Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitem teidän opiskelevat nuoret selviävät asumistuen leikkauksista?

Vierailija
04.03.2024 |

Vaikutus voi olla jopa yli 70 €/kk

Kommentit (140)

Vierailija
61/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuoret on kaikki joutuneet palauttelemaan jo nyt noita nostettuja opintotukia, kun tulorajat on niin tiukat. Taitaa olla aika monella juuri noin, jos jotain hommia opintojen ohella tekee. Tai näin olen nuorten puheista ymmärtänyt, että se tukien palautus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta jos siis joku menettää nyt 70e/kk, niin se ole kuin hujaus ja vaaka kääntyy niin että saa palautella tukia jo muutenkin takaisin. Tarvitse kun ottaa joku työ siihen opintojen ohelle.

Vierailija
62/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttamalla keskustan ulkopuolelle. Ottamalla lainaa kuten 90 % maailman opiskelijoista. Muuttamaan solukämppään kuten miljonnäärienkin tenavat Usa:ssa. Kämpän ei tarvitse olla lasiparvekkeellinen yksiö kaupungin keskustassa. Tampereella on  rakennettu Toas:n kämppiä oikein kiimassa. Asumistuki taustalla. Auttakaa lapsianne taloudellisesti. Osa-aikatöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuoret on kaikki joutuneet palauttelemaan jo nyt noita nostettuja opintotukia, kun tulorajat on niin tiukat. Taitaa olla aika monella juuri noin, jos jotain hommia opintojen ohella tekee. Tai näin olen nuorten puheista ymmärtänyt, että se tukien palautus on enemmän sääntö kuin poikkeus. Mutta jos siis joku menettää nyt 70e/kk, niin se ole kuin hujaus ja vaaka kääntyy niin että saa palautella tukia jo muutenkin takaisin. Tarvitse kun ottaa joku työ siihen opintojen ohelle.

Nyt nimenomaan työnteko leikkaa vastaisuudessa opiskelijan tukia entistä enemmän. Kiitos vaan Petteri Orpo. 

Vierailija
64/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutan todennäköisesti takaisin kotiin ja lopetan työt. Työssäkäynti tulee kalliimmaksi koko perheelle kohta kun joudun muuttamaan kauemmas työpaikasta. Minulla on työsopimus 10h/kk 8 euron tuntipalkalla, olen ollut samassa työssä nyt useamman vuoden CV:n täytettä kerryttääkseni jotta saisin muita töitä. Niitä muita töitä ei kuitenkaan ole. Asumistukea ja opintotukea saan sen 500e/kk ja vuokraa maksan 495 euroa/kk. Loput laskut maksan lainalla ja palkalla, vanhemmat ostavat minulle ruokaa. Opiskelen sairaanhoitajaksi mutta vielä en ole oman alan töitä saanut koska opinnot ovat vasta alkuvaiheessa.

Vierailija
65/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikutus voi olla 200 euroa/kk. Eniten leikataan niiltä opiskelijoilta, jotka tekee osa-aikaisesti töitä.

Sitten kun miettii, millaisia tuntipalkkoja osa-aikatöissä maksetaan, aika monta tuntia saa tehdä lisää töitä, että se kompensoi leikkauksen. Käytännössä opiskelijoita ajetaan velkaantumaan lisää.

No jos et ole tajunnut, niin tässä on tarkoitus pistää köyhän kansan osan koulutie kiinni. Kokoomus ei ole ikinä pitänyt siitä että heidän heikkolahjaiset lapset joutuvat kisaamaan fiksumpien kanssa.

Vierailija
66/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutan todennäköisesti takaisin kotiin ja lopetan työt. Työssäkäynti tulee kalliimmaksi koko perheelle kohta kun joudun muuttamaan kauemmas työpaikasta. Minulla on työsopimus 10h/kk 8 euron tuntipalkalla, olen ollut samassa työssä nyt useamman vuoden CV:n täytettä kerryttääkseni jotta saisin muita töitä. Niitä muita töitä ei kuitenkaan ole. Asumistukea ja opintotukea saan sen 500e/kk ja vuokraa maksan 495 euroa/kk. Loput laskut maksan lainalla ja palkalla, vanhemmat ostavat minulle ruokaa. Opiskelen sairaanhoitajaksi mutta vielä en ole oman alan töitä saanut koska opinnot ovat vasta alkuvaiheessa.

Se, että myyt itsesi alihintaan jonnekin ei ole mikä hyvä juttu edes siellä CV:ssä. Kukaan ei tee alle 10e tunti mitään tässä maassa eikä pidä tehdä. Jos et kunnioita itseäsi niin sitä ei tee kukaan muukaan eikä sellaista lähelleen haluta. Vaikutat epätoivoiselta eikä se ole hyvä ominaisuus.

Vierailija
67/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi voit muuttaa kotiin. Sääliksi käy ne, jotka ei saa kotoa tukea. Järkyttävä opintolaina ehtii tulla esim. sote-alan koulutuksessa, kun harjoittelutkin on palkattomia niissä. 

Vierailija
68/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että myyt itsesi alihintaan jonnekin ei ole mikä hyvä juttu edes siellä CV:ssä. Kukaan ei tee alle 10e tunti mitään tässä maassa eikä pidä tehdä. Jos et kunnioita itseäsi niin sitä ei tee kukaan muukaan eikä sellaista lähelleen haluta. Vaikutat epätoivoiselta eikä

Missä todellisuudessa luulet nuorten voivan nirsoilla kuten ehdotat? Jos vaihtoehtona on ei työtä lainkaan, ei ole varaa kieltäytyä.

- ohis

Vierailija
69/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on pakko nostaa opintolainaa, tähän asti sinnitteli ilman. Opiskelijakämppä vuokra 520, sähkö, vesi ja netti 25.

Vierailija
70/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei sentään tarvitse maksella kymppitonnien lukukausimaksuja, kyllä täällä opiskelijana pärjää.

Vierailija
71/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt nimenomaan työnteko leikkaa vastaisuudessa opiskelijan tukia entistä enemmän. Kiitos vaan Petteri Orpo. 

Jos pärjää työllä, niin miksi pitäisi nostella tukia? En minäkään nostanut enää kandivaiheen jälkeen koska siitä eteenpäin olin kokopäivätyössä.

Vierailija
72/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei sentään tarvitse maksella kymppitonnien lukukausimaksuja, kyllä täällä opiskelijana pärjää.

Opiskelijan on kuitenkin elettävä myös opiskeluaikana. Se ei ole ilmaista. Opintolaina maksetaan takaisin korkoineen.

Vierailija
73/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, asuu solussa.

Vierailija
74/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ottaa enemmän lainaa.

On tärkeää, että yli 10 000 euroa kuukaudessa tienaavilla varsinkin jää enemmän rahaa käteen kun ansiotuloveronnuksen höllennys kohdistuu heihin, jotta eivät lopettaisi tärkeää työn tekoaan muuten, kuten Riikka tai Petteri saattaisi tehdä.

Sen sijaan nuorille se nyt on ihan sama onko se velka opiskelujen jälkeen 30 000 euroa vai 40 000 euroa, pääasia on että saatiin hallitus joka maksaa aiemmin otetut velat pois eikä tuleville suomalaisille veronmaksajille jää velkaa. Tai siis ei maksa, mutta ei ainakaan ota lisää. Tai siis ottaa lisää, mutta ottaa parempaan tarkoitukseen velkaa, kun ei kuluteta sitä kansan hyvinvointiin niin kuin edellinen hallitus teki. Opiskelijat ovat muutenkin eläneet yli varojensa, ihan niin kuin duunaritkin. Siksi täytyy säästää ja houkutella tänne ulkomaisia sijoittajia sillä, että meillä on paskemmat palkat ja työolot kuin muissa pohjoismaissa. Voidaan brändätä itsemme "pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi" jota säilytetään ja ehkä muutaman vuoden jotkut vielä uskovat ja tänne sijoittavat mieluummin kuin muihin vastaaviin itäeurooppalaisiin halpavaltioihin, jollainen Suomestakin on tarkoitus oikeasti tehdä.

Vierailija
75/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikutus voi olla 200 euroa/kk. Eniten leikataan niiltä opiskelijoilta, jotka tekee osa-aikaisesti töitä.

Sitten kun miettii, millaisia tuntipalkkoja osa-aikatöissä maksetaan, aika monta tuntia saa tehdä lisää töitä, että se kompensoi leikkauksen. Käytännössä opiskelijoita ajetaan velkaantumaan lisää.

No jos et ole tajunnut, niin tässä on tarkoitus pistää köyhän kansan osan koulutie kiinni. Kokoomus ei ole ikinä pitänyt siitä että heidän heikkolahjaiset lapset joutuvat kisaamaan fiksumpien kanssa.

Höpö höpö. Edeleen koulutus on Suomessa maksutonta. Opintoihin saa opintotukea, asumistukea, opintolainaa tai sitten voi käydä töissä kuten monet opiskelijat käyvätkin.

Nykyään vaan mikään ei riitä, opiskelijatkin halutaan asua luksuskämpissä ja matkustella. Ja jokainen saa toki asua missä lystää ja matkustella, mutta on mielestäni naurettavaa väittää että vain rikkailla olisi Suomessa mahdollisuus kouluttautua.

Vierailija
76/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutunee käyttään enemmän kesätyörahojaan

Oma nuoreni opiskeli silloin kun asumistukea yhtäkkiä korotettiin opiskelijoille 70€/kk. Pidimme sitä ihan tarpeettomana. Opintonsa rahoitti opintolainalla ja kesätöillä, kuten me vanhemmatkin aikoinaan teimme. Toimiva konsepti myös tähän päivään.

No hyvä jos te saitte heti vakaat tulot joilla maksaa opintolainat pois. Nykyään on epävarmempaa. Silpputöillä ei niin helposti lainoja makseta. 

No siinä vaiheessa kannattaa miettiä, että onko ne opinnot ihan tarpeellisia. Miten voi olla, että näinkin yksinkertainen asia pitää nykyään selventää ihmisille? 

Vierailija
77/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pärjää työllä, niin miksi pitäisi nostella tukia? En minäkään nostanut enää kandivaiheen jälkeen koska siitä eteenpäin olin kokopäivätyössä.

Hyvin harva opiskelija voi tehdä tutkintoaan kokopäivätyön ohessa.

Ne osa-aikatyöt, joita opiskelijat tekevät jotta ei tarttisi ottaa maksimilainoja, leikkaavat niitä tukia ja jatkossa vähäisetkin työtulot leikkaa niitä entistä enemmän. 

Vierailija
78/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijan on kuitenkin elettävä myös opiskeluaikana. Se ei ole ilmaista. Opintolaina maksetaan takaisin korkoineen.

Niin? Tottakai eläminen maksaa. Nykyään kaikki pitäisi saada valmiina tarjottimella ilmaiseksi.

Vierailija
79/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutunee käyttään enemmän kesätyörahojaan

Olen muuten ihmetellyt tässä nuoremmassa polvessa sitä, että valittavat rahattomuuttaan ja sitä että kun yhteiskunta ei kustanna elämistä, mutta sitten tileillä on useiden tuhansien säästöt tai taustalla muhkeat osakesalkut. Olen siis itse korkeakouluopiskelija, ja tosi huonoista lähtökohdista jo ihan lapsuudesta saakka, ja nyt teen viimeisiä opintoja, että pääsen pois koulusta ja työelämään. Olen vain ihmetellyt noita puheita, koska oman ikäiseni käyttivät säästöjään nimenomaan opintoihin ja asumiseen ennen kuin työllistyivät, eivätkä säästäneet loputtomiin. 

Vierailija
80/140 |
18.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Leikkus on hänen osaltaan noin 35€. Hän tekee töitä opintojen ohessa, joten ei ole paha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi