Autoton kaveri pyytää apua, menisitkö?
Soittaa lyhyellä varoitusajalla, että tarttis kyydin 30km päähän hakemaan hänet ja pitäisi viedä yks tärkeä juttu 20km päähän ja tuoda sieltä hänet takaisin paikkaan A. Eli ajoa tulisi sulle kaiken kaikkiaan noin 100km. Kuuden tunnin varoitusajalla. Näitä palvelupyyntöjä on ollut joskus aiemminkin.
Kommentit (38)
Jos maksaisi bensat, ja hän auttaisi minua kun tarvitsen apua.
Mieluummin vähän aikaisemmin saisi kysyä.
Riippuu tosiaan myös omasta päivästäni sekä muista tekijöistä.
Usein autan kyllä, mutten hyväksikäyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaisi bensat, ja hän auttaisi minua kun tarvitsen apua.
Mieluummin vähän aikaisemmin saisi kysyä.
Riippuu tosiaan myös omasta päivästäni sekä muista tekijöistä.
Usein autan kyllä, mutten hyväksikäyttäjiä.
Nuo on kaikki kyllä hyväksikäyttäjiä.
Tuskin, mulla on oletus että ihmiset elävät itsenäisesti valitsemallaan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli te olette valmiita kuskaamaan autotonta kaveria kuukausittain 100km.n matkan jos maksaa bensat, ok. Kyllä voisin poikkeustapauksessa minäkin, mutta kun niitä avunpyyntöjä alkaa tulemaan enenevissä määrin. En kuitenkaan haluaisi ryhtyä taksikuskiksi vaikka kuinka ihana ystävä olisikin ja bensarahatkin saisi. Ap
En minä joka kuukausi edes pääsisi, mutta tarkoitin kertaluontoista apua. Ehkä myös kolme kertaa parissa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta alkaako se sitten menemään siihen, että kokoajan ollaan kyytiä pyytämässä sinne sun tänne. Julkisillakin pääsee. Ap
Kyllä. Tiedän kokemuksesta.
Ja kun vielä käy erittäin selväksi ettei näiltä kyydittäviltä saa itse koskaan minkäänlaista apua. Edes jotain pikku juttua, mihin menisi paljon vähemmän aikaa kuin esimerkiksi tuohon koko illan ajeluun.
Ja näille pitäisi vielä tuolla reissulla maksaa vähintään kahvit..
No ehkä kyllä jos olisi vapaata ja jos oikeasti tärkeä meno kaverilla. Jos toistuvat pyynnöt, eikä korvaisi bensoja ja auttaisi itse pyydettäessä, en kuskaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausi sitten kyyditsin viimeksi 100km.n matkan. Ap
Jos hän ei ole maksanut bensoja ja korvannut aikaasi, se on nyt EI!
Vierailija kirjoitti:
Eli te olette valmiita kuskaamaan autotonta kaveria kuukausittain 100km.n matkan jos maksaa bensat, ok. Kyllä voisin poikkeustapauksessa minäkin, mutta kun niitä avunpyyntöjä alkaa tulemaan enenevissä määrin. En kuitenkaan haluaisi ryhtyä taksikuskiksi vaikka kuinka ihana ystävä olisikin ja bensarahatkin saisi. Ap
Ensimmäisessä viestissä kirjoitit "joskus aiemminkin", mutta nyt viittaat kuukausittaiseen palveluun. Niissä on paljon eroa.
Jos mulla ei olisi mitään muuta suunniteltuna niin menisin. Maksaa aina bensarahat sekä hieman myös vaivanpalkkaa siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä kaveri, niin en pidä puolentoista tunnin ajallista panostusta kerran kuussa mitenkään älyttömänä, jos siis maksaa bensat. Tähän vaikuttaa ehkä se, kun on viettänyt lapsuutensa ja nuoruutensa pikkukylässä, jossa ei ollut julkisia ja niitä vanhempien autojakin oli käytössä vain satunnaisesti, niin sitä tottui tekemään ja pyytämään palveluksia puolin ja toisin, se kun oli ainoa tapa päästä jonnekin ja saada asiansa hoidettua.
Maksaako kaveri kuljeuksesta vähintäänkin bensat? Mielellään tietty vähän ekstraa, koska auton arvo alenee aina ajossa.
Jos ei maksa niin en lähtisi, en ole tyyppiä joka käy huviajeluilla. Niille jotka harrastaa tuo voisi sopiakin, ei kai siitä kaverista paljoa haittaa ole jos autossa istumisesta muutenkin tykkää.
Tarvitsen muutaman kerran vuodessa apua isojen tavaroiden siirtoon. Matkat ovat korkeintaan 20 km/krt. Olen maksanut 20 eur/krt, siihen hintaan saan myös tarvittaessa kantoapua. Tosin kaikki tuttavat eivät suostu rahaa ottamaan, vaan tarjoan esim. kahvit. Koskaan ei ole kukaan kieltäytynyt auttamasta ja pyynnön teen useamman päivän aikaisemmin.
En todellakaan menisi.
Jokin raja avunannossakin on.
Toki jos hän maksaa tosi hyvin.
Minun kaverini ovat aitoja kavereita, ja totta kai autan jos siihen itselläni on mahdollisuus.
Meillä apu on vastavuoroista; kun tarvitsen apua asiassa johon yksin en kykene. kysyn kaveria. Ja saan apua.
Vastaavasti lähden vaikka koiravahdiksi (mikä sen kivempaa!) kun eräs kaverini miesystävänsä kanssa lähtee vaikka viikonlopuksi jonnekin. Meillä ei ole tapana käyttää hyväksi, se ei ole kaveruutta eikä ystävyyttä. Me jeesaamme ihan hyvästä sydämestä mutta sellainenhan on Suomessa vierasta.
Suomalaiset ovat hyvin kylmää ja torjuvaa kansaa, ystävyyssuhteita ei kyetä solmimaan ja aina epäillään ja kyräillään. Omituinen luonteenpiirre joka näkyy olevan kansanluonne.
Lyhyitä matkoja jossain "hätä"tilanteissa (ensiapuun vaikka keskellä yötä ym), saa kysyä ja vien. Samoin kuskaan silloin tällöin muutenkin, se on sellaista hiukan hankalaa, kun aina ei halua olla kuski. Kuitenkin avunannosta saa hyvän mielen, ja kulut toki suurinosa maksaa. Taitolaji, tarvitaan rehellistä suoraa puhetta ja toisaalta myös olla avuksi joskus.
Vanhempana naisihmisenä (huonojalkaisia useat) on joskus todella surullista jos kukaan ei auta.
En mielelläni kuskaa autottomia, koska usein sitä bensarahaa saa itse kysellä. He keillä on auto, ymmärtävät usein automaattisesti korvata jos käydään vaikka reissussa toisen autolla tai autetaan jos auto on huollossa tms.
Valitettavasti kantapään kautta usein oppii ketä kuskaa mielellään ja ketä ei ollenkaan.