Millaisia on tämän päivän saksanpaimenkoirat? Kannattaako ostaa?
Vuosikymmeniä sitten saksanpaimenkoira oli oikein hyvä ostos. Mikä kokemus teillä on nykyisin ko. rodusta?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luiskaperiä kuten jo sanottiinkin. Haluaisin suoraselkäisen sakemannin.
Kyllä. Itse otin sekarotuisen sakemannin (75%), joka komea suoraselkäinen.
Minulla myös samalla prosenttimäärällä ja rakenne on hyvä. Ikävä kyllä kaikki muu onkin sitten taattua sakemannia. Hyvin reaktiivinen, puruherkkä, pelokas ja aggressiivinen. Lisäksi hyvin allerginen ja sakemanneille tyypillinen silmäsairaus pannus vaivaa myös. Paljon koulutusta on vaadittu, että koira luottaa ja tietää olevansa turvassa. Huolehdin koirasta parhaan kykyni mukaan ja annan sille hyvän ja toivottavasti pitkän elämän. En kuitenkaan enää taida kokeilla koiraa, jossa on sakemannia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luiskaperä on jalostuksella aiheutettu vamma. Ovat myös aikamoisia pipipäitä. Kaipaan itse kovin niitä 30 vuotta vanhoja linjoja saksanpaimenkoirista. Harmi, että pistivät rodun täysin pilalle :(
Itse päädyin toiseen palveluskoirarotuun ja se on ollut terveempi ja tervepäisempi. Ihan parasta tässä on se, että se ei uikuta tyhjää, kun odottaa vuoroaan harjoituksissa. En jaksa niitä vouhkajia, hirveä ölinä joka paikassa. En kuitenkaan halua tässä mainostaa, koska ihmisillä on tapana hurahtaa johonkin rotuun muotina, jolloin se pistetään pentutehtailulla täysin pilalle. Suosittelen siis vain tutustumaan rotujen terveystilastoihin ja käymään eri kasvattajien tai harrastajien luona. Jos treenaat koiran kanssa, niin etsimään treeneistä rotua, joka vaikuttaa muuten hyvältä. Aina kannattaa tutustua oikeisiin yksilöihin oikeassa tilanteessa.
Kerro m
Etkö osaa lukea? Lainaamasi kirjoittaja kirjoitti näin: "En kuitenkaan halua tässä mainostaa, koska ihmisillä on tapana hurahtaa johonkin rotuun muotina, jolloin se pistetään pentutehtailulla täysin pilalle. " Ja sinä sitten kysyt heti, että mikä rotu....
Lapsuudessa vanhemmat kasvattivat käyttölinjaista saksanpaimenta, itselle uuteen kotiin lähti pari vanhempaa "omaa koiraa" ja vuosien varrella niitä oli meillä monta. Enää vain yksi vanhus, itse hurahdin toiseen vastaavaan rotuun.
Tosiaan omatkin nykyhavainnot nyt jo rodun ulkopuolelta näkyvät paljon näissäkin yleisissä kommenteissa, mutta toki osa täällä kommentoi ulkonäköä tietämättä välttämättä, puhuuko edes suoraselkäisissä yksilöissä oikeasti puhtaasta saksanpaimenkoirasta, eli rotumääritelmän mukaisesta ja sen täyttävästä ja sen kokomääritelmän kokoisesta yksilöstä, moni sekarotuinen kun näyttää puhtaalta geenien puolesta sitä olematta, samoin moni "puhdas saksanpaimenkoira" ei oikeasti ole puhdas, sille rekisteröimättä jättämiselle on usein selvä syy. Moni ihannoi isoa, ja usein nuo ihannoidut ovat aivan liian korkeita säkäkorkeudeltaan. Ei se korkeus yksinään tarkoita, ettei ole kyseessä puhdas yksilö, mutta aivan liian paljon noita ylikorkeita näkee.
Itse sanoisin, että oikeasti puhdasrotuisen "suora- tai luiskaselkäisen" aikuisen saksanpaimenkoiran näkee silloin, kun se kuuntelee ohjaajaansa eikä rähjää ulkomaailmassa kaikelle näkemälleen. Eli ohjaaja tietää, mitä hänellä on käsissään, ja koira kuuntelee ohjaajaansa. Pentu on eri asia, samoin ne "puhtaana myydyt sakemannit" jotka rähjäävät ulkona kaikille, usein ovat aivan yli-isojakin. Toki oikeissa puhtaissa linjoissa on myös susikappaleita, joten käyttötuloksia ja terveystuloksia pitää seurata netissä, myös vaikka ulkomaita myöten, mutta usein nuo rähjäävät ulkona ovat kaikkea muuta kuin puhdasrotuisia, vaikka sellaiselta näyttäisivät.
20.55 Kommentoijalle
Osaan lukea. En oikein usko, että nämä vähäiset lukijat hyökkäisi ostamaan juuri tiettyä rotua, vaikka siitä avautuisi tuo, jolta kysyin.
Taitaa olla ihan huu-haa juttua.
Hyvä niin. Muotiroduksi joutuminen on rodun tuho.
Vierailija kirjoitti:
20.55 Kommentoijalle
Osaan lukea. En oikein usko, että nämä vähäiset lukijat hyökkäisi ostamaan juuri tiettyä rotua, vaikka siitä avautuisi tuo, jolta kysyin.
Taitaa olla ihan huu-haa juttua.
Kyllä hän antoi ihan tarpeeksi vinkkejä rodusta, jos osaat lukea, osaat ne sieltä löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luiskaperiä kuten jo sanottiinkin. Haluaisin suoraselkäisen sakemannin.
Kyllä. Itse otin sekarotuisen sakemannin (75%), joka komea suoraselkäinen.
Minulla myös samalla prosenttimäärällä ja rakenne on hyvä. Ikävä kyllä kaikki muu onkin sitten taattua sakemannia. Hyvin reaktiivinen, puruherkkä, pelokas ja aggressiivinen. Lisäksi hyvin allerginen ja sakemanneille tyypillinen silmäsairaus pannus vaivaa myös. Paljon koulutusta on vaadittu, että koira luottaa ja tietää olevansa turvassa. Huolehdin koirasta parhaan kykyni mukaan ja annan sille hyvän ja toivottavasti pitkän elämän. En kuitenkaan enää taida kokeilla koiraa, jossa on sakemannia.
Voi harmi Meillä kyllä oikein hyväluonteinen ja terve. Kiva seuralainen esim. leirintäalueilla, kerran saattaa sanoa hiljaa vuh jos näkee jotain mielestään epäilyttävää, sitten katsoo minua ja sanon että antaa olla, niin jatkaa chillailua. Eli kunnon koulutus tottakai ja tarvittaessa vahtii ja puolustaa, mutta ennen kaikkea luottaa siihen mitä sanon. Sellainen vanhan ajan saku.
Minulla on 11v sakemanni. Terve ja kiltti. Lenkkeillään paljon, muuta ei tehdä. Tosi helppo koira ollut aina, en ole kouluttanut. Ihan itsekseen oppinut talon tavoille ja hyvin tottelee. Tämä on ensimmäinen sakemanni minulla, koiria ollut kyllä yli 40 vuotta. Voin suositella.
Minulla on ollut omia saksanpaimenkoiria 2-4 yli 35 vuotta, mutta viimeiseen 20 vuoteen ei ole ollut yhtään näyttelylinjaista. Siis käyttölinjaisia ovat olleet suurin osa.
Kaikilla ensimmäistä lukuunottamatta on ollut A ja B lonkat ja luusto muutenkin kunnossa, mutta kahdella on ollut allergiaa (toinen noista oli näyttelylinjainen ja jo kasarilla eli oli silloinkin allergioita, mutta niitä ei tunnistettu). Allergian kanssa kyllä pärjää välttämällä allergisoivia ruokia, mutta luusto pitäisi olla kunnossa. PEVISAhan on sakemanneilla nykyään paljon tiukempi kuin ennen, joten linjoja tutkimalla saa kyllä luustoltaan terveen koiran.
Se mitä edellä sanottiin piippauksesta eli turhasta ääntelystä ja vinkumisesta pitää kyllä paikkansa. Hiljaista koiraa ei taida enää saada Suomesta eikä tsekeistäkään, joista DDR-mallin koirat tulevat useimmiten Suomeen. Jos sinulla ei ole tuloksia palveluskoirakisoista, niin voi olla työn takana saada hyvälinjaista käyttölinjaista koiraa, koska kasvattajat toivovat, että omistaja kävisi kisoissa eikä käyttölinjaista muutenkaan voi kenelle tahansa myydä, kun eivät sitten kuitenkaan pärjää. Pärjääminen koiran kanssa on heikentynyt valtavasti verrattuna entiseen, koirat eivät pääsääntöisesti osaa edes kävellä hihnassa vetämättä ja koulutuskin on aikamoista, kun viretilaa nostetaan ilman riittävää hallintaa.
Ehdotan, että liityt facebookissa johonkin ryhmään, missä kaupitellaan pitovaikeuskoiria, sieltä olen itse saanut yhden huippukoiran, joka oli aika lähellä täydellistä. Täysin terve, todella tasapainoinen ja cool koira, kuin entisaikoijen sakemanni (myös vahti kotia hyvin) ainoa vika oli aggressiivisuus muita koiria kohtaan (ei räyhännyt, vaan kävi kimppuun, ei ollut siis mikään remmirähjä).
Käyttölinjaisissa on jonkun verran aggressiivisuutta muita koiria kohtaan, tämä todettiin Hannes Lohen koirien käytöstutkimuksessakin, johon kaikki koirani muuten osallistuivat. Jos siis otat pennun, sosiaalista huolellisesti turvallisten ja itsevarmojen koirien kanssa pentuna eli anna leikkiä vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 11v sakemanni. Terve ja kiltti. Lenkkeillään paljon, muuta ei tehdä. Tosi helppo koira ollut aina, en ole kouluttanut. Ihan itsekseen oppinut talon tavoille ja hyvin tottelee. Tämä on ensimmäinen sakemanni minulla, koiria ollut kyllä yli 40 vuotta. Voin suositella.
Sepä se, että kun koiraa kohtelee "ihan normaalisti" kuten ennen tehtiin antamatta joka ikisestä asiasta palkintoa ja kiinnittämättä siihen hirveästi huomiota sekä antamalla paljon liikuntaa, niin kyllä käyttölinjaisenkin kanssa pärjää ihan hyvin. Jos on sitä järkeä ihmisellä päässä ja kokemusta koirista.
Valitettavasti koiraa ei opi lukemaan ilman kokemusta tai kursseilla, missä niille opetetaan temppuja.
Minulla on ollut useampi pitovaikeuskoira ja rescue-koiria myös (sakemanneja), yksikään niistä ei loppujen lopuksi ollut millään tavalla vaikea, kun kohtelu muuttui normaaliksi. Ei väkivaltaa.
Osta mieluummin belggari tai holsku- saksareilla on paljon lonkkavikoja.
Moni tuntuu kuvittelevan että saksanpaimenkoira tarvitsee ankaran koulutuksen, sillä näitä hermoheikkoja ja ylireaktiivisia koiria tehdään. Oman kokemuksen mukaan nämä koirat ovat herkkiä ja oppivat kaiken helposti pelkän positiivisen vahvistamisen avulla. Omat koirani olivat käyttölinjan mallisia ja elivät vanhaksi. Jo parin vuoden leikin lomassa harjoittelun jälkeen toimivat iloisesti kuin ajatus vain pienillä käsimerkeillä. Kyllä tekee pahaa kun joskus näkee näitä ankaraäänisiä käskyttäjiä alistuneen ja hermostuneen oloisine koirineen kun tietää millaisen siitä koirasta voi oikealla kohtelulla saada.
Samaa teki isoisä Lapissa vuonna 1945
Ei missään tapauksessa sakamanni. Huonoluonteisia, vinkuvat ja kitsevät jatkuvasti. Huonot lonkat ja kyynärät. Kaikki atoopikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Moni tuntuu kuvittelevan että saksanpaimenkoira tarvitsee ankaran koulutuksen, sillä näitä hermoheikkoja ja ylireaktiivisia koiria tehdään. Oman kokemuksen mukaan nämä koirat ovat herkkiä ja oppivat kaiken helposti pelkän positiivisen vahvistamisen avulla. Omat koirani olivat käyttölinjan mallisia ja elivät vanhaksi. Jo parin vuoden leikin lomassa harjoittelun jälkeen toimivat iloisesti kuin ajatus vain pienillä käsimerkeillä. Kyllä tekee pahaa kun joskus näkee näitä ankaraäänisiä käskyttäjiä alistuneen ja hermostuneen oloisine koirineen kun tietää millaisen siitä koirasta voi oikealla kohtelulla saada.
On niitä oikeasti hermoheikkojakin koiria olemassa ja teräviä (terävä eli reaktiivinen), mutta perinteisesti sakemanni on ollut aika jämeräluonteinen verrattuna vaikka malikoihin.
Nykyisin käyttölinjaiset koirat ovat vilkkaampia ja terävempiä kuin ennen ja sen vuoksi niitä on vaikeampi hallita arjessa, suorituksista kyllä tulee näyttäviä kisoissa. Mutta kun moottoria ja vietikkyyttä löytyy, niin silloin koira on keskimäärin jokaiselle kokemattomalle ohjaajalle liian vaikea.
Itse olen kasvattaja vm. 92, mutta en kasvata koiria, koska sellaista koiraa, jota pidän ihanteena ei voisi antaa lähes kenellekään. Koska vaatii paljon liikuntaa ja hyvän, perinteisen kasvatuksen. Ja perinteisellä en tarkoita mitään väkivaltaista, vaan esimerkiksi sitä, että liikuntaa ja toimintaa pitäisi olla nelisen tuntia päivässä (koira mukana kaupungilla, vapaana lenkitystä ja kouluttamista) ja harva voi sellaiseen sitoutua.
Koirien perusluonteessa ja temperamentissa on isoja eroja kuten ihmistenkin. Jos asuu kaupunkialueella ja ottaa uuden, aikuisen koiran, on järkevää käyttää se luonnetestissä ensin. Näin välttyy yllätyksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttölinjan mallisella käyttölinjaista, niin käyttölinjainen koira ei ole herkkä, sen tulee olla lujaluonteinen ja vietikäs. "Käyttölinjainen" siis tarkoittaa virkakoiria kasvattavaa kenneliä. Kaikki Suomen virkakoirat ovat siviilien kasvattamia, osasta tulee urheilukoiria ja osasta virkakoiria.
Saksanpaimenkoira on maailman suosituin palveluskoira, koska se on niin helppo ja nopea kouluttaa. Sakemanni on työhullu, itse toiminta riittää sille palkinnoksi. Se haluaa palvella ja miellyttää - pidän kaikista koirista, mutta sakemanni on kuitenkin ylivoimaisesti ominaisuuksiltaan paras. Ja komein myös.
"mitä edellä sanottiin piippauksesta eli turhasta ääntelystä ja vinkumisesta pitää kyllä paikkansa. Hiljaista koiraa ei taida enää saada Suomesta eikä tsekeistäkään, joista DDR-mallin koirat tulevat useimmiten Suomeen"
Tämä, ja pitkälti siksi esim. Poliisissa ollaan siirrytty belggareigin. Äänekäs poliisikoira ei ole toivottu, vaan koiran ääntely voi aiheuttaa jopa vaaratilanteita.
""Käyttölinjainen" siis tarkoittaa virkakoiria kasvattavaa kenneliä. Kaikki Suomen virkakoirat ovat siviilien kasvattamia"
No nämä lauseet ei pidä paikkaansa.
Tänä aamuna näin, kun ilmeisesti omistaja toi koiransa ulos. Koira oli sellainen takajalat koukistettuna, perä alhaalla kulkeva, hyvin alistetun näköinen schäfer. Reppanalla oli vielä jaloissaan jotkut tossut, eikä koiran askel ollut pitää jäisellä tiellä. Tuli todella paha olo, kun omistaja potkaisi koiraa, riuhtoi talutushihnasta. Menivät nopeasti edemmäks, en tiedä, huomasiko koiran taluttaja, että näin, miten käsitteli koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Tänä aamuna näin, kun ilmeisesti omistaja toi koiransa ulos. Koira oli sellainen takajalat koukistettuna, perä alhaalla kulkeva, hyvin alistetun näköinen schäfer. Reppanalla oli vielä jaloissaan jotkut tossut, eikä koiran askel ollut pitää jäisellä tiellä. Tuli todella paha olo, kun omistaja potkaisi koiraa, riuhtoi talutushihnasta. Menivät nopeasti edemmäks, en tiedä, huomasiko koiran taluttaja, että näin, miten käsitteli koiraa.
Miksi et puuttunut tilanteeseen? Koiran potkaiseminen on rikos. Minä olisin kyllä tuohon puuttunut.
Joillakin kasvattajilla on syntynyt satoja pentuja. Ei kai se ole muuta kuin tehtailua?