Miten luulet voivasi sopia paikallisesti palkasta ja eduista
Ammattiliitotkaan ei kykene sopimaan mistään oikeiston kanssa.
Mitä luulet että sinulle käy työelämässä? Luuletko että yritykset antaa sinulle etuja ja palkkaa vaikka pyydät?
Kommentit (83)
Kokemuksesta ysäriltä tapaus.
Olin ollut puoli vuotta määräaikaisena duunarina ja sovittiin pomon kanssa että palkkaa katsotaan tuon puolen vuoden päästä uudestaan... no kuinkas kävikään sanoi vain että voidaanhan sitä palkkaa aina katsoa mutta palkka ei noussut mutta uusi työsoppari tuli toistaiseksi kuten oli myös tuolloin ollut puhe.
No reaktorni oli että ei paljon motivoi ja työhalut ovat aika huonot, vuoden siinä sitten hammasta purren olin ja palkkioksi lomautus ja se olikin sitten lähtölaukaus muihin hommiin.
No mitäkö opin? No sen että lupaukset ovat petettävissä aina ja että aina kannattaa lähteä vetämään jos lupaukset eivät pidä.
Tätä se tulee olemaan myös paikallisissa sopimuksissa, luvataan mutta pelaavat vain aikaa kuten kohdallani aikoinaan, eikä aikomustakaan maksaa yhtäänmitään lisää vaan mielummin uusi heppu tilalle.
Meillä ei ole tessiä omalla alalla ja aina hyvin mennyt. Nyt pyytänyt vähän isompia korotuksia kun inflaatio jyllännyt ja sellaisia myös saanut.
Vierailija kirjoitti:
Aina olen saanut palkkaa reilusti yli TES:in ja näin se menee jatkossakin
Sittenhän paikallista sopimista ei tarvita mihinkään.
Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi osata oma palkkansa sopia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kun olen hakenut työpaikkaa niin on puhuttu palkasta ja eduista. Jos ei ole miellyttänyt niin sitten en ole mennyt sinne töihin.
tämä ja yleensä työnantajat haluavat kyllä pitää hyvistä työntekijöistä kiinni. Nämä kovimmat uhoajat ovat yleensä näitä, jotka jää kotiin kun vähän varvasta vetää, tekevät kaiken nippanappa minimillä ja sitten on parku, että palkkakehitys on kehno eli pitäisi maksaa vain siitä että raahautuu aamulla työpisteelle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo saa sopia tessiä paremmista työehdoista. Kertokaa nyt joku esimerkki mitä ei voisi jo työpaikoilla sopiva? Olen monessa ketjussa kysynyt ja koskaan ei ole tullut vastausta. Yksi esimerkki mitä ei voi sopia?
Tämän minäkin haluaisin kuulla.
Aikanaan töitä ei ollut ihan täysiä tunteja, joten sovin työnantajan kanssa, että teen sen verran kuin on ja ilmoitan joka kuukauden jälkeen tehdyt tunnit ja saan palkan sen mukaan. En tiedä, menikö se kaikkien pykälien mukaan, mutta se sopi meille molemmille. Töitä oli kuitenkin yli 30 tuntia joka viikolle, useimmiten lähemmäs 35, joten palkkaa tuli joka tapauksessa tasaisesti.
Olen nyt jo sopinut, niin en oikein ymmärrä miksi jatkossa en pystyisi.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kiinni osaamisesta, jos tulijoita on enemmän kuin paikkoja. Jos joku tekee saman työn puolta halvemmalla, niin vaikka hän tekisikin sen huonommalla laadulla, työnantaja valitsee hänet eikä sinua.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat saa tietenkin kaiken mitä haluavat mutta muitten on tyydyttävä siihen mitä pöydältä tippuu. Onko se sitten reilua vai ei?
Että hyvät, firmalle tuottoisammat työntekijät, saa enemmän kuin huonot? Sehän juuri on reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kiinni osaamisesta, jos tulijoita on enemmän kuin paikkoja. Jos joku tekee saman työn puolta halvemmalla, niin vaikka hän tekisikin sen huonommalla laadulla, työnantaja valitsee hänet eikä sinua.
En kyllä haluaisi roikkua työssä, jonka joku tekisi suunnilleen yhtä hyvin puolta halvemmalla. Siinähän olisi kuin loinen.
Noh, meillä ei ole työehtosopimusta, joten ihan on paijallisest sovitty palkasta ja muista työhön liittyvistä asioista. Toki lainsäädäntö myös on selkärankana.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo saa sopia tessiä paremmista työehdoista. Kertokaa nyt joku esimerkki mitä ei voisi jo työpaikoilla sopiva? Olen monessa ketjussa kysynyt ja koskaan ei ole tullut vastausta. Yksi esimerkki mitä ei voi sopia?
En voi esimerkiksi sopia, että luovun saikutusoikeudesta korkeampaa palkkaa vastaan.
Nuo sovitaan työsuhteen alkaessa työsopimuksella. Ei ole vaikeaa, aina sopinut itse palkan ja korotukset, lomat ja muut edut siinä tilanteessa kun työsopimus allekirjoitetaan. Kerran mennyt duuni puihin kun työantaja pakitti lomaeduista. En sitten mennyt siihen työpaikkaan.
Olen sellaisella alalla jossa ammattitaitoisista ihmisistä tapellaan. Minä määrittelen palkkani ja ehtoni.
Meillä on jo nyt firman kanssa oma työehtosopimus, joka tulee hyvinä aikoina firmalle paljon kalliimmaksi kuin alan yleinen työehtosopimus. Idea on siinä, että kun firmalla menee huonosti, etuudet(eivät palkat) joustavat alaspäin ja työntekijät voivat neuvotella oikeasti esimerkiksi siitä, kuinka tarvittavat säästöt saadaan aikaan. Kyseessä on suhteellisen uusi juttu Suomessa ja aika näyttää, mitä tapahtuu tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat saa tietenkin kaiken mitä haluavat mutta muitten on tyydyttävä siihen mitä pöydältä tippuu. Onko se sitten reilua vai ei?
Minun työpaikalla on jo "henkilökohtainen lisä". Käytännössä se tarkoittaa omakehua ja muiden nälvimistä selän takana vaivihkaa, jotta saisi itselleen paremmat mahikset palkkaneuvottelussa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla DI ja KTM tutkinnot ja olen ylempi toimihenkilö, monethan sanoo että tässä asemassa vain pyydetään enemmän niin heti palkka nousee.
Aina naurattaa tuollaiset väitteet, totuus on kyllä että liiton neuvottelemat korotukset on käytännössä ainoat mitä saa. Esimies laittaa aina mahdottomat tavoitteet kehityskeskusteluissa että sitä voi aina käyttää tekosyynä olla nostamatta palkkaa. Esimies ei tahallaan halua ymmärtää että työssä tulee jatkuvasti odottamattomia asioita vastaan ja olen ainoa joka voi tehdä niille jotain.
Jep. Reilu 10v samalla työnantajalla, palkka on noussut just ja just 500eur eli yleiskorotuksen verran. Ihan sama miten olen suoriutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi esimerkiksi sopia, että luovun saikutusoikeudesta korkeampaa palkkaa vastaan.
Tottakai voit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat antaa vaikka koko palkkasi työnantajalle, kukaan ei sitä estä.
Jos haluat että työnantaja ruoskii sinut kerran päivässä, sekin on ihan ok.
On.