Millaisia on tämän päivän saksanpaimenkoirat? Kannattaako ostaa?
Vuosikymmeniä sitten saksanpaimenkoira oli oikein hyvä ostos. Mikä kokemus teillä on nykyisin ko. rodusta?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisten rotujen tausta on yleensä sota, puolustus sekä metsästys. Nämä rodut ovat arvaamattomia. Yksi saksanseisoja piti rannettani hampaidendensa välissä, mutta ei onneksi puraissut pohjaan asti ja säilytin käteni. Koirat vaativat tiukan ja hyvän koulutuksen ja oman rotunsa mukaista tekemistä ja runsaasti aktiviteettejä. Saksalaiset koirarodut eivät ole lällytettäviä pehmonalleja ja turhautuneenä syövät postinkantajan. Muuten ovat hienoja koiria.
Minun sakemanni ei ollut arvaamaton. Koulutusta ja aktiviteetteja on tarjolla. Yksikään koiristani ei ole syönyt ketään. Miten saksanseisoja liittyy tähän rotuun?
Tämä, meillääkin koiran luonne oli täyttä kultaa. Vahti, mutta ei ollut mitenkään arvaamaton, eikä koskaan meinannutkaan ketään purra.
Onpa mennyt erikoiseksi nuo sakemannien oireilut. Hyvä kuulla näistä ongelmista. Mun sakulla ei ollut lainkaan tuollaisia piirteitä aikoinaan. Tuotetaankohan nykyään liikaa samoista yhdistelmistä?
Heikkoa hermorakennetta on tosiaan paljon. Sakemanni oli ennen ns. dieselkone, mutta jalostusta lähdettiin viemään terävämpään suuntaan jotta pystyisi kilpailemaan malinoisin kanssa. Virhe. Hirveän paljon on teräviä, reaktiivisia, huonohermoisia koiria. Vanhan ajan sakemanni on mennyttä. Ehkä tosiaan ulkomailta voi vielä löytää kun käyttää aikaa ja vaivaa etsimiseen.
Sairaaksi jalostettuja. Perseet viistää maata kun kävelevät
Vierailija kirjoitti:
Luiskaperiä kuten jo sanottiinkin. Haluaisin suoraselkäisen sakemannin.
Kyllä. Itse otin sekarotuisen sakemannin (75%), joka komea suoraselkäinen.
kennelliton jalostusohjelman pilaamia. Koiran takapää on "laskeutuva" entisen "suoran" mallin sijaan ja se aiheuttaa esim. selkäongelmia. Kennellliton mukaan nykymalli on "kauniimpi".
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä suurin ongelma ei ole lonkat tai selkä vaan iho-ja suolisto-ongelmat sekä valitettavaa kyllä, luonne.
Ovat liian reaktiivisia, turhasta vinkuvia. Jos sulla on ollut sakemanni viimeksi 20v sitten, rotu on muuttunut lähes täysin siitä ajasta. Hermorakenne on mennyttä valitettavasti.
Nyt tuli asiaa. Mistä suosittelet ostamaan saksanpaimenkoiran? Mistä maasta ja keneltä? -ap
Vierailija kirjoitti:
kennelliton jalostusohjelman pilaamia. Koiran takapää on "laskeutuva" entisen "suoran" mallin sijaan ja se aiheuttaa esim. selkäongelmia. Kennellliton mukaan nykymalli on "kauniimpi".
Totta puhut. Toiveenani ei ole näyttely-yksilöä, vaan laumaamme kuuluva hyvä koira.
En ole koiraihmisiä, mutta sanotaan saksanpaimenkoira tarvitsee lääniä siis tilaa liikkua, ulkoilla. Tarvitsee luotettavan, asiallisen kouluttajan. Omakotitalo jossa iso piha tai rivitalo isoine takapihoineen.
Itsellä tullut vastaanotolle enemmän allergisia/atooppisia kuin nivelrikkoisia sakemanneja viime vuosina. Ovat myös kovin arkoja/hermostuneita keskimäärin
t. ell
Vierailija kirjoitti:
En ole koiraihmisiä, mutta sanotaan saksanpaimenkoira tarvitsee lääniä siis tilaa liikkua, ulkoilla. Tarvitsee luotettavan, asiallisen kouluttajan. Omakotitalo jossa iso piha tai rivitalo isoine takapihoineen.
Tämä kriteeri täyttyy. On omaa tonttia ja aidattuakin jopa. On kokemusta aikoinaan samasta rodusta. Koulutusta tarjolla, niin kuin ennenkin.
Nyt vain haluaisin tietää, mistä koira kannattaisi ostaa. Kuka kasvattaja Suomessa tai jostain toisesta maasta.-ap
Saksanpaimenkoirat ovat jalostettuja, lonkkavikaisia koiria. Älkää ostako.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä suurin ongelma ei ole lonkat tai selkä vaan iho-ja suolisto-ongelmat sekä valitettavaa kyllä, luonne.
Ovat liian reaktiivisia, turhasta vinkuvia. Jos sulla on ollut sakemanni viimeksi 20v sitten, rotu on muuttunut lähes täysin siitä ajasta. Hermorakenne on mennyttä valitettavasti.
Suomessa joo pitää paikkaansa, siksi ehdotin ulkomaantuontia jo aikaisemmin. On ihan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa joo pitää paikkaansa, siksi ehdotin ulkomaantuontia jo aikaisemmin. On ihan erilaisia.
----
Mistä minun kannattaisi tuoda pentu?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut 6 sakemannia, nää nykyiset risteytetään liian huonoselkäsillä sekä puruherkillä. Ostin viimeisen ulkomailta. Suomessa liian pienet markkinat, kasvattajat eivät ole parasta tälle rodulle täällä. Katsele maailman markkinoilta.
Mistä ostit?
Luiskaperä on jalostuksella aiheutettu vamma. Ovat myös aikamoisia pipipäitä. Kaipaan itse kovin niitä 30 vuotta vanhoja linjoja saksanpaimenkoirista. Harmi, että pistivät rodun täysin pilalle :(
Itse päädyin toiseen palveluskoirarotuun ja se on ollut terveempi ja tervepäisempi. Ihan parasta tässä on se, että se ei uikuta tyhjää, kun odottaa vuoroaan harjoituksissa. En jaksa niitä vouhkajia, hirveä ölinä joka paikassa. En kuitenkaan halua tässä mainostaa, koska ihmisillä on tapana hurahtaa johonkin rotuun muotina, jolloin se pistetään pentutehtailulla täysin pilalle. Suosittelen siis vain tutustumaan rotujen terveystilastoihin ja käymään eri kasvattajien tai harrastajien luona. Jos treenaat koiran kanssa, niin etsimään treeneistä rotua, joka vaikuttaa muuten hyvältä. Aina kannattaa tutustua oikeisiin yksilöihin oikeassa tilanteessa.
Nykyään on sellainen kuin sekalinja, kuuluu ihan Kennelliitoon, nää on käyttö ja näyttely linnojen risteyksiä, on rakenteeltaan terveempi koira .
Vierailija kirjoitti:
Luiskaperä on jalostuksella aiheutettu vamma. Ovat myös aikamoisia pipipäitä. Kaipaan itse kovin niitä 30 vuotta vanhoja linjoja saksanpaimenkoirista. Harmi, että pistivät rodun täysin pilalle :(
Itse päädyin toiseen palveluskoirarotuun ja se on ollut terveempi ja tervepäisempi. Ihan parasta tässä on se, että se ei uikuta tyhjää, kun odottaa vuoroaan harjoituksissa. En jaksa niitä vouhkajia, hirveä ölinä joka paikassa. En kuitenkaan halua tässä mainostaa, koska ihmisillä on tapana hurahtaa johonkin rotuun muotina, jolloin se pistetään pentutehtailulla täysin pilalle. Suosittelen siis vain tutustumaan rotujen terveystilastoihin ja käymään eri kasvattajien tai harrastajien luona. Jos treenaat koiran kanssa, niin etsimään treeneistä rotua, joka vaikuttaa muuten hyvältä. Aina kannattaa tutustua oikeisiin yksilöihin oikeassa tilanteessa.
Kerro minulle se toinen palveluskoirarotu, johon päädyit. -ap
Tuttava joka aktiivinen haku ja toku harrastaja on joutunut lopettamaan 5 nuorta sakemannia lonkka ym ongelmien vuoksi. Sairasta, pitäisi lailla kieltää
Ja siellä joku mielensäpahoittaja taas räpsii miinuspisteitä kun kertoo totuuden.