Diili -kilpailijoiden mielestä 5000 euron alkupalkka itselle sopivaksi räätälöitävästä työstä on surkea...
Iltalehdessä nyt kilpaa haukkuvat, että naurettavan pieni palkka ja kohtuuttoman pitkä haastattelu (=ohjelman teko). Eivät edes näytä ymmärtäneen, että kyseessä on viihdeohjema ( vaikka se on pyörinyt jo vuosikausia samalla formaatilla..).
Nykynuoret. Ihme valittajia.
En palkkaisi heistä ketään.
Kommentit (61)
En ole seurannut nyt Diiliä, mutta eikö tuossa kuitenkin ole kyse ihmisistä, jotka eivät ole ihan työuransa alkutaipaleella, vaan jo jonkinmoisia kannuksia hankkineet? Ja haettava työtehtäväkin sitten sellainen ei mikään junior-tason paikka?
Alkupalkaksi uran alkuun 5000 on paljon, mutta alkupalkaksi vaikkapa johtajatehtävään kokeneelle työnhakijalle se ei ole vallan kamalasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helsinkiläiset ovat keksineet, että Helsinki on se ainoa oikea paikka asua ja elää? 5 tonnin palkalla elää jossain Lahdessa todella hyvää elämää, Helsingissä on köyhä ja käy ruokajonossa.
Meillä ei puolison kanssa ole yhteenlaskettu bruttopalkka aivan 5 000€, ehkä jotain 4 900-4 950€, mutta aivan hyvin pärjätään Helsingissä. Menot kannattaa sopeuttaa tulojen mukaan.
Ja silti teille jää nettona enemmän käteen, kuin esim. minulla, jolla on 6200€ brutto.
Ihan asiaa ne siinä jutussa puhuivat vaikka hiukan selittelyn makua olikin. Hehän eivät tienneet mitä tehtävää hakevat eli pahimmassa tapauksessa olet roikkunut kuukausia "työhaastattelussa" ja tehtävä johon tulet valituksi, ei ehkä olekaan sitä mitä halusit koska avoin haastattelu. 5000 euroa ei ole iso palkka johtajatason tehtävistä, etenkin jos joutuu vielä muuttamaan työn perässä. Kannattaa myös muistaa että monesti johtajilla ei ole ns. työaikaa vaan hommia painetaan juuri niin pitkään kuin täytyy ja silloin kun täytyy.
Minä en ole koskaan saanut yli 2000 palkkaa! Siis luku ei ole edes alkanut kakkosella. Miehen palkka on 3500 brutto. Itse nyt työtön ja jotain 600 tulee tilille. Näillä eletään koko perhe ja hyvin pärjätään. Kaksi lasta.
Kyllä 5000 € minkä tahansa johtaja-tason positiosta on pieni palkka. Tienaamme puolisoni kanssa reilut 13000 € bruttona kuussa, emmekä kumpikaan ole johtaja-asemassa. Asiantuntijaroolissa kumpikin. Ja asumme pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 5000 € minkä tahansa johtaja-tason positiosta on pieni palkka. Tienaamme puolisoni kanssa reilut 13000 € bruttona kuussa, emmekä kumpikaan ole johtaja-asemassa. Asiantuntijaroolissa kumpikin. Ja asumme pääkaupunkiseudulla.
Siis tienaamme yhteensä tuon summan.
Itse olen pienempi pomo kuin mitä tuossa mainostetaan, asun Helsingissä ja tienaan kyllä ihan reilusti enemmän kuin tuossa. Pistää miettimään että mikä tehtävän vaatimustaso oikeasti on ja halutaanko siihen joku esihenkilö alennushinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan saanut yli 2000 palkkaa! Siis luku ei ole edes alkanut kakkosella. Miehen palkka on 3500 brutto. Itse nyt työtön ja jotain 600 tulee tilille. Näillä eletään koko perhe ja hyvin pärjätään. Kaksi lasta.
No tuo on sinun oma valinta.
Jotkut näkevät paremmaksi vaihtaa työpaikkaa, tai kouluttautuu, saadakseen isompaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se viisitonnia iso palkka jos kyvyt tai viitseliäisyys riittää suorittavan tason duuniin. Mutta jos on oikeasti kyvykäs ja ahkera ja johtajan tittelilllä, niin eipä viisitonnia kovin kummoinen tili ole pk-seudulla. Toki voisi ajatella, että alkupalkaksi tai pohjaksi ihan ok ja päälle sitten bonuksia suorituksen mukaan.
Ei kaikilla ole kykyjä tai mahdollisuuksia edes suorittavan tason duuniin. Kyllä sekin vaatii tietynlaista asennetta ja aikaansaavuutta, hyvää kuntoa ja terveyttä. Silti suorittavaa työtä aina väheksytään kuten sinunkin kommentissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se viisitonnia iso palkka jos kyvyt tai viitseliäisyys riittää suorittavan tason duuniin. Mutta jos on oikeasti kyvykäs ja ahkera ja johtajan tittelilllä, niin eipä viisitonnia kovin kummoinen tili ole pk-seudulla. Toki voisi ajatella, että alkupalkaksi tai pohjaksi ihan ok ja päälle sitten bonuksia suorituksen mukaan.
Ei kaikilla ole kykyjä tai mahdollisuuksia edes suorittavan tason duuniin. Kyllä sekin vaatii tietynlaista asennetta ja aikaansaavuutta, hyvää kuntoa ja terveyttä. Silti suorittavaa työtä aina väheksytään kuten sinunkin kommentissasi.
On täysin omaa tulkintaasi, että väheksyin kommentissani suorittavan tason työtä. Kyse oli vain siitä, että sellaisesta on 5000 iso palkka. Ja toki myös siitä, että johtajan pesti vaatii enemmän (kykyä ja/tai viitseliäisyyttä) ja siitä myös maksetaan sen verran paremmin, ettei 5000 enää olekaan sellaisesta hommasta iso palkka. Eli jos joku homma vaatii enemmän, ei se todellakaan tarkoita sitä, että se toinen homma vaatisi vähän tai ei lainkaan.
Mutta jos haluaa tulkita kaikki kommentit mahdollisimman negatiivisesti, niin sinulla on siihen täysi vapaus. Ajattelun muuttamisella saattaisi toki olla positiivisia vaikutuksia mieleesi.
He joiden mielestä tuossa ohjelmassa parjattu 5000e palkka on hyvä niin mikä teidän palkkanne, missä päin Suomea ja työtehtävänne on?
Oma palkkani on Helsingissä 12500e ja olen todella yllättänyt, että tuossa Diilin tehtävässä olisi noin pieni palkkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on ihan totta. Tässä keskustelussa oli kuitenkin kyse tuosta Diilin työpaikasta, jossa oletettavasti on tiettyjä vaatimuksia työkokemukselle, koulutuksella ja osaamiselle ja nämä huomioonottaen palkka on pienehkö. En tietysti tunne juuri kulttuurialaa, omassa firmassa tuo on aika pitkälti mitä kokenut suorittavan työn tekijä saa, pomot ovat sitten siitä erikseen. Bonuksia meillä jaetaan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
He joiden mielestä tuossa ohjelmassa parjattu 5000e palkka on hyvä niin mikä teidän palkkanne, missä päin Suomea ja työtehtävänne on?
Oma palkkani on Helsingissä 12500e ja olen todella yllättänyt, että tuossa Diilin tehtävässä olisi noin pieni palkkaus.
Tähän vielä lisäisin että Diilin ideahan on ikäänkuin se, että kyseessä on todella mahtava, unelmien työpaikka, josta siis olettaisi että palkkakin on kova.
Itse olen prosessinhoitajana selluyksikössä ja hommaan on ihan olematon perehdytys. Minulla ei ole mitään muuta koulutusta kuin merkonomi joka ei liity työhöni millään tavoin.
Palkka on viimeisimpien korotusten jälkeen 5200e. Kun aloitin työn vuosia sitten se oli alempi.
Miksi kukaan ryhtyisi "johtajan" pestiin ilmeisen suurilla vastuilla 5000e palkalla?
Vastuun mukana tulee olla suurempi palkka.
Siis palkka siitä Korjaamon johtajan hommasta 5000€? No onhan toi polkuhinta. Johtajasopimus oletan kuitenkin tossa olevan, eli kaikki riski on työntekijällä ei Jaajolla.
Jos haetaan oikeaa johtajaa pk-seudulle, jolla on tulosvastuuta ja alaisia, niin on aivan turha edes kuvitella saavansa siihen pätevää hakijaa 5000 euron palkalla. Kun hyville asiantuntijoillekin (eli johtajan alaisen alaiselle) maksetaan helposti yli 6000 euroa.
Oikea palkkataso on vähintään 8000 euroa. Mutta tietenkin jos kyse leikkitittelistä TV-ohjelmassa, niin palkka varmaan on ihan ok.
Hmmm... Kun katsoin diiliä nyt useamman jakson, en voi olla ihmettelemättä yksinkertaisia tehtäviä ja sitä, mitä niillä mitataan. Mocktailin tekoa, suoramyyntiä kärryistä, tilaisuuksien järjestämistä. Tähänkö tarvitaan kauppakorkeakoulua, yliopistotutkintoa ja/tai omaa yritystä?
Tuossa Diilin pestissä oli myös koeaika joten ei edes varmuutta, että duuni jatkuisi. Tämä selittää sen miksi Soinnulla ja Jaajolla ei mennyt ihan putkeen.
Pitää ottaa huomioon kisaajien elämän viitekehykset. Käsittääkseni kukaan näistä ei ole työkkärin listoilta mukana. Kuka aikuinen ihminen jättäisi nykyisen työnsä, mahdollisesti myös asuinpaikkansa, saadakseen keskinkertaista palkkaa epävarmassa työsuhteessa? Varsin useinhan Diili-työsuhteet loppuvat ennen aikojaan. Minkä pituinen työsuhteen on edes tarkoitus olla?
Ei omaa nykyistä elämäänsä ja proggiksiaan voi laittaa jäihin huonolla korvauksella. Kyse ei ole pelkästään palkasta.