Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä taitoja jokainen suomainen vielä osaa?

Vierailija
10.03.2024 |

En ole asunut Suomessa pitkään aikaan. Eli en tiedä mitä enää kouluissa opetetaan, tai mitä jokainen ainakin Suomessa varttunut vielä osaa. Mutta jotkut taidot ovat sellaisia, että ne eivät välttämättä ole tuttuja ulkomaalaisille.

Esimerkiksi mieheni ei osaa ajaa polkupyörällä. En tiedä osaisiko hän luistella jäällä, rullaluistimilla ainakin pysyy pystyssä. Luulisin, että murtomaahiihto on monille ulkomaisille tuntematon. Omana kouluaikanani ainakin ala-asteella hiihdettiin talvella.

Ala-asteella opetettiin ainakin virkkaaminen, kutominen ja ompelukoneen käyttö. Saatiin ajokortti ompelukoneelle. Kudon tai virkkaan nykyään harvemmin, aina parin vuoden välein värkkään jonkun kaulahuivin, villapaidan tai torkkupeiton. Lapaset olen kutonut kerran kouluaikana, sukkia en ikinä. Mutta olen iloinen taidoistani ja jälki on ihan nättiä.

Kotitaloudessa opetettiin tarjoilu, aterimien järjestys ja miten kannetaan pino lautasia. Osa peukalon ja pikkusormen haarukkaan, yksi sormien ja ranteen päälle. Ruokalassa piti osata kuoria perunat.

Eli kertokaa mitä taitoja lapsukaisille vielä opetetaan ja mitä on kadonnut! Kaunokirjoituskin alkaa olla häviämässä, sääli (vaikka itse kirjoitin karseita harakanvarpaita koko ala-asteen ajan ja vasta myöhemmin tuli luettava käsiala).

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei osaa enää mitään. 

Muutama erakko osaa senkin edestä. 

Koulut siirtävät paljon opetusta kotiin, uskonto on lähes kielletty joka puolella, samoin vanhat perinteet.

Vierailija
2/2 |
10.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittamisen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme