Aivosumu ei helpota! Verikokeet kunnossa, neurologinen status ok. Mistä ihmeestä on kyse?
Kommentit (147)
MS-taudille ääni täältä. Aivot tuntuvat olevan pois päältä ja ketään ei kotona. Et muista mitään, et oikein ymmärrä mitään, ei pysty keskittymään, ja koko ajan on niin väsynyt että voi nukkua loputtomia päikkäreitä. Olo ei helpota levolla. MS-taudin fatiikki kannattaa Googlailla. Magneetti ei riitä poissulkuun, tarvitaan selkäydinnäyte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ferritiini vähintään 100?
No höpö! 30 on hyvä minimi. 50 on erittäin hyvä.
Virallinen raja on 15.
Luku voi olla tuotakin alempi, kuten minulla on, jos hemoglobiini on hyvä. Ihminen ei tarvitse mihinkään tätä varastorautaa, jota luku mittaa. Vain jos hemoglobiini on huono, elimistö turvaa varastorautaan, muuten ei. Näin sanoi omalääkärini, pätevä nuorehko nainen. Rautavajauksesta puhutaan liikaa, asialla rikastuvat testaajat ja pilkerinpyörittäjät. Rautaa ei monen vatsa edes siedä,
Minulla oli tosi voimakkaat oireet kun ferritiini oli 10 ja hemglobiini normaali. Oireet poistuivat kun ferritiini nousi yli 40. On hyvin yksilöllistä missä arvoissa oireet kenelläkin alkaa ja loppuu, mutta ferritiini alle 30 tarkoittaa joka tapauksessa raudanpuutetta.
Uskon omaa erittäin pätevää lääkäriäni ja omaa oloani. Voin hyvin kun ferritiini pysyy yli 40. Toisille pitää olla enemmän, toisille riittää näköjään tyhjä varasto.
Aika lievää aivosumua kuitenkin, kun osaat noin hyvin kirjoittaakin ja ymmärrät muiden kirjoittamaa. Itsellä on migreenissä aivosumua, jossa en osaa edes kirjoittaa enkä ymmärrä muiden tekstiä/puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos rautavarastot on alhaiset ( ferritiini alle 100) ei kilpirauhanen toimi kunnolla ja sitten onkin jos jonkinmoista vaivaa aivosumu mukaan lukien.
Ei pidä päästää ferritiinia laskemaan jos vaan mitenkään mahdollista. Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito tässä maassa on kehitysmaatasoa.
Eräs tutkittu ja turvallinen voi aiheuttaa aivosumua myös.
Pääseekö 10 vuotta kestäneestä tyroksiinilääkityksestä eroon, jos nostaa ferritiinit yli 100? Ne oli verikokeissa 80.
Niskahartiaseudun jumit, kallonpohjan jumit. Eli veri ei virtaa kunnolla aivojen lähellä eikä aivoihin. Kokemusta on, kallonpohjan hieronnan jälkeen tuntuu kuin aivoista olisi patterit vaihdettu uusiin ja aivosumu lähti.
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini ei vaikuta vointiin mitenkään. Mulla esim. sattumalta mitattiin niin oli 13 enkä ollut huomannut mitään. Jos hemoglobiini on kunnossa niin kaikki on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rautavarastot on alhaiset ( ferritiini alle 100) ei kilpirauhanen toimi kunnolla ja sitten onkin jos jonkinmoista vaivaa aivosumu mukaan lukien.
Ei pidä päästää ferritiinia laskemaan jos vaan mitenkään mahdollista. Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito tässä maassa on kehitysmaatasoa.
Pääseekö 10 vuotta kestäneestä tyroksiinilääkityksestä eroon, jos nostaa ferritiinit yli 100? Ne oli verikokeissa 80.
Jos sinulla on autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta, on syötävä koko loppuelämä tyroksiinia. Toki rauta-arvot on hyvä olla kunnossa kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla. Sinulla on hyvä arvo, ei pitäisi olla syytä rautalisälle.
Onkohan täällä jo ehdotettu sitä, mikä minulle on taas tämän vuoden osalta aloittanut aivosumun, eli siitepölyallergiaa? Tänne etelärannikolle on jo kaukokulkeutunut lepän ja pähkinäpensaan siitepölyjä, jonka lisäksi kadut ovat superliukkaan talven jäljiltä täynnä hiekotushiekkaa. Hengitysoireita saan vain ulkoilmassa ja niihin auttavat allergialääkkeet jonkin verran, mutta aivosumu ja flunssainen olo vaivaavat sisälläkin. Voimaton olo.
Vierailija kirjoitti:
Olet nainen, ap. Siitä on kyse.
Ja ihanat naiset on pelastettava!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on autoimmuuni kilpirauhasen vajaatoiminta, on syötävä koko loppuelämä tyroksiinia. Toki rauta-arvot on hyvä olla kunnossa kilpirauhasen vajaatoimintapotilailla. Sinulla on hyvä arvo, ei pitäisi olla syytä rautalisälle.
Mulla on selittämätön kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei ollut vasta-aineita silloin kun se alkoi, myöhemmin ei ole mitattu, kun selkeä vajaatoiminta on kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini ei vaikuta vointiin mitenkään. Mulla esim. sattumalta mitattiin niin oli 13 enkä ollut huomannut mitään. Jos hemoglobiini on kunnossa niin kaikki on kunnossa.
Ferritiini todellakin vaikuttaa vointiin. Se että sinulla ei ollut oireita ei tarkoita että muilla ei voi olla.
Siirry nykyihmisen luontaiselle ruokavaliolle eli syö lihaa ja eläinrasvaa!
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut sama tilanne jo vuosia, mutta mitään vikaa ei löydy. Mikään uni ei ole tarpeeksi, viikonloppuisin nukun kellon ympäri ja päikkärit päälle. Uuvuin pahasti työssäni joitain vuosia sitten, mutta jatkoin sinnikkäästi ja se oli varmasti virhe. Vaikka tilanne on nyt helpottanut työn osalta, rasitun todella vähästä eivätkä aivot toimi kuin hetken kerrallaan. Unohtelen sanoja ja unohtelen asioita yksityiselämässäni. Ulkoilen paljon ja syön terveellisesti, mutta se pitää tilanteen ennallaan. Jos syön pastaa tai muuta kovin hiilaripitoista, en meinaa kestää hereillä millään ja alkoholi vaikuttaa vielä ikävämmin, joten siihen en halua enää edes koskea.
Sulla taitaa aivosumun syynä olla liika nukkuminen. Kaikillahan on aina aamuisin parikin tuntia pää pöhnässä, jos on nukkunut liikaa tai liian vähän.
Googlaa veriaivoeste ja aivosumu.
Siitä on siis tuore tutkimus, että aicosumu johtuu veriaivoesteen pettämisestä, jolloin aivoihin on päässyt aineita, mitä siellä ei pitäisi olla, oliko ne nyt proteiineja vai mitä. Uutinen oli mm hesarissa hiljattain.
Valitettavasti ei kai ole vielä keinoa saada niitä pois sieltä, mutta onhan tämäkin alku.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000010249468.html
Tutkimus: Veri-aivoeste ehkä vuotaa aivosumusta kärsivillä
Irlantilainen tutkimusryhmä sanoo, että koronan jälkeistä oireilua voi selittää häiriö veri-aivoesteen toiminnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ferritiini oli viime mittauksen mukaan 55 joten ei ole siitäkään kyse
No ei tuo häävi arvo ole.
Kyllä se on ihan hyvä. Ei sen ferritiinin kuulukaan olla mikään kovin korkea. 55 on varsin hyvä arvo, ja tuskin hengenahdistusta ja muita oireita enää esiintyy. Yli 100 sen ei edes kuulu olla.
Minulla samaa... tutkittiin labrat, uniapnea, ym. Ruokavalio Ok ja liikuntaakin harrastan. Iso tragedia takana, mutta hyvin jaloillani nyt. Ei masennusta, erityistä stressiä tms. Vaikka olisin nukkunut hyvin, minulle tulee todella voimakasta päiväväsymystä, jolloin nukahdan pöydän ääreen.
Mutta olen löytänyt yhden avun...ADHD- lääke ( ei ole ADHD:ta). Välillä nappaan aamulla ja nämä päivät sujuvat hyvässä vireessä. Käytän, kun päivällä tiedossa erityistä skarppiutta vaativaa.