Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todellakin niin että finnairin lennoilla sai tupakoida vielä 1997 ja vuonna 1995 16 vuotias sai ostaa tupakkaa?

Vierailija
10.03.2024 |

Suomi todellakin on takapajula.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja kyllä. 90-luvulla baari-illan jälkeen piti käydä suihkussa ja pestä vaatteet ihan vain siksi, että se tupakanhaju todellakin tarttui. Ja yläasteella sai tupakoida vanhempien lupalapulla alle 16-vuotiaanakin.

Vierailija
22/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttyisit kuinka heikkoa ikärajavalvonta on muualla Euroopassa, jossa voi 16-vuotiaatkin ostaa savukkeita helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoida sai joillakin lennoilla vielä 1999, mutta enää harvoilla.

Tupakan ikäraja ei muuttunut 1995, vaan pari kolme vuotta aikaisemmin. Silloin se tosiaan oli 16-v.

Tupakoinnin kielto ravintoloihin taisi alkaa 2007. Ensin rajattiin tupakointialueet, sitten tupakkakopit. Terassilla sai polttaa. En tiedä miten on nykyään, en käy enää baareissa.

Poltin itse 25 vuotta, nyt en ole polttanut enää viiteen vuoteen.

Mä muistelisin, että se muuttui ennen kuin itse täytin 16-v, joten 1995 kuulostaa oikealta.

Täytin 16 samana vuonna ja poltin silloin - ja tarvitsin hakuria tupakalle. Veljeni on 4 vuotta vanhempi ja hän sai tupakkaa ollessaan 16. Uskoisin että 1991 oli se vuosi kun tupakka vielä 16 vee myytiin. Sitten alkoi rajoitukset, salmiakkikossu kiellettiin, makutupakat kiellettiin jne. Samalla taisi se ikärajakin nousta.

Vierailija
24/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ennen ravintolat haisi järkylle ja yhden illan jälkeen kaikki vaatteet pyykkiin heti 

Vierailija
25/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakan ikäraja ei muuttunut 1995, vaan pari kolme vuotta aikaisemmin. Silloin se tosiaan oli 16-v.

Ei vaan se nousi 18 ikävuoteen juuri 1995. Googlaa vaikka. 

Vierailija
26/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 1997 intissä. 90 prosenttia poltti tupakkaa. Kouluttajat huusi: "tupakanmittainen tauko" harjoituksissa ja sitten kärysi. Tupakka ei ollut mitenkään hirveän kallista, nykyhinnoilla ei olisi voinut polttaa. Taitaa varusmiehet vetää nuuskaa nykyään, silloin ei niinkään.

Vierailija
27/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoinnin kielto ravintoloihin taisi alkaa 2007. Ensin rajattiin tupakointialueet, sitten tupakkakopit. Terassilla sai polttaa. En tiedä miten on nykyään, en käy enää baareissa.

Mä muistelisin, että se muuttui ennen kuin itse täytin 16-v, joten 1995 kuulostaa oikealta.

Täytin 16 samana vuonna ja poltin silloin - ja tarvitsin hakuria tupakalle. Veljeni on 4 vuotta vanhempi ja hän sai tupakkaa ollessaan 16. Uskoisin että 1991 oli se vuosi kun tupakka vielä 16 vee myytiin. Sitten alkoi rajoitukset, salmiakkikossu kiellettiin, makutupakat kiellettiin jne.

Miksi mutuilet? Monesta lähteestä löytyy että tupakkalaki muuttui 1995. Vasta silloin tuli ikärajaksi 18 vuotta. 

Vierailija
28/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttyisit kuinka heikkoa ikärajavalvonta on muualla Euroopassa, jossa voi 16-vuotiaatkin ostaa savukkeita helposti.

Sielä kun ei ole valvontaa ja kun nyt euroopassa tupakointi vähenee niin eihän ne firmat tienaa, siksipä ne afrikassa tekee bisnestä aika röyhkeällä menolla.

Vierailija
29/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se muuttui 18 vuoteen 

joskus 95 ehkä? 

ei vain Finnair vaan Suomi 

Muistaakseni 1991 tai 1992.

Täytin 16 vuonna-91. Ainakin silloin sai ostaa. Tosi monet polttivat. Nykyään vapetus alkaa olla yhtä yleistä.  

Vierailija
30/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vuonna 2000 sai koulussa ruokalipukkeita, joita vastaan sai ostettua ruokaa. Saman koulun kahvilassa myytiin röökiä näitä ruokalipukkeita vastaan. Lintasin koulusta, mutta hain röökiä niillä ruokalipukkeilla jotka olin jo saanut. Enhän minä saanut uusia koska en käynyt siellä koulussa hakemassa.

Vierailija
31/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1995 tupakkatuotteiden osto- ja luovutusikäraja nostettiin 18 vuoteen ja siitä lähtien myös työpaikoilla työnantajan on ollut huolehdittava tupakoinnin kieltämisestä tiloissa, jotka laki määrää savuttomiksi, sekä valvottava kiellon noudattamista. Samana vuonna kiellettiin myös nuuskan myynti.

Vuonna 2007 tupakointia ravintoloissa rajoitettiin merkittävästi. Siitä lähtien tupakointi on ollut sallittua ravintolan sisällä vain tupakkakopeissa.

Vierailija
32/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla baareissa oli tupakkaosastot erikseen. Kun tupakointi niissä kiellettiin tuhannet uhosivat että nyt loppuu baarikäynnit. 

Oon alkanu käymään baareissa 2000 ja sillon poltettiin viä tanssilattialla. Joskus myöhemmin tuli ne tupakkakopit.

Vierailija
33/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytin 16 samana vuonna ja poltin silloin - ja tarvitsin hakuria tupakalle. Veljeni on 4 vuotta vanhempi ja hän sai tupakkaa ollessaan 16. Uskoisin että 1991 oli se vuosi kun tupakka vielä 16 vee myytiin. Sitten alkoi rajoitukset, salmiakkikossu kiellettiin, makutupakat kiellettiin jne.

Nyt otan takaisin. Se tosiaan loppui vasta 1995. Nyt kun muistelen, niin taisin tätä asiaa purnatakin, koska täytin juuri sen 16 enkä enää saanut tupakkaa ilman hakureita. My bad, sori.

Vierailija
34/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ennen ravintolat haisi järkylle ja yhden illan jälkeen kaikki vaatteet pyykkiin heti 

Nykyään siellä haisee paska ja hiki.Ennen röökin katku peitti muut hajut alleen.

Vierailija
35/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan se nousi 18 ikävuoteen juuri 1995. Googlaa vaikka. 

Joo, googlasin. Olit oikeassa.

Vierailija
36/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla baareissa oli tupakkaosastot erikseen. Kun tupakointi niissä kiellettiin tuhannet uhosivat että nyt loppuu baarikäynnit. 

Oon alkanu käymään baareissa 2000 ja sillon poltettiin viä tanssilattialla. Joskus myöhemmin tuli ne tupakkakopit.

2007 oli iso muutos ja muistan sen hyvin. Ensin rajattiin tupakkaosastot, sitten kopit ja nyt en tiedä onko niitäkään. Ei kai. Kova polemiikki nousi aikanaan siitä, mutta niin ne ihmiset tottui.

Vierailija
37/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun pää sekoittaa asioita. Mentholia myytiin pitkään, siitä ei ole montaa vuotta kun se kiellettiin. Eikö salmiakkikossukin ole vielä myynnissä? Muuttuiko sen resepti?

Vierailija
38/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja kyllä. 90-luvulla baari-illan jälkeen piti käydä suihkussa ja pestä vaatteet ihan vain siksi, että se tupakanhaju todellakin tarttui. Ja yläasteella sai tupakoida vanhempien lupalapulla alle 16-vuotiaanakin.

Rippileirillä vuonna -88 eräällä tytöllä oli tupakointiin lupalappu kotoaan. Sai tuprutella sitten avoimesti. 

Vierailija
39/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2007 oli iso muutos ja muistan sen hyvin. Ensin rajattiin tupakkaosastot, sitten kopit ja nyt en tiedä onko niitäkään. Ei kai. Kova polemiikki nousi aikanaan siitä, mutta niin ne ihmiset tottui.

Se oli tosi hyvä muutos. Hiuksetkin aina haisi pahalle baari-illan jälkeen ja päähän saattui muukin kuin viina. Fiilis oli paljon parempi, kun ravintolat muuttui savuttomiksi.

Vierailija
40/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tallinnassa oli helppoa lapsena ostaa röökiä ysärin loppupuolella 😶

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi