V****taa oma tyhmyys = VELAT!!!! >:/
Voiko enää v****taa yhtään enempää!!!
Olemme aikoinamme ottaneet siinä parikymppisinä SUPER IDIOOTTEINA mieheni kanssa kaiken näköistä lainaa, kun oli helve**n KIVAA kun oli uusi auto, kivat hifi-laitteet, viimesen päälle sisustus, pari ulkomaan matkaa yms. yms. Niin, ja tietenkin kummallakin vielä kunnon potit opintolainaa.
*tässä vaiheessa minä huudan ja raivoan, ja revin hiuksia päästäni*
Nyt tuosta " elämä on niin ihanaa ja huoletonta" -aikakaudesta on jo jonkin verran aikaa, ja luojan kiitos järkikin kasvanut päähän, mutta eipä se järki noita lainoja mihinkään tai pois. >:/
Vaikka elämä on tällä hetkellä aivan ihanalla mallilla; meillä on ihana perhe; kaksi lasta <3, hyvä parisuhde, kummallakin hyvä koulutus, miehellä hyvä työpaikka, minä hoitovapaalla, ihana ja lämmin koti ja saamme elää hyvää elämää; eli rahat riittävät hyvin normaaliin ja hyvään elämiseen (ruoka, vaatteet, vakuutukset, harrastukset + perus elämisen kustannukset jne.),
NIIN siitäkin huolimatta jäljellä olevat velat saavat minut vieläkin itkemään. :( :( :(
Tällä hetkellä velkaa on " enää" jäljellä 10 000euroa (eli niitä kirottuja kulutusluottoja) + yht.20 000euroa opintolainaa.
Sitä vain hakkaa päätään seinään, kun MITÄÄN noista lainoista ei olisi koskaan edes tarvinnut ottaa! Kun tuli otettua vain sen vuoksi, että silloin se oli kivaa, kun sai elää " rahoissa" .
Nyt on sitten jo muutaman vuoden ollut talous mitoitettu niin, että asumme edullisesti vuokralla, joka kuukausi tiukka budjetti (eli kaikki ylimääräinen on karsittu pois, kuitenkin siten, että saamme elää lasten kanssa ns. normaalia elämää. Elämme siis erittäin säästeliäästi mutta emme köyhyydessä.) ja maksamme aika suurta summaa joka kuukausi lainoja pois.
Mutta silti meillä on vielä muutama vuosi jäljellä! :(
Voi miksi, miski me olemmekin olleet silloin niin TYHMIÄ???
Jos järki olisi pakottanut tuolloin päätä, meillä olisi nyt se oma koti, jota olisimme ehtineet maksaa jo muutaman vuoden. Mutta ei, kun olemme olleet NIIN TYHMIÄ!!!
Nyt vain odotellaan, ja heitetään käytänössä joka kuukausi rahaa roskiin (kun mitä hyötyä niistä " kivoista" jutuista enää on) suuret summat, päämääränä se, että muutaman vuoden päästä mekin pääsemme ehkä etsimään sitä omaa kotia. :(
Pakko oli johonkin tilittäää...
Kommentit (45)
Ajattele miltä tuntuu kun ne lainat on hoidettu pois, koittakaa nyt jaksaa vielä hetki!
Harmittaa jo nyt omat velat, vaikka ei niitä kovin paljoa ole (3500e). Vähän lohduttaa, että jollain on vielä enemmän :(
Mullakin kavereita, jotka edelleen maksavat kulutusluottojaan. Ulkomaanreissut sun muut ku oli pakko saada kokea, vaikka ilman omaa rahaakin. Nyt surevat kun eivät maksuhäiriötietojen perusteella saa esim. asuntolainaa. Kunpa pankitkin pitäisivät vähän tiukempaa rajaa lainanannoissaan nuorille aikuisille.
köyhempiä olisitte ilman noita tuhlailuja. Onneksi on sentään tullut järkeä ja osaatte hoitaa raha-asianne. Onnea siitä.
Me emme ole kertoneet veloistamme kenellekään. (Siksi halusinkin tilittää täällä nimettömänä.)
Se on nimittäin niin suuri häpeä. :(
Noh, olemme onneksi vajaan kuuden vuoden päästä velattomia, ja pääsemme aloittamaan vihdoin normaalin elämän.
Harmittaa vain se hukkaan heitetty raha.
Sitä vain toivoisi, että noista kulutusluotoista puhuttaisiin enemmän; niiden haitoista, vaaroista jne.
Meille ei silloin missään sanottu, että ne esim. vaikuttavat asuntolainan saantiin. Eikä kukaan varoitellut siis yhtään mitenkään.
Joka paikassa sitä vain myönnettiin.
Jopa pankeissa sitä vain tarjottiin ja annettiin hepposin perustein. Luulisi että edes he olisivat voineet vihjata, kuinka se tulee vaikuttamaan kaikkeen muuhun.
Kunpa voisin, niin kieltäisin ne lailla. Niin pahoihoin velkoihin se voi ihmiset saada (luojan kiitos me emme ole siinä pahimmassa päässä, mutta kyllä tämäkin jo v****taa ja syö miestä [naista].)
Saisivat puhua niistä ihan oikeasti jo kouluissa. Ihan niin kuin on huuma- ja seksivalistusta jne.
>:/
Taas tämä ahdistus päällä, kun tänään maksoin kuukausierän. :(
(Otimme siis yhden pankkilainan kaikkia luottoja varten, jolloin korko on sentään pari prosenttia pienempi, ja tehtiin hyvä maksusuunnitelma jne.) Maksetaan siis nyt yhtä könttiä pois, eikä kymmenia " pikku" luottoja.
Ajatelkaa, kun suurimmissa osissa luottoja oli jopa 19% korko... huh, huh...
Älkää siis kukaan koskaan ottako mitään kulutusluottoa! Pyydän.
Jos jotain halajatte, vaikka kyseessä olisi sitten pelkkä digiboxi Gigantissa halvalla maksuajalla, niin EI. Säästäkää se raha etukäteen, ja ostakaa käteisellä.
Ainoastaan asuntolaina kannattaa ottaa, sillä se on ainoa laina joka tulee pidemmällä tähtäimellä edullisemmaksi kuin vuokralla olo esim. samankokoisessa asunnossa (yleensä).
ap - erittäin tuskaileva sellainen.
luojan kiitos meillä ei koskaan luottotiedot menneet. Eli saimme kuitenkin aina maksettua kaikki kuukausierät. :(
Mutta töitä onkin aina paiskuttu niiden eteen niska limassa opsikeluidenkin ohessa, ja nyt kun koulut takana, kivasti työkokemusta kerrytetty ja miehellä se ns. kunnon työ, josta myös saa ihan kiitettävän hyvää palkkaa, niin pystymme elämään normaalia elämää ja voin hoitaa lapsiamme kotona.
En nimittäin ihan sen takia viitsi mennä jo nyt töihin (kuopus 9kk), jotta velat olisivat pois alta paria vuotta aikaisemmin.
Arvojärjetys kuitenkin oli se, että lapset ensin. :)
ap
Niitä ulkomaamatkojen kokemuksia ei kukaa sulta voi ottaa pois.
Ja tulipa ainaskin elettyä nuoruutta oikeen kunnolla. Tänä päivänä et olisi se ihminen joka tänä päivänä oot jos et olisi elänyt sitä elämää niin kun elit sitä silloin.
Mieti minkälainen olisit ehkä jos olisit ollut oikeasti järkevä?? Olisit ehkä katkeroitunut siitä että et olisi ikinä saanut elää kunnon nuoruutta mihin kuului ylilyöntejä, kivaa matkustelua ja muuta törsäilyä. Olisit säästänyt säntillisesti, ja kun kaverit kävivät ulkomaan matkoilla olisit itse ollut mäkkärissä töissä ja säästänyt ASP-säästötilille.
Nyt sinusta sitten tuntuisi että " oliko mun elämä nyt tässä??" " oliko siinä kaikki?" ja miettisit milloin tulee se hauskuus, ja eläisit sitä kadonnutta nuoruuttasi lastesi ja miehesi kustannuksilla.
Eli kaikissa asioissa on oma näkökulma :-) pää pystyyn, tehty mikä tehty, ja 10 000e + opintolainat ei edes ole mikään paha laina summa. Kaverisi jotka asuvat niisstä prameissa omakotitaloissa, heillä on vielä isommat lainat ja elämä varmaan vielä vähemmän mallillaan.
Kirjoituksesi sai minut nauramaan kyyneleet silmissä. :D
Ihanaa että joku aina osaa muistuttaa, että asioilla on aina se toinenkin puoli, jota vain pitäisi oppia katsomaan.
Eli onhan se noinkin. Ja olihan se näin jälkikäteen katsottuna pirun opettavasta.
Onneksi puolet noista lainoista on jo maksettu, eli enää puolet tuomiosta jäljellä.
ap
Oli ihanaa saada noin lohdullisia viestejä. Vielä kun en ole kehdannut niistä veloista koskaan muille puhua.
Eli 2:selle; nämä kaikki vastaukset oli sellaisia kannustavia. :)
ap
Maksakaa 1000e/kk niin siihen menee vajaa kolme vuotta.
Niin se vaan on että ne jotka silloin säntillisesti säästivät ja kielisivät itseltään kaiken kivan ja huvit ja joilla on nyt ehkä ne puoliksi maksetut omakotitalot, niin ei niilläkään välttämättä niin hyvin mene.
Tiedän ihan lähipiiristä tällaisia tapauksia.
Eli älä murehdi enää sitä mitä et saa tekemättömäksi, ainaskin olet oppinut lipsahduksistasi, ja 10 vuoden päästä et edes enää muista tätä aikaa.
T.10
Eikös ap itsekin ollut hoitovapaalla?
Vierailija:
Ei sun miehes nyt mitenkään huisin hyvin tienaa jos ette pysty 30 000euroa maksamaan kuin kuudessa vuodessa!
Maksakaa 1000e/kk niin siihen menee vajaa kolme vuotta.
Olen näet 21v. ja maksan pois jo omaa taloa, ikinä ei ole ollut senttiäkään muuta lainaa, edes opinto tms. turhaa.
Voi kun tuli hyvä mieli, kiitos sinulle. Kyllä mä vaan olen fiksu.
Pari kuukautta sitten sai viimeiset velat maksettua, ja on ollut yhtä hymyä siitä eteenpäin. Pidä se tunne mielessä aina kun harmittaa. Mieti jo etukäteen sitä tunnetta kun maksat sen vihoviimeisen erän ja vapaus koittaa, kyllä lupaan että siitä riemu ratkeaa! :)
Vierailija:
Olen näet 21v. ja maksan pois jo omaa taloa, ikinä ei ole ollut senttiäkään muuta lainaa, edes opinto tms. turhaa.Voi kun tuli hyvä mieli, kiitos sinulle. Kyllä mä vaan olen fiksu.
Kiitos tämä sai minut hyvälle tuulelle.
merkonomi, ylioppilas ja opiskelen yliopistossa tässä ohessa, ilman mitään velkoja. heh heh....
Vierailija:
Vierailija:
Olen näet 21v. ja maksan pois jo omaa taloa, ikinä ei ole ollut senttiäkään muuta lainaa, edes opinto tms. turhaa.Voi kun tuli hyvä mieli, kiitos sinulle. Kyllä mä vaan olen fiksu.
Kiitos tämä sai minut hyvälle tuulelle.
Äkkiä laskettuna jos 10000e kulutusluoton + 20000e opintolainan maksaa 6 vuodessa, niin tekeehän se reilu viissataa kuussa.
Ja jos sitä kerta asuu vuokralla, ja nainen kotona, niin sitä saa miehellä olla ihan hyvät tulot (en tarkoita mitä huipputuloja, mitä nyt ei suurimmalla osalla edes olekkaan) jotta jää rahaa sellaiseen normaaliin elämiseenkin.
Varmasti saisivatkin lyhennettyä sitä sen tonninkin kuussa, mutta onko siinä sitten järkeä, jos saa sitten karsia niin paljon kaikesta elämisessä? Ei sillä kolmella vuodella siinä suhteessa ole paljoa eroa.
---
Mutta stemppia ap:lle. :) Kuten olette jo varmaankin huomanneet, niin kyllä ne asiat järjestyy.
Tämä edellinen kirjoittaja (" ei ukollasi nyt kovin hyvät tulot ole" ) oli varmaankin se sama henkilö, joka ihmetteli, miksei joku maksa 180000e asuntolainaa 15 vuodessa, kuten he. ;P Kaikki kun ei ymmärrä, että kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta.
Ettepä ole mitään kovin fiksuja!
Töihin siitä nainen!!!
Eihän juuri kukaan elä joko tolkuttomasti törsäillen tai sitten äärimmäisen tylsästi ja järkevästi, kieltäen itseltään kaiken kivan. Useimmat ovat jotain tältä väliltä. Minä esim. säästin nuorena ASP-lainaa, enkä todellakaan nyt kadu. Matkustelin myös jonkin verran. Se taas, että pitää saada hieno auto, kertoo arvomaailmsta jotain sellaista, jota kovasti vierastan, enkä pidä minään hienon nuoruuden elämisenä. Mistä lähtien hyvään nuoruuteen on tarvittu tuollaisia asioita? Nuoruudessa hienoja asioita ovat rakastuminen, itsenäistyminen, oman identiteetin vahvistuminen yms. eikä hifi-laitteet.
Mutta älä kuitenkaan ole liian ankara itsellesi! Kukapa meistä ei tekisi virheitä?
Sitä paitsi te maksatte kaiken takaisin, toisin kuin osa ihmisistä. Olet kuitenkin ollut vastuuntuntoinen ihminen, kun olet lainaa ottaessasi tiedostanut maksavasi sen myös takaisin.
Ja kun lainat on maksettu, olette varmasti järkevämpiä kulutuspäätöksissänne. Toiset ihmiset tekevät tuota ihan " aikuisiälläkin" , mitä te harrastitte nuoruudessanne.