Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen puheen kehityksestä. Nyt tuli paniikki!

Vierailija
16.01.2007 |

Mulla on kohta 3v poika, joka alkoi puhumaan melko aikasin. 1v6kk ikäsenä tuli jo kunnon lauseita ja pitkiä yhdyssanojakin oli hallinnassa. Tänään mä yhtäkkiä huomasin, että hetkinen, mitä se poika nyt selittää. En millään meinannu ymmärtää. Siis puhetta kyllä tulee, mutta sanat lausuu TODELLA epäselvästi/huolimattomasti. Konsultoin heti lähipiiriä ja useampi henkilö on huomannu saman asian! Kukaan ei ole asiasta maininnu. Siis mistä huomattava taantuminen voi johtua?! Olen tosiaan huolissani. Puheenkehitys on ollut hänellä niin hyvä. Onko kellään kokemusta?????

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, se selittää taantumisen.

Jos asia vaivaa, ota yhteyttä neuvolaan. Saat lähetteen puheterapiaan.

Vierailija
2/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola voi ohjata teidät oikealle ammattilaiselle. Kirjoita paperille miten poika puhunut ennen ja miten nyt, koska muutos ehkä tapahtunut ja vastaavat asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko, että siskosta johtuis, koska todella hyvin puhuu tyttökin jo lauseet ja sanat on selviä. Tietty heillä on jonkun verran yhteistä kieltä, mutta se nyt rajottuu muutamaan sanaan, jotka kyllä erotan " oikeasta" puheesta. Autismi??!!! Oikeesti, nyt mä en nuku ens yönä... ap =(

Vierailija
4/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla ohimenevä ilmiö. Esim. tyttäreni alkoi puhumaan aikaisin ja sitten tuo selitysvaihe kun tuli, hän änkytti eikä meinannut saada sanoja sanottua.

Ota yhteyttä sinne neuvolaan/lääkäriin, niin saat varmasti avun.

Eihän lapsesi suu ole kipeä tms?

Asiat järjestyy kyllä. Tiedät itsekin, ettei ole helppo sanoa toisen lapsesta, jos huomaa siinä jotain poikkeavaa.

Vierailija
5/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä puheterapeuttiin.

terv. puheterapeutiksi opiskeleva

Vierailija
6/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnynnäistä? Nimittäin 2,5-vuotiaani puhuu epäselvästi ja änkyttää :(

Vierailija
7/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nopeaa, epäselvää puhetta. Usein puhe tulee ryöpsähdyksinä suusta.

Sokellus on käsittääkseni (en ole vielä käynyt kurssia) yleisintä 3-4-vuotiailla lapsilla, siis silloin, kun kieli kehittyy kovaa vauhtia.

Sokellus on ikään kuin änkytyksen vastakohta. Puhetta siis tulee, mutta se on epäselvää.

Mä en tiedä, voiko sokellus olla synnynnäistä.

Vierailija
8/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastaan kaiken. Eli miten nyt yhtäkkiä puhe voisi kehittyä niin kovin että menee sokellukseksi. En ymmärrä... Kamala tunne tuli kun sen tänään tajusin ja muutkin ovat huomanneet! Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Soitan kyllä heti huomenna neuvolaan! ap

Vierailija
9/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuu selvemmin, kun käsken.

Vierailija
10/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poika puhuu jonkin verran, mutta paljon omia sanoja. Foniatri totesi että on dysfasia...ja puheterapia eikun jatkuu...

Vierailija
11/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siis oikeastaan kaiken. Eli miten nyt yhtäkkiä puhe voisi kehittyä niin kovin että menee sokellukseksi. En ymmärrä... Kamala tunne tuli kun sen tänään tajusin ja muutkin ovat huomanneet! Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Soitan kyllä heti huomenna neuvolaan! ap

Älä nyt hermoile, kyllä asia saadaan varmasti kuntoon. Tärkeintä on, että lapsi ymmärtää puhetta ja esim. kaksiosaisia käskyjä. (Esim. Ota kynä pöydältä ja laita se hyllylle.)

Vierailija
12/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joudun jatkuvasti kysymään " mitä sanoit" ja useamman kerran välillä. Miten mä vasta tänään havahduin tähän. Siis ymmärrän kyllä mitä lapsi sanoo, mutta sanoja joutuu toistamaan (ihan kuin vauvalle) perässä eikä aina sillonkaan tule kunnolla ulos häneltä. Äh, todella hankalaa selittää täällä... Ei minusta ole mikään " leikkilässytys" kyseessä =/ ap

Vierailija
13/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan jotain sairauksia joissa tapahtuu taantumista. Puheenkehityksestä, viivästymisestä, taantumisesta

Googleta

Vierailija
14/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomannut? Käsittämätöntä...

Vierailija
15/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko lapsessa tapahtunut muutoksia esim. siinä, miten lapsi ottaa kontaktia aikuisiin, vastaako kysymyksiin kuten ennenkin (meillä toisti kysymyksen tai ei vastannut), toisteleeko kuulemiaan lauseita (kaikupuhe), onko omissa maailmoissaan, käyttääkö puheessaan minä-muotoa. Meillä edellä mainittujen asioiden muuttuminen huonompaan suuntaan 3-vuotiaana oli dysfasian merkki.

Mutta älä turhaan hätäile, vaan soittele neuvolaan ja pyydä pikaisesti aikaa puheterapeutille (kerro, että huolettaa).

Tsemppiä! Todennäköisesti kyseessä on ohimenevä vaihe puheenkehityksessä - olisiko lapsella juuri opittuna jotain uusia taitoja, joihin hän keskittää voimavaransa?

Vierailija
16/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on tapahtunu niin pikkuhiljaa. Luulisin ainakin. No nyt on ainakin tiiviissä tarkkailussa pojan sanomiset. ap

Vierailija
17/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai en ole huomannu =/ Siis puheen ymmärtää hienosti, vastaa (mumisee siis nykyään) kaikkiin kysymyksiin. Ei ole omissa maailmoissa ja käyttää kyllä minä-muotoa. Ymmärtää käskyjä " hae kynä ja vie se hyllyyn" yms.

Vierailija
18/18 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on jokin muu taito kehittynyt. Puhe loppui kokonaan kun opetteli kävelemään, nyt on taas sellainen mykempi kausi, kun liikuntapuoli etenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi