Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkavereiden kanssa lounaalla käynti

Vierailija
04.03.2024 |

Olen ollut työpaikassani noin vuoden ja miettinyt tuota lounaalla käyntiä mitä harrastan noin kerran vkossa. Johtoporrasta ei viitsi kutsua seuraksi kun sitä voitaisiin katsoa pahalla. Myöskään vastakkaista sukupuolta ei kehtaa kutsua kun kaikki olemme varattuja, niin ei aleta liian tuttavalliseksi kuitenkaan. Jäljelle ei jää montaa henkilöä ja 3-4 hlön kanssa olen nyt yksittäin käynyt lounaalla.

Vaan miten olette toimineet näissä kun on selvinnyt, että ollaan aika eri tyylisiä ihmisiä kuitenkin. Jaksaako sitä pidemmän päälle sellaista vai käykö jommalle kummalle liian raskaaksi?

Tuli vaan mieleen yksi opiskeluaikainen tuttava jonka kanssa pidettiin jonkin aikaa yhtä, mutta mitään yhteistä ei kertakaikkisesti ollut, niin tunnelma muuttui masentavaksi.

Voitteko jakaa kokemuksianne aiheesta.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään toimintaa, joka masentaa ei kannata jatkaa vain toiminnan itsensä takia.

Vierailija
2/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sun ei kannata miettiä sitä lounaalla käyntiä tuon enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä nyt on taas vaikeaa mammalla. :D

Vierailija
4/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa?

Silloin kun vielä jouduin käymään töissä, niin kyllä lounaalla tuli käytyä joka päivä.

Vierailija
5/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Portautettu ruokailu, eli lähdette 15 min peräjälkeen niin ei tarvitse nähdä toisianne liiakseen

Vierailija
6/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan työpaikasta, mutta käytännössä kaikissa, missä minä olen ollut töissä, koko tiimi/lähekkäin istuvat lähtevät suunnilleen samaan aikaan syömään alakerran lounasravintolaan. Eli seuraa löytyy aina. Sukupuoliasioissa ei parane nirsoilla kun jakauma on alalla vähän vinoutunut ja itse kuulun vähemmistöön. Hyvin on lounaat onnistunut niin setämiesten kuin nuorien sinkkujenkin kanssa. 

Vierailija
7/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  kyllä pystyn syömään se 20 minuuttia ihan kenen kanssa vaan, ei tuota ongelmaa. 

Vierailija
8/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin AP:na omat eväät ja söisin niitä omassa loossissani avokonttorissa. Liian vaikeelta tuntuu.....

Vierailija
9/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on työpaikkalounaasta, ei ikuisesta ystävyydestä.

Vierailija
10/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin käyn lounaalla vastakkaisen sukupuolen kanssa enkä suurimman osan suhdestatusta edes tiedä. Lounaalla jutella aikaan perusjuttuja eikä todellakaan ole mitään kuvitelmaa kenelläkään, että oltaisiin treffeillä. 85% työkavereista on miehiä. Olisi elämä aika vaikeaa, jos ajattelisi tuolla tavalla liikaa ja liian pitkälle. 

Vierailija
11/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen iät ja ajat käynyt lounaalla vastakkaista sukupuolta olevien työkavereiden kanssa. Muuten olisi joutunut syömään usein yksikseen, sitä kun on töissä miesvaltaisella ajalla.

Vierailija
12/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se liikaa ja liian pitkälle menevää ajattelua ettei ala kutsumaan syömään vastakkaisen sukupuolen edustajia? Minusta ihan kunnioitusta kumppaneitamme kohtaan ettei ala väkisin kaveeraamaan näiden kanssa jos muitakin vaihtoehtoja on.

Lounasravintolaan ihan erikseen ajetaan autolla eikä tuolla nyt kukaan ala sellaiseen pyytämään seuraksi ihan ketä tahansa samassa talossa työskentelevää.

Eväiden syönti taukotiloissa on sitten ihan eri asia ja siellä tulee juteltua ihan kaikkien kanssa ketkä sattuvat samaan aikaan ison pöydän ääreen.

Enkä ole näistä ahdistunut, mutta ihan elämänkokemuksella tiedän että pidemmän päälle erityyliset ihmiset eivät viihdy toistensa seurassa.

Vaan taitaa olla tärkeintä päästä vastaamaan avaukseen ikävään sävyyn, eikä niinkään keskustella.

Vierailija
13/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokiksilla syön omat eväät ja nukun 50min.

Vierailija
14/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä  kyllä pystyn syömään se 20 minuuttia ihan kenen kanssa vaan, ei tuota ongelmaa. 

Ymmärrän sen, mutta kutsuisitko erikseen mukaasi kilometrin päässä olevaan lounasravintolaan työpaikaltasi ihan kenet tahansa?

Vierailija
15/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen aina käynyt työkavereiden kanssa lounaalla kun se on ollut mahdollista. Mukana on ollut milloin miehiä, milloin naisia, eikä mitään ongelmia ole koskaan tullut.

Vierailija
16/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Voi puhua säästä ja lomasuunnitelmista. Paitsi yhden takakireän työkaverin kanssa, joka ei ymmärtänyt small talkin sääntöjä, vaan alkoi utelemaan pikkutarkasti lomastani, kun kyselin häneltä ihan yleisesti lomasuunnitelmista. No, suomalaisten taitoihin ei kuulu small talk.  

Vierailija
17/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä me ollaan käyty porukalla syömässä. Joku laittaa esim. keskiviikkona viestin Teamsiin, Whatsappiin tai sähköpostiin listalle "kaikki" ja kysyy esim. tyyliin että mennäänkö perjantaina Mäkkäriin, lähtö klo 12? Sinne sitten lähtee kaikki ne, joita kiinnostaa. 

Välillä me tilataan ruokaa työpaikalle. Yksi kerää tilaukset, tilaa ja maksaa laskun ja muut maksaa hänelle esim. Mobilepayllä. Yleensä esim. jotain pizzaa tai kiinalaista.

Harvoin käydään lounaalla kahdestaan. Se on minusta ihan kiva tapa, jos on hyvä työkaveri, mutta tosiaan voi olla kiusallista, jos on kovin erilainen henkilö. Olen kyllä käynyt työlounaalla ja perjantaipizzallakin myös miespuolisen työkaverin kanssa eikä siinä ole koskaan mitään epäselvää ollut kummallekaan, että olisi  treffeiksi kuvitellut. 

Vierailija
18/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi parisuhde estää lounaalla käynnin? Kyllä omissa työpaikoissa ollaan käyty ihan isommalla porukalla parisuhde statuksesta ja sukupuolesta riippumatta lounaalla.

Vierailija
19/61 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi parisuhde estää lounaalla käynnin? Kyllä omissa työpaikoissa ollaan käyty ihan isommalla porukalla parisuhde statuksesta ja sukupuolesta riippumatta lounaalla.

Meillä on ihmisillä erilaisia työtehtäviä ja mahdollisuuksia lähteä porukalla syömään. Small talk on helpointa isolla porukalla, mutta se myös antaa vähiten. Ei välttämättä varsinaisesti vaihdeta kuulumisia, vaan jauhetaan säästä ja esim matkakohteista.

Mutta on tosiaan eri asia mennä isommalla sekaporukalla kuin pyytää yhtä vastakkaisen sukupuolen edustajaa kanssaan kilometrin päässä sijaitsevaan lounasravintolaan. 

Vierailija
20/61 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Jopa olette taas ongelman keksineet. Ihmekään että syntyvyys laskee kun jo lounaalla käyminen työkaverin kanssa aiheuttaa näinkin paljon ahdistusta. Ajattele, jos joutuisi vielä jonkun kanssa keskustelemaankin. Mitä siitäkin tulisi.