Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

V****taa oma tyhmyys = VELAT!!!! >:/

Vierailija
16.01.2007 |

Voiko enää v****taa yhtään enempää!!!

Olemme aikoinamme ottaneet siinä parikymppisinä SUPER IDIOOTTEINA mieheni kanssa kaiken näköistä lainaa, kun oli helve**n KIVAA kun oli uusi auto, kivat hifi-laitteet, viimesen päälle sisustus, pari ulkomaan matkaa yms. yms. Niin, ja tietenkin kummallakin vielä kunnon potit opintolainaa.

*tässä vaiheessa minä huudan ja raivoan, ja revin hiuksia päästäni*

Nyt tuosta " elämä on niin ihanaa ja huoletonta" -aikakaudesta on jo jonkin verran aikaa, ja luojan kiitos järkikin kasvanut päähän, mutta eipä se järki noita lainoja mihinkään tai pois. >:/

Vaikka elämä on tällä hetkellä aivan ihanalla mallilla; meillä on ihana perhe; kaksi lasta <3, hyvä parisuhde, kummallakin hyvä koulutus, miehellä hyvä työpaikka, minä hoitovapaalla, ihana ja lämmin koti ja saamme elää hyvää elämää; eli rahat riittävät hyvin normaaliin ja hyvään elämiseen (ruoka, vaatteet, vakuutukset, harrastukset + perus elämisen kustannukset jne.),

NIIN siitäkin huolimatta jäljellä olevat velat saavat minut vieläkin itkemään. :( :( :(

Tällä hetkellä velkaa on " enää" jäljellä 10 000euroa (eli niitä kirottuja kulutusluottoja) + yht.20 000euroa opintolainaa.

Sitä vain hakkaa päätään seinään, kun MITÄÄN noista lainoista ei olisi koskaan edes tarvinnut ottaa! Kun tuli otettua vain sen vuoksi, että silloin se oli kivaa, kun sai elää " rahoissa" .

Nyt on sitten jo muutaman vuoden ollut talous mitoitettu niin, että asumme edullisesti vuokralla, joka kuukausi tiukka budjetti (eli kaikki ylimääräinen on karsittu pois, kuitenkin siten, että saamme elää lasten kanssa ns. normaalia elämää. Elämme siis erittäin säästeliäästi mutta emme köyhyydessä.) ja maksamme aika suurta summaa joka kuukausi lainoja pois.

Mutta silti meillä on vielä muutama vuosi jäljellä! :(

Voi miksi, miski me olemmekin olleet silloin niin TYHMIÄ???

Jos järki olisi pakottanut tuolloin päätä, meillä olisi nyt se oma koti, jota olisimme ehtineet maksaa jo muutaman vuoden. Mutta ei, kun olemme olleet NIIN TYHMIÄ!!!

Nyt vain odotellaan, ja heitetään käytänössä joka kuukausi rahaa roskiin (kun mitä hyötyä niistä " kivoista" jutuista enää on) suuret summat, päämääränä se, että muutaman vuoden päästä mekin pääsemme ehkä etsimään sitä omaa kotia. :(

Pakko oli johonkin tilittäää...

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten joku ei tosiaan tajua lukea sitä kohtaa, missä luetellaan esim. juuri korko?

Vierailija
22/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän nyt ajelette perkeleen hienolla autollanne :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ettei ole kuin asuntolainaa. Opiskelut opiskeltiin ilman lainoja eikä muuhunkaan elämiseen otettu lainaa ja olihan se silloin aikamoista pennin venyttämistä, mutta kannattavaa silloin. Kivaa se ei ollut ja sitä aikaa en muistele kaiholla.

Vierailija
24/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joo, voin sanoa, että tiedän miltä tuntuu!!! Välillä kun iskee se ahdistus veloista niin kirjaimellisesti tekis mieli hakata päätä seinään. No meillä on tällä hetkellä ehkä n.10000 mut siinä on autoakin mukana. Mutta silti.. Mä nään punaista joka ikinen kerta kun joku mainostaa jossain " halpaa ja pikaista" luottoa. Ja ylipäätään kaiken maailman " sitoutumiset" ym. missä voi olla vähänkin joku koira haudattuna saa mun verenpaineet kohoomaan. Kesällä kun olin vielä viimesilläni raskaana ja tunteet pinnassa niin arvaa ahistiko...? Ja yöt on pahinta aikaa... ihan kun ne laskut nollaantuis sillä miettimisellä. Ja siis mua syö ihan samalla lailla oma tyhmyys.

Ja jos tästä jotain on oppinut niin sen, että yhtään luottoa tms. en enää ota. Ja kun kaikki saadaan maksettua niin varmaan hymyilen lopun ikäni=) Ja nykyään kaikki on tehnty niin " helpoksi" mutta missään ei muisteta mainita niitä korkopuolia tms.

Mutta tää tuntuu nyt ahdistavalta sanoa mutta tavallaan helpottavalta, hyvä tietää, että teitä " ahdistuneita" on muitakin kun minä..

Joten kaikkea hyvää teidän arkeen, koitetaan jaksaa!=)

Vierailija
25/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pystyn opettamaan saman lapsilleni!

25

Vierailija
26/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onnea teille! Eiköhän AP:kin tiedä tehneensä " virheitä" ja on niistä oppinut niinkun mainitsikin niin turha sitä on tänne mollaamaan tulla. Jokainen tekee virheitä joskus. Samoin minä tiedän tehneeni virheitä ja niistä olen oppinut. Joten nuo joidenkin typerät kommentit ei oikeestaan voi enää edes v**taa yhtään sen enempää...

28

Vierailija
27/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yöllä kun kaikki tuntuu niin moninkertaisesti raskaammalta.

Karua sanoa myös, että ihanaa kuulla että joillakin toisella sama tilanne. <:) Mutta jotenkin se vain lohduttaa.

Kaikkea hyvää myös teidän elämää, ja jäädään odottamaan kuin kuuta nousevaa sitä päivää, kun viimeiset makserät maksamme lainoista. :D

27

Voi kunpa olisimme osanneet elää samalla tavalla tuolloin. Tai siis varmasti olisimme osanneet, emme vain tyhmyyksissämme viitsineet. >:/

Ainakin olen oppinut kantapään kautta, ja sen ansiosta tiedän mihin kasvatuksessa panostan erityisesti. :)

ap

Vierailija
28/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. nuoruudessa sotkenut raha-asiansa. Etenkään jos niistä on ottanut opikseen, ja hoitaa ne kunnialla pois.

Mutta noita huonon itsetunnon omaavia " täydellisiä" ihmisiä pursuaa aina joka paikasta, joilla ei ole pokkaa edes nimettömästi kertoa omista virheistä. Kaikki kun niitä tekee.

Vierailija
29/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano mitä tahansa, missä olet täydellinen, niin minä päihitän sinut jokaisessa!

Aloita! ;D

Vierailija
30/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sit vielä aamulla hyökkään kynän ja paperin kimppuun ja alan laskea vielä kertaalleen tulot ja menot ja lainat ja velat ym. (ihan ku ne olis johonkin muuttunut...) ja sit huomaa, että eihän se tilanne nyt niin paha olekaan, miltä yöllä näytti..ja kun ilta taas hämärtää ja jos kerrankin miettii niitä asioita niin oohhoh, jopas ne taas paisui ja yö valvotaan=)

Mutta juu, meitä on siis muitakin, voidaan pitää sitten velan päättymiskekkerit yhdessä=) ja luotolla tietenki;) no ei nyt sentäs=)

Ja kantapään kautta on opittu ja tietää mitä opettaa sitten omille lapsilleen: ei tartte olla yhtä tyhmä kun äiti!

28

Vierailija
31/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 euroa maksaa loppujen lopuksi aika nopeasti takaisin, vaikka summa kuulostaakin suurelta.

Itse ihan älltistyin että olen saanut puolen vuoden aikana säästettyä noin 3000 euroa. Ok, miehellä on ihan hyvät tulot, mutta oma bruttopalkkani on kuitenkin vain 1600 euroa, eli jo noin pienestä palkasta voi saada nopeasti säästettyä suuren summan rahaa. Vaatii vain hiukan säästäväistä otetta elämään.

Uskon, että tekin voisitte saada lainan maksettua nopeamminkin pois, jos vain haluatte. Eri asia on, pystyttekö enää pihistämään mistään hankinnoista.

Mutta tsemppiä ap:lle. Nyt ei auta kuin vain maksella kulutusluottoja pois. Ainakin olette nyt viisaampia, ei tosiaan jatkossa ole varmaankaan pelkoa, että sorrutte kulutusluottoihin:) Kaikkea hyvää teille! :)

Vierailija
32/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän sanoi että 10 000e+20 000e eli yhteesä 30 000e ja mun mielestä on todella paljon.

Vierailija
33/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kieltämättä on ollut aika typerää ja lyhytkatseista elää noin leveästi velkarahalla. Siis silloin nuorempana. Mutta. Luin kirjoituksesi ja ensimmäinen ajatus mikä tuli mieleen sen jälkeen, oli se että ihminen voi oppia, myöntää virheensä ja elää sen mukaan. Älä huoli, kyllä te vielä ehditte maksaa sitä asuntolainaa, sinulla on sanojesi mukaan onnellinen suhde ja ihanat lapset eikä mikään maailmassa korvaa heitä eikä tee elämääsi yhtään paremmaksi! Ja onhan tässä sekin pointti, että te olette eläneet, nähneet maailmaa, nauttineet elämästä, jo silloin nuorena. Ja se on aina avartavaa, kaikkea ei voi mitata rahassa tässäkään asiassa:) Jotenka tsemppiä sinne, älä enää murehdi eläkä kadu, siitä ei ole hyötyä enää. Nauttikaa elämästänne niissä puitteissa kuin se on mahdollista tällä hetkellä:)

Vierailija
34/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se taisi ollakin. No, on kyllä 30 000 euroa aika paljon. Ja varmaan monta vuotta menee maksamiseen.

36

Vierailija
35/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama tilanne, itsellä opintolainaa jotain 6000, mutta miehellä on paljon yritysvelkaa ja itsellä maksamattomia YEL-maksuja. Olemme aika stressaantuneita kaikkien velkojemme kanssa ja lisäksi meillä on vielä kallis vuokra-asunto, jota emme saa vaihdettua, kun luotto-tiedot ovat menneet. Miehellä on vakituinen työ ja itselläkin lapsilisän + kotihoidontuen lisäksi epäsäännöllisiä tuloja, mutta menomme ovat paljon suuremmat kuin tulot. Tuntuu vain niin pahalta, kun mitään toivoa ei ole näkyvissä, elämä on yhtä rämpimistä ja selviytymistä päivästä päivään. Mitään unelmia ei enää edes ole, eikä jaksa etsiä edes halvempaa asuntoa. En jaksa tapella, enkä taistella, enkä vaatia mitään oikeuksia enkä soitella minnekkään. Olen loputtoman kyllästynyt siihen. Edes asuntotukea emme saaneet. Kaupungin vuokra-asuntoakin olen hakenut, eikä mitään ole koskaan kuulunut. Joten asumme sitten kalliisti ja maksamme älytöntä kuukausivuokraa ja samaan aikaan osa laskuista menee ulosottoon, kun ei jää rahaa maksaa niitä.

Te sentään jaksatte yrittää, me emme jaksa. Olemme vain haudanneet haaveemme ja yritämme selviytyä päivästä toiseen.

Vierailija
36/45 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta ap, että ette saa asuntolainaa???

Mä sain asuntolainaa, vaikka mulla oli luottotiedot menneet ja ulosmitattavaa velkaa reilut 7000 e. Otimme asuntolainan mieheni kanssa ja tuo mun velka + miehen vanhan asuntolainan jämät lisättiin asunnon hinnan päälle (yhteensä n. 10 000e)

Mun luottohäiriömerkinnän takia tarvitsimme kolme takaajaa lainalle.

Toki emme kaikista pankeista olisi saaneet lainaa.

Oletteko te käyneet kysymässä asuntolainaa useista eri pankeista???

Vierailija
37/45 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa ja näyttäkää nyt lapsillenne esimerkkiä, että MITÄÄN EI osteta luotolla, niin säästyvät itse samalta tulevaisuudessa, toivottavasti.

Vierailija
38/45 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jonkun mielestä todellakin hifilaitteiden, huonekalujen ym. ostaminen sitä " elämistä" . Mitä on ne kokemukset, joita noiden tavaroiden hankkimisesta saa?

Käsittääkseni ulkomaanmatkoja oli vain kaksi ja muut oli turhaa tuhlailua.

Ilmeisesti nykynuorison mielestä eläminen = rahan tuhlaus...

Vierailija
39/45 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä, että toiset osaa säästää ja toiset ei. Itse olen kyennyt laittamaan syrjään rahaa jopa 500 euron (vuokran jälkeen käteenjäävä osuus) summasta.

Vierailija
40/45 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnosta:

Sen suhteen meillä on käynyt lottovoitto. Eli saimme muutama vuosi sitten 3h+k+s (rivitalo omalla pihalla) kaupungilta. Se, mikä tästä tekee lottovoiton, on alue; vuokra-asunnot sijaitsevat kaupungin suosituimmassa ja rauhallisimmassa asuinalueella, ja tämä kyseinen taloyhtiö on koko alueen ainoa vuokratalo. Siksi tähän taloyhtiöön on sijoitettu ainoastaan lapsiperheitä, sillä tämä halutaan pitää ns. siistinä ja rauhallisena. 200m säteeltä löytyy koulu, päiväkoti, kauppa, neuvola, kirjasto, uimala, upeat puistot jne. Tämä on niin ihanteellinen alue, että täältä voisin vain haaveilla joskus ostavani oman asunnon.

Ja vuokrakin 80neliön kolmiosta on vain 700euroa. Mikä on siinä suhteessä vähän, kun samalla alueella myynnissä olevista kolmioista pyydetään vähintään 170 000euroa.

Ja mitä hyviä puolia tulee velkaiselle vuokralla asumiseen, niin jos esim. joku jääkaappi menee rikki yms. niin me emme joudu maksamaan sen huollosta tai uusimisesta. :)

Ja kyllä, saisimme nyt asuntolainaa, mutta emme sitä missään nimessä vielä halua.

Haluamme päästä kaikista veloistamme eroon ja aloittaa sitten puhtaalta pöydältä.

Sillä jos ottaisimme asuntolainan, niin saisimme lyhentää sitä reilusti yli 1000euroa (?) kuussa, ja päälle reilut 500euroa niitä lainanlyhennyksiä... niin, tämän hetkisen elämäntilnteen kannalta on parasta asua vuokralla, maksaa velat ja suunnitella vasta sitten sitä oman asunnon hankkimista (joka myös silloin otollisempi hetki, koska tuolloin olen jo työelämässäkin, jolloin tulot ovat suuremmat ja pystyisimme ottamaan lainan lyhyemmällä maksuajalla kuin nyt).

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi