En tajua Ylen sivuilla tuota mini-omakotitalo -juttua, siinähän ne talot oli ihan kylki kyljessä ja
silti se pariskunta selitti jotain että ihanaa kun on oma piha! No metri talon joka seinustalla ei kyllä ole paljoakaan. Monessa rivarissakin on takapiha suurempi kuin noissa... Ymmärrän kyllä minitalon idean ja itsekin sellaisesta haaveilen mutta ei noin pientä tonttia sentään. Joku minne mahtuu omena- ja luumupuita, pensaita jne. Mummonmökki-tyyliin.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Saanko ihan ilman sarvia ja hampaita kysyä, että mitä ne on nämä "palvelut" mitä lähellesi toivot? Ihan että miten usein tulee käytyä oopperassa, teatterissa tai vaikka kormandialaisessa keittiössä syömässä, mistä saa sitä fermantoitua sinistä selleriä? Mun veikkaus on, että et oikeasti kovinkaan usein. Voin olla väärässä.
Museoissa, gallerioissa, live-musiikkiesityksissä jne. jne. tulee käytyä se 20 tai 30 kertaa vuodessa. Oikeissa ravintoloissa (siis ei missään pizzakebapissa) tulee käytyä vähintään pari kertaa kuussa. Siihen päälle sellaiset liinkuntaharrasteet, joita ei ihan joka paikassa ole (useampi kerta viikossa). Joo, kyllä minä ainakin tarvitsen ja kaipaan näitä tietynlaisia palveluita ilman, että niiden eteen täytyy tehdä joku pyhiinvaellusmatka.
Vierailija kirjoitti:
Itse osui silmään että taloissa ei ollut kunnon räystäitä, mihin suunnittelijoilla on hävinnyt se kuuluisa maalaisjärki.
Tollaisella kattorakenteella vesivahinko riski kasvaa ja paljon.
Se on yksi tärkeä seikka toinen on että tuollaiset rakenneratkaisut näyttää typeriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, pakon edessä asuimme viisi kuukautta, talomme meni kaupaksi nopeammin kuin odotimme, uusi talo ei ehtinyt muuttokuntoon. Herrasiunaa sitä rauhattomuutta, erilaisia ällöttäviä hajuja, yömeteliä, siivottomuutta rapussa jne. Ei koskaan enää kerrostaloon. PISTE
Kuka käski muuttaa johonkin kusiseen vuokraslummiin.
Minä päädyin hankkimaan noin samankokoisen mummonmökin juurikin isomman tontin takia ja pihasauna/ulkorakennuksen vuoksi. Ahdistavan lähellä naapurit jos vaikka haluaa pitää ikkunoita auki. Tuollahan pitää pukeutuja jo pesuhuoneessa ettei naapurit nää ihan kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihan merkitys ei ole sama kaikille. Kaikki ei halua mitään puskia pihalleen ja elävät parempaa elämää kaikin puolin kuin se joka puskissa tykkää olla.
Millätavoin elävät parempaa elämää kaikinpuolin kuin se joka pitää pensaista tontillaan?
Heillä on elämän prioriteetit kunnossa. Siihen ei kuulu puskien istutus ja hoito.
Eiköhän jokainen päätä ihan itse oman elämänsä prioriteetit. Ei niissäkään ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
Lampaat eivät päätä itse vaan juoksevat jonossa trendien perässä. Sellaisia nämä minitaloihmiset juuri ovat.
Nuo minitulot ovat puukoppeja kiinni toisissaan. Hyvesignalointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osui silmään että taloissa ei ollut kunnon räystäitä, mihin suunnittelijoilla on hävinnyt se kuuluisa maalaisjärki.
Tollaisella kattorakenteella vesivahinko riski kasvaa ja paljon.
Se on yksi tärkeä seikka toinen on että tuollaiset rakenneratkaisut näyttää typeriltä.
Sinun mielestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joille riittää pienikin pihapläntti. Koko aikuisikäni olen kerrostaloissa asunut, useassa ei ole edes ollut parveketta. Pari vuotta sitten hankittiin erillistalo jota kiertää piha noin 2-3 metriä per seinä ja tuntuu luksukselta, että meillä on oma piha. Asiantuntija kävi tekemässä pihasuunnitelman josssa on huomioitu kaikki ja saatu pienelle pihalla kaikki mahdollinen.
Eikö sinusta ole aika säälittävää, että 2-3 metriä pihan tuntuu luxukselta? Meinaan ihan vain että koska tilaa tässä maassa löytyy. Niin maassa jossa maata on, niin 2-3 metrin pätkä on sinulle luksusta.
Saisihan sitä kuka vaan isonkin pihan jos tahtoisi, mutta sitten p
Itse asun 30 km päässä Helsingin musiikkitalosta ja käyn siellä tuon 20 kertaa vuodessa. Eikä ota tiukkaakaan.
Säästän siis sinuun verrattuna valtavasti aikaa kun matkaan minulla menee pari minuuttia per suunta. Myöskään mitään ennakkosuunnittelua joukkoliikenteen aikataulujen mukaan tai vaihtoehtoisesti omaa autoa ei tarvitse kun kävelee ovesta ulos ja toisessa sisään. En kävisi näin usein jos matka olisi pidempi. Siksi konserttitalon läheisyys parantaa elämänlaatuani. Sinulla oletettavasti on muita tärkeitä prioriteetteja syynä kauempana asumiselle.
Vastasin kuitenkin viestiin, jossa kysyttiin kuinka monta kertaa ihminen muka käy oopperassa tai vastaavassa jos etäisyydellä niihin on paljonkin väliä. 20 kertaa vuodessa on jo sen verran, että väliä ainakin osalle, kuten itselleni, on.
Vierailija kirjoitti:
Minä päädyin hankkimaan noin samankokoisen mummonmökin juurikin isomman tontin takia ja pihasauna/ulkorakennuksen vuoksi. Ahdistavan lähellä naapurit jos vaikka haluaa pitää ikkunoita auki. Tuollahan pitää pukeutuja jo pesuhuoneessa ettei naapurit nää ihan kaikkea?
Uusi on aina uusi eikä mikään homeinen mummonmökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin tuollainen miniomakotitalo metrin pihalla toisten miniomakotitalojen vieressä on parempi kuin rivitalo tai kerrostaloasunto parvekkeella ?
Miniomakotitalossa jokainen vastaa oman kodin kuluista täysin itse ja voi omalta osaltaan huolehtia miten omaisuus säilyttää arvoaan. Taloyhtiössä enemmistö päättää ja jos enemmistö haluaa rempata vasta kun jokin hajoaa, niin kertalaakista voi tulla isojakin remontteja.
Ongelma on noissakin kun minitalot ovat niin lähekkäin. Vaikka oma talosi olisi priimakunnossa niin sen arvoa kyllä laskee jos ne muut talot siinä vieressä ovat hoitamattomia, maali lohkeillut, pihat rehottaa rikkaruohoja ja pitkää heinää, kaljaporukka kerääntynyt ruostuneen grillin ympärille ja poppivehkeet soi täysillä.
Taitaa olla kuitenkin sen verran kallista asuinaluetta, ettei ole kovin todennäköistä saada naapuriksi kaljaporukkaa, vaan ihmisiä jotka pitää huolta kalliilla maksetusta omaisuudestaan. Jossain pienemmällä paikkakunnalla noin voisi käynyt ja tietyillä alueilla omalla lapsuuden kotipaikkakunnalla on käynytkin juuri noin. Entisen työläiskaupunginosan pienet talot on päätyneet ajan saatossa ryyppyporukoille, kun tehdasta ei enää ole ja palvelut alueelta on kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko ihan ilman sarvia ja hampaita kysyä, että mitä ne on nämä "palvelut" mitä lähellesi toivot? Ihan että miten usein tulee käytyä oopperassa, teatterissa tai vaikka kormandialaisessa keittiössä syömässä, mistä saa sitä fermantoitua sinistä selleriä? Mun veikkaus on, että et oikeasti kovinkaan usein. Voin olla väärässä.
Museoissa, gallerioissa, live-musiikkiesityksissä jne. jne. tulee käytyä se 20 tai 30 kertaa vuodessa. Oikeissa ravintoloissa (siis ei missään pizzakebapissa) tulee käytyä vähintään pari kertaa kuussa. Siihen päälle sellaiset liinkuntaharrasteet, joita ei ihan joka paikassa ole (useampi kerta viikossa). Joo, kyllä minä ainakin tarvitsen ja kaipaan näitä tietynlaisia palveluita ilman, että niiden eteen täytyy tehdä joku pyhiinvaellusmatka.
Hehe. Tuttava muutti Pariisiin työn perässä ja sanoi mennessään että sitten hän käy museoissa ja oopperassa todella tiheään. Kun siitä vuoden päästä menimme käymään, hän ei ollut vielä käynyt kertaakaan. Nuo jutut ahkerasti kulttuurin kuluttamisesta ovat juuri maalaisten juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin tuollainen miniomakotitalo metrin pihalla toisten miniomakotitalojen vieressä on parempi kuin rivitalo tai kerrostaloasunto parvekkeella ?
Miniomakotitalossa jokainen vastaa oman kodin kuluista täysin itse ja voi omalta osaltaan huolehtia miten omaisuus säilyttää arvoaan. Taloyhtiössä enemmistö päättää ja jos enemmistö haluaa rempata vasta kun jokin hajoaa, niin kertalaakista voi tulla isojakin remontteja.
Ongelma on noissakin kun minitalot ovat niin lähekkäin. Vaikka oma talosi olisi priimakunnossa niin sen arvoa kyllä laskee jos ne muut talot siinä vieressä ovat hoitamattomia, maali lohkeillut, pihat rehottaa rikkaruohoja ja pitkää heinää, kaljaporukka kerääntynyt ruostuneen grillin ympärille ja poppivehkeet soi täysillä.
Varakkaat käyttävät paljon huumeita.
Minitalon asukkaat vaikuttivat olevan varsin tyytyväisiä taloonsa. En nyt oikein ymmärrä, miksi siitä pitää jonkun katkeran elämäänsä pettyneen ammattivalittajan näin kovasti mielensä pahoittaa kuin tässä ketjussa näkee. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saadaksesi tuon luvun täyteen joudut käymään kaikissa Helsingin näyttelyissä. Eli olet taiteen suurkuluttaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Tuttava
Hehe. No teidän tuttavanne saa ihan vapaasti toimia kuten parhaakseen näkee. Minun menoihini ja varsin aktiiviseen elämääni se ei vaikuta millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Tuttava
Aika usein se on kiinni tuloista ja tuttavapiiristä. Ja ajasta. Ihan joka kaupungissa asuu porukkaa jotka ei juuri omasta lähiöstään poistu muualle kuin töihin, ja sitten niitä jotka kuluttaa valtavasti palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Saadaksesi tuon luvun täyteen joudut käymään kaikissa Helsingin näyttelyissä. Eli olet taiteen suurkuluttaja.
En joudu (lähimainkaan) ja niin olen.
Onpas täällä vähättelevää kommentointia, kun artikkelin ihmiset ovat tyytyväisiä.
Veikkaan osan olevan kateellisia, ettei ole rahkeita tehdä samankaltaista liikettä. Osalla painaa nykytilanne niskaan - asuntojen hinnat sakkaavat, korot ovat korkealla, energia on kallista, kiinteistöveroja korotetaan, sota on tullut verkkokalvoille, unioni suunnittelee pakkoremppoja jne. Omakotiasujan elämä ei näytä huolettomalta ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joille riittää pienikin pihapläntti. Koko aikuisikäni olen kerrostaloissa asunut, useassa ei ole edes ollut parveketta. Pari vuotta sitten hankittiin erillistalo jota kiertää piha noin 2-3 metriä per seinä ja tuntuu luksukselta, että meillä on oma piha. Asiantuntija kävi tekemässä pihasuunnitelman josssa on huomioitu kaikki ja saatu pienelle pihalla kaikki mahdollinen.
Eikö sinusta ole aika säälittävää, että 2-3 metriä pihan tuntuu luxukselta? Meinaan ihan vain että koska tilaa tässä maassa löytyy. Niin maassa jossa maata on, niin 2-3 metrin pätkä on sinulle luksusta.
Saisihan sitä
Kansallisoopperassa on vuosittain alle kymmenen ensi-iltaa. Usein vain 7 kpl.
Sama täällä, pakon edessä asuimme viisi kuukautta, talomme meni kaupaksi nopeammin kuin odotimme, uusi talo ei ehtinyt muuttokuntoon. Herrasiunaa sitä rauhattomuutta, erilaisia ällöttäviä hajuja, yömeteliä, siivottomuutta rapussa jne. Ei koskaan enää kerrostaloon. PISTE