Tulin viime viikolla Saksasta ja ihmettelen sikäläisten duunarien tuliteriä autoja. Milläs rahalla ne siellä ostelevat, kun Suomessa....
...vastaavaa työtä tekevän rahat eivät meinaa riittää edes ruokaan?
Siis Saksassa on isoja teollisuusalueita ja firmojen parkkipaikat täynnä paljon uudempia autoja kuin Suomessa.
Kommentit (170)
Saksassa tehdään paljon töitä ainakin. En tiedä sitten miten verotus siellä menee.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa tehdään paljon töitä ainakin. En tiedä sitten miten verotus siellä menee.
Perheverotus ja tietysti muutekin alemmat verot ja paremmat palkat
Oisko pitänyt kysyä niiltä siellä Saksassa eikä odottaa että pääsee kotiin ja vauvapalstalle
Saksassa on paremmat palkat ja halvemmat autot
Sitten kun saksalainen duunari myy sen autonsa jollekin puolalaiselle raksaäijälle ja se sitten taas myy sen auton kymmenen vuoden päästä voi suomalainen käydä ostamassa sen.
Siellä valmistetaan autoja, tiesitkö? Mercedes, BMW ja mitä niitä nyt on. Näissä on paljon, hyvin paljon ihmisiä töissä. Ennen oli niin, että joka vuosi sai tilata firmassa töissä oleva uuden kaaran firmasta ja myydä sen edellisen. Nykyisin en tiedä tarkemmin onko systeemi edelleen näin. Saihan siitä nk. "Jahreswagen" hyvän hinnan kun oli vuoden siististi sitä käyttänyt ja huoltanut hyvin. Kyllähän Suomessakin komeita uusia autoja on melkein kaikilla, jos ei ihan maaseudulla niin kaupungeissa en ole vanhoja louskuja juuri nähnyt.
Saksassa auton keskimääräinen ikä on 10 vuotta, kun Suomessa se on yli 13 vuotta ja joissain päin Suomea jopa 16-18 vuotta. Suomea vanhempia autoja ei Euroopasta löydy käytännössä kuin joistain entisen itäblokin kehitysmaista kuten Romaniasta.
Kärri on siellä kulutushyödyke, eikä kiinteää omaisuutta.
Saksan toimiva yhtälö: paremmat tulot, halvemmat autot.
Näin muualla paitsi Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Oisko pitänyt kysyä niiltä siellä Saksassa eikä odottaa että pääsee kotiin ja vauvapalstalle
Taas on käyty paikassa nimeltä ulkomaa ja pitää päästä kertomaan, että siellä on asiat paremmin.
Siellä on paikallinen sopiminen sallittu PK-yrityksissä ja se nostaa kaikkien duunarien palkkatasoa - myös isojen firmojen
Paremmat palkat, paremmat tuet (esim. lapsilisät), pienempi verotus, halvemmat autot...
T: tuntematon
Jopa Intiassa autokanta näyttää uudemmalta kuin Suomessa.
Uusien autojen laatu on ihan täyttä p@skaa.
Miksei Suomessa tehdä sellaista autoa joka:
-näyttää hyvältä ja nykyaikaiselta?
-on toimintavarma, tehokas ja hiljainen?
-on tarpeeksi tilava?
-on helppo huoltaa, huoltoliikkeessä tai itse?
-Ei ruostu?
Nykyteknologialla ja esim. tekoälyä hyväksikäyttäen ei tarvisi käyttää 40 miestyövuotta jotta nämä asiat saataisiin yhteen pakettiin. Mut ei, kun ei täällä osata tehdä mitään parempaa kuin talbot, elcat tai think city 🤮
Suomessa Bernerin liikennekaaressa poistettiin autovero, mutta kansa vastusti sitä niin paljon, että hallitus piti sen ennallaan. Suomalaiset tykkäävät maksaa veroa. Ihmiset ulisivat, että oman auton arvo tippuu, kun vero poistuu. Samaan tapaan kuin nyt sähköautoilijat itkevät kun uusien hintoja pudotetaan tuhansilla euroilla yhdessä yössä. Kansan haluama taksimonopolin purku sentään jäi muistoksi Berneristä.
Suomalaisten rahat menee veroihin. Oliko se jokin yllätys. Suomi on Maailman koviten verotetuin maa,
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on paremmat palkat ja halvemmat autot
Miten sulla meni molemmat väittämät väärin?
Suomessa on Euroopan kovimpaan kolmannekseen kuuluvat keskipalkat. Saksalaiset tienaavat vähemmän.
Suomessa autojen veroton hinta on alempi kuin Saksassa. Saksalaisethan hakee autoja Suomesta.
Vuoden ikäinen "Jahreswagen" on Saksassa suurin piirtein ongelmajätettä. Niitä on ihan joka puolella myynnissä.
Ehkä tuo selittää osittain, miksi Saksalaisten autojen luotettavuus on enää kaukainen muisto menneisyydestä?
Autot ovat siellä huomattavasti halvempia, kuin täällä. Ihan "reaalihinnoissa", kuin myös ostovoimassa mitattuna.
Tässä se suurin syy.