Mistä saan rahaa? Minulla ei ole varaa elää
Oon nyt niin suuressa ahdingossa. Ahdistaa ja itkettää. Asumistukeni tippui 409 eurosta 130 euroon. Vuokrani on 678 euroa. Rakastan mun työpaikkaa mutta mun tuntipalkka on ihan naurettava. Oon vieläkin harjoittelijan palkalla, parikyt senttiä yli 10€/h. Raadan ihan helvetisti ja esimiehet pitää musta ja muidenkin myymälöiden päälliköt kehuu ku oon ollu niissä, mutta tuntuu ettei saa mitään kiitosta kun ei iso firma tietenkään tahdo nostaa palkkaa. Pitää mut harjottelijan palkalla niin kauan ku saa pitää. Oon koittanut saada isompaa tuntisopparia niin ei ainakaan tarttis stressata siitä saanko tässä kuussa otettua tarpeeksi vuoroja muista myylälöistä, saanko rahaa? Ei oo suostunut. Yleensä tuo ei ole paljoa haitannut, oon eläny hiljasesti ja koska on osa-aikanen työpaikka, niin sellasina kuukausina ku muut myymälät on tarvinnu apua niin palkkaa on tullu enemmän ja on saanu säästöön tai vaikka käynyt taidemuseoissa ja kahviloissa ja ostanut uusia vaatteita. Asumistuki on auttanut paljon. Stadissa kaikki on niin kallista, mut nyt yhtäkkii kela veti asumistuen minulta. En tiedä onko se näiden leikkausten takia vai luuleeko he että saan enemmän tuloja kuin saan koska ne vaihtelee niin paljon joka kuu, mutta miten voi tippua 130€ kuussa jos mun vuokra on 678€? Oon ihan järkyttynyt. Valitin asiasta mutta kun raha muutenkin ahdistaa, niin oon nyt vaan itkenyt. Mitä teen? Ei tuu olemaan varaa enää edes niihin museoreissuihin tai kahvilakäynteihin? Miten mun lääkkeet? Piilolinssit? Piilarit pelkästään maksaa mulle 84€ kuussa. En pääse enää käymään ulkona, ei tuu olemaan varaa huvitteluun. Oon muutenkin niin paljon kotona. Ei oo kiva sisustus kun ei ole varaa. Mun yksiössä on vaan 18 neliötä. Elän ihan naurettavan säälittävästi mä oon töissä puolet ajasta ja puolet pienessä itsemurhayksiössä. Ei ystäviä, ei ketään kelle puhua. Kun muutin stadiin luulin et tää ois uus alku, et sais töitä ja mahdollisuuksia. Mut en oo tutustunu kehenkään. Oon ollu aivan yksin. Sain ihanan työpaikan ja luulin et kaikki alkais mennä paremmin, mut mitä nyt kun ei oo varaa elää? Voinko saada toimeentulotukea tai jotain? Toivon että se valitus auttais ja toi päätös muutettais. Kannattaisko mun soittaa sinne? Oon ihan hukassa. Raha-asiat painaa niin paljon ja ku mä kuitenkin maksan veroja ja oon hyvä kansalainen niin miten en voi saada mitän apuja valtiolta? Mulla on niin yksinäinen olo mä en oikeesti vaan jaksa enää. Mitä vittua sit ku saan opiskelupaikan mitä teen sillon ku kaikesta on leikattu en mä voi käydä ees näin paljon töissä sillon ku opiskelem? Millä rahalla mä sillon sit elän? Pliis vertaistukea tai neuvoja tai jotain. Oon niin hukassa oon niin hukassa haluisin vaan ystäviä joille puhua mut en pysty mennä näkemään ketän mul ei oo varaa enäö ees mennä kahville mä en jaksa enää
Kommentit (29)
Onneksi olen työtön nii ei tarvii miettiä ettei rahat riitä. Työttömyysrahat riittää kunhan ei matkustele ja elä sosiaalista elämää kuten käy ravintoloissa.
Myy pildee Rydmanille, jos olet alle 20v.
Soita kirkon diakonille, juttele ensin puhelimessa ja mene sitten paikan päälle miettimään tilannettasi. Hän auttaa sinua eteenpäin raha-asioissa ja tulevaisuuden miettimisessä. Ruokaa voi tosiaan hakea ruokajonosta ja lisävinkkejä saat diakonilta.
Teehän listaa mihin oikeesti rahaa menee? Lääkkeet ja muut onko sinulla ehkä oikeus saada tt.tukea. Paljon kuussa käteen jää rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Myy pildee Rydmanille, jos olet alle 20v.
Oikeesti. Tällaista soopaa täällä joutuu lukemaan. Ei edes naurata. Oma elämä taitaa olla solmussa vai mistä näitä kommentteja oikein sikiää. Häpeäisit, mutta ei taida onnistua tunneköyhältä.
Tsemppiä ap: lle!
Laske arvio Kelan laskurilla saisitko lisäksi toimeentulotukea. Olen aina inhonnut nihkeyttä kun työnantajat eivät rahallisesti arvosta työharjoittelua kuitenkin he tekevät työtä kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikkien köyhien pitäisi saada asunto Hesasta? Suomea on Hesan ulkopuolella. Muuta toiseen kuntaan ja junalla töihin.
Mitä järkeä on muuttaa muuttotappiokuntiin, joissa töiden saaminen on vaikeampaa.
Kun niihin muuttotappiokuntiin on muuttanut riittävästi väkeä, alkaa sinne muodostua kysyntää/tarvetta palveluille, kaupat pärjäävät paremmin, kiinteistönhoitoa tarvitaan enemmän jne ja se sitten luo työpaikkoja. Sen jälkeen alkaa olla tarvetta lastenhoidolle, opettajille jne koska työntekijöillä alkaa olla lapsiakin. Se lisää taas tietenkin taloudellista aktiviteettia paikkakunnalla. Vaikutus on hidas ja tulee oikeasti pitkällä viivellä, mutta on olemassa.
Jos olet vastointahtoasi osa-aikatyössä voit olla oikeutettu saamaan osittaista työttömyystukea. Siinä on ehtona että työntekijä olisi valmis ottamaan täydet tunnit mutta työnantajalla ei ole niitä antaa, eli on vastointahtoaan osaaikainen.
En ole pitkään aikaan perehtynyt näihin asioihin niin en ole varma miten näitä lakeja on nyt muutettu. Mutta kannattaa tarkistaa. Voi olla helppokin juttu. :)
ja jos joku oli jo laittanut tän vastauksen niin anteeksi, en jaksa lukea koko ketjua ja haluan auttaa aloittajaa.
Hommaat silmälasit ja pyydät palkankorotusta. Jätät irtoripset ja lisähiukset laittamatta. Baarit poissa. Etsi puoliso jo helpottaa elämä.