Kehtaanko mennä kuoroon, kun en osaa laulaa yhtään?
Mun on vaikea pysyä nuotissa ja Ukko Nooakin menee niin korkealle, että sanojen SAU-naan ja NAU-laan alut kuulostaa hirveältä rääkymiseltä jos laulan nuotilleen oikein. Kehtaanko mennä kaikille avoimeen kuoroon mukaan näillä taidoilla? Tahtoisin oppia laulamaan paremmin, mutta mulla ei ole varaa kalliisiin yksityistunteihin enkä kehtaa harjoitella kotona koska asun opiskelijasolussa jonka seinät on paperia.
Kommentit (93)
MIksi edes haluat? Onko kiva tulla nöyryytetyksi toistuvasti? Jos tiedät, ettet pysy nuotissa, sua ei mihinkään kuoroon edes huolita. Niihin on koelaulu. Kaikkia ei todellakaan haeta. Perusta oma laulutaidottomien kuoro, harjoittelette mahdollisimman hirveitä esityksiä ja heitätte koomista keikkaa hyväntekeväisyysmielessä.
Please, lyhyitä biisejä eikä liian monta peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Älä mene.Saat vaan pahan mielen.Pahimmassa tapauksessa kuoro hajoaa ja lopettaa toiminnan.Et ole ainoa jonka pitäisi älytä ettei osaa laulaa.Karmeita kuoroja on Suomi täynnä.Minulla menee maha löysäksi ja tulee kauhea hiki kun kuuntelee sellaisia.
Onko laulaminen pelkästään hyvien yksinoikeus? Miksei huonotkin laulajat saisi laulaa kuorossa jos tekee mieli?
Kuorolaululla on monia terveysvaikutuksia, joten senkin takia kaikkia kannattaa kannustaa laulamaan. Jokaisen täytyy tietysti valita omiin taitoihinsa ja mieltymyksiinsä sopiva porukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä mene.Saat vaan pahan mielen.Pahimmassa tapauksessa kuoro hajoaa ja lopettaa toiminnan.Et ole ainoa jonka pitäisi älytä ettei osaa laulaa.Karmeita kuoroja on Suomi täynnä.Minulla menee maha löysäksi ja tulee kauhea hiki kun kuuntelee sellaisia.
Onko laulaminen pelkästään hyvien yksinoikeus? Miksei huonotkin laulajat saisi laulaa kuorossa jos tekee mieli?
Kuorolaululla on monia terveysvaikutuksia, joten senkin takia kaikkia kannattaa kannustaa laulamaan. Jokaisen täytyy tietysti valita omiin taitoihinsa ja mieltymyksiinsä sopiva porukka.
Sitä kutsutaan nimellä kuotoLAULU, ei kuoroMÖLINÄ. Niille osaaville se mölisijä tuo lähinnä terveyshaittoja. Ethän sinä bändiinkään mene rumpaliksi, jos et osaa soittaa rumpuja.
Kato kansalaisopiston laulutunteja. Ei maksa paljon. Nykyään järjestävät myös nettilaulutunteja.
En menisi pilaamaan toisten kuorolaulua. Etsi kansalaisopistoista laulutunteja ja sen jälkeen vasta kuoroon, kun perusteet ovat hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Mölyää porukka kirkossakin kun virttä veisataan,siinä vasta sekakuoro.
No mieluummin menee sitten sinne kirkkoon mölyämään kuin kunnon kuoroon.
Suosittelen kanssa todella paljon jotain opiston ryhmälaulu kurssia jossa ei ole mitään osaamistasovaatimuksia. Silloin voi mennä mukaan ilman stressiä ja samalla myös oppia kuorolaulamisesta. Myöhemmin voi siirtyä vaikka kuoroonkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan nimellä kuotoLAULU, ei kuoroMÖLINÄ. Niille osaaville se mölisijä tuo lähinnä terveyshaittoja. Ethän sinä bändiinkään mene rumpaliksi, jos et osaa soittaa rumpuja.
Kyllä innokkaat perustaa bändejä vaikkei osaisikaan. Jotkut kehittyy ajan mittaan hyviksi tai ainakin kohtalaisiksi, toiset ei, mutta kaikille sillä ei ole niin väliäkään. Joillekin tärkeintä on soittamisen tai laulamisen riemu ja hyvä porukka. Mikä sinä olet sanomaan, että joidenkin pitäisi lopettaa rakas harrastus tai olla koskaan aloittamatta sitä? Kyse on pelkästä harrastuksesta eikä kaikkien tarvitse kehittyä edes sellaiselle tasolle, että kukaan ulkopuolinen suostuisi kuuntelemaan epävireistä mölinää edes ilmaiseksi.
Jotkut kansalaisopistot järjestävät laulutaidottomien laulukursseja myös verkkokurssina. Voi osallistua mistäpäin Suomea vaan.
"Kyllä innokkaat perustaa bändejä vaikkei osaisikaan. Jotkut kehittyy ajan mittaan hyviksi tai ainakin kohtalaisiksi, toiset ei, mutta kaikille sillä ei ole niin väliäkään. Joillekin tärkeintä on soittamisen tai laulamisen riemu ja hyvä porukka. Mikä sinä olet sanomaan, että joidenkin pitäisi lopettaa rakas harrastus tai olla koskaan aloittamatta sitä? Kyse on pelkästä harrastuksesta eikä kaikkien tarvitse kehittyä edes sellaiselle tasolle, että kukaan ulkopuolinen suostuisi kuuntelemaan epävireistä mölinää edes ilmaiseksi."
Niin perustetaan yhdessä, kun kukaan ei osaa mitään. Harva bändi ottaa joukkoonsa rumpalin, joka ei osaa soittaa.
Minusta kuoro ei ole paikka, jonne mennään laulutaidottomana vaan sinne mennään, kun osataan jo laulaa. Kansalaisopistoon mars nyt ensin ja sitten kuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät taida huolia sinua.
Miksi niin kuvittelet? Suomessa on kaikille avointen kuorojen lisäksi sellaisia kuoroja, jotka on tarkoitettu laulutaidottomille. Minäkin olen kuullut sellaisen mieskuoron esiintymistä, jonka pääsyvaatimuksena oli että lauluarvosana koulussa oli aikoinaan korkeintaan 6.
Tuotiinko peruskoulun päästötodistus näytille kun pyrittiin kuoroon?
Onko ihmiset unohtaneet kansalaisopiston, kun ensimmäisenä mietitään kalliita yksityistunteja? Itse aikoinaan käytin paljonkin kansalaisopiston palveluita.
Onko tämä nyt nykyihmisen itsekkyyden multihuipentuma?
Minä haluan laulaa, minulla on oikeus päästä laulamaan (mihin vain) kuoroon!!111!!
Siitä vain hakemaan vaikka Lahden Gospel-kuoroon niin katsotaan, miten käy. Nostatko oikeusjutun, kun et pääse mukaan?
Kuten muutkin niin suosittelisin aluksi ottamaan yksityisesti laulutunteja ja voi olla, että laulutaitosi kehittyvät niin, että pääset useampaankiin kuoroon.
Kannattaa kysyä vaikka laulunopettajaltasi esim. 6kk päästä, että mihin kuoroon hän suosittelisi sinua.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä innokkaat perustaa bändejä vaikkei osaisikaan. Jotkut kehittyy ajan mittaan hyviksi tai ainakin kohtalaisiksi, toiset ei, mutta kaikille sillä ei ole niin väliäkään. Joillekin tärkeintä on soittamisen tai laulamisen riemu ja hyvä porukka. Mikä sinä olet sanomaan, että joidenkin pitäisi lopettaa rakas harrastus tai olla koskaan aloittamatta sitä? Kyse on pelkästä harrastuksesta eikä kaikkien tarvitse kehittyä edes sellaiselle tasolle, että kukaan ulkopuolinen suostuisi kuuntelemaan epävireistä mölinää edes ilmaiseksi."
Niin perustetaan yhdessä, kun kukaan ei osaa mitään. Harva bändi ottaa joukkoonsa rumpalin, joka ei osaa soittaa.
Olet oikeassa. Mutta onko siinä jotain pahaa, jos joku bändi ottaa joukkoonsa sellaisen rumpalin joka ei osaa mitään? Se on heidän oma asiansa eikä muilla ole siihen mitään sanomista. Samalla tavalla kenenkään on turha urputtaa, jos johonkin kuoroon otetaan mukaan myös laulutaidottomia, vaikka kaikki kuorolaiset osaisi jo laulaa.
Huutolaula sillä tavalla 1970 luvun tekniikalla kovaa ja korkeelta yli muiden laulun tyyliin Sinikka Sokka tai Kaisa Korhonen Lapualaisoopperassa. Ties vaikka päätyisit kuoron solistiksi ja esilaulajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset unohtaneet kansalaisopiston, kun ensimmäisenä mietitään kalliita yksityistunteja? Itse aikoinaan käytin paljonkin kansalaisopiston palveluita.
Oletko itse tullut ajatelleeksi, ettei kaikki kansalaisopistot tarjoa yhtä hyviä mahdollisuuksia laulun harrastamiseen? Esim. omassa kaupungissani yksinlaulu on suht kallista myös kansalaisopistossa (n. 22 € / 30 min ja opetusta on kerran viikossa, joten ei voi säästää käymällä tunneilla harvemmin). Kansalaisopistolla on myös kuoroja, mutta jos niihin ei sovi mennä ennen kuin osaa laulaa hyvin, mitä jää jäljelle? Ei mitään.
Tämä palsta on täynnä katkeroituneita urpoja, jotka ei halua suoda muillekaan laulamisen iloa kun ei itse uskalla edes yrittää. Älä välitä niistä vaan anna mennä vaan!
Mölyää porukka kirkossakin kun virttä veisataan,siinä vasta sekakuoro.