Muita, jotka pääsivät liian nuorena valvomatta internettiin?
Olen kolmekymppinen, eli juuri sitä ikäpolvea joka pyöri ekoilla sosiaalista mediaa muistuttaneilla sivustoilla. Netinkäyttöäni ei valvottu mitenkään, joten niistä perus "älä puhu tuntemattomille" varoitteluista huolimatta tuli hölmöiltyä paljon. Ekana esimerkkinä mieleen tulee se kun yhdellä nyt jo suljetulla sivustolla yksi täysi-ikäinen nettitutun tuttu ryhtyi juttelemaan... No, groomaus ei ollut tunnettu ilmiö tuolloin ja eipä minulla hyväntahtoisena soineet mitkään hälytyskellot päässä. Onneksi tuossa ei käynyt mitään, yritti houkutella käymäänkin. :X
Oikeasti pelottaa mille nuoret altistuu nykyään netissä, kun olen itse altistunut tuolloin jo 15-20v sitten kaikelle mahdolliselle saastalle jonka koen vaikuttaneen minuun negatiivisesti silloin nuorena.
Kommentit (65)
Joo, itse olen pyörinyt netissä ilman valvontaa n.8-9 vuotiaasta asti, silloin elettiin 2000-luvun alkua.
En onneksi joutunut groomauksen uhriksi ,ainakaan muistaakseni, mutta kaikenlaista muuta noloa on tullut kirjoiteltua ja ladattua nettiin ja näin myös videoita mitä ei olisi tarvinnut niin nuorena nähdä vielä..
Yhdessä vaiheessa paras kaverini oli viisi vuotta vanhempi nettiystävä, jolla oli vaikka mitä mt-ongelmaa. Toimin teininä käytännössä terapeuttina aikuiselle.
Ööh, no en voi oikein anonyyminä netissä lähteä mitenkään todistelemaan tuota mutta kyllä tuo tapahtui ihan oikeasti, sivusto oli k-kirjaimella alkanut taideyhteisö jonka nettisivuja ei enää ole olemassa. Jos on liikkunut yhtään suomalaisissa nettitaidepiireissä 2000-2010 taitteessa niin tajuaa varmaan mitä sivustoa tarkoitan. -aikaisempi