Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todellakin niin että finnairin lennoilla sai tupakoida vielä 1997 ja vuonna 1995 16 vuotias sai ostaa tupakkaa?

Vierailija
10.03.2024 |

Suomi todellakin on takapajula.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 1997 intissä. 90 prosenttia poltti tupakkaa. Kouluttajat huusi: "tupakanmittainen tauko" harjoituksissa ja sitten kärysi. Tupakka ei ollut mitenkään hirveän kallista, nykyhinnoilla ei olisi voinut polttaa. Taitaa varusmiehet vetää nuuskaa nykyään, silloin ei niinkään.

19 markkaa oli päiväraha. Hitto kun en muista askin hintaa, mutta semmoinen muistikuva on että tuolla sai tupakka-askin ja päälle munkkikahvit. Mitä maksaisi nykyään sellainen.. varmaan 15 euroa.

Vierailija
42/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin säveltäjä kirjoitti:

Olihan se kivaa kun kuulustelussa poliisi tarjos röökiä.

Ois nyt tarjonnut viskipaukunkin lisäksi niin olisi saanut helpommin puhumaan ja rentoutumaan kuulusteltavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 luvun alussa baarissa sai vielä polttaa pöydissä. Sitten tuli erillinen tupakkapuoli ja lopulta tupakkikopit.

Vierailija
44/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoida sai joillakin lennoilla vielä 1999, mutta enää harvoilla.

Tupakan ikäraja ei muuttunut 1995, vaan pari kolme vuotta aikaisemmin. Silloin se tosiaan oli 16-v.

Tupakoinnin kielto ravintoloihin taisi alkaa 2007. Ensin rajattiin tupakointialueet, sitten tupakkakopit. Terassilla sai polttaa. En tiedä miten on nykyään, en käy enää baareissa.

Poltin itse 25 vuotta, nyt en ole polttanut enää viiteen vuoteen.

Mä muistelisin, että se muuttui ennen kuin itse täytin 16-v, joten 1995 kuulostaa oikealta.

Täytin 16 samana vuonna ja poltin silloin - ja tarvitsin hakuria tupakalle. Veljeni on 4 vuotta vanhempi ja hän sai tupakkaa ollessaan 16. Uskoisin että 1991 oli se vuosi kun tupakka vielä 16 vee myytiin. Sitten alkoi rajoitukset, salmi

Salmiakkikossu oikeasti kiellettiin hetkeksi "limuviinana" ja siitä oli eduskuntaa myöten keskustelua. Palautui myöhemmin takaisin. Tämä oli ysärin alkupuolella.

Vierailija
45/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 1997 intissä. 90 prosenttia poltti tupakkaa. Kouluttajat huusi: "tupakanmittainen tauko" harjoituksissa ja sitten kärysi. Tupakka ei ollut mitenkään hirveän kallista, nykyhinnoilla ei olisi voinut polttaa. Taitaa varusmiehet vetää nuuskaa nykyään, silloin ei niinkään.

19 markkaa oli päiväraha. Hitto kun en muista askin hintaa, mutta semmoinen muistikuva on että tuolla sai tupakka-askin ja päälle munkkikahvit. Mitä maksaisi nykyään sellainen.. varmaan 15 euroa.

Mun mielestä ysärillä tupakka-aski oli jotain 12-15 markkaa.

Vierailija
46/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sun pää sekoittaa asioita. Mentholia myytiin pitkään, siitä ei ole montaa vuotta kun se kiellettiin. Eikö salmiakkikossukin ole vielä myynnissä? Muuttuiko sen resepti?"

Salmiakkikossu kiellettin hetkeksi ihan jonkun terveysvaliokunnan päätöksellä, koska se oli aiheuttanut alkoholimyrkytyksiä nuorilla. Oli "liian hyvää" ja pelättiin että nuoret juo sitä kuin limpparia ja saa alkoholimyrkytyksiä. Alaikäisiä suurin osa. Myöhemmin palautettiin myyntiin, 90-luvun alku.

En puhunut mentholista, vaan sellaisista makutupakoista, joissa oli erikoinen etiketti. Niissä sama logiikka: liian houkuttelevia ja kiellettiin.

Vierailija
47/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ysärillä tupakka-aski oli jotain 12-15 markkaa.

Muistelen samaa. 

Vierailija
48/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eteenpäin on tultu.

Vierailija
49/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla baareissa oli tupakkaosastot erikseen. Kun tupakointi niissä kiellettiin tuhannet uhosivat että nyt loppuu baarikäynnit. 

Oon alkanu käymään baareissa 2000 ja sillon poltettiin viä tanssilattialla. Joskus myöhemmin tuli ne tupakkakopit.

2007 oli iso muutos ja muistan sen hyvin. Ensin rajattiin tupakkaosastot, sitten kopit ja nyt en tiedä onko niitäkään. Ei kai. Kova polemiikki nousi aikanaan siitä, mutta niin ne ihmiset tottui.

Se oli tosi hyvä muutos. Hiuksetkin aina haisi pahalle baari-illan jälkeen ja päähän saattui muukin kuin viina. Fiilis oli paljon parempi, kun ravintolat muuttui savuttomiksi.

Jep, vaikka oli kuskina, niin seuraavana aamuna oli ihan kaamee olo ja jopa alusvaatteet haisi tupakalle. Tanssilattialla sai väistellä muiden röökejä, joskus tuli käteen pieniä polttamia niistä. Se oli ihan kauheeta.

Vierailija
50/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudolle tuntuu kun menee jonnekin etelään jaa siellä saa poltella vapaasti. Harmi kun en enää polta, on se mukavaa röyhytellä samalla kun hörppii kaljaa ja ilta on edessä..

Vierailija
51/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomi mikään takapajula ole, muuallakin suomen ulkopuolella sai poltella miten halusi. Eikun vain lentokoneesta suoraan tupakka suussa terminaaliin yhdessäkin nykyisessä eu maassa ennen vanhaan.

Muistan, kun meillä oli jo rajattu tupakointia yleisillä paikoilla ja menin lomalla Espanjaan, missä kauppias veteli röökiä kassalla. Nykyään sielläkin kiellettyä, mutta ei Suomi sentään mikään takapajula ole ollut tupakoinnin suhteen, kuten ap väittää. 

Vierailija
52/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sun pää sekoittaa asioita. Mentholia myytiin pitkään, siitä ei ole montaa vuotta kun se kiellettiin. Eikö salmiakkikossukin ole vielä myynnissä? Muuttuiko sen resepti?"

Salmiakkikossu kiellettin hetkeksi ihan jonkun terveysvaliokunnan päätöksellä, koska se oli aiheuttanut alkoholimyrkytyksiä nuorilla. Oli "liian hyvää" ja pelättiin että nuoret juo sitä kuin limpparia ja saa alkoholimyrkytyksiä. Alaikäisiä suurin osa. Myöhemmin palautettiin myyntiin, 90-luvun alku.

En puhunut mentholista, vaan sellaisista makutupakoista, joissa oli erikoinen etiketti. Niissä sama logiikka: liian houkuttelevia ja kiellettiin.

https://www.como.fi/uutiset/muistatko-naita-savukkeita-1990-luvulta-aih…

Vierailija
53/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 1994 kun lennettiin Finskillä Lontooseenja sieltä BAlla jenkkeihin, sai polttaa molemmissa  koneissa. 

Noita makutupakoita en muista, vaikka silloin poltinkin, metholit kiellettiin Suomessa vasta ehkä 5 v. sitten. Muualla Euroopassa, (Kreikka, Viro, Latvia, Ranska ainakin), sitä myytiin edelleen ainakin v. 2023.

Vierailija
54/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin muistelen että joskus 2007 alko tulla baareihin niitä tupakka koppeja. Sitä ennen kyllä baarien ja huoltoasemien pöydissä poltettiin. Myös aikuiskoulutus keskuksen pihalla oli tupakkakopit. Junassa olen myös tupakkakopissa polttanut ainakin 2004 vuonna. 

Vierailija
55/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lopulla baareissa oli tupakkaosastot erikseen. Kun tupakointi niissä kiellettiin tuhannet uhosivat että nyt loppuu baarikäynnit. 

Niin minulta loppuikin.

Vierailija
56/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa yhdessä tavaratalossa oli henkilökunnan tupakkahuone sisätiloissa vielä 2005, nyttemmin mennyt konkurssiin koko pulju

Vierailija
57/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla ala-asteikäisetkin pelasivat pajatsoa, hedelmäpelejä, lottoa ja veikkausta ihan itse. Muistan kun kolmasluokkalaisina kerättiin poikaporukan viikkorahat yhteen ja panostettiin vakioveikkaukseen oikein kunnolla, kun meidän luokalla oli "asiantuntija". Tulos: Ei voittoa.

Vierailija
58/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja  - 70 - luvulla tupakoitiin joka paikassa mm busseissa. Vielä 80- luvulla baareissa tupakoitiin ihan tiskillä ja pöydissä. Työpaikkojen kahvihuoneissa ja työhuoneissa tupakoitiin myös. 

90-luvun alussa tupakoitiin ihan täällä Espoon ja Helsingin busseissa. Olin silloin teini ja aloin kulkea busseilla itsenäisesti.

Istuinten selkänojassa oli stökis eli tuhkakuppi.

Vierailija
59/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000 luvun alussa baarissa sai vielä polttaa pöydissä. Sitten tuli erillinen tupakkapuoli ja lopulta tupakkikopit.

Tupakkapuoli oli eristetty vain nauhalla eli kaikki savut sieltä silti tuli.

Vierailija
60/66 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan -84 kun Inglesissä supermercadossa sai polttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi