Yrittäjä ihmettelee: työtä hakevat vain kielitaidottomat tei te-keskuksen pakottamat
Helsinkiläisen kahvilan pitäjä ihmettelee.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010275443.html?utm_medium=p…
Kommentit (370)
Onko tällä yrittäjällä ollut paikka auki muualla kuin työkkärin sivuilla? Somen voima on aika mahtava. Ei ne opiskelijat esimerkiksi siellä työkkärin sivuilla pyöri. Tai ne nuoren vanhemmat, naapurit ja kummin kaimat, jotka voisi vinkata, että ootko huomannut, että sinne kahvilaan haetaan ilta- ja viikonlopputyllntekijää. Työkkäristä saa työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja yrittäjä näyttää karsivan suuren osan hakijoista vahvalla mutulla kelvottomiksi. Ei ihme ettei duunaria löydy kun "ylikoulutettu" ei kuitenkaan pysy hommassa yrittäjän mutun mielestä. Mistä tuokin hakijoidensa motiivit tietää. Ehkä joku entinen maisteri haluaa duuniin kahvilaan välillä ja viihtyy siinä vuoden pari. Mut yrittäjälle ei kelpaa kuin oman mutun mukaiset täydelliset hakijat.
Näinhän se näyttäisi menevän. Omakin kokemukseni oli, että en saanut hakemuksiini mitään vastauksia kun hain kahviloihin ja ravintoloihin. Olen ihan normaali, koulutettu työnhakija, enkä hakenut noita töitä vitsinä tai pakotettuna, mutta toki ravintola-alan kokemus minulta puuttui, joten se ilmeisesti on se varoitusmerkki näille yrittäjille.
Onko tämä esimerkkiyrittäjä edes haastatellut niitä mielestään epäkelpoja työttömiä hakijoita?
Myöntäisi suoraan, että haluaa vain ravintola-alan ammattilaisia, mutta haluaisi maksaa niille vain harjoittelijan palkkaa.
(Hassua muuten, että pari päivää sitten joku vaahtosi yhdessä ketjussa, että nuoret "eivät halua kuin kivoihin työpaikkoihin, esimerkiksi kahviloihin".)
Koska suomisuntyiset uskovat, ettei heitä kuitenkaan palkata satojen muiden joukosta. He uskovat, etteivät kuitenkaan täytä kaikki vaatimuksia ja kriteereitä, mitä nykyään vaaditaan joka ammattiin. Ei ole tarjoilijan tai kokin tutkintoa, eikä kokemustakaan tarpeeksi. Ja jos onkin, ei ole kokemusta kuitenkaan oikealla tavalla ja tarpeeksi. Persoona ei ole oikeanlainen kuitenkaan; puhelias, avoin, sosiaalinen, aina iloinen, rohkea..
Vierailija kirjoitti:
Tuokin valittaa että vain työttömät hakee töitä eikä silti palkkaa heitä.eikö tämä todista, ettei työtön ole työmarkkinakelpoinen yrittäjille.
Hakevat vain esittääkseen hakevansa, eivät joutuakseen töihin.
-- Samalla loogiikalla voimme väittää että työnantaja hakee työntekijöitä vain kyykyttääkseen ja moittiakseen "epäkelpoja" työttömiä jotka kehtaavat hakea juuri hänen erinomaiseen työpaikkaansa?
Vierailija kirjoitti:
Sama ulinahan on siivousfirmojen pomoilla. Kun ei muka kelpaa suomalaisille työ. En usko hetkeäkään, että siivoojiksi ei enää hakisi suomalaisia, olen hakenut itsekin. Olen ihan kokopäivätyössä, mutta matalapalkka-alalla jonka palkalla eletään kädestä suuhun, joten hain osa-aikaista työtä päätyöni ohelle. Hain mm. erääseen isoon siivousfirmaan enkä saanut sieltä edes minkäänlaista vastausta hakemukseeni. Jos silläkin alalla on työvoimapula kuten väitetään ja suomalaisia pitäisi työhön saada, niin luulisi, että ihminen, joka tekee rankkaa suorittavaa työtä kokopäiväisenä ja on sen lisäksi valmis vielä tekemään toistakin rankkaa suorittavaa työtä, ei nyt ainakaan laiskalta ja piittaamattomalta vaikuttaisi, joten eikö sen voisi kutsua haastatteluun? Mutta olin ilmeisesti todella kelvoton hakija kun hakemukseeni ei vaivauduttu edes vastaamaan mitään. Myös kahvilatyötä hain eikä sieltäkään tullut mitään vastausta. Ikä varmaan oli
Koita kuntapuolella keikkailua. Siellä otetaan vastaan riemumielin suomalaiset keikkalaiset.
"Helsinkiläisen urheiluseuran kahvilaan on ollut vaikeaa saada sopivia työntekijöitä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ulinahan on siivousfirmojen pomoilla. Kun ei muka kelpaa suomalaisille työ. En usko hetkeäkään, että siivoojiksi ei enää hakisi suomalaisia, olen hakenut itsekin. Olen ihan kokopäivätyössä, mutta matalapalkka-alalla jonka palkalla eletään kädestä suuhun, joten hain osa-aikaista työtä päätyöni ohelle. Hain mm. erääseen isoon siivousfirmaan enkä saanut sieltä edes minkäänlaista vastausta hakemukseeni. Jos silläkin alalla on työvoimapula kuten väitetään ja suomalaisia pitäisi työhön saada, niin luulisi, että ihminen, joka tekee rankkaa suorittavaa työtä kokopäiväisenä ja on sen lisäksi valmis vielä tekemään toistakin rankkaa suorittavaa työtä, ei nyt ainakaan laiskalta ja piittaamattomalta vaikuttaisi, joten eikö sen voisi kutsua haastatteluun? Mutta olin ilmeisesti todella kelvoton hakija kun hakemukseeni ei vaivauduttu edes vastaamaan mitään. Myös kahvilatyötä hain eikä sielt
"Koita kuntapuolella keikkailua. Siellä otetaan vastaan riemumielin suomalaiset keikkalaiset."
Tämäkin on ilmeisesti jokin pääkaupunkiseudun juttu? Mitä olen nähnyt, asuinkunnassani kuntapuolen ilmoituksissa edellytetään aina laitoshuoltajan tutkintoa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksetaan työntekijöille asiallista palkkaa eli korvausta työnteosta, ei tarvitse ihmetellä. Tekijöitä löytyy kummasti.
Vaikka maksettaisiin mitä palkkaa tahansa, niin tekijöitä ei silti löydy
Jotkut näemmä kuvittelee, että työstä kuin työstä pitää maksaa kymppitonni kuussa tai muuten nämä ei persettään sohvalta ylös nosta .
-- Ensinnäkin kirjoitat asenteellisesti ja rumasti työnhakijoista. Toiseksi on oikeudenmukaista maksaa työstä palkka millä työntekijä voi pärjätä ja elättää perheensä.
Kolmanneksi, menetkö itse ilmaiseksi orjaksi esimerkiksi nyt jollekin joka kovasti haluaa larpata yrittäjää jonka bisnes ei menesty niin että kykenisi maksamaan edes minimi-asiallista palkkaa työntekijöilleen?
Vassareille ovat kaikki matalapalkkaiset työntekijät orjia kun heidän mielestä näillä palkoilla ei elää..Kerroppa se oikeudenmukaisuus liitoille kun on palkkaneuvottelujen aika.
Vierailija kirjoitti:
Sama ulinahan on siivousfirmojen pomoilla. Kun ei muka kelpaa suomalaisille työ. En usko hetkeäkään, että siivoojiksi ei enää hakisi suomalaisia, olen hakenut itsekin. Olen ihan kokopäivätyössä, mutta matalapalkka-alalla jonka palkalla eletään kädestä suuhun, joten hain osa-aikaista työtä päätyöni ohelle. Hain mm. erääseen isoon siivousfirmaan enkä saanut sieltä edes minkäänlaista vastausta hakemukseeni. Jos silläkin alalla on työvoimapula kuten väitetään ja suomalaisia pitäisi työhön saada, niin luulisi, että ihminen, joka tekee rankkaa suorittavaa työtä kokopäiväisenä ja on sen lisäksi valmis vielä tekemään toistakin rankkaa suorittavaa työtä, ei nyt ainakaan laiskalta ja piittaamattomalta vaikuttaisi, joten eikö sen voisi kutsua haastatteluun? Mutta olin ilmeisesti todella kelvoton hakija kun hakemukseeni ei vaivauduttu edes vastaamaan mitään. Myös kahvilatyötä hain eikä sieltäkään tullut mitään vastausta. Ikä varmaan oli
Sama kokemus minulla, ei enimmäkseen mitään vastauksia siivousalan hakemuksiin. Pari kertaa pääsin puhelinhaastatteluun, toisesta firmasta ghostattiin ja toisesta sanottiin, että pitäisi olla auto.
Itsekin nelikymppinen, jokin sekin varmasti vaikutti. Mutta mikä se sellainen työvoimapula on, että on varaa nirsoilla jopa iästä?
Itähelsinkiläiset laitetaan töihin. Hienoa!
luultavasti palkat ovat niin huonot, että ne koulutuksen ja enemmän kokemusta omaavat eivät hae. Kannattaisi vaan opettaa sille kielitaidottomalle muutama sana tai ottaa se "te-keskuksen pakottama" asiakas. Huomattava osa pitkäaikaistyöttömistäkin (esim. yli 10 vuotta työttömänä olleista) haluaisi töihin. Mistähän yrittäjä on päätellyt, että hakija on pakotettu hakemaan paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin valittaa että vain työttömät hakee töitä eikä silti palkkaa heitä.eikö tämä todista, ettei työtön ole työmarkkinakelpoinen yrittäjille.
Ne työttömät hakee tuonne vain siksi a pakko hakea. Nuo hakemukset erottaa aidoista hakemuksista ihan selkeästi
Yhteiskunnan tuet on viety liian pitkälle, kun ei työtä kannata vastaanottaa
Ovat kuitenkin hakeneet, ja yrittäjällä olisi mahdollisuus tarjota työttömälle työtä. Vähän vaikea sitä varmaan olisi vaikka korkeakoulutetun työttömän vaikuttaa hakemuksessa uskottavasti siltä, että just tuo osa-aikatyö urheilutalon kahvilassa on hänen unelmaduuninsa. Vaikka tämän kirjoittaisi hakemukseen, ei kukaan täyspäinen usko. Tuo kahvilayrittäjä ei vain suostu uskomaan, että ei tuo työ kenellekään mikään elämän keskipiste ole, vaan se on nimenomaan työ, jota tehdään paremman puutteessa tai koska ei löydä/saa muutakaan. Hänen pitäisi vain hyväksyä se ja palkata vaikka sellainenkin hakija, joka joskus tulee irtisanoutumaan löytäessään paremman työn. Ei tuollaiseen työhön ikinä löydy sellaista, jolle juuri tuo kahvila on yhtä lähellä sydäntä kuin kahvilanomistajalle itselleen. Kaikkia tuollaisia töitä tehdään vain siksi, että on pakko, tai koska tarvitaan rahaa - ei se kenellekään mikään sydämen asia ole. Tuo omistaja ei vain pysty sulattamaan tätä faktaa.
Tässä ei ole kyse siitä, kannattaako työ ottaa vastaan. On vaikea punnita sen kannattavuutta, jos rekrytoija itse on luonut itselleen epärealistisen haavekuvan yli-innokkaasta työntekijästä, joka satsaisi tuollaiseen suorittavan tason työhön 110% ja pitäisi sitä ykkösjuttuna elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kysyntä ja tarjonta kohtaa kun palkka on kohdallaan tämä on sitä kapitalistien suosimaa markkinataloutta.
Niin,alle kolmen tonnin ei sohvalta nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun maksetaan työntekijöille asiallista palkkaa eli korvausta työnteosta, ei tarvitse ihmetellä. Tekijöitä löytyy kummasti.
Vaikka maksettaisiin mitä palkkaa tahansa, niin tekijöitä ei silti löydy
Jotkut näemmä kuvittelee, että työstä kuin työstä pitää maksaa kymppitonni kuussa tai muuten nämä ei persettään sohvalta ylös nosta
https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkelit/a/a4fddab4-dec6-4fd0-bc04-3f8…
"Työvoimapulasta kärsivällä alalla tamperelainen ravintola sai 300 työhakemusta Kysyimme yrittäjältä, miten se on mahdollista"
Vastauksia olivat mm. säännölliset työajat ja työntekijöiden palkitseminen.
Ulkomaita myöten houkutellaan kielitaidottomia toiveikkaita ressukoita raatamaan minimipalkalla tänne koviin työskentely-olosuhteisiin jotka pakko hyväksyä, tai muuten lähtö maitojunalla takaisin. Paikkaamaan työvoimapulaa joka johtuu riittämättömästä palkasta että ihminen eläisi kalliissa maassamme, saati elättäisi perheensä.
Ja syy muka yhteiskunnan tukien (hah hah, joista tullut ukaasia suomelle eukomissiota myöten maamme riittämättömästä vähimmäistoimeentuloturvasta) vaikka todellinen syy on , niin mikä se onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaan että kun on nuori tai opiskelija, hänellä voi teettää paljon töitä surkella palkalla?
No miten se sitten on?
Vierailija kirjoitti:
luultavasti palkat ovat niin huonot, että ne koulutuksen ja enemmän kokemusta omaavat eivät hae. Kannattaisi vaan opettaa sille kielitaidottomalle muutama sana tai ottaa se "te-keskuksen pakottama" asiakas. Huomattava osa pitkäaikaistyöttömistäkin (esim. yli 10 vuotta työttömänä olleista) haluaisi töihin. Mistähän yrittäjä on päätellyt, että hakija on pakotettu hakemaan paikkaa.
Jos joku onnistuu olemaan 10 vuotta työttömänä niin häntä ei kyllä työt kiinnosta.
Onhan se kauheaa, jos työtön hakee töitä. Tämä taas todistaa TEM:in tilastot todeksi: vain 20% avoimista työpaikoista täytetään työttömällä työnhakijalla, 80% työpaikan vaihtajilla.
"Toi olis sopivin ja osaavin mut se on liian kallis palkata kun sillon noi kokemuslisät ja kaikki..."
Sama ulinahan on siivousfirmojen pomoilla. Kun ei muka kelpaa suomalaisille työ. En usko hetkeäkään, että siivoojiksi ei enää hakisi suomalaisia, olen hakenut itsekin. Olen ihan kokopäivätyössä, mutta matalapalkka-alalla jonka palkalla eletään kädestä suuhun, joten hain osa-aikaista työtä päätyöni ohelle. Hain mm. erääseen isoon siivousfirmaan enkä saanut sieltä edes minkäänlaista vastausta hakemukseeni. Jos silläkin alalla on työvoimapula kuten väitetään ja suomalaisia pitäisi työhön saada, niin luulisi, että ihminen, joka tekee rankkaa suorittavaa työtä kokopäiväisenä ja on sen lisäksi valmis vielä tekemään toistakin rankkaa suorittavaa työtä, ei nyt ainakaan laiskalta ja piittaamattomalta vaikuttaisi, joten eikö sen voisi kutsua haastatteluun? Mutta olin ilmeisesti todella kelvoton hakija kun hakemukseeni ei vaivauduttu edes vastaamaan mitään. Myös kahvilatyötä hain eikä sieltäkään tullut mitään vastausta. Ikä varmaan oli iso tekijä, nelikymppinen ei kelpaa, mikä myös kertoo siitä, että mitään työvoimapulaa ei oikeasti ole.