Muita, jotka pääsivät liian nuorena valvomatta internettiin?
Olen kolmekymppinen, eli juuri sitä ikäpolvea joka pyöri ekoilla sosiaalista mediaa muistuttaneilla sivustoilla. Netinkäyttöäni ei valvottu mitenkään, joten niistä perus "älä puhu tuntemattomille" varoitteluista huolimatta tuli hölmöiltyä paljon. Ekana esimerkkinä mieleen tulee se kun yhdellä nyt jo suljetulla sivustolla yksi täysi-ikäinen nettitutun tuttu ryhtyi juttelemaan... No, groomaus ei ollut tunnettu ilmiö tuolloin ja eipä minulla hyväntahtoisena soineet mitkään hälytyskellot päässä. Onneksi tuossa ei käynyt mitään, yritti houkutella käymäänkin. :X
Oikeasti pelottaa mille nuoret altistuu nykyään netissä, kun olen itse altistunut tuolloin jo 15-20v sitten kaikelle mahdolliselle saastalle jonka koen vaikuttaneen minuun negatiivisesti silloin nuorena.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo... ja esitin vielä parissa nettikaveriporukassa paljon vanhempaa mitä todellisuudessa olin. En tiedä miten tuo meni läpi, luulisi että ihmiset tajuaa kirjoitustyylistä että tuo ei ole kyllä aikuinen. Yhden kanssa tämä meni niin pitkälle että vaihdettiin puhelinnumerotkin ja tämä spämmäsi minulle kännitekstareita ja sain lohduttaa kun poikaystävä lemppasi, yms.
Ja sun motiivi esittää vanhempaa kun olet, oli?
Teinit tasan tietää, mitä hakevat - ja kun sen sitten saavat, alkaa itku. En ymmärrä.
Olet sairas?
Tyttäreni. Todella fiksu tyttö, joka sekosi masennukseen ja anoreksiaan yritettyään auttaa näitä sekopäitä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin kauhulla ja häpeällä omia kokemuksiani. Ei mitään valvontaa, ohjeistusta tai vaaroista varoittamista siihen aikaan.
Ihan niin kuin olisit uskonut ja totellut neuvoja. Uhmalla olisit kuitenkin päätynyt samaan ratkaisuun ja sittenkin päätynyt nykyhetkeen voivottelemaan häpeääsi. Tietynlaiset ihmistyypit ovat siksi otollisia uhreja kaikenmaailman hyväksikäyttäjille.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42. Minä olen aina käyttänyt internettiä ilman valvontaa. Ensimmäisen kerran käytin internetiä kuitenkin jo 1990-luvun loppupuolella jolloin netti oli aika erilainen paikka. Tuolloin kaikenlaiset keskustelut käytiin pääsääntöisesti ircissä ja joissain muissa pikaviestipalveluissa joita en juuri nyt edes muista. En myöskään muista, että olisin koskaan kohdannut ketään "saalistajaa" missään kun olin nuori.
Kyllä noita oli, mutta pahin tilanne tuntui olevan silloin 00-luvulla kun olin itse teini. Netti oli aika villi länsi ja ne saalistajat esitettiin keski-ikäisinä miehinä, ei sinä oikean maailman kaverin vähän vanhempana tuttuna joka lisäsi mesessä ja alkoi pikkuhiljaa rakentaa luottamusta.
Vierailija kirjoitti:
Tyttäreni. Todella fiksu tyttö, joka sekosi masennukseen ja anoreksiaan yritettyään auttaa näitä sekopäitä.
Just joo. Uskoo ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo... ja esitin vielä parissa nettikaveriporukassa paljon vanhempaa mitä todellisuudessa olin. En tiedä miten tuo meni läpi, luulisi että ihmiset tajuaa kirjoitustyylistä että tuo ei ole kyllä aikuinen. Yhden kanssa tämä meni niin pitkälle että vaihdettiin puhelinnumerotkin ja tämä spämmäsi minulle kännitekstareita ja sain lohduttaa kun poikaystävä lemppasi, yms.
Teinit tasan tietää, mitä hakevat - ja kun sen sitten saavat, alkaa itku. En ymmärrä.
Motiivinani oli yksinäisyys, kaverittomuus ja halu puhua ihmisille joita ihailin. En tiedä mitä tarkoitat tuolla että hain jotain - lähinnä koen häpeää siitä että silloin tämä nainen on luullut juttelevansa samaa ikäluokkaa olevalle ihmiselle tietämättä että on oikeasti avautunut intiimiasioistaan yläastelaiselle.
Olihan siellä kaikennäköistä kun chateissa pyörittiin ala-asteiässä. Muistan kun kyselivät onko sulla posliini ja mä vastasin että on tuolla kaapissa posliinisia mukeja. Olin kuitenkin sikäli fiksuna kuunnellut varoitukset etten antanu mitän henkilökohtaisia tietoja eikä siihen aikaan ollut niin helppo lähetellä kuvia. Valehtelin lisäksi iän, nimen ja asuinpaikan. Ei jäänyt traumoja.
ii2.org oli melkoinen läähättäjien leikkipuisto kun nippanappa yläasteikäiset tytöt laittoi sinne herutuskuvia. Sieltä pysyin poissa ja ihmettelin miksi kavereita kiinnosti vanhojen äijien (eli max 20v xD ) kommentoinnit. Itsellä lähinnä ällötti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 42. Minä olen aina käyttänyt internettiä ilman valvontaa. Ensimmäisen kerran käytin internetiä kuitenkin jo 1990-luvun loppupuolella jolloin netti oli aika erilainen paikka. Tuolloin kaikenlaiset keskustelut käytiin pääsääntöisesti ircissä ja joissain muissa pikaviestipalveluissa joita en juuri nyt edes muista. En myöskään muista, että olisin koskaan kohdannut ketään "saalistajaa" missään kun olin nuori.
Sä et ollut hyväuskoonen hölmö jota vaara ja kielletty kiehtoo. Ne jotka haistaa mätää ei lankea jatkamaan yhteydenpitoa. Liika suojelukin altistaa hyväksikäytölle, uskoo että aina joku pelastaa vaikka hankkiutuukin vaikeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi vaikuttaa keskimääräistä tyhmemmältä teiniprinsessalta, todella fiksu ei lankeaisi. Myös, mitään "masennusta" tai "anoreksiaa" ei ole olemassa vaan kyse on narsistisen teinin huomiohakuisuudesta joka kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Siinä meillä on varsinainen "psykologi"! Kannattaa hoitaa se oma pää kuntoon ennen kuin alkaa esittää psykologia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 12-vuotias, kun 8 vuotta vanhempi heppu houkutteli mknut tapaamiseen. Siitä alkoi viisi vuotta jatkunut kiristykseen ja alistamiseen perustuva salainen hyväksikäyttösuhde. En ole koskaan pystynyt kertomaan kenellekään tapahtumista häpeän vuoksi.
nyt alkoi seistä
Toivottavasti joku vanha ukko ottaa nyt ilon irti ja pa.nee sua pers..een.
Vierailija kirjoitti:
Olin 12-vuotias, kun 8 vuotta vanhempi heppu houkutteli mknut tapaamiseen. Siitä alkoi viisi vuotta jatkunut kiristykseen ja alistamiseen perustuva salainen hyväksikäyttösuhde. En ole koskaan pystynyt kertomaan kenellekään tapahtumista häpeän vuoksi.
Toivottavasti olet selvinnyt tapahtuneesta ja elämäsi on hyvällä mallilla! Sinun ei tarvitse kantaa häpeää enää, vika ei ollut missään nimessä sinun! Toivottavasti elämä hymyilee sinulle vielä kaikilla ikenillään! Kaikkea hyvää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
On kieltämättä täysin totta, että monet teinitytöt omaehtoisesti "tyrkyttävät" itseään aikuisille miehille. Se on fakta jota kukaan ei voi kiistää.
Tämä oli totta silloin ja on varmaan totta nykyäänkin. Aikuisten pitäisi silloin ymmärtää olla aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi vaikuttaa keskimääräistä tyhmemmältä teiniprinsessalta, todella fiksu ei lankeaisi. Myös, mitään "masennusta" tai "anoreksiaa" ei ole olemassa vaan kyse on narsistisen teinin huomiohakuisuudesta joka kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Siinä meillä on varsinainen "psykologi"! Kannattaa hoitaa se oma pää kuntoon ennen kuin alkaa esittää psykologia.
Totean vaan kylmät faktat. Valitettavasti suurin osa täälläkään ei kykene rationaaliseen ajatteluun.
Ei kannata julkisesti todeta, annat vaan itsestäsi tyhmän kuvan noilla "faktoilla", jotka eivät pidä paikkaansa.
Voi helvetti nyt sentään, tämänkin keskustelun ovat saastuttaneet tämän palstan uhria syyttelevät miehet, jotka tuossa toisessa ketjussa ilakoivat murhatuille naisille. Eikö näistä syöpäläisistä päästä mitenkään eroon tällä palstalla? Syyhystä ja luteistakin päästään mutta ei näistä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei tarvitse hävetä sellaista, mitä aikuinen on tehnyt sinulle, kun olet ollut lapsi. Se ei ole sinun syytäsi. Älä välitä täällä olevista ihan järkyttävistä kommenteista. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon ja kerro siellä kokemuksistasi, jotta voisit saada keskusteluapua. Toivon sinulle kaikkea hyvää.
Toivottavasti tän keskutelun lukis mahdollisimman moni jotka antaa jo eskarilaisille tai ala-astelaisille älypuhelimen.
Ainoastaan tietokoneen käyttöä oli vähän rajoitettu, koska koneita oli vain yksi. Mutta muuten vanhemmillani ei ollut harmainta aavistusta minkälaisia pedarikavereita minulla oli.
Sanoisin, että netti on nuorille nykypäivänä paljon vaarallisempaa tai haitallisempaa. Esim. Snapchatissa voi helposti jakaa itsestään arkaluontoista materiaalia.
Kyllähän silloin 2000 luvun-alkupuolella pystyi kuvia vaihtamaan, mutta se oli huomattavasti kömpelömpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kieltämättä täysin totta, että monet teinitytöt omaehtoisesti "tyrkyttävät" itseään aikuisille miehille. Se on fakta jota kukaan ei voi kiistää.
Tämä oli totta silloin ja on varmaan totta nykyäänkin. Aikuisten pitäisi silloin ymmärtää olla aikuisia.
Miksi ihmisellä olisi moraalinen velvollisuus olla toteuttamatta lajityypillisiä tarpeitaan kun teinilutkat tunkee puhelimen täyteen herutuskuvia?
Koska ollaan sivistyneitä eikä mitään luolamiehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helvetti nyt sentään, tämänkin keskustelun ovat saastuttaneet tämän palstan uhria syyttelevät miehet, jotka tuossa toisessa ketjussa ilakoivat murhatuille naisille. Eikö näistä syöpäläisistä päästä mitenkään eroon tällä palstalla? Syyhystä ja luteistakin päästään mutta ei näistä.
Uhreja on ne yksinäiset parikymppiset miehet jotka teinikäärmeiden viettelyksiin lankeaa
Terveisin syyhypunkin ja luteenkin alapuolella oleva syöpäläinen