Hypo: Asuntojen hinnat jatkaa laskuaan
No niin nyt tuli rehellinen uutinen päivän kauppalehdessä , olin jo miettinyt asunnon ostoa mutta nyt kannattaa odottaa ainakin vuoden .
Kommentit (63)
Hyvä että ihmisiä varoitellaan, oma on missä asun mutta en ostsisi tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrat tulevat myös laskemaan asumistukileikkausten johdosta.
Ei ne nyt ole ennenkään laskeneet tässä edellisinä vuosina minkään takia vaan nousseet. En usko että hintoja lasketaan hevillä yhtään missään. Kukaan ei haluaisi maksaa itse mistään.
Vierailija kirjoitti:
Halvempien asuntojen vuokrat tulee raketoimaan, koska kysyntä ylittää tarjonnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne nyt ole ennenkään laskeneet tässä edellisinä vuosina minkään takia vaan nousseet. En usko että hintoja lasketaan hevillä yhtään missään. Kukaan ei haluaisi maksaa itse mistään.
Niin, ja velatonta asuntoa voi pitää vaikka tyhjillään. Itsekin ollaan pidetty kun ei olla jaksettu hakea vuokralaista. Voi käyttää esim. tavaran säilytykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Muistissa on vielä miten vuokraa nostettiin 2021 koska korona. Eihän nuo asiat liittyneet mitenkään toisiinsa!!
Paljonko laskevat ja missä laskevat? Otsikko noin yleisellä tasolla ei anna kummoista kuvaa asuntomarkkinoista. Lisäksi tuolla on merkitystä lähinnä ensi- tai sijoitusasuntoa ostaville. Kalliimpaan vaihtavallehan hintojen lasku on vain hyvä asia, kun väliraha pienenee.
Uutisissa juuri sanottiin, että asuntojen hinnoissa ennustetaan tänä vuonna 2% laskua ja ensi vuonna 2%:n nousua. Paljonko enemmän maksaa ylimääräisen vuoden asuminen vuokralla?
T. Viisi asuntoa omistava
Meillä päin on asuntojen hinnat noussut yli 7% vuoden aikana ja katsoin että yhdelläkin viikolla meni lähes 10 asuntoa kaupaksi. Ei täällä ole myytävänäkään kuin viitisenkymmentä asuntoa että hurja menekki.
Paljonko haaveilemasi asunto ehkä maksaa ja hinta putoaa? Jos odotusajalta maksat itse vuokrasi niin paljonko menee vuokraan sinä aikana. Eli yleensä aina on hyvä aika ostaa asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä. Muistissa on vielä miten vuokraa nostettiin 2021 koska korona. Eihän nuo asiat liittyneet mitenkään toisiinsa!!
Kyllä ne sikäli liittyivät, että esimerkiksi Helsingissä moni ravintola- ja kahvilatyöntekijä lomautettiin tai irtisanottiin. Osa luopui vuokra-asunnostaan ja lähti takaisin kotiseudulleen. Eli vuokrat eivät suinkaan nousseet, vaan vuokramarkkinat olivat todella huonot koronan aikaan.
Kohtuuhintaisen kun on ostanut, niin asuntolainan on näin nelikymppisenä ehtinyt hyvinkin maksaa jo pois. Helsingistäkin niitä kohtuuhintaisia on nimittäin löytänyt koko ajan. Nollakorkojen aika oli nautinnollisen pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko laskevat ja missä laskevat? Otsikko noin yleisellä tasolla ei anna kummoista kuvaa asuntomarkkinoista. Lisäksi tuolla on merkitystä lähinnä ensi- tai sijoitusasuntoa ostaville. Kalliimpaan vaihtavallehan hintojen lasku on vain hyvä asia, kun väliraha pienenee.
Uutisissa juuri sanottiin, että asuntojen hinnoissa ennustetaan tänä vuonna 2% laskua ja ensi vuonna 2%:n nousua. Paljonko enemmän maksaa ylimääräisen vuoden asuminen vuokralla?
Todnäk huomattavasti vähemmän kuin omistusasujalla keskimääräisellä asuntolainalla, nykyisillä lainakoroilla ja kohonneilla vastikkeilla (mm. lämmityskulut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja velatonta asuntoa voi pitää vaikka tyhjillään. Itsekin ollaan pidetty kun ei olla jaksettu hakea vuokralaista. Voi käyttää esim. tavaran säilytykseen.
Vastike siitäkin juoksee, joten ei tuo kovin fiksua ole, vaikka mahdollista toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike siitäkin juoksee, joten ei tuo kovin fiksua ole, vaikka mahdollista toki.
Joo, joku 100€ kuukaudessa. Ja asunto ei kulu kun siinä ei asuta. Maksaa se pienvarastokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todnäk huomattavasti vähemmän kuin omistusasujalla keskimääräisellä asuntolainalla, nykyisillä lainakoroilla ja kohonneilla vastikkeilla (mm. lämmityskulut).
Jos asuntolainan lyhennys laskettaisiin asunnon kuluksi, kenenkään ei ikinä kannattaisi hankkia omistusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko haaveilemasi asunto ehkä maksaa ja hinta putoaa? Jos odotusajalta maksat itse vuokrasi niin paljonko menee vuokraan sinä aikana. Eli yleensä aina on hyvä aika ostaa asunto.
Laina+korot+ tulevat remontit jotka on saman verran kuin koko asunnon hinta. Vuokra on yhä huomattavasti halvempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina+korot+ tulevat remontit jotka on saman verran kuin koko asunnon hinta. Vuokra on yhä huomattavasti halvempi vaihtoehto.
Jos ei halua omaisuutta, asuu vuokralla.