Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt se on todettu, omista aurinkopaneeleista ei ole mitään taloudellista hyötyä

Vierailija
08.03.2024 |

Turun yliopiston tutkimus toteaa, että se vähä hyöty mitä tästä tulee kannattaa käyttää omiin tarkoituksiin, eikä kuvitella että ne tuottaisivat koskaan mitään takaisin.

Kesällä kun pörssisähkön hinta on alhaista jo muutenkin, niin hankintainvestointia on vaikea maksaa laitteen elinkaaren aikana takaisin.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se säästää kesälläkin vähintään siirtohinnan.

Olen melko varma, ettei siirtohinnat tule koskaan laskemaan, eikä myöskään sähkövero tule mihinkään häviämään. 

Seuraavan parin vuoden sisällä siirtohinnat tulevat nousemaan rajusti. 

Vierailija
42/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytän itse sen sähkön niin enkö silloin säästä sähkönhinnan verran? Ja jos se säästö lopulta ylittää hankinhinnan niin olen voitolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rakentaisin itselleni kesämökin, laittaisin sinne vain aurinkopaneelit. Sähköjen vetäminen perille olisi luultavasti jo kallliimpi investointi liittymähintoineen päivineen. 

Tai jos rakentaisin pihallemme uima-altaan, ostaisin paneelit lämmitään sen. Mutta siinä ei olisi mitään voitontavoittelua, kunhan kokeilisin. 

Vierailija
45/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aurikopaneleista olisi hyötyä niin niitä käytettäisiin myös sähkäautojen runkomateriaaleina.

Niitähän käytetään! Tai ei tietenkään runkomateriaalina vaan pinnoitteena. Jo ennen sähköauto buumia sai autoihin aurinkopaneelikaton, jolla kesällä sai ilmastoinnilla pidettyä auton viileänä, kun auto seisoi. Bemarin x5:ssa esim oli.

Vierailija
46/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kyllä niistä on meille hyvinkin paljon hyötyä koska meillä on sähköauto ja ajetaan sillä paljon.

Milloin lataatte auton? Sillä kun pitäisi ajaa paljon, että kannattaa ja samaan aikaan ei voi ajaa ja ladata. Ladata voi vaan päivällä, joten auton pitää olla päivisin kotona.

Vierailija
47/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joillakin sähköä silloinkin kun toisilla on sähköt poikki. Sähköauto toimii myös varavirtalähteenä tarvittaessa.

Aika harva sähköauto kai voi toimia varavirtalähteenä?

Vierailija
48/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaliskuun aurinkoisilla säillä tulee vähän tienestiä.

8. päivä menossa ja eilen aurinko vilahti näkyvissä. Ei sillä vielä tienaa

Tiesit kai että paneelit ei tarvitse suoraa auringonvaloa tuottaakseen sähköä? Yleistymässä on kaksipuoliset paneelit.

Kyllä mutta hyötysuhde vieläkin huonompi kuin 25%. Monen paneelit vielä lumen alla

Vierailija
49/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostaa sähköauton, niin sen ehdottomasti tulee kyetä toimimaan varavirtalähteenä. Tästä pitäisi olla oikein EU-tason päätös.

Vierailija
50/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paneelien hinta jatkaa nykyistä putoamistaan (-90% viimeisessä 10 vuodessa), ja niiden hyötysuhde nousee edelleen (+25% 10 vuodessa), niin tuolla Turun tutkimuksella voi pyyhkiä ahteriaan aika nopsaan.

Mistä saa -90% alen? Meille on juostu tarjoamassa aurinkopaneeleja nyt 5v eikä hinnat ole pudonneet yhtään. Eikä hyötysuhdekaan ole muuttunut, ainakaan kukaan ei ole asiaa oikaissut kun olen maininnut 25%?

Vierailija
51/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytän itse sen sähkön niin enkö silloin säästä sähkönhinnan verran? Ja jos se säästö lopulta ylittää hankinhinnan niin olen voitolla?

Juu, sitten n15v kuluttua:)

Vierailija
52/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paneelien hinta jatkaa nykyistä putoamistaan (-90% viimeisessä 10 vuodessa), ja niiden hyötysuhde nousee edelleen (+25% 10 vuodessa), niin tuolla Turun tutkimuksella voi pyyhkiä ahteriaan aika nopsaan.

Mistä saa -90% alen? Meille on juostu tarjoamassa aurinkopaneeleja nyt 5v eikä hinnat ole pudonneet yhtään. Eikä hyötysuhdekaan ole muuttunut, ainakaan kukaan ei ole asiaa oikaissut kun olen maininnut 25%?

Mitä sä niitä tarjouksia kuuntelet, kuukleta itse. Paneelit maksaa nykyisin luokkaa 200€/kWp kun tilaat tukusta lavallisen.

Vierailija
53/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun käytät itse säästät sähköenergian, siirron ja verot. Eli yleensä aina luokkaa 10snt/kWh.

Vierailija
54/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkopaneeli olisi ihan kiva, jos se tuottaisi sähköä juuri silloin vuoden pimeimpinä hetkinä, jolloin pakkastakin on eniten

Paneelia voisi harkita yhdessä tuulivoimalan kanssa, sekä aggregaatin ja talo irti sähkölinjoista kokonaan 

Vierailija
55/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kyllä niistä on meille hyvinkin paljon hyötyä koska meillä on sähköauto ja ajetaan sillä paljon.

Milloin lataatte auton? Sillä kun pitäisi ajaa paljon, että kannattaa ja samaan aikaan ei voi ajaa ja ladata. Ladata voi vaan päivällä, joten auton pitää olla päivisin kotona.

Lataus on nopea, ei siihen päivää mene, ja meillä on kaksi autoa. 

Vierailija
56/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa ja hyvä ratkaisu kesämökille. Jääkaappi, hella ja krilli kaasulla. Valaistus ja muu elektroniikka paneeleiden ja akkujen kautta.

Vierailija
57/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se taitaa olla ap. Muutenhan niitä olisi kaikkialla

Vierailija
58/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joillakin sähköä silloinkin kun toisilla on sähköt poikki. Sähköauto toimii myös varavirtalähteenä tarvittaessa.

Aika huono hankinta pelkästään varakyttöön. Niitä on "powerbankkeja" missä, riittää virta ja teho vaikka valoihin ja kylmälaitteisiinkin

Vierailija
59/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hyötysuhde on vain 25% eli ei yhtään mitään. 

Jos investointi on 8000e ja vuotuinen sähkönsäästö 500e menee 16v ennenkuin investointi kuoleentuu ja saa jotain hyötyä.  

Itse asiassa sille 8000€ investoinnille pitäisi laskea myös korko. Eihän kukaan varmaan makuuta kymppitonnia tilillä vaan se raha joko lainataan tai otetaan pois vaikka sijoituksista. 

Jos paneelit tuottavat tuon arvioimasi 500€ niin investoinnin vuosituotto ilman korkoja on 500/8000 = 6,25%. Kun vähennetään siitä pääoman hinta eli 3,5% sekä inflaatio 2% niin investoinnin reaalituotoksi jää 0,75%. 

Rahana se tarkoittaa 60€ (8000€ x 0,75%)

Kun viimeiseksi huomioidaan se, että paneeleiden käyttöikä on noin 20-25 vuotta (invertterillä noin 10v, mutta en ala sitä laskemaan), niin investoinnin poistot ovat 320€ vuodessa (8000€ / 25v). 

Nettotulos aurinkopaneeliharrastuksesta on siis tappiota 260 euroa 

Paneelien käyttöiän (25v) aikana tappiota kertyy -6500€  

Vertailun vuoksi, jos tuon 8000€ dumppaisi vaikka indeksirahastoon niin 25 vuoden kuluttua 7% keskituotolla tilillä olisi 43419€ plussaa..

Vierailija
60/78 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltto puilla minä tässä vaan  kämpän lämmitän,ulkonakin nuotiolla  makkarat paistan ja kahvit keitän,ei ole elo köyhää mulla.