Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaaminen

Vierailija
08.03.2024 |

Aloitin 4kk sitten uudessa työpaikassa. Olen saanut hyvää palautetta kollegoilta siitä, että olen omaksunut talon tavat ja sovin työyhteisöömme. Minua varoitettiin jo aluksi yhdestä henkilöstä, mutta hän on kohdellut minua hyvin. Paitsi tällä viikolla hän on ottanut minut ja erään toisen uudemman työntekijän silmätikuksi.

Olimme palaverissa ja kollega kysyi tuntemuksiani erääseen asiaan. Aloitin puhevuoroni niin tuo eräs josta varoitettu kesken minun puheenvuoron tiuski "sinä olet niin nuori ja ollut täällä vasta vähän aikaa" ... 

Myös muuta asiatonta käytöstä on tullut ilmi tällä viikolla minua ja toista nuorta työntekijää kohtaan. Eilen keskustelimme esimiehen kanssa, että tuo käytös on asiatonta. Viesti esimieheltä oli, että meidän täytyisi itse sanoa kiusaajalle, että tuo on asiatonta, mutta tarvittaessa hän kuulemma voi keskustella asiasta. 

Olen viihtynyt tosi hyvin työpaikalla, mutta tällä viikolla olen ollut töiden jälkeen itkuinen ja kiukkuinen. 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista että kiusaaja on se jolla on ongelmia . Luulen että pääset helpoimmalla , jos ihan asiallisesti sanot aina , jos hänen käytös on asiatonta . Älä ota itseesi yhtään . Kerro vaikka että pahoitit mielesi ja jatkossa toivot asiallisempaa kohtelua . Sinulta kysyttiin mielipidettä johon vastasit uuden työntekijän näkökulmasta . 

Kiusaaminen ei jatku jos et provosoidu . Työnantajan on myös puututtava kiusaamiseen .

Antamasi ohje on myös provosoitumista. Yksinkertaisesti tilanteissa tilanteiden mukaisesti mutta tärkeintä on sanoa ääneen kun tuntee sillekin tarvetta. Kaikesta ei kannata alkaa natisemaan. Saa vielä sadistista nautintoa tämä kiusaaja.

Vierailija
22/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamista on myös se, että yhdessä juorutaan selän takana ja kehotetaan välttämään jotain tiettyä työntekijää. Kuka pystyy suhtautumaan kenenkään sanomisiin neutraalisti enää sen jälkeen, kun kysinen henkilö on jo mustamaalattu hankalaksi?

Nytkin omat tulkintasi sinänsä ihan neutraalista kommentista - että olet ollut talossa vasta lyhyen aikaa etkä tiedä kaikkia taustoja - on jo suodattunut varoittelijoiden näkökulman mukaiseksi. Mistä tiedät, etteivät juuri he ole niitä kiusaajia? Kuulostaa aika toksiselta työilmapiiriltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää kiusaajat luulevat olevansa parempia kuin ovat. Eivät he tajua aiheuttamiaan kustannuksia, narsisti ei koskaan tajua tekemiään virheitä. Kyseessä on aina joko narsisti tai muuten mt-ongelmainen tyyppi. Sitten jos nämä lähtevät, nämä ovat sitä mieltä että koko paikka menee konkurssiin ja kukaan ei täällä osaa mitään. Lähtevät suurieleisesti ja sanovat perässään, ei tarvitse kysellä. Tosiasiassa koko työpaikka on odottanut sitä päivää ja kaikki huokaisevat helpotuksesta kun tuosta päästiin. Samalla kun säälivät sitä uutta yhteisöä, toisaalta uudessa yhteisössä on koeaika ja se ei olekaan enää niin helppoa päästä vallan syrjään. Aika moni sanoo että nämä ovat aina naisia. Eivät ole. Miesvaltaisella alalla olen nähnyt kuinka paljon pahempia miehet osaavat joskus olla. Itse olen saanut olla rauhassa, mutta miesten välinen kiusaaminen on sitä tasoa että hyvä ettei tule ruumiita. 

Vierailija
24/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä työyhteisössä 9 henkilöä. Meistä tällä hetkellä 4 pohtii lähtöä, koska työpaikalla yksi kiusaa. Kaikkia.

Meillä on työyhteisössä 9 henkilöä joista yksi kiusasi kahta nuorempaa työntekijää. Veimme asian esihenkilölle, mutta kun hän oli hampaaton puuttumaan peliin, ratkaisimme asian itse. Suljimme tuon kiusaajan työyhteisöstämme täysin pois. Lähdimme aina yhdessä lounaalle ilman häntä, jos hän tuli kahvitauolle, lähdimme pois sieltä, suljimme hänet kaiken keskustelun ulkopuolelle jne. Neljä kuukautta meni ja sen jälkeen hän tajusi itse lähteä.

Myönnän, ettemme mekään toimineet mitenkään fiksusti, kun alennuimme kiusaajan tasolle ja savustimme hänet ulos firmasta. Silti, jos tuohon ikään mennessä ei ole oppinut kohtelemaan toisia asiallisesti, maailma saa opettaa. Suosittelen kaikille hyödyntämään joukkovoimaa kiusaajia vastaan. Kuten oman kiusaajansa surmaamaksi joutunut naapurikin tuossa rajan takana sanoi, paha voittaa kun hyvä ei tee mitään.

Vierailija
25/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista on myös se, että yhdessä juorutaan selän takana ja kehotetaan välttämään jotain tiettyä työntekijää. Kuka pystyy suhtautumaan kenenkään sanomisiin neutraalisti enää sen jälkeen, kun kysinen henkilö on jo mustamaalattu hankalaksi?

Nytkin omat tulkintasi sinänsä ihan neutraalista kommentista - että olet ollut talossa vasta lyhyen aikaa etkä tiedä kaikkia taustoja - on jo suodattunut varoittelijoiden näkökulman mukaiseksi. Mistä tiedät, etteivät juuri he ole niitä kiusaajia? Kuulostaa aika toksiselta työilmapiiriltä.

Tämäkin on totta. Minua eräällä paikalla varoitettiin yhdestä henkilöstä, mutta hän oli alusta asti minulle ihan asiallinen. Ei hän oikeasti kiusannut, hän ei vain mielistellyt ja sanoi epäkohdista suoraan. Kerran kun menin toisen kanssa lounaalle, hän huikkasi että tulkaa hänen pöytään kun sattui olemaan samassa paikassa. Tätä ihmettelivät toiset oikein porukalla, kuinka hienon eleen hän teki. Mietin jälkeenpäin, että muut eivät aiemmin ole häntä ehkä olleet  huomaavinaan. 

Vierailija
26/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset hoitaa asiat keskenään eikä mene heti ensimmäisenä itkemään esimiehelle. Nykyään kaikki koetaan kiusaamiseksi, varsinkin nuoret on niin paapottuja ettei heille voi mitään  palautetta antaa kun kaikki on  mukamas kiusaamista. Kasvata aloittaja hieman luonnetta, kaikki palaute tai muiden eriävät mielipiteet ei ole kuisaamista. Opi keskustelemaan muiden kanssa avoimesti äläkä tule heti vauva palstalle itkemään. Mikä esti sinua sanomasta oman mielipiteesi kiusaajalle?

Vierailija
27/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo nyt kuulostaa siltä, että AP on ylireagoinut ihan normaaliin kritiikkiä sisältäneeseen kommenttiin. Pumpulissa vai pullossako olette kasvaneet, jos tuo tuntuu kiusaamiselta? Sehän on fakta, että AP on ollut vasta 4kk työpaikalla. On vaikea sanoa missä kontekstissa tuo toisen työntekijän kommentti on annettu, mutta työelämässä on monia asioita, jotka näkee kokonaisuutena vasta, kun on vähän pidempään ollut mukana kelkassa. Esihenkilösikään ei tuohon katsonut tarpeelliseksi puuttua, joten älä itsekään jää vellomaan johonkin yhteen asiaan. Taidat olla aika nuori, joten annan neuvon. Tee aina oma työsi parhaimmalla mahdollisella tavalla, josta olet itse ylpeä. Silloin ei ole mitään syytä hermostua mistään kritiikeistä. Älä keskity muiden sanomisiin, keskity omaan tekemiseen.

AP teet virheen, jos nyt alat itkeskelemään tuollaisesta. Joku muu on sinulla pielessä, jos noin pienestä luhistut. Kannattaisiko vähän tehdä töitä itsetunnon eteen? Myös työpsykologin kanssa keskustelu voisi auttaa. Kiusaaminen on kuitenkin aika paljon vakavampaa, kuin se, että kommentoidaan palaverissa. Saattaa olla joukosta eristämistä, työn ihan suoranaista sabotointia jne joka systemaattisesti kohdistuu yhteen ihmiseen.

Vierailija
28/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä vankilaan.  Sieltä saa mukavia ystäviä sekä ajankulua.      Uutisista näkee miten sinne pääsee.

Vierailija
29/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa "kauheaa" kiusaamista, ihan ääneen todetaan että on vastatullut ja kokematon. Miten te eukot saattekin kaiken vääntymään kiusaamiseksi? Ja puolianne ette osaa pitää? Eipä ihme, että naisen euro on 80 senttiä. Sais olla 70 senttiä. 

Vierailija
30/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työyhteisössä 9 henkilöä. Meistä tällä hetkellä 4 pohtii lähtöä, koska työpaikalla yksi kiusaa. Kaikkia.

Ohhoh. Aika paljon valtaa hänellä. Miten tämä on mahdollista?

Se on, kun pomo vaan sanoo, että onpa ikävän kuuloista.. voi voi... 

Meidän esihenkilö ei puutu. Sanoo vain, että kannattaa sanoa kiusaajalle, että tuo ei ole ok. 

Vierailija
31/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa "kauheaa" kiusaamista, ihan ääneen todetaan että on vastatullut ja kokematon. Miten te eukot saattekin kaiken vääntymään kiusaamiseksi? Ja puolianne ette osaa pitää? Eipä ihme, että naisen euro on 80 senttiä. Sais olla 70 senttiä. 

Olen ollut alalla yli 10 vuotta, joten en ole tässä työssä enää kokematon konkari. 

Vierailija
32/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin varoitettiin yhdestä tietystä henkilöstä. Alkuun hän oli oikein ylitsevuotavan mukava ja tämän jälkeen pitkän aikaa neutraali, kunnes sitten aloitti aggressiivisen kiusaamisen noin puolen vuoden päästä. Tuohon asti oli kuulemma jauhanut selän takana pahaa. Pahin kausi kesti jonkin aikaa, kunnes hän taas rauhoittui.

Olen ainakin valmis olemaan kaikkien uusien työntekijöiden puolella, jos satun tilanteisiin joissa heille ilkeillään. Minullekin oli tärkeää kuulla, että en ole yksin eikä vika ole minussa. Sinnittelin tämän voimin ja koetin ajatella, että tämä ihminen on vielä henkisesti yläasteella, eikä tajua että me muut olemme edelleet jo aikuiselämään.

Vierailija
33/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten kiusaajat ovat itse jollain tapaa huonoja työntekijöitä. Kiusattu lähtee korkeapalkkaisempiin hommiin 

Vierailija
34/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiusaaminen tapahtuu piikitellen. Eräs kollega sanoi, että missään nimessä ei saa soittaa jos on hätätilanne. Sitten naureskellen sano, että kyllä oikeasti saa soittaa. Ihme tyyppi

Vierailija
35/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on aina kiusattu joka joutuu lopulta lähtemään?

Koska kiusaja pitää muutkin työntekijät varpaillaan ja kääntää nämäkin kiusattua vastaan. Ihmiset tahtoo mennä vahvemman puolelle, kun pelkäävä omankin työrauhansa menettämistä.

Vierailija
36/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen työtehtäviä tämäkin. Hänelle maksetaan ekstraa siitä, että huolehtii myös tällaisten asioiden toteutumisesta työyhteisössänne. Hän on myös lain edessä suurimmassa vastuussa (jopa kiusaajaa suuremmassa!) nykyoikeuskäytännön mukaan tästä.

Vierailija
37/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta sanon, jos sanoo jotain asiatonta, anna takaisin mutta julkisesti eli muiden kuullen. Työpalaverissa voit kysyä suoraan, onko hänellä jotain sinua vastaan, luulen että kuttuilu loppuu siihen. Valitsevat uhriksi yleensä hiljaisen ja kiltin. 

Vierailija
38/41 |
09.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta sanon, jos sanoo jotain asiatonta, anna takaisin mutta julkisesti eli muiden kuullen. Työpalaverissa voit kysyä suoraan, onko hänellä jotain sinua vastaan, luulen että kuttuilu loppuu siihen. Valitsevat uhriksi yleensä hiljaisen ja kiltin. 

Minä suosittelen myös samaa. Jos sanoo takaisin, niin kannattaa olla todistajia paikalla.

Vierailija
39/41 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset hoitaa asiat keskenään eikä mene heti ensimmäisenä itkemään esimiehelle. Nykyään kaikki koetaan kiusaamiseksi, varsinkin nuoret on niin paapottuja ettei heille voi mitään  palautetta antaa kun kaikki on  mukamas kiusaamista. Kasvata aloittaja hieman luonnetta, kaikki palaute tai muiden eriävät mielipiteet ei ole kuisaamista. Opi keskustelemaan muiden kanssa avoimesti äläkä tule heti vauva palstalle itkemään. Mikä esti sinua sanomasta oman mielipiteesi kiusaajalle?

Palautteen antamisen pitää olla asiallista ja rakentavaa. Jos annat negatiivista palautetta, sen pitäisi tapahtua kahden kesken ja keskustellen. Pitäisi ymmärtää, että jokainen tekee virheitä myös itse. Vika voi olla myös puutteellisessa perehdytyksessä. Se jos antaa palautteen luettelemalla työssä olleet virheet ja tokaisemalla, että "kyllä tässä vaiheessa pitäisi jo osata!" on oman itsensä korostamista ja kiusaamista.

Vierailija
40/41 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä törmäsin ekaa kertaa elämässäni työpaikkakiusaajaan. Päätin toimia niin että otan asian puheeksi ja jos se ei toimi, menen pomolle sanomaan. Ja käytännössä olen niin asiallinen ja mukava ettei kys henkilöllä ole minusta mitään paskaa sanottavaa eikä hän saa minussa mitään tunnetilaa päällepäin aikaiseksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan