Häiritseekö muita toimittajien puheviat?
Televisio ohjelmissa juontajat kuin toimittajatkin ovat usein puhevikaisia R.S ja L vikoineen ja ihmetyttää miksi ihmeessä heidät on palkattu vai onko olemassa jokin vammaiskiintiö joka pakottaa sellaisia palkkaamaan? Sama sönköttäjä ilmiö toistuu myös niin iltalehden/iltasanomien toimittajien videoilla kuten myös youtuben sisällöntuottajienkin keskuudessa? Mistä näitä puhevikaisia oikeasti sikiää??
Kommentit (115)
Eräskin
sisällöntuottaja ja kouluttaja Youtubessa puhuu niin narisevalla äänelle etten pysty kuuntelemaan.
Mielestäni muutama mediafirma nimenomaan haalii kaikki puhevian omaavat leipiinsä. Koska tasa-arvo. Mutta ongelmana on, ettei selkeä kommunikaatio välity kiireellisessä tapauksessa. Entä jos olisi selkä puhe, ja lisäohjelmat sitten puhevialla. Jolloin ei katsojat ehdi panikoitumaan.
Kyllä siinä hieman sisältö käRshii jos ei saa selvää mitä toimittaja esimerkiksi haastateltavalta kysyy. Onhan toisaalta suomessa ollut presidenttikin jonka etunimi taisi olla Tavja tai jotain sinnepäin.
Onko nykyisin kouluissa enää puheopetusta vai jääkö se kotien vastuulle? Miten niissä tapauksissa toimitaan jos vanhemmilla itselläänkin on puhevika ja koko perhe olettaa sen olevan normaalia?
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyisin kouluissa enää puheopetusta vai jääkö se kotien vastuulle? Miten niissä tapauksissa toimitaan jos vanhemmilla itselläänkin on puhevika ja koko perhe olettaa sen olevan normaalia?
Kouluissa oppilasmateriaali alkaa olemaan jo niin värikästä, että puheviat lasketaan pääsääntöisesti vain aksentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole automaattisesti. Paitsi ehkä Steiner-koulussa voi olla? Kaikissa tapauksissa ei auta puheopetus, jos on rakennevika suussa tai kurkussa tms. Tai jos on neurologinen syy. Myös nielurisat ja kitarisat voivat vaikuttaa hieman. Mutta tosiaan tärkeät tiedotteet saisi erikseen, selkeällä puheella ja sitten erikseen muut ohjelmat.
Häiritsee! Monet sössöttää ja mongertaa, että mahdoton saada selvää.
Ja nopea tyyli, kuten tällä diilikilpailijalla
Mun lapsella on lievä r-vika, johon on meillä kotona harjoituksia.
Mutta lapseni tapasi taannoin toisen (noin 5-6 vuotiaan) lapsen, joka osasi suomea, mutta äidinkielensä oli jokin sellainen, jossa on runsaasti erilaisia suhuäänteitä. Tuo lapsi kommentoi lapselleni, että miten sinä sihautat tuota ässääsi. Kuuli siis heti, että lapseni s ei ole perus-s. Nyt vasta äitinä olen alkanut kuulemaan, että lapseni s on hivenen sihahtava. Ei perus-s.
Ei kaikki kuule näitä heti. Vaikka olisi umpisuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
S-kirjainta sössöttävät miehet on kamalia. Naisetkin on, mutta miesten sössöttäminen pahempaa.
Minulle tulee puhevikaisesta naisesta,olkoon sitten miten kaunis tahansa, mieleen aina salkkareiden Roosa ja kiinnostus loppuu täysin.
"Jhari onh munh poikhkakhavehri!"
Sori, ei pysty. 😂
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsella on lievä r-vika, johon on meillä kotona harjoituksia.
Mutta lapseni tapasi taannoin toisen (noin 5-6 vuotiaan) lapsen, joka osasi suomea, mutta äidinkielensä oli jokin sellainen, jossa on runsaasti erilaisia suhuäänteitä. Tuo lapsi kommentoi lapselleni, että miten sinä sihautat tuota ässääsi. Kuuli siis heti, että lapseni s ei ole perus-s. Nyt vasta äitinä olen alkanut kuulemaan, että lapseni s on hivenen sihahtava. Ei perus-s.
Ei kaikki kuule näitä heti. Vaikka olisi umpisuomalainen.
Harvemmin oma äiti huomaa vikoja lapsessaan ja toisaalta onhan oma äitisikin sanonut sinua kauniiksi ja vasta ulkopuoliset ovat tipauttaneet sinut maanpinnalle.
Hyvää päivänjatkoa 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-kirjainta sössöttävät miehet on kamalia. Naisetkin on, mutta miesten sössöttäminen pahempaa.
Minulle tulee puhevikaisesta naisesta,olkoon sitten miten kaunis tahansa, mieleen aina salkkareiden Roosa ja kiinnostus loppuu täysin.
Sori, ei pysty. 😂
Roosa on kehitysvammainen. Heillä on usein puhevikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, ei pysty. 😂
Roosa on kehitysvammainen. Heillä on usein puhevikoja.
Sen mielikuvan puhevikaisuudesta moni varmasti saakin tai vähintäänkin alkaa epäilemään ihmisessä olevan jotain muutakin feelua.
Häiritsee. Ihnettelen samaa kuin ap.