Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menkat pilaa kaikki alusvaatteet

Vierailija
11.03.2024 |

Menkat voi vaan alkaa yllättäen ja vuoto on niin runsasta että edes suoja ei auta. Missäs laitat sitten töissä likoamaan kylmään veteen alkkarit. Kun on kotoona, niin tahra on jo pinttynyt

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukuppi. 

Vierailija
62/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen vinkki, mutta toimii satavarmana. Olen käyttänyt tätä 15 vuotta. Veritahraan omaa sylkeä ja hinkataan sillä puhtaaksi. Lähtee helposti irti, koska siinä on oma elimistön DNA-rakenne irrottamassa omasta DNA-rakenteesta tehtyä verta. Päälle sappisaippuaa, jos on erityisen iso vuoto tai jää vielä jotain tahroja.

En uskonut tätä alkuun, mutta kun testasin, oli pakko. Olen pelastanut monet, monet alushousut syljellä, myös monet valkoiset :D

DNA-rakenne irroittaa verta? No nyt on kaikki kuultu :D. Hus takaisin peruskoulun biologian/kemian tunnille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä siteitä. Kunnollisia sellaisia. 

ei auta jos runsaat menkat.

Kyllä auttaa. Luonnollisesti pitää vaihtaa riittävän usein. Jos ihan valtoimenaan valut, mene lääkäriin. 

Mua huvittaa nää 'mene lääkäriin' kommentit. Olen vuosikausia juossut gynellä ja erinäisissä operaatioissa mutta edelleen vuodan kuin hanasta. Valitettavasti myoomille tai endometrioosille ei ole kauheasti tehtävissä.

Joo, naisille on luotu menkat ja kaikilla erilaiset vuodot, mut jos ei mikää auta (mitä tässä tullut esimerkkejä muilta) niin sit on lääkäriltä kysyttävä neuvoa

Ja nimenomaan nii

ihan on käypähoidossa ohjeet runsaiden kuukautisten hoitoon ja siellä on kerrottu myös mitä tutkimuksia tehdään ja milloin potilas laitetaan erikoissairaanhoitoon. Minä sain sinne lähetteen, kun ferritiiniarvo oli hiukan alle 40, kuukautisvuotolaskurilla sain korkeat pisteet (=runsas vuoto), vuoto haittasi normaalia elämää, meidän tk:ssa ei voitu ottaa pipellenäytettä eikä ollut kohdun tutkimuseen koulutettua henkilökuntaakaan. Vaikka tuo lista oli pitkä, niin ei merkitse sitä, että pitäisi kaikki nuo olla, jotta lähetteen sairaalaan saa. Meillä siis, kun ei tk:ssa kukaan ota pipellejä eikä sitä ultraajaakaan ollut, niin ihan sillä lähti lähete eteenpäin noin vain. kyllä nuo tk-lääkäritkin käypää hoitoa nouattavat ja tajuavat, että jos ihminen on kaksi viikkoa kuukaudesta kyvytön toimimaan normaalisti, niin toimintakykyä pitää alkaa lähteä palauttamaan.

yksi ykistyinen gyne oli tokaissut minulle aikoinaan kierukkaa asennettaessa (silloin ne vielä piti asentaa kuukautisten aikana), että "häpähöpä, tämä on ihan normaalia vuotoa". Silloin olikin menossa kuukautiseni viimeinen päivä, mutta gynekologia se ei kiinnostanut sen vertaa, että olisi laittanut minulle lähetteen sairaalaan ja vielä kuparikierukka asennettiin, kun hormonikierukkaa ei olisi voinut minulle laittaa riskien vuoksi (nämä riskikritteritkin ovat nyt muuttuneet ja nyt on hormonikierukka käytössä). Että en lähtisi sanomaan noitten lääkärien suhteen mihinkään suuntaan tyyliin, että tk-lääkäri ei nyt mistään naistentaudeista mitään tiedä, yksityinen se pitää olla. Se on ihan lääkärikohtaista, mutta ennenkaikkea kyse ymmärretyksi tulemisesta on vuorovaikutuksellinen asia. Jos potilas ei tule ymmärretuksi oikein, niin on suuri riski sille, että potilas ei sitten saa oikeanlaista hoitoakaan.

Itse olen todella kiitollinen sille tk-lääkärille, joka minut laitto eteenpäin, sillä sairaalassasitten  jo ensimmäisellä käynnillä tuli selväksi, että pitää ehdottomasti alkaa hoitamaan ja että se aloitetaan oproimalla minut. Luoja miten hyvksi elämäni muuttui hoidon jälkeen enkä vo vieläkään tajuta miten saattoikin käydä niin, että kuukautisista kärsiessnai olin alkanut pitää niitä normaaleina enkä ihan tajunnut miten paljon ne oikeasti häiritsivät elämää ja miten epänormaalit ne olivat. Siihen vain jotenkin tottui ja toisaalta kun ei jaksanut lähteä hakemaan apua, niin se sitten vain muuttui arjeksi ja "normaaliksi" Nyt se on helppo nähdä. Ihan uskomatonta oli saada voimat takaisin ja elää ilman päiväunia tai huohottamista lenkillä (kun sitä rautaa ei ole, niin ei sitten ole myöskään tarpeeksi paikkoja hapenkuljetukselle elimistöön).

Vierailija
64/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamponi ja siivelliset siteet? Ei pitäisi tahrata alushousuja

Mitä nuo auttaa, jos on runsaat menkat? :/

Tunnin välein vaihto ja tamponi ja iso side siivillä, tämä toimi itsellä kunnes ferritiini oli lähellä nollaa ja sydänoireet pakotti lääkäriin. Lääkäri on tosiaan myös yksi vaihtoehto ja hormonikierukka joka lopettaa menkat. Tai jos lapset on tehty niin kohdunpoisto. Sen haittavaikutuksista tosin en tiedä. Tai sitten voi jatkaa valittamista.

Vierailija
65/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituinen vinkki, mutta toimii satavarmana. Olen käyttänyt tätä 15 vuotta. Veritahraan omaa sylkeä ja hinkataan sillä puhtaaksi. Lähtee helposti irti, koska siinä on oma elimistön DNA-rakenne irrottamassa omasta DNA-rakenteesta tehtyä verta. Päälle sappisaippuaa, jos on erityisen iso vuoto tai jää vielä jotain tahroja.

En uskonut tätä alkuun, mutta kun testasin, oli pakko. Olen pelastanut monet, monet alushousut syljellä, myös monet valkoiset :D

DNA-rakenne irroittaa verta? No nyt on kaikki kuultu :D. Hus takaisin peruskoulun biologian/kemian tunnille...

DNA:sta en tiedä, mutta sylkihän on ruuansulatusneste, jossa on asianmukaisia entsyymejä, jotka alkavat hajottaa ravintoaineita jo suussa. Joten jos erittyy riittävästi sylkeä, niin miksipä ei voisi kokeilla.

Vierailija
66/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinun siinä tapauksessa olisi parasta käväistä gynekologin vastaanotolla ja mittauttaa esim. työterveydessä hemoglobiinisi !

Vierailija
67/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta muutama pari menkka-alushousuja ja ala käyttämään niitä jo pari päivää ennen kuin menkat pitäisi alkaa. Ovat mukavia päällä ja ekologisia. 😊

Runsaisiin kuukautisiin ei tosiaan nämäkään toimi, luulisin. Itsellä oli menkat isoimmalla imukykyisellä tamponilla ja siteellä ja vaihtoväli tunti, jos ei ehtinyt, läpivuoto oli varma. Lopulta lääkäri oli se oikea osoite. Myös endoon ja myoomiin taitaa se kohdunpoisto auttaa jos hormonikierukka ei. Älkää naiset kärsikö turhaa, on ihan ok ja suositeltavaa mennä gynelle.

Vierailija
68/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuukautisten pitäisi aikuiselle naiselle enää mikään yllätys olla. Ajan mittaan oppii kyllä omasta kehosta huomaamaan milloin se aika kuusta on lähestymässä, esim. painonnousu, rintojen turvotus/herkkyys, tuntemukset alavatsassa jne. Jos ei noita merkkejä kuitenkaan tunnista, niin netistä saa ihan ilmaiseksi ladattua sovelluksia millä voi seurata omaa kuukautiskiertoa helposti.

Vierailija
69/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne veritahrat yllättävän hyvin lähtee. En usko, että ovat täysin pinttyneitä, kun töistä pääset kotiin. Laita heti kotona kylmään veteen likoamaan. Sappisaippuat/Vanishit tässä ketjussa onkin jo mainittu.

Vierailija
70/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: On olemassa inkontinenssisuojia, jotka ovat housumallisia. Mitä jos kokeilit niitä? 

Vierailija
71/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on päivisin ja öisin kestositeistä yöversio käytössä. Vaikkei mitkään älyttömän runsaat kuukautiset ole, niin kaupan siteitä saa vaihtaa parin kolmen tunnin välein, kun imukykyä ei ole. Yhdellä kestositeellä pärjää helposti koko työpäivän ajan, pidempään en viitsi käyttää kun ei ole ehkä enää niin hygieenistä. Välissä wc-käynneillä aina bideesuihkuttelua.

Vierailija
72/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne veritahrat yllättävän hyvin lähtee. En usko, että ovat täysin pinttyneitä, kun töistä pääset kotiin. Laita heti kotona kylmään veteen likoamaan. Sappisaippuat/Vanishit tässä ketjussa onkin jo mainittu.

ja sekin riittää, että jos ihan vain kostuttaa hanan alla veritahraa ja sitten laittaa pikkarit muovipussiin: eivät kuivu siellä muovipussissa työpäivän aikana ja näin veri ei pääse kuivumaan kankaaseen kiinni. Sitten kotona pesuun.

Vierailija
73/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitsi kun ei tullut sairaalassa kysyttyä, mutta hysteroskopian jälkeen vuosin aika paljon verta ja kätilö antoi kaapista jonkun ison siteen. Oli siteellä leveyttä ja pituutta ja htitsi miten hyvä imukyky sillä oli. Vuotoa tosiaan tuli aika runsaasti, kotona menin heti nukkumaan, kun olin aika väsynyt ja heräsin 12 tunnin unien jälkeen: ei ollut tullut ylivuotoa, mutta side oli kyllä aikalailla täynnä.  Nyt ei enää kuukautiset vaivaa, kun hormonikierukka lopetti vuodot, mutta jos olisi käynyt niin huonosti, että olisin joutunut niistä kärsimään yhtään pidempään, niin varmasti olisin soittanut sinne naistentautien polille a kysynyt, että mitä ne siteet oli ja mistä niitä saa.

Vierailija
74/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harmittelen sitä, etten tajunnut Tenan housuvaippojen päälle ennen ensimmäisen lapseni synnyttämistä. Ennen sitä kärvistelin runsaiden ja epäsäännöllisten menkkojen kanssa. 

Tenoja saa Tenan nettikaupasta myös beigeinä ja mustina. Sellaiset voi laittaa muovipussiin laukkuun ja ottaa vaikka jotkut väljät polyesterista tehdyt rypistymättömät varahousut tai joustavan tuubihameen Tenan ympärille samaan pussiin. 

Tahrat saa pois ihan kylmällä vedellä huuhtomalla ja sappisaippualla pesemällä. Sitkeintäkin vereen sotkeentunutta vaatetta voi liottaa kylmän veden ja tavallisen suolan seoksessa. 

Minulta loppui verinen lakanapyykkikin sen jälkeen kun vaihdoin Tenan housuvaippoihin myös öisin. Minulla mekkojen runsautta kuvaa se, että kuukuppi + siivekkeellinen yöside olivat läpeensä veriset ja pettivät sotkin myös tuolin tunnissa vereen. 

Kukaan ei muutu ihmisenä, vaikka olisi Tenat jalassa!

Vierailija
75/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

n se kyllä aika noloa vetää vaipoissa kuukautisten takia, sen sijaan, että menisi lääkäriin hoidattamaan ongelman pois

vähän sama jos alkaisi kulkea pyörätuolilla ihan vain sen takia ettei viitsi kävellä

Vierailija
76/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi imukykyisintä ob:ta. Ja kaksi isointa paksuinta yölibresseä limittäin niin että pituutta riittää reilusti eteen ja taakse. Näillä pärjää 4-5 tuntia töissä kun ei pääse vessaan.

Vierailija
77/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin välein vaihto ja tamponi ja iso side siivillä, tämä toimi itsellä kunnes ferritiini oli lähellä nollaa ja sydänoireet pakotti lääkäriin. Lääkäri on tosiaan myös yksi vaihtoehto ja hormonikierukka joka lopettaa menkat. Tai jos lapset on tehty niin kohdunpoisto. Sen haittavaikutuksista tosin en tiedä. Tai sitten voi jatkaa valittamista.

Hormonikierukka EI lopeta kaikilla menkkoja. Minulla se teki niagaramenkoista ehkä vähän niukemmat.

Vierailija
78/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun käytettävä luonnonmukaista kuukautissuojaa. Pihkatappi pimpslooraan ja vihta siteeksi. Näin säästät luontoa itämerta ja torjut ilmastonmuutoksen. 

Vierailija
79/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä siteitä. Kunnollisia sellaisia. 

ei auta jos runsaat menkat.

Kyllä auttaa. Luonnollisesti pitää vaihtaa riittävän usein. Jos ihan valtoimenaan valut, mene lääkäriin. 

No ei kyllä auta? Itse käytän yösidettä päivälläkin ja verta menee silti siteen rajojen yli. Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta ettei kaikkien anatomia ole samanlainen? Verta tulee myös niin paljon, että sitä on välillä pitkin seiniä, vaatteita ja käsiä kun käyn vessassa. Pari ekaa päivää näin, sitten rauhoittuu.

Miksi te sanelette millaisia toisten kuukautiset ovat? Kun omani alkoivat, olivat ne täysin kivuttomat ja niukat, nykyään runsaat ja kivuliaat. Olisin tuolloin nuorena voinut juosta ympäriinsä kiljumassa

jos kuukautisvuodossa tapahtuu muutoksia, niin silloin voi olla jotain pielessä. Esimerkiksi kohdussa voi olla kasvaimia (polyypit, myoomat (pienessä osassa nästä löytyy syöpää tai voivat kehittyä syöväksi, mutta niin pieni osa, että yleisesti sanotaan, että polyypit ja myoomat ovat hyvänlaatuisia kasvaimia, voivat silti esim. rusnastuttaa kuukautisia ja niiden hoitaminen tuo usein helpotusta asiaan)) tai vaikka limakalvon liikakasvua (altistaa syövälle). Siksi kuukautisvuodossa tapahtuneet muutokset pitäisi tutkia (jos muutos tuntuu pysyvältä: jos muutos on esiintynyt vain kerran, niin syy voi olla väliaikainen ja korjaantuu itsestään).

Vierailija
80/80 |
12.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka tai minipillerit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän