Miten luulet voivasi sopia paikallisesti palkasta ja eduista
Ammattiliitotkaan ei kykene sopimaan mistään oikeiston kanssa.
Mitä luulet että sinulle käy työelämässä? Luuletko että yritykset antaa sinulle etuja ja palkkaa vaikka pyydät?
Kommentit (83)
Kaikki näyttävät oletettavan, että joka paikkakunnalla on paljon työpaikkoja, joista sitten vaan voi valita mieleisensä. Näin on vain suurissa kaupungeissa. Muualla on otettava se työ, minkä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo saa sopia tessiä paremmista työehdoista. Kertokaa nyt joku esimerkki mitä ei voisi jo työpaikoilla sopiva? Olen monessa ketjussa kysynyt ja koskaan ei ole tullut vastausta. Yksi esimerkki mitä ei voi sopia?
TESsin alle menevästä palkasta ei voi sopia. Eli sellainen työntekijä, jonka työmarkkina-asema on heikko vaikkapa iän tai puutteellisen työhistorian vuoksi, ei voi sopia tulevansa TESsiä alemmalla palkalla töihin. Häneltä on siis viety se lähestulkoon ainoa kilpailuvaltti joka hänellä on. Minusta tämä on ihan perustuslain vastaista, kyllä ihmisellä pitäisi olla oikeus tehdä sopimuksia omilla ehdoillaan, ilman että kukaan sanelee niitä ylhäältä käsin.
Nämä ihmiset on syrjäytetty työmarkkinoilta eivätkä saa mahdollisuutta näyttää kykyjään, koska heille pitäisi maksaa täyttä palkkaa.
Älä höpötä. Ehdotit juuri, että ikäsyrjintä on ok ja on tultava huonommalla palkalla töihin. Sitähän se käytännössä olisi. Nykyjärjestelmä suojaa esim. nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo saa sopia tessiä paremmista työehdoista. Kertokaa nyt joku esimerkki mitä ei voisi jo työpaikoilla sopiva? Olen monessa ketjussa kysynyt ja koskaan ei ole tullut vastausta. Yksi esimerkki mitä ei voi sopia?
En voi esimerkiksi sopia, että luovun saikutusoikeudesta korkeampaa palkkaa vastaan.
Hyvä esimerkki tämäkin! Miksei tällaisesta saa ihminen sopia? Tässähän on esimerkki ihmisestä, joka on valmis ottamaan hieman yrittäjän riskiä omalle kontolleen korvausta (parempaa palkkaa) vastaan. Jos häneen ei flunssat ja vatsataudit tartu, miksei hän saa yrittää saada siitä itselleen etua?
Näin kokemuksen syvällä rintaäänellä täytyy sanoa että se työnantajan neuvotteluhalukkuus ei ole mikään kiveen hakattu itsestäänselvyys. Pienemmissä firmoissa voi kyllä onnistua jos työntekijällä on sellaista osaamista joka on firmalle elintärkeää mutta isommissa firmoissa työntekijät on työnantajalle pelkkiä käsiä ja työnantajaa ei kiinnostele v****kaan sen työntekijän osaaminen vaan palkka on x ja ota tai jätä.
Se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys että työnantaja yleensäkään viitsisi sitoutua työntekijöihin. Kun nyt ajetaan tätä yleissitovuuden poistoa ja sanelupolitiikkaa niin ihan kaikki työntekijät siinä on liipaisimella ja se johtaa vaan siihen että kohta tapellaan siitä kuka saa edes sen 5e/h työn.
Älkää kukaan nyt sokeasti luottako siihen että töitä on kyllä on ja palkat ja edut on vaan neuvoteltavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla DI ja KTM tutkinnot ja olen ylempi toimihenkilö, monethan sanoo että tässä asemassa vain pyydetään enemmän niin heti palkka nousee.
Aina naurattaa tuollaiset väitteet, totuus on kyllä että liiton neuvottelemat korotukset on käytännössä ainoat mitä saa. Esimies laittaa aina mahdottomat tavoitteet kehityskeskusteluissa että sitä voi aina käyttää tekosyynä olla nostamatta palkkaa. Esimies ei tahallaan halua ymmärtää että työssä tulee jatkuvasti odottamattomia asioita vastaan ja olen ainoa joka voi tehdä niille jotain.
Jep. Reilu 10v samalla työnantajalla, palkka on noussut just ja just 500eur eli yleiskorotuksen verran. Ihan sama miten olen suoriutunut.
Olisiko aika vaihtaa työnantajaa sellaiseen, joka arvostaa teidän osaamista?
Tällä palstalla kyllä jokainen on melkoinen suorittaja. Palkkakin varmaan vähintään 6000€/kk jokaisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata oma palkkansa sopia.
Se ei ole kiinni osaamisesta, jos tulijoita on enemmän kuin paikkoja. Jos joku tekee saman työn puolta halvemmalla, niin vaikka hän tekisikin sen huonommalla laadulla, työnantaja valitsee hänet eikä sinua.
En kyllä haluaisi roikkua työssä, jonka joku tekisi suunnilleen yhtä hyvin puolta halvemmalla. Siinähän olisi kuin loinen.
Et nyt tainnut ymmärtää. Jos joku vierastyöläinen tulee tänne ja tekee hommat 2 euron tuntipalkalla, niin oletko loinen, kun vaadit 9 euroa tunnilta?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki näyttävät oletettavan, että joka paikkakunnalla on paljon työpaikkoja, joista sitten vaan voi valita mieleisensä. Näin on vain suurissa kaupungeissa. Muualla on otettava se työ, minkä saa.
Voi myös muuttaa sinne missä niitä töitä on. Itse lähdin 600km päähän enkä mihinkään suureen kaupunkiin.
Samalla tavalla kuin tähänkin asti. Eihän paikallinen sopiminen ole mikään uusi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi esimerkiksi sopia, että luovun saikutusoikeudesta korkeampaa palkkaa vastaan.
Hyvä esimerkki tämäkin! Miksei tällaisesta saa ihminen sopia? Tässähän on esimerkki ihmisestä, joka on valmis ottamaan hieman yrittäjän riskiä omalle kontolleen korvausta (parempaa palkkaa) vastaan. Jos häneen ei flunssat ja vatsataudit tartu, miksei hän saa yrittää saada siitä itselleen etua?
Voithan sä jo nyt aamulla sairastuttuasi soittaa työnantajalle ja pyytää palkatonta vapaata. Jos työnantaja sanoo ei, kerrot olevasi sairas ja työnantajan mieli todennäköisesti muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suurissa kaupungeissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä haluaisi roikkua työssä, jonka joku tekisi suunnilleen yhtä hyvin puolta halvemmalla. Siinähän olisi kuin loinen.
Et nyt tainnut ymmärtää. Jos joku vierastyöläinen tulee tänne ja tekee hommat 2 euron tuntipalkalla, niin oletko loinen, kun vaadit 9 euroa tunnilta?
Vierastyöläisyyttä en kannata, mutta jos maassa olevat ihmiset olisivat valmiita tekemään hommani noin paljon halvemmalla, en kyllä ilkeäisi roikkua kiinni työssä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko. Sopivalla koulutuksella ja osaamisella voi ihan itse valita, mihin työtarjoukseen suostuu ja mihin ei. Voi myös aika vapaasti sanella ehdot, joilla töihin tulee. Pitää osata tehdä itsensä työnantajalle niin tarpeelliseksi, ettei ole mikään ongelma sopia asioista paikallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Näin kokemuksen syvällä rintaäänellä täytyy sanoa että se työnantajan neuvotteluhalukkuus ei ole mikään kiveen hakattu itsestäänselvyys. Pienemmissä firmoissa voi kyllä onnistua jos työntekijällä on sellaista osaamista joka on firmalle elintärkeää mutta isommissa firmoissa työntekijät on työnantajalle pelkkiä käsiä ja työnantajaa ei kiinnostele v****kaan sen työntekijän osaaminen vaan palkka on x ja ota tai jätä.
Se ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys että työnantaja yleensäkään viitsisi sitoutua työntekijöihin. Kun nyt ajetaan tätä yleissitovuuden poistoa ja sanelupolitiikkaa niin ihan kaikki työntekijät siinä on liipaisimella ja se johtaa vaan siihen että kohta tapellaan siitä kuka saa edes sen 5e/h työn.
Älkää kukaan nyt sokeasti luottako siihen että töitä on kyllä on ja palkat ja edut on vaan neuvoteltavissa.
Aika moni kuvittelee olevansa korvaamaton. Kun sitten 50-vuotiaana tuleekin kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä, eikä uutta työpaikkaa löydykään, ollaan ihan ällistyneitä. On luultu, että työttömyys johtuu laiskuudesta. Vasta, kun se osuu omalle kohdalle, tajutaan, että jaa, ei se ollutkaan oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kyllä jokainen on melkoinen suorittaja. Palkkakin varmaan vähintään 6000€/kk jokaisella.
Onhan se nyt ihan vaan tervettä järkeä jos ihminen hankkii sellaista osaamista jota työnantajat haluaa. Kaikilla on se mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä jo nyt aamulla sairastuttuasi soittaa työnantajalle ja pyytää palkatonta vapaata. Jos työnant
Ole sekoilematta. Nyt puhutaan siitä, mistä saa tehdä juridisesti päteviä sopimuksia ja mistä ei. Ay-liike rajoittaa merkittävästi sitä, mistä saa sopia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut koskaan enempää kuin 2500 euroa kuussa. Sekin korkeakoulutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Itse olen aina voinut valita, mihin menen töihin. En ole koskaan varsinaisesti hakenut töitä. Olen vain ottanut vastaan tarjotuista töistä itselleni mieluisimman siihen hetkeen.
Mitä on hyvinvointi, ehkä sitä kohti kannattaaa pyrkiä. Kohti hyviä asioita työssä ja elämässsä keinoilla mitkä ovat hyviä.
TESsin alle menevästä palkasta ei voi sopia. Eli sellainen työntekijä, jonka työmarkkina-asema on heikko vaikkapa iän tai puutteellisen työhistorian vuoksi, ei voi sopia tulevansa TESsiä alemmalla palkalla töihin. Häneltä on siis viety se lähestulkoon ainoa kilpailuvaltti joka hänellä on. Minusta tämä on ihan perustuslain vastaista, kyllä ihmisellä pitäisi olla oikeus tehdä sopimuksia omilla ehdoillaan, ilman että kukaan sanelee niitä ylhäältä käsin.
Nämä ihmiset on syrjäytetty työmarkkinoilta eivätkä saa mahdollisuutta näyttää kykyjään, koska heille pitäisi maksaa täyttä palkkaa.