Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaanko mennä kuoroon, kun en osaa laulaa yhtään?

Vierailija
05.03.2024 |

Mun on vaikea pysyä nuotissa ja Ukko Nooakin menee niin korkealle, että sanojen SAU-naan ja NAU-laan alut kuulostaa hirveältä rääkymiseltä jos laulan nuotilleen oikein. Kehtaanko mennä kaikille avoimeen kuoroon mukaan näillä taidoilla? Tahtoisin oppia laulamaan paremmin, mutta mulla ei ole varaa kalliisiin yksityistunteihin enkä kehtaa harjoitella kotona koska asun opiskelijasolussa jonka seinät on paperia.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laulanut kuorossa ja vieressä oleva lauloi nuotin vierestä. Siinä oli tosi vaikea itsekin laulaa mukana. En haluaisi nuotin vierestä laulavaa kuorokaveria viereeni, koska en voisi keskittyä. Mutta kyllä sen yhden ääni siellä kuorossa häviää eikä osaamattomuus sinne yleisölle kuulu. Säälin vain niitä vierellä laulavia.

Tuota kuulin koko kouluaikani kunnes opin vain aukomaan suutani. Sekä koulun pakkokuoroissa että sukujuhlissa, joissa lapset pakotettiin laulamaan. 

Vierailija
42/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryhmä on avoin, sinne voi mennä kuka tahansa. Ja siitä ei ole kenelläkään mitään naputtamista. Kuitenkin, avoin ei aina ole avoin. Jos kuoro laulaa äänissä, olet aika äkkiä kusessa jos ei yhtään ääni kulje edes suunnilleen oikeaan suuntaan. Kuorokaverit savustavat ulos, jos johtaja ei saa (voi olla kielto työnantajan puolelta). Eli ensin reeniä ja sitten vasta porukkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina puolivitsillä heittänyt, että kun pääsen taivaaseen, pääsen vihdoin laulamaan kuoroon. Lauluääni on 6, vaikka muuten esim. pysyn tanssiessa rytmissä. Kuulen tasan tarkkaan kun joku laulaa väärin mutta itse saan parhaimmillaan lähtemään sellaista matalaa vonkunaa

Vierailija
44/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita se ukkonooa matalammalta.

Vierailija
45/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaamisen lisäksi myös asenteella on väliä. Luulisin, että kaikille avoimista kuoroista savustetaan paljon helpommin ulos sellainen joka tahtoo vaan päästä hoilottelemaan jotain muiden kanssa, kuin sellainen joka haluaa kehittyä paremmaksi ja on valmis näkemään vähän vaivaa sen eteen. Mutta varmasti niille hoilottelijoillekin löytyy kuoroja, koska kaikki kuorot ei harjoittele tavoitteellisesti.

Vierailija
46/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kehtaat, kun tulit tänne kysymään sitä sen sijaan että olisit hakeutunut suoraan johonkin kuoroon. Kannattaisi kuitenkin kehdata, koska kuorolaulu on oikein mukava harrastus.

Vierailija
47/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin pitää saada ne surkeat tikku-ukkoni Ateneumin seinälle, koska mä haluuuuuuun ja mulle kuuluuuuuuu...

Tämä on Suomen kansan henkinen tila vuonna 2024. 

Vierailija
48/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin pitää saada ne surkeat tikku-ukkoni Ateneumin seinälle, koska mä haluuuuuuun ja mulle kuuluuuuuuu...

Tämä on Suomen kansan henkinen tila vuonna 2024. 

Ihan kuin joku harrastelijakuoro olisi musiikin huippua.

Vierailija
49/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin p.skat kuorot pitäisi kaikki heti lopettaa, joissa ei tarvi olla todella hyvä laulaja. Tiukka seula vain!

Ei mitään järkeä eikä iloa kellekään että levitetään maailmaan yhä lisää epävireistä ja eriaikaista (rytmi) p.skaa.

On paljon muitakin harrastuksia kuin kuorolaulu ja musisointi. Nuotin vieressä ei ole tilaa, vaan siellä on helvetti meille muille.

Julkinen laulaminen tai muu musisointi ei ole mikään ihmisoikeus. Uliskaa jossain  mökkisaunassanne kiitos.

Vierailija
50/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin p.skat kuorot pitäisi kaikki heti lopettaa, joissa ei tarvi olla todella hyvä laulaja. Tiukka seula vain!

Ei mitään järkeä eikä iloa kellekään että levitetään maailmaan yhä lisää epävireistä ja eriaikaista (rytmi) p.skaa.

On paljon muitakin harrastuksia kuin kuorolaulu ja musisointi. Nuotin vieressä ei ole tilaa, vaan siellä on helvetti meille muille.

Julkinen laulaminen tai muu musisointi ei ole mikään ihmisoikeus. Uliskaa jossain  mökkisaunassanne kiitos.

Taitaa tosiaan olla paras haudata haaveet kuorolaulusta. Näin huonoilla laulutaidoilla ei kannata edes haaveilla ryhmässä laulamisesta julkisista esiintymisistä puhumattakaan. Taidankin sen sijaan muuttaa sinun naapuriisi ja ulista joka ilta kotonani nuotin vierestä sydämeni kyllyydestä. Vaikka julkiset esiintymiset saa unohtaa, onneksi jokainen saa sentään harrastaa laulamista kotonaan osaamisensa tasosta riippumatta!

Vierailija
51/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äänesi on kuin M.A. Nummisella, niin en menisi. Jollei kyseessä ole M.A. Nummisen kappaleita esittävä kuoro!

Vierailija
52/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tosiaan olla paras haudata haaveet kuorolaulusta. Näin huonoilla laulutaidoilla ei kannata edes haaveilla ryhmässä laulamisesta julkisista esiintymisistä puhumattakaan. Taidankin sen sijaan muuttaa sinun naapuriisi ja ulista joka ilta kotonani nuotin vierestä sydämeni kyllyydestä. Vaikka julkiset esiintymiset saa unohtaa, onneksi jokainen saa sentään harrastaa laulamista kotona

Tässä on asenne kohdillaan!

Vierailija
53/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa kuoroja ja lauluryhmiä "laulutaidottomille". Sellainen voisi sopia. Ja kansalaisopistoissa on laulukursseja, jotka eivät paljon maksa. Itse aloittaisin näistä vaihtoehdoista.

Meilläpäin toimii tämmöinen laulun lahjaa omaamattomien kuoro, sillä on nimikin, "Kutosen kuoro". Naapuripaikkakunnalla on kehitysvammaisten kuoro, jonka juhlahetki oli päästä esiintymään presidentti Niinistölle ja tämän vaimolle.

Minä itse lauloin lapsena ja nuorena kuoroissa. Silloin ne laulut opeteltiin siellä kuoron aikana. Joskus aikuisena hakeuduin kuoroon, mutta silloin systeemi olikin, että lauluja ei opeteltu yhdessä, vaan ne piti itsekseen nuoteista opetella kotona. Ei innostanut sellainen harrastus.

Vierailija
54/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita se ukkonooa matalammalta.

Hyvä vinkki jos laulaa yksin ilman säestystä, muttei muuten.

Vierailija
55/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata :D no ei, kannattaahan ja opetella sitten vaan hyvin

Vierailija
56/93 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
57/93 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni: Laulutaidottomien kuoroon kehtaa mennä, muttei mihinkään "tavalliseen" pääsyvaatimuksettomaan kuoroon ellei kuoron kuvauksessa mainita erikseen, että myös laulamattomat tumpelot otetaan iloiten vastaan.

Vierailija
58/93 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en osaa myös yhtään laulaa, ja en kyllä pakottaisi ketään ulkopuolista kuuntelemaan epävireistä raakkumistani. Ei siis kuoroille tai muille yhteislauluille :D Jos joudun tilanteisiin jossa on yhteislaulua, liikutaan vaan suuta mutta en päästä mitään ääntä, ettei vieressäolijat joudu kärsimään.

Vierailija
59/93 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tietenkään mee pilaamaan muiden iloa     dorka

Vierailija
60/93 |
07.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kehtaat. Laulat vain vähän hiljempaa kuin muut. Yleensähän kuorossa kaikki yrittävät laulaa kuuluvammin kuin muut.