaveilemasi asunto ehkä maksaa ja hinta putoaa? Jos odotusajalta maksat itse vuokrasi niin paljonko menee vuokraan sinä aikana. Eli yleensä aina on hyvä aika ostaa asunto.
Laina+korot+ tulevat remontit jotka on saman verran kuin koko asunnon hinta. Vuokra on yhä huomattavasti halvempi vaihtoehto.
Jossain muuttotappiopitäjässä hyvinkin. Jos tuo pitäisi paikkansa yleisellä tasolla, suurin osa ihmisistä asuisi vuokralla, kuten Ruotsissa, jossa vuokrasääntely on aiheuttanut massiiviset, pimeät vuokramarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko laskevat ja missä laskevat? Otsikko noin yleisellä tasolla ei anna kummoista kuvaa asuntomarkkinoista. Lisäksi tuolla on merkitystä lähinnä ensi- tai sijoitusasuntoa ostaville. Kalliimpaan vaihtavallehan hintojen lasku on vain hyvä asia, kun väliraha pienenee.
Uutisissa juuri sanottiin, että asuntojen hinnoissa ennustetaan tänä vuonna 2% laskua ja ensi vuonna 2%:n nousua. Paljonko enemmän maksaa ylimääräisen vuoden asuminen vuokralla?
T. Viisi asuntoa omistava
Todnäk huomattavasti vähemmän kuin omistusasujalla keskimääräisellä asuntolainalla, nykyisillä lainakoroilla ja kohonneilla vastikkeilla (mm. lämmityskulut).
Mulla ainakin nuo kaikki kulut yhteensä pienemmät kun vuokra tästä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko haaveilemasi asunto ehkä maksaa ja hinta putoaa? Jos odotusajalta maksat itse vuokrasi niin paljonko menee vuokraan sinä aikana. Eli yleensä aina on hyvä aika ostaa asunto.
Laina+korot+ tulevat remontit jotka on saman verran kuin koko asunnon hinta. Vuokra on yhä huomattavasti halvempi vaihtoehto.
Jos ei halua omaisuutta, asuu vuokralla.
Vuokralainen voi sijoittaa muuhun kuin omiin seiniinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin kannattaa turvallisesti sijoittaa 300 000€?
Naurattaa nämä kaikki asuntosijoittajat ja tee se itse -miljönäärit. Mites nyt suu pannaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat tulevat myös laskemaan asumistukileikkausten johdosta.
Ei ne nyt ole ennenkään laskeneet tässä edellisinä vuosina minkään takia vaan nousseet. En usko että hintoja lasketaan hevillä yhtään missään. Kukaan ei haluaisi maksaa itse mistään.
https://www.salkunrakentaja.fi/2024/02/asuntomarkkinat-asuntokaupat-poh…
Graafista näkee, miten hinnat ovat kehittyneet.
300000 jos sijoittaa 10% tuotolla niin se on 5 vuoden päästä 483000..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan sellaiseen kiinteään omaisuuteen, jonka arvo on laskenut jopa 30% lyhyessä ajassa, josta ei välttämättä pääse eroon kuin vuosien yrittämisellä, joka vaatii kalliita remontteja säännöllisesti ja jonka ylläpitokulut on räjähtäneet käsiin (vastikkeet, lämmitys, sähkö).
Sota tulöossa ei kukaan silloin asuntoja ostele.
Lisäksi Suomi ajetaan konkurssiin ja nälänhätään lakoilla kun työpaikat ja samalla rikkaat veronmaksajat poistuvat ulkomaille.
Asuntojen hinnat laskevat tänä vuonna kaksi prosenttia, arvioi Suomen Hypoteekkiyhdistys Hypo. Aikaisemmin pankki povasi hintoihin nollavuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan sellaiseen kiinteään omaisuuteen, jonka arvo on laskenut jopa 30% lyhyessä ajassa, josta ei välttämättä
Käyttöarvo on kuitenkin pysyvä. Osakkeisalkkuun ei voi mennä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt ole ennenkään laskeneet tässä edellisinä vuosina minkään takia vaan nousseet. En usko että hintoja lasketaan hevillä yhtään missään. Kukaan ei haluaisi maksaa itse mistään.
Siis omistusasuntoja hinnat. Eivät vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis omistusasuntojen hinnat. Eivät vuokrat
Kaali haisee taas. Monen nousuvuoden jälkeen tulee pari prosenttia laskua, voihan kyynel.
Aina maksaa asuntoa. Ellei omaa, niin jonkun toisen. Ei vuokran jälkeen ihmisille jää mitään sijoitettavaa, ja saapa asua mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä kaikki asuntosijoittajat ja tee se itse -miljönäärit. Mites nyt suu pannaan?
Nykyinen, oma asuntomme maksoi 2006 269.000€. Ensimmäinen yksiö 2001 59.000€, toinen 2006 82.000€, kolmas 2007 102.000€ ja neljäs 2013 149.000€. Yhteensä 661.000€. Nyt näistä saisi yhteensä noin 1,2M€.
Sijoitusasuntojen vastikkeet ja korot on saanut vähentää verotuksessa, eikä koko ainana ole tullut kuin muutama tyhjä kuukausi. Kyllä minua hymyilyttää tilanne.
Asuntosijoittaminen on ihan ok juttu pitkällä tähtäimellä mutta vain jos on omaa rahaa.
Caikka tilastokeskuksen vero tietojen mukaan saantihinnat on pudonnut parin vuoden takaisesta huipusta 20%.
Välittäjät ilmoittaa saadut kauppahinnat kaikkialle parin vuoden takaisin huippuhinnoin ja myös pyyntihinnat on edelleen samoja 2 vuoden takaisen hurlumhei vuosien tasolla.
Törkeä vedätys.
Onneksi on maksettu asunto ja 6-numeroinen pankkisaldo. Kyllä kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoittaminen on ihan ok juttu pitkällä tähtäimellä mutta vain jos on omaa rahaa.
Millä perustelet velkavivun kannattamattomuuden?
Vuokralaisella ei ole riskejä ja vapaus. Omistusasujalla on isot taloudelliset riskit varsinkin jos on taloyhtiölainoja ym ja pahin on siinä että jos tulee tilanne että pitää myydä niin se on todella vaikeaa näinä aikoina.