Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 vuotias toivoo äidin kuolemaa

Vierailija
08.03.2024 |

Hieman taustaa. Olen yksinhuoltaja ja antanut lapselleni _kaiken_ itsestäni. Isä tapaa lasta harvakseltaan. Isän luona saa tehdä mitä lystää, isä tietää että helpoimmalla pääsee kun tyrkkäsee karkkipussin ja tabletin kouraan.

Kuten arvata saattaa, lapsi suosii isää. Lapsi puhuu kuitenkin välillä asioita jotka minun on vaikea ottaa vastaan. Lapsi on sanonut että rakastaa isää paljon ja minua, äitiä vähän. 

Sanoo että on isän tyttö.

Tänään lapsi mallasi kesken leikkiemme että katkaisee minulta kaulan. Sitten hän sanoi että toivoo minun kuolevan. Keskusteltuani ystäväni kanssa asiasta, hän neuvoi minua juttelemaan lapsen kanssa tietääkö lapsi mitä kuolema tarkoittaa. Tein näin ja lapsi oli huolissaan siitä että sitten äiti ei voisi tuoda hänelle enää vettä ja keksi ratkaisuksi että käy itse vetensä. Sanoi myös että sitten hän voisi ottaa uuden äidin.

Haluaisin kuulla mielipiteitä tilanteeseen. Onko tällainen normaalia?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta. Kyllä minua kylmäisi, jos joku sanoisi minulle noin, olkoonkin pieni lapsi.

Sinä oletkin typerys, joka ei ymmärrä, että 4v ei vielä tiedä kunnolla, mitä kuolema on eikä todellakaan tarkoita, mitä sanoo. 

Kuka tässä on typerys? Itselläsi on ilmeisesti jälkeenjäänyt 4-vuotias, jos ei kuoleman tarkoitusta ymmärrä.

Sinä. Minulla ei ole ollut enää vuosikausiin 4-vuotiasta, joten turhaan minulle kiukuttelet siitä, ettet ymmärrä lapsen kehityksen vaiheita. Sehän on puhdasta harhaa, että luulet 4-vuotiaan kunnolla ymmärtävän, mitä kuolema tarkoittaa. Ei ne ymmärrä, kun aihe on aikuisellekin aika vaikeasti hahmotettavissa kokonaisvaltaisella tasolla. Oikeastaan sitä ei kukaan ymmärrä kunnolla ennen kuin joku läheinen kuolee. Silloin vasta konkretisoituu, mitä kuolema todella tarkoittaa. Tunnetasollakin. 

Vierailija
42/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta. Kyllä minua kylmäisi, jos joku sanoisi minulle noin, olkoonkin pieni lapsi.

Sinä oletkin typerys, joka ei ymmärrä, että 4v ei vielä tiedä kunnolla, mitä kuolema on eikä todellakaan tarkoita, mitä sanoo. 

Kuka tässä on typerys? Itselläsi on ilmeisesti jälkeenjäänyt 4-vuotias, jos ei kuoleman tarkoitusta ymmärrä.

Lopetahan jo, lapsipieni. Kukaan ei ole jälkeenjäänyt. 4-vuotias on vielä pieni lapsi. Ei sellainen kaikkea edes voi ymmärtää. Et sinäkään ymmärtänyt 4-vuotiaana kaikkea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä. Minulla ei ole ollut enää vuosikausiin 4-vuotiasta, joten turhaan minulle kiukuttelet siitä, ettet ymmärrä lapsen kehityksen vaiheita. Sehän on puhdasta harhaa, että luulet 4-vuotiaan kunnolla ymmärtävän, mitä kuolema tarkoittaa. Ei ne ymmärrä, kun aihe on aikuisellekin aika vaikeasti hahmotettavissa kokonaisvaltaisella tasolla. Oikeastaan sitä ei kukaan ymmärrä kunnolla ennen kuin

Se, joka typerykseksi toista haukkuu, on sellainen itse. Toisten lapset eivät ikinä ole sanoneet tuollaista vanhemmilleen. Jos sinun lapsesi on ja se on ihan jees ja normaalia, niin ok. Kunhan lapsi ei toivota sitä toisille ihmisille, esim. lapsille päiväkodissa.

Vierailija
44/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä. Minulla ei ole ollut enää vuosikausiin 4-vuotiasta, joten turhaan minulle kiukuttelet siitä, ettet ymmärrä lapsen kehityksen vaiheita. Sehän on puhdasta harhaa, että luulet 4-vuotiaan kunnolla ymmärtävän, mitä kuolema tarkoittaa. Ei ne ymmärrä, kun aihe on aikuisellekin aika vaikeasti hahmotettavissa kokonaisvaltaisella tasolla. Oikea

Se, ettei sano tuollaista ei tarkoita, että lapsi ymmärtää kunnolla, mitä kuolema on. 

Vierailija
45/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, joka typerykseksi toista haukkuu, on sellainen itse. Toisten lapset eivät ikinä ole sanoneet tuollaista vanhemmilleen. Jos sinun lapsesi on ja se on ihan jees ja normaalia, niin ok. Kunhan lapsi ei toivota sitä toisille ihmisille, esim. lapsille päiväkodissa.

Miten ajattelit estää se, että oma lapsesi sanoo päiväkodissa kaverille "toivottavasti kuolet"? Ei nimittäin ole sinunkaan pentusi pyhimys, vaan saattaa sanoa mitä vaan. Etenkin, kun sinä et ole paikalla. 

Vierailija
46/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita kestää.  ihminen on sairas lois elukka.

Vierailija
47/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä puhuu susta pahaa lapselle ja se kääntyy tuollaiseksi lapsen mielessä? Varaa aika perheneuvolaan niin saatte tukea. Toi mies on aivan p*ska joka tapauksessa karkkipussikasvatuksineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme