Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saan rahaa? Minulla ei ole varaa elää

Vierailija
05.03.2024 |

Oon nyt niin suuressa ahdingossa. Ahdistaa ja itkettää. Asumistukeni tippui 409 eurosta 130 euroon. Vuokrani on 678 euroa. Rakastan mun työpaikkaa mutta mun tuntipalkka on ihan naurettava. Oon vieläkin harjoittelijan palkalla, parikyt senttiä yli 10€/h. Raadan ihan helvetisti ja esimiehet pitää musta ja muidenkin myymälöiden päälliköt kehuu ku oon ollu niissä, mutta tuntuu ettei saa mitään kiitosta kun ei iso firma tietenkään tahdo nostaa palkkaa. Pitää mut harjottelijan palkalla niin kauan ku saa pitää. Oon koittanut saada isompaa tuntisopparia niin ei ainakaan tarttis stressata siitä saanko tässä kuussa otettua tarpeeksi vuoroja muista myylälöistä, saanko rahaa? Ei oo suostunut. Yleensä tuo ei ole paljoa haitannut, oon eläny hiljasesti ja koska on osa-aikanen työpaikka, niin sellasina kuukausina ku muut myymälät on tarvinnu apua niin palkkaa on tullu enemmän ja on saanu säästöön tai vaikka käynyt taidemuseoissa ja kahviloissa ja ostanut uusia vaatteita. Asumistuki on auttanut paljon. Stadissa kaikki on niin kallista, mut nyt yhtäkkii kela veti asumistuen minulta. En tiedä onko se näiden leikkausten takia vai luuleeko he että saan enemmän tuloja kuin saan koska ne vaihtelee niin paljon joka kuu, mutta miten voi tippua 130€ kuussa jos mun vuokra on 678€? Oon ihan järkyttynyt. Valitin asiasta mutta kun raha muutenkin ahdistaa, niin oon nyt vaan itkenyt. Mitä teen? Ei tuu olemaan varaa enää edes niihin museoreissuihin tai kahvilakäynteihin? Miten mun lääkkeet? Piilolinssit? Piilarit pelkästään maksaa mulle 84€ kuussa. En pääse enää käymään ulkona, ei tuu olemaan varaa huvitteluun. Oon muutenkin niin paljon kotona. Ei oo kiva sisustus kun ei ole varaa. Mun yksiössä on vaan 18 neliötä. Elän ihan naurettavan säälittävästi mä oon töissä puolet ajasta ja puolet pienessä itsemurhayksiössä. Ei ystäviä, ei ketään kelle puhua. Kun muutin stadiin luulin et tää ois uus alku, et sais töitä ja mahdollisuuksia. Mut en oo tutustunu kehenkään. Oon ollu aivan yksin. Sain ihanan työpaikan ja luulin et kaikki alkais mennä paremmin, mut mitä nyt kun ei oo varaa elää? Voinko saada toimeentulotukea tai jotain? Toivon että se valitus auttais ja toi päätös muutettais. Kannattaisko mun soittaa sinne? Oon ihan hukassa. Raha-asiat painaa niin paljon ja ku mä kuitenkin maksan veroja ja oon hyvä kansalainen niin miten en voi saada mitän apuja valtiolta? Mulla on niin yksinäinen olo mä en oikeesti vaan jaksa enää. Mitä vittua sit ku saan opiskelupaikan mitä teen sillon ku kaikesta on leikattu en mä voi käydä ees näin paljon töissä sillon ku opiskelem? Millä rahalla mä sillon sit elän? Pliis vertaistukea tai neuvoja tai jotain. Oon niin hukassa oon niin hukassa haluisin vaan ystäviä joille puhua mut en pysty mennä näkemään ketän mul ei oo varaa enäö ees mennä kahville mä en jaksa enää

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

uliuliuliulivalivalivalivali

Vierailija
2/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ilmeiseti hyvä ja pidetty työntekijä. Ala katsella itsellesi parempaa työpaikkaa. Pyydä väliaikainen työtodistus, se voi auttaa työn saamisessa. Se voi myös säikäyttää nykyistä työnantajaasi, että ovat menettämässä hyvän ihmisen jos eivät tarjoa hänelle parempia työehtoja.

Voitko opiskella työn ohessa, esimerkiksi pätevöityä lisää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sinne. Minäkin olen ihan kusessa rahanpuutteen vuoksi. Pakko alkaa syömään pelkkää kaurapuuroa tai jotain. 

Vierailija
4/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se on aina ollut. Jos ei rahaa ja töitä ollut tarpeeksi, etsittiin jostain toinen paikka. Suosittelen kuitenkin pyrkimään opiskelemaan mahdollisimman nopeasti. Mieluusti alalle, jonne pääsee ensimmäisellä yrittäällä ja aikanaan työllistää.

Muuten voit toki jatkaa unelmointia ja köyhäilyä piilarit päässä. Kuukausihinnalla saisi jo halvat lasit.

Vierailija
5/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta piilolinssien käyttö ja siirry tavallisiin laseihin.

Vierailija
6/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätä ei ole tämän näköinen. Pääkaupunkiseutu ei ole erityisemmin mikään kultakaivos. Stadista on vaikea löytää uusia ihmisiä elämään ja asuminen maksaa enemmän kuin muualla. Mistä olet kotoisin? Löytyisikö lähempää perhettä ja tuttuja työpaikkoja? Tai paikkakunta, johon kaverit tai sisarukset ovat päätyneet? Tämä on hyvä tilaisuus pohtia näitä asioita. Kannattaa myös olla yhteydessä Te-toimistoon ja alkaa hakemaan kokoaikaista työtä. Varmista sieltä myös mahdollisuus soviteltuun päivärahaan. Asiat selviää kyllä. Mutta niitä pitää nyt alkaa itse selvittämään ja yrittää miettiä muitakin mahdollisia vaihtoehtoja kuin sitä joka on kädessä. 

Vierailija
7/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, jos sulla ei ole koulutusta, niin nyt on yhteishaun aika. Kannattaa miettiä oman tilanteensa parantamista myös pidemmällä tähtäimellä. 

Vierailija
8/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö toimeentulotukea saa normaalisti sossusta ja mahdollisesti lisäksi harkinnanvaraista tukea? Nämä kannattaa selvittää. Kokoaika työt olisi hyvä juttu apn tilanteessa. Melkein 700e 18m2 kämpästä on melko paljon, jopa hesassa. Yritä säilyttää positiivinen elämän asenne ja mennä eteenpäin. Tsemppiä!

Vierailija
9/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mä oon töissä puolet ajasta ja puolet pienessä itsemurhayksiössä."

Et sä teekään osa-aikatyötä?

Vierailija
10/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 neliötä ja 687 e/kk tarkoittaa sitä, että elät kallilla alueella. Sinuna muuttaisin itse halvemmalle alueelle. Piilolinssejä en myöskään käyttäisi. Sitten, sinulla on jo työkokemusta harjoittelijana. Sinuna hakusin huomisesta alkaen moneen muuhun työpaikkaan, ei harjoittelijaksi vaan ihan oikeaksi työntekijäksi. Kahvilat ja museot ym. pois kunnes saat tilanteesi haltuun ja säästöjä puskuriksi.

Vierailija
11/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö toimeentulotukea saa normaalisti sossusta ja mahdollisesti lisäksi harkinnanvaraista tukea? Nämä kannattaa selvittää. Kokoaika työt olisi hyvä juttu apn tilanteessa. Melkein 700e 18m2 kämpästä on melko paljon, jopa hesassa. Yritä säilyttää positiivinen elämän asenne ja mennä eteenpäin. Tsemppiä!

Helsingistä löytyy 1993 vuokra-asuntoa, jossa on joko halvempi vuokra tai enemmän neliöitä.

https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsink?pagination=1&keywords…

Kalliimpia tai pienempiä vain parikymmentä.

https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/helsink?pagination=1&keywords…

Vierailija
12/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien köyhien pitäisi saada asunto Hesasta? Suomea on Hesan ulkopuolella. Muuta toiseen kuntaan ja junalla töihin.

Vierailija
13/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kirjastoon ja lainaa sieltä teokset, jossa opetetaan jousipyssyn ja nuolien valmistus. Lainaa myös kirjat jotka kertovat Robin Hoodista.

Valmista jousi, harjoittele ampumista, ja ala noudattamaan Robin Hoodin elämäntapaa.

Vierailija
14/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tarkenee asua pakettiautossa, vanhoja pakuja saa halvalla.

Vierailija
15/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien köyhien pitäisi saada asunto Hesasta? Suomea on Hesan ulkopuolella. Muuta toiseen kuntaan ja junalla töihin.

Mitä järkeä on muuttaa muuttotappiokuntiin, joissa töiden saaminen on vaikeampaa.

Vierailija
16/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Ala hakea uutta työpaikkaa... Heti huomenna.

Vierailija
17/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikos, ja pääset hotelli vankilaan.

Vierailija
18/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kerätä pulloja ja kun jää ylimääräistä, laittaa rahaa rahastoihin.

Vierailija
19/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun asuin Helsingissä hain kaikki ruuat leipäjonoista. Niitä on joka päivä jossain. Siinä säästi jo monta sataa kuukaudessa. Kahvilat voi jättää välistä ja kierrellä ilmais tapahtumissa. Ihan mukava mennä esim. Kirjastoon tai puistoon hengailemaan ja termariin kahvia. Keikkatyötä löytyy esim. Siivousta ja henkilökohtaisen avustajan töitä mikäli haluat lisää työtunteja. Kavereiden löytäminen aikuisena on kenelle vaan vaikeaa. 

Vierailija
20/29 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän päivälinssejä monta viikkoa. Mulla menee tuo 84 euroa piilareihin hädin tuskin kerran vuodessa. Mulla on ne ruskeassa pakkauksessa olevat linssit, ne on parhaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi