Miten luulet voivasi sopia paikallisesti palkasta ja eduista
Ammattiliitotkaan ei kykene sopimaan mistään oikeiston kanssa.
Mitä luulet että sinulle käy työelämässä? Luuletko että yritykset antaa sinulle etuja ja palkkaa vaikka pyydät?
Kommentit (83)
Yleensä kun olen hakenut työpaikkaa niin on puhuttu palkasta ja eduista. Jos ei ole miellyttänyt niin sitten en ole mennyt sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sopiminen = työnantaja sanelee
Jatkossa pitänee lähettää sama hakemus useampaan paikkaan ja katsoa kuka tarjoaa parhaat edut. Liian halvalla ei kannata alkaa itseään myymään työnantajalle, muussa tapauksessa alan yksityisyrittäjäksi ja alan myymään itseäni.
Parhaat saa tietenkin kaiken mitä haluavat mutta muitten on tyydyttävä siihen mitä pöydältä tippuu. Onko se sitten reilua vai ei?
Kyllä tuon kanssa on voinut neuvotella. Jos ei rahaa ole saanut niin sitten jotain muuta. Joka tapauksessa yli kirjapalkan mennään.
KVG "paikallinen sopiminen". Eka vinkki: se on firman laajuista ja julkista tietoa (ihankuin TES)
Jokaisessa (neljäs) työpaikassa olen aina sopinut palkan reilusti yli TES:sin ja vapaat on sovittu yhteisymmärryksessä. Mutta en silti kannata paikallista sopimusta kun työnantajista löytyy liikaa niitä mlkkujakin.
Nyt jo saa sopia tessiä paremmista työehdoista. Kertokaa nyt joku esimerkki mitä ei voisi jo työpaikoilla sopiva? Olen monessa ketjussa kysynyt ja koskaan ei ole tullut vastausta. Yksi esimerkki mitä ei voi sopia?
Sovin jo nyt. Palkka ja edut on parempia kuin työehtosopimus edellyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa (neljäs) työpaikassa olen aina sopinut palkan reilusti yli TES:sin ja vapaat on sovittu yhteisymmärryksessä. Mutta en silti kannata paikallista sopimusta kun työnantajista löytyy liikaa niitä mlkkujakin.
Jatkossa on mahdollista yrityskohtaiset tessit, ne neuvotellaan alusta alkaen lain pohjalta. Työnantajilla ei ole enää kohta kiinnostusta tehdä yleissitovaa tessiä kun heikommin voi sopia yrityskohtaisesti.
Neuvottelut työnantajan kanssa ovat sujuneet minulta oikein hyvin. Kyse ei ole edes paikallisesta sopimisesta, vaan henkilökohtaisesta sopimisesta.
Helposti. Vaikka alalla onkin työehtosopimus on aina saanut neuvoteltua asiat sitä paremmiksi työpaikkaa vaihtaessa.
Onneksi olen työvoimapula-alalla ja minä sanelen.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat saa tietenkin kaiken mitä haluavat mutta muitten on tyydyttävä siihen mitä pöydältä tippuu. Onko se sitten reilua vai ei?
Ja on muistettava kenen mielestä parhaat. Yleensä ovat ne pomon p e r s e e n nuolijat!
Aina olen saanut palkkaa reilusti yli TES:in ja näin se menee jatkossakin
Olen 20 v tehnyt niin ja palkan on 2,5 kertainen tes palkkoihin verrattuna
Hienosti olen siihen pystynyt. Palkka ja kaikki muutkin työsuhteeseen liittyvät edut ovat merkittävästi yli alakohtaisen TES:in.
Ne jotka osaavat neuvotella ja pokkuroida siis pärjäävät entistä paremmin jatkossa, eikä sillä ole edelleenkään mitään yhteyttä osaamiseen tai työpanokseen. En kannata.
Minulla DI ja KTM tutkinnot ja olen ylempi toimihenkilö, monethan sanoo että tässä asemassa vain pyydetään enemmän niin heti palkka nousee.
Aina naurattaa tuollaiset väitteet, totuus on kyllä että liiton neuvottelemat korotukset on käytännössä ainoat mitä saa. Esimies laittaa aina mahdottomat tavoitteet kehityskeskusteluissa että sitä voi aina käyttää tekosyynä olla nostamatta palkkaa. Esimies ei tahallaan halua ymmärtää että työssä tulee jatkuvasti odottamattomia asioita vastaan ja olen ainoa joka voi tehdä niille jotain.
Oikein hyvin
Olen oma-aloitteinen ja hyödyllinen
Olen pyytänyt lisää vastuuttomat ja palkkaa
saan tehdä kiinnostavaa hommaa hyvällä palkalla
Paikallinen sopiminen = työnantaja sanelee