Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehtaanko mennä kuoroon, kun en osaa laulaa yhtään?

Vierailija
05.03.2024 |

Mun on vaikea pysyä nuotissa ja Ukko Nooakin menee niin korkealle, että sanojen SAU-naan ja NAU-laan alut kuulostaa hirveältä rääkymiseltä jos laulan nuotilleen oikein. Kehtaanko mennä kaikille avoimeen kuoroon mukaan näillä taidoilla? Tahtoisin oppia laulamaan paremmin, mutta mulla ei ole varaa kalliisiin yksityistunteihin enkä kehtaa harjoitella kotona koska asun opiskelijasolussa jonka seinät on paperia.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et.

Vierailija
2/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vaikka metsään laulamaan. Ääntä pitää käyttää, kyllä se siitä lähtee paremmin kulkemaan kun treenaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät taida huolia sinua. 

Vierailija
4/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kuorosta. Jos kyse on esim. seurakunnan kuorosta jota mainostetaan avoimeksi kaikille laulutaidoista riippumatta, vaikea kuvitella että kenellekään näytettäisiin ovea vaikka laulamisesta ei tulisi yhtään mitään.

Vierailija
5/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kehtaa.

Vierailija
6/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et missään nimessä! Kuoroon mennään vain jos osaa laulaa ja pysyy nuotissa! Pilaa kuoron esitykset jos joku vetää nuotin vierestä!! 

t.kuorolainen

Vierailija
7/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kehtaat! Etsi kuoro jossa ei ole koelaulua. Harjoittelemalla oppii. Youtubessa ym. on paljon videoita joista voi oppia vinkkejä laulutekniikkaan. Jos ylä-äänet tuntuvat vaikeilta niin luultavasti jännität liikaa. Koita pitää hyvä asento, jalat tukevasti maassa ja laulaa korkeammat äänet aluksi vähän kevyemmin. Minusta on tosi mahtavaa että edes harkitset tällaista; jos aina tekee vaan sitä mikä tuntuu itselle helpolta niin elämä jää aika tylsäksi kun ei saa uusia kokemuksia. Tsemppiä harjoitteluun!

Vierailija
8/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä raukkaa, joka joutuu sinun vieressäsi seisomaan siellä kuorossa sitten. 

Vierailija
9/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin kuvittelet? Suomessa on kaikille avointen kuorojen lisäksi sellaisia kuoroja, jotka on tarkoitettu laulutaidottomille. Minäkin olen kuullut sellaisen mieskuoron esiintymistä, jonka pääsyvaatimuksena oli että lauluarvosana koulussa oli aikoinaan korkeintaan 6.

Vierailija
10/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laulanut kuorossa ja vieressä oleva lauloi nuotin vierestä. Siinä oli tosi vaikea itsekin laulaa mukana. En haluaisi nuotin vierestä laulavaa kuorokaveria viereeni, koska en voisi keskittyä. Mutta kyllä sen yhden ääni siellä kuorossa häviää eikä osaamattomuus sinne yleisölle kuulu. Säälin vain niitä vierellä laulavia.

Vierailija
11/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kehtaat. Jos joku ei kestä nuotin vierestä hoilottavaa vieruskaveria, siirtyköön sellaiseen kuoroon jossa on laulukokeet. Ja mieluiten tietysti sellaiseen, jossa kuuluu laulajien parhaimmistoon, jotta omassa laulussa olevat puutteet ei vahingossakaan häiritse ketään tai heikennä kuoron esitysten tasoa.

Vierailija
12/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin teininä kun aattelin että siellähän oppii. Mut savustettiin hyvin nopeasti ulos. Kauhea kokemus. Olisi nyt edes ottanut ja kertonut mikä on vialla mutta ei.

Vierailija
13/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin teininä kun aattelin että siellähän oppii. Mut savustettiin hyvin nopeasti ulos. Kauhea kokemus. Olisi nyt edes ottanut ja kertonut mikä on vialla mutta ei.

Ja siis mä laulan nuotin vierestä. Olisi kyllä ollut reilumpi sanoa siitä nätisti ja selittää asiaa, ehkä ohjata jollekin lauluopettajalle mutta ei, savustaminen on hauskempaa.

Vierailija
14/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä raukkaa, joka joutuu sinun vieressäsi seisomaan siellä kuorossa sitten. 

Voi sitä raukkaa, jolta riistät kuorossa laulamisen ilon kohtuuttomine vaatimuksinesi.

Vierailija
15/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sitä raukkaa, jolta riistät kuorossa laulamisen ilon kohtuuttomine vaatimuksinesi.

No onhan se kohtuutonta tietysti, että satapäisessä kuorossa yksi vetää täysin päin persettä ihan vaan "laulamisen" ilosta ja muut kärsivät.

Vierailija
16/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti sellaisiakin kuoroja on, jossa vaatimustaso on matalampi. Ehkä löydät sellaisen ja käyt kokeilemassa?

Silti ajattelen niin, että laulutaidoton voi pilata monen muun laulutaitoisen harrastuksen ihan tahtomattaan. Kuorolaulu ei kuitenkaan tarkoita vain "yhtä aikaa laulamista", vaan nuotissakin pitäisi pysyä, jotta laulu kuulostaisi hyvältä. Laulan itse kuorossa, joka on tavoitteellinen, mutta josta ei hennota laittaa toistaitoisia pois. Tämä kuuluu ihan harjoituksissa ja etenkin keikoilla, kun muutamat vetävät ihan omaa rataansa.

Vierailija
17/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se kohtuutonta tietysti, että satapäisessä kuorossa yksi vetää täysin päin persettä ihan vaan "laulamisen" ilosta ja muut kärsivät.

Jos kuoron laulajat ei halua laulutaidottomia joukkoonsa, heillä on tietysti täysi oikeus vaatia, että uudet tulokkaat pääsee mukaan vain jos on riittävän hyviä. Jos kuoron johtaja ei suostu vaatimukseen, heillä on täysi oikeus vaihtaa toiseen kuoroon tai perustaa uusi - tai lopettaa kuorossa laulaminen kokonaan, jos laulaminen huonojen laulajien kanssa ei kiinnostaa.

Miksi juuri laulutaidottoman pitäisi olla se joka jää kotiin?

Vierailija
18/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kuoroja ja lauluryhmiä "laulutaidottomille". Sellainen voisi sopia. Ja kansalaisopistoissa on laulukursseja, jotka eivät paljon maksa. Itse aloittaisin näistä vaihtoehdoista.

Vierailija
19/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalauta mikä aloitus.

Vierailija
20/93 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene.Saat vaan pahan mielen.Pahimmassa tapauksessa kuoro hajoaa ja lopettaa toiminnan.Et ole ainoa jonka pitäisi älytä ettei osaa laulaa.Karmeita kuoroja on Suomi täynnä.Minulla menee maha löysäksi ja tulee kauhea hiki kun kuuntelee sellaisia.