Miksi 4v hakkaa äitiä leikkiautolla ja sotkee hänen kengät karjalanpiirakalla?
https://yle.fi/a/74-20077312?fbclid=IwAR2HYBDrx6uEIx6o66KMJFj-YEiCTckBi…
Olisiko aihetta opettaa lapselle rajoja? 4v ymmärtää jo varsin hyvin saako tuollaista tehdä vai ei. JOS häntä on opetettu johdonmukaisesti.
Kommentit (33)
Minä näen tämän eri tavalla. Äiti sanoo olevansa tietokoneella ja tekevänsä töitä. Teoillaan lapsi ilmoittaa, että äiti ei ole läsnä vaikka on paikalla, lapsi siis hakee huomiota. Toki tuollaisesta pitää kieltää lasta, mutta samalla pitäisi herätä miettimään, että jos lapsen haluaa, tälle tulisi olla myös aikaa eikä tuijottaa ruutua.
Artikkelin alussa Munsterhjelm kertoo lapsensa ikävästä käytöksestä junassa. Vähän myöhemmin hän toivoo, että yhteiskunta ja yhteisöt tulisivat avuksi lastenhoidossa. Inhorealismin jälkeen on turha pyytää muita innostumaan - paitsi ehkä wanna-be-supernannyja.
Lähtökohtaisesti lapsen tekeminen yksin on mielettömän itsekästä: lapsi jää heti vaille isää, sisaruksia ja toisia isovanhempia.
Mua nauratti ja tyrmistytti idea, että naapurin pitäisi tulla ovelle tarjoamaan apua kun seinän takana kauhukakara möykkää.
Tää äiti on itse oman kuoppansa kaivanut. Nyt hän istuu siellä ja lapsi on vaan hoidettava. Itse.
Lapsi hakee huomiota niin kauan että saa sitä. Ehkäpä lapsella on halivaje ja laiminlyöty olo äidin huomion kiinnittyessä kännykkään tai tietokoneeseen. Lapset luulee omistavansa äidin ja se on 4 v vielä ihan normaalia.
Leikkii. Yrittää kiinnittää vanhemman huomion. Kaikki palstaniilot on nimenomaan tuollaisia, vaikka ikää on 15-60 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
...hänen kenkäNSÄ.
Känsä?
Se lapsi on lokakuussa vasta 3 täyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti lapsen tekeminen yksin on mielettömän itsekästä: lapsi jää heti vaille isää, sisaruksia ja toisia isovanhempia.
Mua nauratti ja tyrmistytti idea, että naapurin pitäisi tulla ovelle tarjoamaan apua kun seinän takana kauhukakara möykkää.
Tää äiti on itse oman kuoppansa kaivanut. Nyt hän istuu siellä ja lapsi on vaan hoidettava. Itse.
Vai naapuri auttamaan, kun lapsi möykkää?? Mitenköhän kävisi todellisuudessa?
Pling plong!
Hei! Kuulin, kuinka lapsesi möykkää, joten päätin tulla apuun.
Mitä vttua?! Väitäksä, että mä en osaa lastani hoitaa?? Stanan kyylä!
PAM!
Pitää silittää päätä, kannustaa ja sanoittaa. Ja palkita, anna tikkari ja pleikkari. Älä enää ikinä kiellä ja käske, ettei tule mielipahaa. Säännöt ja sopimukset on kaiken pahan alku ja juuri, pois niistä. 4 vuotias on itseoikeutettu pomo ja tirehtööri, tulevaisuuden johtaja, jolle pitää antaa auton avaimet ja marsalkan sauva, sekä muovata narmorista rintakuva kreikkalaisen pylvään nokkaan eteishalliin, siihen flyygelin viereen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää silittää päätä, kannustaa ja sanoittaa. Ja palkita, anna tikkari ja pleikkari. Älä enää ikinä kiellä ja käske, ettei tule mielipahaa. Säännöt ja sopimukset on kaiken pahan alku ja juuri, pois niistä. 4 vuotias on itseoikeutettu pomo ja tirehtööri, tulevaisuuden johtaja, jolle pitää antaa auton avaimet ja marsalkan sauva, sekä muovata narmorista rintakuva kreikkalaisen pylvään nokkaan eteishalliin, siihen flyygelin viereen.
Just näin
Munsterhjelm kaipaa omaa aikaa "noin 16 kertaa päivässä". Hänelle olisi voinut joku kertoa, että juuri tuon(kin) syyn takia lasta ei pidä yksin hankkia.