Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4 vuotias toivoo äidin kuolemaa

Vierailija
08.03.2024 |

Hieman taustaa. Olen yksinhuoltaja ja antanut lapselleni _kaiken_ itsestäni. Isä tapaa lasta harvakseltaan. Isän luona saa tehdä mitä lystää, isä tietää että helpoimmalla pääsee kun tyrkkäsee karkkipussin ja tabletin kouraan.

Kuten arvata saattaa, lapsi suosii isää. Lapsi puhuu kuitenkin välillä asioita jotka minun on vaikea ottaa vastaan. Lapsi on sanonut että rakastaa isää paljon ja minua, äitiä vähän. 

Sanoo että on isän tyttö.

Tänään lapsi mallasi kesken leikkiemme että katkaisee minulta kaulan. Sitten hän sanoi että toivoo minun kuolevan. Keskusteltuani ystäväni kanssa asiasta, hän neuvoi minua juttelemaan lapsen kanssa tietääkö lapsi mitä kuolema tarkoittaa. Tein näin ja lapsi oli huolissaan siitä että sitten äiti ei voisi tuoda hänelle enää vettä ja keksi ratkaisuksi että käy itse vetensä. Sanoi myös että sitten hän voisi ottaa uuden äidin.

Haluaisin kuulla mielipiteitä tilanteeseen. Onko tällainen normaalia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

L O L 🤣🤣🤣

Ajatelkaa miten surullinen tapaus, yksin perjantai-iltana kirjoittamassa tällaisia kommenteja vauvalla. Reppana, säälittää tosi paljon :( 

Vierailija
22/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdu ap. Lapsi elää hetkessä ja parin päivän kuluttua mielessä on uudet jutut. Ei todellakaan kannata alkaa hänen kanssaan enempää puhumaan asiasta.

Toki kannatta jossain vaiheessa ihan lyhyesti ja asiallisesti kertoa ,mitä karkit tekee hampaille ,ellei niiden syönnin jälkeen pese heti hyvin hampaita. Älä mollaa isää, se ei tuossa karkkiasiassa auta. I pad on taas sellainen asia ,kuin pikku kakkonen tv:ssä , että siinä laitat vain aikarajan ja viestität isälleen myös , mikä olisi molempien mielestä sopiva aika olla padilla.

Jos isä ei välitä, välitä sinä ja keksikää muuta tekemistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee kirjoitti, että isä antaa lapselle karkkia ja tabletin, että pääsee helpommalla.

Herää kysymys, mitä tuon ikäinen tekee tabletilla? Onko rajaton pääsy nettiin ja esim.peleihin? Tuo "katkaisee kaulan", viittaa johonkin tälläiseen.

Ja isä helpisti myös mustamaalaa äitiä lapselle. Valitettavan yleistä tuo käyttää lapsia  pelinappulana.

4v ymmärtää jo asioita. Kunnon kuri tässä kohtaa, että tuollaisia ei puhuta. Jos tuo jatkuu, miettisin yhteydenottoa neuvolaan/ psykologiin tms.ja selvittää, mistä tuo johtuu.

Meillä 6 lasta, suurin osa aikuisia jo. Kukaan ei ole koskaan meille vanhemmille tuollaista sanonut. Joten pidän tuota vähän outona ja huolestuttavanakin.

Puheet "jos kuolet", " pelkään, että kuolet", puheet on normaaleja ja lapsi näitä jossain kohtaa miettii. Toisen kuoleman toivominen ei sitä ole. 

Vierailija
24/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo tyttö 4v sanoi Prisman kassalla että äiti mä toivon että sä kuolet. Kun en ostanut herkkuja. Sanoin vaan että varo mitä toivot. Meni hiljaiseksi.

Toisella kerralla tyttö ei halunnut mennä isänsä kanssa vaarin luo ja huusi minulle että äiti mä kuolen. Tuumasin että ok ja tuon sitten sinun haudalles kukkia. Tyttö katsoi minua ja molemmat revettiin ihan hervottomaan nauruun. Tyttö lähti iloisena vaarin luo. Aika hyvin 4v ymmärsi tämän mustan huumorin.

Vierailija
25/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaulan katkaisun ja kuoleman toivomiset varmaan kuullut jostain, eikä varmaan isältä. Tuon ikäinen ei ymmärrä vielä kuolemaa. Meillä luista innostunut lapsi kysyi että saako pikkuveljen kallon jos se kuolee. 

Tietysti voi kysellä mistä on kuullut, vaikka vähän leikillään; Hui sentään, mistä olet kuullut kaulan katkaisemisesta? Ja sanoa että ei äiti onneksi kuole vaikka joskus onkin vähän tylsä.

Vierailija
26/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan ja perheneuvolan kautta kävisin juttelemassa. Ei tuo aivan normaalia (hyvinvoivan) lapsen puhetta ole. Meidän 4-5 vuotias sanoi päiväkodin tädistä että toivoo että se kuolee. Kävi ilmi toisessa yhteydessä että tämä täti pistää vähän kyykyttäen, ei suvainnut virheitä, huusi. Lapsi tiesi kuolemisen koiramme kautta (se oli kuollut joku aika sitten). 

Mutta ei ole ok ja normaalia sanoa omalle vanhemmalle että toivoo tämän kuolevan. Kyllä nelivuotias jo tietää että kysessä on paha asia, ja toivoo äidilleen pahaa. Oireilee vihaa jostakin syystä. Mistä hän on vihainen? Oletko tosi paljon tiukempi/ankarampi kuin isä? Tai Ajatteleeko, että sinä veit hänet isän luota (tapaamisesta)?

Perheneuvola olisi minusta oikea osoite. 

Vierailija
27/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen aikuinen ottaa 4-vuotiaan jutut tosissaan? Nehän höpöttää vaikka ja mitä tajuamatta itsekään juttujensa todellista merkitystä. 

Vierailija
28/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se isi syöttää tytölle?

On jo ujuttanut päähän ajatuksen uudesta äidistä.

Vierailija
29/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se isi syöttää tytölle?

On jo ujuttanut päähän ajatuksen uudesta äidistä.

Höpö höpö. Lapset osaavat itsekin keskiä kaikenlaista. 4v ei vielä kunnolla tajua, mitä kuolema tarkoittaa. Hän voi kuvitella, että se on vähän sama asia kuin leulun meneminen rikki. Ostetaan vain uusi tilalle ja homma on sillä kuitattu. 

Vierailija
30/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä tiukkapipoista porukkaa. Just 4v alkaa ymmärtää asioita oikeasti ja testaa rajojaan. Tuon ikäisen kanssa voi jo keskustella järkevästi kunhan tunnekuohu helpottaa. Ei siihen mitään perheneuvolaa tarvita vaan sitä vanhemmuutta ja hiukan huumoriakin mukaan. Monet vakavat keskustelut on käyty 4-5v lasten kanssa ja lopuksi naurettu ja höpsötelty. Molemmat lapset ovat nyt fiksuja nuoria aikuisia eikä toivo äidin kuolemaa tai muutakaan synkkää. 

Vierailija
31/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lie pajunköyttä isä lapselle syöttää. Mistä lapsi tuollaisia keksisi ?Otapa asia neuvolassa esille !

Ja taas joku tampio heti syyllistämässä isää. Päiväkodista tän ikäiset lapset näitä oppii. 

Vierailija
32/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v on aika tyypillinen ikä alkaa käsitellä kuolemaan liittyviä asioita. Näkyy leikeissä ja puheissa. Sitä ei tarvitse säikähtää. Se on normaalia, että lapsi käsittelee erilaisia asioita. Vanhemman tehtävä on keskustella hänen kanssaan ikätasoisesti ja selittää asioita, joita lapsi ei vielä ymmärrä. 

Vierailija
33/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattiko poikia ? Nyt olet yh:nä pirun äiti. 

Ja sinäkin olet jonkun onnettoman pentu.

Vierailija
34/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ole yliherkkä. Lapsi on LEIKKI-ikäinen, ei pikkuaikuinen. Lapset joskus leikkivöt tuollaisia, omanikin. 

Vierailija
35/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on mielisairas. Miksi kasvatit hänet kieroon?

Vierailija
36/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kamalalta. Kyllä minua kylmäisi, jos joku sanoisi minulle noin, olkoonkin pieni lapsi.

Vierailija
37/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kamalalta. Kyllä minua kylmäisi, jos joku sanoisi minulle noin, olkoonkin pieni lapsi.

Sinä oletkin typerys, joka ei ymmärrä, että 4v ei vielä tiedä kunnolla, mitä kuolema on eikä todellakaan tarkoita, mitä sanoo. 

Vierailija
38/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kaulan katkaisun ja kuoleman toivomiset varmaan kuullut jostain, eikä varmaan isältä. Tuon ikäinen ei ymmärrä vielä kuolemaa. Meillä luista innostunut lapsi kysyi että saako pikkuveljen kallon jos se kuolee. 

Tietysti voi kysellä mistä on kuullut, vaikka vähän leikillään; Hui sentään, mistä olet kuullut kaulan katkaisemisesta? Ja sanoa että ei äiti onneksi kuole vaikka joskus onkin vähän tylsä.

Miten voit sellaista luvata? Kyllähän äiti voi oikeasti kuolla. Ja silloin lapsi vasta traumoja saisikin, jos olisi sitä ihan ääneen toivonutkin. Yrittäkää nyt kasvattaa niitä lapsianne, kyllä nelivuotiaskin jo jotain ymmärtää. Toisen kuoleman toivominen ei ole korrektia käytöstä, koskaan.

Vierailija
39/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä oletkin typerys, joka ei ymmärrä, että 4v ei vielä tiedä kunnolla, mitä kuolema on eikä todellakaan tarkoita, mitä sanoo. 

Kuka tässä on typerys? Itselläsi on ilmeisesti jälkeenjäänyt 4-vuotias, jos ei kuoleman tarkoitusta ymmärrä.

Vierailija
40/47 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä lapsellesi joku m estausvideo. Sellainen, jossa kaulan kat kaisu näkyy kunnolla. Ehkä ymmärtää, ehkä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi