Mistä tämmöinen asenne johtuu
Kun kysyn neuvoja mistä kannattaa hakea töitä jos on vain peruskoulu eikä oikein työkokemusta niin suorastaan v*ttuillaan että mee kouluun ja hae pätevyys.
Minkä takia ei voi kannustaa ja tsempata niihin töihin mihin voisi päästä. Pitääkö heti lytätä.
Haluan työpaikan missä ei tarvitse autoa, ei asiakaspalvelua eikä vanhuksia sekä lapsia. Palkalla ei ole mitään väliä.
Vaadinko muka liikoja??
N38
Kommentit (47)
Itse mietin samaa. Aina sanotaan että "kyllä ihmisellä pitää joku koulutus olla!!!!" mutta miksi? Ilmankin saa töitä, itse työskentelen siivoojana ja aiemmin olen ollut mm. kaupassa, tarjoilijana, henkilökohtaisena avustajana, baarissa ja huvipuistoissa. Sitä paitsi, ei kaikki halua uraa, jotkut haluavat vaan työn jolla elättää itsensä ja jossa työt voi jättää työpaikalle kun lähtee kotiin.
Hae johonkin tehtaaseen töihin? Vuorotyötä usein, mutta ei se kai sinua haittaa? Riippuen tuotantolaitoksesta, aina ei edes voi kesken tuotannon puhua muille. Asiakkaita harvemmin näet ja jos näet niin työnjohto pitää tarkasti kirjaa ettei yksikään työntekijä keskustele asiakkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse mietin samaa. Aina sanotaan että "kyllä ihmisellä pitää joku koulutus olla!!!!" mutta miksi? Ilmankin saa töitä, itse työskentelen siivoojana ja aiemmin olen ollut mm. kaupassa, tarjoilijana, henkilökohtaisena avustajana, baarissa ja huvipuistoissa. Sitä paitsi, ei kaikki halua uraa, jotkut haluavat vaan työn jolla elättää itsensä ja jossa työt voi jättää työpaikalle kun lähtee kotiin.
Juuri näin<3
Olen päässyt välillä haastatteluihin siivoustöitä hakiessa mutta en ole tullut valituksi. Tämän vuoksi kävin työnhakukurssit yms, mutta on kai sitten hieman huono ulosanti kun töitä ei haastattelusta huolimatta ole saanut.
Joku kyseli entisistä töistä. Joo, pieniä pätkiä kuntouttavan ja työkokeilun kautta mutta eihän näitä rekrytoijat noteeraa millään tavalla. Ja ne ovat ainoat kokemukset.
Ap
Mutta hyviä vinkkejä tullut, tehdastyö kiinnostaa myös. Eikä todellakaan ole mitään väliä työajoilla.
Ap
Kokoonpano tehtaalla. Välillä tosin ei ole yhtään mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluavustajaksi. Kannattaa työkkäristä kysellä kaikki vaihtoehdot. Monet kaupungin työt saattavat onnistua mutta myös oppisopimus ja siinähän saa sitä palkkaakin samalla. Koulutus takaisi hieman paremman palkan. Päiväkoteihin otetaan apulaisia mutta en tiedä työnkuvaa, keittiöön? Hygieniapassin voi työkkärin kautta suorittaa, kysäise sieltä.
Ööh, aloittaja ei halunnut asiakaspalvelua. Päiväkodin ja koulun avustajat palvelee asiakkaita. No tuo keittiö ehkä eri
Sano missä ei ole saksalaisia, ve nä läisiä rans ka laisia persu ja kokoomusl aisia hulluja raisk h a reita ja vainoojia ja HYVÄ PALKKA!
Minkä takia olet ollut kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä olet tehnyt kaikki nämä vuodet senjälkeen kun olet peruskoulusta päässyt?
Kyllä töitä saa ilman koulutustakin, mutta näihinkin on vaikea päästä koska hakijoita on niin paljon. Työttömiä on hurja määrä ja jos oikein käsitin niin olet työhaastattelu tilanteessa ujomman puoleinen niin aika mahdotonta on työllistyminen.
Jos ei ole papereita millä näyttää olevansa pätevä niin se pätevyys täytyy korvata ulosannilla ja se yleensä tarkoittaa ulospäinsuuntautunutta persoonaa. Eli jos et aio koulutusta hankkia niin ala kehittää luonnetta ja ns näyttelykykyä. Senkin voi oppia.
Tai teet kuten minä: Lähdin opiskelemaan jotain alaa mikä ei kiinnostanut pätkän vertaa mutta riitti kun sanoin työhaastattelussa että opiskelen niin sain töitä. Lopetin koulun ja työllistyin kokopäiväiseksi. Opiskelija valitaan töihin heittämällä ennemmin kuin täysin työtön.
Tsemppiä töiden hakuviidakkoon, sillä sitä se on. Rämpimistä viidakossa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia olet ollut kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä olet tehnyt kaikki nämä vuodet senjälkeen kun olet peruskoulusta päässyt?
Ap kirjoitti mt ongelmista. En tiedä hänestä mutta itse ainakin peruskoulun jälkeen olen yrittänyt im niin ei nuo työt oikein ole olleet ykkösjuttu. Aika epäkohteliasta kysyä miksi joku on kuntouttavassa tai mitä tehnyt peruskoulun jälkeen, varsinkin kun kertoo että on sairaushistoria.
Kyllä jotkut työnantajat huomioi nuo työkokeilutkin. Riippuu tietysti mitä hommia ne on ollut ja osaat kertoa työtehtävistä
Oppisopimuskoulutus olisi aika varteenotettava vaihtoehto, esimerkiksi laitoshuoltajaksi voi opiskella oppisopimuksella melkeinpä missä päin Suomea vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on nykyään se että peruskoulutaustalla ei nykyään pääse mihinkään, sorru vaan. On vain pakko olla jokin ammattitutkinto tai työllisyyskurssi. Ehkä hyllyttäjäksi pääsee tai siivoamaan.
Pääsee varastolle, kassalle, siivoojaksi, postinjakeluun/postiin, tuotantotyöhön, mansikkapellolle, puhelinmyyjäksi, henkilökohtaiseksi avustajaksi, hyllyttäjäksi, tiskariksi....
Ei kyllä pääse ja aloittaja ei pidä mistään työstä eikä oman kertomansa mukaan ihmisistä. Puhelinmyyntiä suosittelen, siivoamista jos ei ole laiska, postin jakoa tai tai jotakin muuta yleishyödyllistä hauskaa hommaa. Helpottaisi jos hänellä olisi jotakin positiivista kerrottavaa.
Seksityöhön pääsee ilman koulutusta ja kokemusta. Toki pääsee myös kokenut ja koulutettukin.
Todella pitkä aika olla työelämän ulkopuolella. Ymmärrän hyvin jos työnantajat epäröi ottaa töihin. Vielä jos on ollut mt taustaa, niin todellakin red flag työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Todella pitkä aika olla työelämän ulkopuolella. Ymmärrän hyvin jos työnantajat epäröi ottaa töihin. Vielä jos on ollut mt taustaa, niin todellakin red flag työnantajille.
Minulla ei ollut edes mt ongelmia kun jäin ammattikoulun jälkeen lähes kolmekymppiseksi asti työttömänä vanhempien nurkkiin. En vaan uskonut että pärjäisin missään. Lopulta kun jouduin muuttamaan pois ja etsimään työtä niin se pitkä aika työttömänä tuntui muodostuvan kynnyskysymykseksi vaikka oli ammattikoulututkintokin. Suhteilla pääsin yksinkertaiseen tehdastyöhön jossa olen toistaiseksi pärjännyt. Toki silloin oli parempi taloudellinenkin aika Suomessa ja nyt voisi olla aika toivotonta löytää mitään työtä?
Itse en työnantajan palkkaisi ketään yksinkertaisimpaankaan tehtävään, mikäli hlöllä ei ole koulutusta. Koulutus kuitenkin antaa osviittaa hlön kyvyistä ja taipumuksista, oli ala mikä vaan. Ilman koulutusta oleva henkilö herättää epäilyksiä (mt-ongelmat, matala äo, elämänhallinnan ongelmat, tms). Sellaiselle ei ole työelämässä tilaa. Riski tapaus.
Tsori, et kelpaa työmarkkinoille ap.
Vierailija kirjoitti:
Itse en työnantajan palkkaisi ketään yksinkertaisimpaankaan tehtävään, mikäli hlöllä ei ole koulutusta. Koulutus kuitenkin antaa osviittaa hlön kyvyistä ja taipumuksista, oli ala mikä vaan. Ilman koulutusta oleva henkilö herättää epäilyksiä (mt-ongelmat, matala äo, elämänhallinnan ongelmat, tms). Sellaiselle ei ole työelämässä tilaa. Riski tapaus.
Tsori, et kelpaa työmarkkinoille ap.
Ei tarvitse pahoitella, olen jo hyväksynyt sen etten todennäköisesti koskaan työllisty. Menee se elämä näinkin. Ja ehkä sitä voittaa lotossa tai pääseekin töihin, yhtä suuret mahdollisuudet kumpaankin onnenkantamoiseen:)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kouluun
Olisi ns. otollinen hetki opiskella ammatti. Yli 40 jälkeen ei kannata lähteä alaa enää vaihtamaan kovinkaan helposti.
Miksi ei? Työllistyisin helposti edelliseen ammattiini, mutta halusin muutosta. Nyt opiskelen täysin uutta alaa, ja meitä revitään jo koulunpenkiltä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kuntouttavassa siksi koska välillä pomppinut osastolla ja saikulla, joskus oli niin etten päässyt edes sängystä ylös. Peruskoulun jälkeen olin pari kesää kesätöissä, menin opiskelemaan, mutta kaikki koulut jäi kesken. Sitten taas olo heitteli sinne tänne, kuntouttavat ja työkokeilut oli ainoita mihin kykeni.
Opiskelu tuntuu mahdottomalta vaihtoehdolta koska ne jää aina kesken, laukaisevat jonkinlaisen trauman tms ja ei pysty niitä käymään läpi. Palkkatuella olin melkein vuoden eikä mitään ongelmaa työelämässä.
Noin kun ylös kirjoitti niin elämäni on oikeastaan täysin epäonnistunut ainakin työrintamalla. Onneksi muuten on noussut sieltä pahimmasta suosta ylös.
Ap
Kuulostaa kyllä siltä että ehkä oikea osoite olisi terapia. Jos koulu aiheuttaa ahdistusta niin niitä kannattaisi alkaa selvittämään, keskeyttäminen ja pakeneminen EI ole ratkaisu. Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja kerro tuosta traumasta ja että haluat saada koulutuksen jotta pääset työelämään ja tarvitset tukea.
Et mielestäni kuulosta edes työkykyiseltä. Pää kuntoon ensin
Tämähän se on kun itse aikoinaan opiskelin useamman ammatin, oli se toinen porukka jonka mielestä opiskelu on turhaa ja niiden mielestä riittää pelkkä peruskoulu tai lukio ja sanoin jo silloin että, vielä voi tulla sellanenkin aika ettei riitä. Ja se on nyt sellanen aika. Joten ei muuta kuin kouluun ja pätevyyttä hankkimaan. Tietysti se voi tuntua vittuilulta sellaisen mielestä joka on niitä peruskoulu ja lukio riittää tyyppejä.
Tämä on niin totta. Hain aikoinaan pelkällä peruskoulupohjalla juuri näitä varastoja, siivoushommia. Mitään töitä en saanut. No, ajattelin ajankuluksi sitten opiskella datanomiksi kun muuten se aika olisi ollut työttömänä oloa. No, sain heti siivoustöitä. Kerroin koulutuksen toki CV:ssä vaikkei se kyseiseen työhön liittynytkään. Muutuin ilmeisesti rekrytoijien silmissä kunnon ihmiseksi kun oli jokin tutkinto sentään:D