Kasvisproteiinien myynti on laskenut roimasti kuluttajien mielet ovat olleet enemmän nakkisoosissa Lihankorvikkeet eivät enää maistu kan
Mites suu nyt pannaan vegakit??
Kommentit (47)
Olen ollut vegaani n. 25 vuotta ja edelleen silti haluan lautaselle ajoittain ns. lihankorvikkeita. Ruuan hinnannousun takia valmisproteiinit (vegenakit, pihvit jne.) on aika pitkälti vaihtuneet itse tehtyihin vaihtoehtoihin. Soijarouhe ja suikaleet, gluteenijauhosta tehdyt seitan paistit ja pihvit sekä ihan vaan pavut on suht edullista ruokaa. Eli eiköhän taustalla ole aika monella tuo hinta, vegetuotteissa aina se "vegelisä"..
Lopetan lihansyönnin heti, kun aloittaja oppii otsikoimaan, eli en koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkälle prosessoituja, ihan keinotekoisia tuotteita. Lihasta saa rautaa ja Suomessa on epidemiana jo raudanpuutos.
Naudanlihasta saa. Sian- ja kananlihassa rautaa on vähän.
Kyllä syynä on hinta, miksi nämä tuotteet jäävät hyllyyn.
Liian kallista. Pieni määrä ei riitä meidän perheelle eli syödään lihaa. Lihakin on kallista. Haluan että muuhunkin jää rahaa kuin ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pitkälle prosessoituja, ihan keinotekoisia tuotteita. Lihasta saa rautaa ja Suomessa on epidemiana jo raudanpuutos.
Naudanlihasta saa. Sian- ja kananlihassa rautaa on vähän.
Hirven- ja poronlihassa on runsaasti rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vegaani n. 25 vuotta ja edelleen silti haluan lautaselle ajoittain ns. lihankorvikkeita. Ruuan hinnannousun takia valmisproteiinit (vegenakit, pihvit jne.) on aika pitkälti vaihtuneet itse tehtyihin vaihtoehtoihin. Soijarouhe ja suikaleet, gluteenijauhosta tehdyt seitan paistit ja pihvit sekä ihan vaan pavut on suht edullista ruokaa. Eli eiköhän taustalla ole aika monella tuo hinta, vegetuotteissa aina se "vegelisä"..
Täällä toinen lähemmäs 30 vuotta kasvisuokavaliolla ollut, mä taas en kaipaa noita lihankorvikekita itsessään, enkä niiden mausta välitä, mutta sekasyöjäavokille nuo maistuu, joten jos kokataan yhteisiä sapuskoja, niin silloin tulee käytettyä härkiksiä tai vegaanisia nakkeja. Eli meidän taloudessa ainakin tuntuu olevan selkeästi enemmän tuo sekasyöjä näiden kohderyhmää, mulle maistuu enemmin linssit, kikherneet ja tofu, aavistuksen jopa ällöän noita lihakorvikkeita :)
Vierailija kirjoitti:
"Punaisessa lihassa on paljon hemirautaa, joka saattaa edesauttaa soluvaurioita aiheuttavien happiradikaalien muodostumista ja kasvattaa siten syöpäriskiä. Lihavalmisteissa käytetään säilöntäaineena natriumnitriittiä, mikä voi lisätä suolistossa syöpää edistävien N-nitrosoyhdisteiden muodostumista elimistössä. Noin kolmasosa nitriitistä muuttuu haitallisiksi nitrosoamiineiksi."
lähde: lihatiedotus.fi
Eiköhän syy ole tuo että me hardcore kasvissyöjät syödään tosiaan mieluimmin niitä papuja kuin lihankorvikkeita. Kaikki ihmiset ei pidä lihasta, mikä tuntuu olevan osalle porukasta mahdoton ymmärtää. Joten miksi lihaa muistuttava tuote olisi silloin houkutteleva, varsinkin jos se on kovin prosessoitu.
Jaa a, noiden kallis hinta on syynä tilanteeseen, ja yksinkertaisesti se että monet tuotteet eivät ole useimpien makuun. Kyllä mä voisin ostaa vaikka sitä härkäpavusta tehtyä suikaletta ihan säännöllisesti, ellei rasian hinta olisi lähes 5e (en muista tarkkaa hintaa kun en siellä hyllyllä käy) Kipukynnys menee siinä vähän yli kolmessa eurossa tuollaiselle rasialle.
Miksi maksaisin itseni kipeäksi kun osaan tehdä herkullista ruokaa edullisesti? Käytän paljon linssejä, tofua, soijarouhetta ja suikaleita, papuja ja kvinoaa. Niin käyttää valtaosa vegaaneista ja kasvissyöjistä.
Vierailija kirjoitti:
Liian kallista. Pieni määrä ei riitä meidän perheelle eli syödään lihaa. Lihakin on kallista. Haluan että muuhunkin jää rahaa kuin ruokaan.
Onko teillä jotain elimistöllisiä esteitä käyttää proteiinipitoisia kuivatuotteita, kuten linssit, pavut, soijarouhe? Ne on kuitenkin tosi edullisia ja niistä saa hyvää ruokaa. Maku on kiinni kokista!
Vierailija kirjoitti:
Raudanpuutoksen taustalla yleisimmin elimilliset syyt, siis imeytymisen häiriö esim. rautaa saa vegaanikin tarpeeksi kunhan kiinnittää huomiota ruokavalion koostamiseen. Sori mutta lihahyllyllä valtaosa tuotteista on hyvinkin pitkälle prosessoituja ja keinotekoisia.
Kokeilin näitä vegejä, seurauksena oli=rauta arvot putosi pojiin, happi loppu ja olikin täysi työ saada ne edes siedettävälle tasolle. Elimistö oli siinä tilassa, ettiä enää tahtonut imeytyä. Toooosi huono kokemus + hiukset alkoi lähteä, kynnet hauraat kasvot kalpeat jne. Jouduin saikulle, voin tosi huonosti. Joo, olisi pitänyt ymmärtää mitä on syöty satoja vuosia ja voitu normisti.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ideologia ei lopulta pitkälle kanna vaikka kuinka yrittää pakottaa sitä muille.
Millä logiikalla vaihtoehtojen olemassaolo on pakottamista? Ei vissiin saisi edes mainostaa iasvistuotteita tai pitää niitä esillä tai puhua kasvisruokavalion hyvistä puolista ettei tule sekaaniöyhölle paha mieli. Kun itsetunto on hauras ja pää kumisee tyhjyyttään, näkee vastustajia ja ideologiaa kaikkialla. Raukka.
Itse en kyllä sellaista moskaa ala syömään. Ratkaisut ympäristö ystävällisyyteen pitää löytyä muista asioista. En kuluta turhaan ja matkustanut olen viimeksi 8v sitten, kai edes oikeaa ruokaa saan syödä.
Minä olen vegaani ja minunkin mielestäni nuo ovat aika kamalia. En oikein ymmärrä kuka on se kohdeyleisö nuille tuotteille...
En ole edes huomannut. Kasvissyöjä olen ollut jo 25 vuotta, mutta en osta juuri koskaan noita korvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Jaa a, noiden kallis hinta on syynä tilanteeseen, ja yksinkertaisesti se että monet tuotteet eivät ole useimpien makuun. Kyllä mä voisin ostaa vaikka sitä härkäpavusta tehtyä suikaletta ihan säännöllisesti, ellei rasian hinta olisi lähes 5e (en muista tarkkaa hintaa kun en siellä hyllyllä käy) Kipukynnys menee siinä vähän yli kolmessa eurossa tuollaiselle rasialle.
Miksi maksaisin itseni kipeäksi kun osaan tehdä herkullista ruokaa edullisesti? Käytän paljon linssejä, tofua, soijarouhetta ja suikaleita, papuja ja kvinoaa. Niin käyttää valtaosa vegaaneista ja kasvissyöjistä.
Nehän ovat ihan hyviä ja usein ruokaan riittää vähempikin jauheliha kun käyttää vihanneksia ja papuja lisäksi. Linssiketto hyvää sellaisenaan.
Jep. Kun kattoo työpaikan kasvissyöjiä niin ovat tuplakokoisia verrtattuna lihansyöjiin. Luulen että nämä veegikot syövät sitteen niin että korvaavat puuttuvat kalorit pullilla, karkeilla, sipseillä, limulla, jäätelötööä, vanukkailla,