Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua Ylen sivuilla tuota mini-omakotitalo -juttua, siinähän ne talot oli ihan kylki kyljessä ja

Vierailija
04.03.2024 |

silti se pariskunta selitti jotain että ihanaa kun on oma piha! No metri talon joka seinustalla ei kyllä ole paljoakaan. Monessa rivarissakin on takapiha suurempi kuin noissa... Ymmärrän kyllä minitalon idean ja itsekin sellaisesta haaveilen mutta ei noin pientä tonttia sentään. Joku minne mahtuu omena- ja luumupuita, pensaita jne. Mummonmökki-tyyliin.

Kommentit (229)

Vierailija
41/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo kommentoimassa, että kerrostaloasumisesta poiketen saa asua omassa rauhassa, kun ei ole seinänaapureita, mutta sitten luin tämän kuvatekstin:

"Vesa ja Lehtinen kertovat, että välillä sisälle kuuluu, kun pihapiirin naapuri lähtee autolla pihasta tai joku naapuri soittaa musiikkia."

Siis kuinka kovaa naapurit luukuttavat musiikkia? Vai mistä paperista nuo tönöt on tehty?

Vierailija
42/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo kommentoimassa, että kerrostaloasumisesta poiketen saa asua omassa rauhassa, kun ei ole seinänaapureita, mutta sitten luin tämän kuvatekstin:

"Vesa ja Lehtinen kertovat, että välillä sisälle kuuluu, kun pihapiirin naapuri lähtee autolla pihasta tai joku naapuri soittaa musiikkia."

Siis kuinka kovaa naapurit luukuttavat musiikkia? Vai mistä paperista nuo tönöt on tehty?

Jos ne soittaa pihalla tai ovet auki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihan merkitys ei ole sama kaikille. Kaikki ei halua mitään puskia pihalleen ja elävät parempaa elämää kaikin puolin kuin se joka puskissa tykkää olla.

Millätavoin elävät parempaa elämää kaikinpuolin kuin se joka pitää pensaista tontillaan?

Heillä on elämän prioriteetit kunnossa. Siihen ei kuulu puskien istutus ja hoito.

Eiköhän jokainen päätä ihan itse oman elämänsä prioriteetit. Ei niissäkään ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.

Lampaat eivät päätä itse vaan juoksevat jonossa trendien perässä. Sellaisia nämä minitaloihmiset juuri ovat. 

Vierailija
44/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä joille riittää pienikin pihapläntti. Koko aikuisikäni olen kerrostaloissa asunut, useassa ei ole edes ollut parveketta. Pari vuotta sitten hankittiin erillistalo jota kiertää piha noin 2-3 metriä per seinä ja tuntuu luksukselta, että meillä on oma piha. Asiantuntija kävi tekemässä pihasuunnitelman josssa on huomioitu kaikki ja saatu pienelle pihalla kaikki mahdollinen. 

Eikö sinusta ole aika säälittävää, että 2-3 metriä pihan tuntuu luxukselta? Meinaan ihan vain että koska tilaa tässä maassa löytyy. Niin maassa jossa maata on, niin 2-3 metrin pätkä on sinulle luksusta.

Saisihan sitä kuka vaan isonkin pihan jos tahtoisi, mutta sitten palvelut olisi kauempana. Mitä kukakin arvostaa. 

Saanko ihan ilman sarvia ja hampaita kysyä, että mitä ne on nämä "palvelut" mitä lähellesi toivot? Ihan että miten usein tulee käytyä oopperassa, teatterissa tai vaikka kormandialaisessa keittiössä syömässä, mistä saa sitä fermantoitua sinistä selleriä? Mun veikkaus on, että et oikeasti kovinkaan usein. Voin olla väärässä.

Olen eri mutta kyllä löytyy myös ihmisiä, jotka käyvät oopperassa tms. todella usein. Itse asun lyhyen kävelymatkan päässä konserttitalosta ja käyn jo pelkästään siellä noin 15-20 kertaa vuodessa. Myös silloin jos haluaa elää ilman autoa, itselle tarpeellisten ja tärkeiden palveluiden tulee olla helposti saavutettavissa muilla tavoin.

Vierailija
45/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontin pitää olla iso ja talo voi olla pieni.

Meillä on todella hankalat naapurit. Eivät pidä siitä että tällä ladulla autoillaan. Itse parkkeeraavat autonsa kadun varteen ja välillä ei pääse kunnolla ohi (lumipenkat). Yksi ulkoiluttaa koiraansa vapaana koska häntä ei kiinnosta muut. Ja loukkaantuu jos tästä mainitaan. 

Eli se vaara noissa pienissä tonteista on että sinne muuttaa joku hankala tyyppi. 

Vierailija
46/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin tuollainen miniomakotitalo metrin pihalla toisten miniomakotitalojen vieressä  on parempi kuin rivitalo tai kerrostaloasunto parvekkeella ?

No kerrostaloon en kyllä lähtisi edes rahalla, ne on hirveitä lääviä. Tuossa on sen verran kuitenkin välimatkaa, ettei joka ääni kuulu asunnosta asuntoon. Kun ikää tuli valitsin laadukkaan rivariasunnon pienestä yhtiöstä, oma piha ja oma ulko-ovi ovat minulle tärkeitä, ja päätyasunto, niin, ettei ole kuin yksi seinänaapuri, minulla on vielä sellainen onni, että yhteistä seinää on vain reilu metri, ei koskaan kuulu pihahdustakaan naapurista. Pienen makotitalon rakennuttaisin mutta pientä tonttia ei löydy nöin hyvältä paikalta kuin tämö rivari on. 

Vierailija
47/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa taloissa nimenomaan on puolikas hirttä seinänä. Ei sellainen paljon ääntä eristä. 

Vierailija
48/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todella hankalat naapurit. Eivät pidä siitä että tällä ladulla autoillaan. Itse parkkeeraavat autonsa kadun varteen ja välillä ei pääse kunnolla ohi (lumipenkat). Yksi ulkoiluttaa koiraansa vapaana koska häntä ei kiinnosta muut. Ja loukkaantuu jos tästä mainitaan. 

Eli se vaara noissa pienissä tonteista on että sinne muuttaa joku hankala tyyppi. 

Kadulla (ei ladulla)

Vierailija
49/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tulee näistä ahtaasti asujista minitaloissa, mökeissä ja parakeissa mieleen lapsuus jolloin kaikki hyvin köyhät ja juopot, poikamiehet ja toistaitoiset eli juuri tuon tyyppisissä asunnoissa. 

Keski-ikäinen

Sama fiilis tulee itsellenikin. Meidän kaupungissa teollisuusalueen viereen 1900 luvun alussa syntynyt työntekiöiden pientaloalue, joka nykyään toimii työläiskotimuseona on juurikin tuonkokoista asuntoa vierivieressä. Ovat toki sympaattisemman näköisiä kuin nuo jutun parakkimaiset asumukset, joissa ei ole edes aitoja näköesteenä naapureihin.

Jutun talojen kattojen reunaylitysten puuttuminen antaa jotenkin parakkimaisen olemuksen noille taloille? Ja nykymuodin mukainen tummien ja harmaiden sävyjen suosiminen.

Vierailija
50/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä joille riittää pienikin pihapläntti. Koko aikuisikäni olen kerrostaloissa asunut, useassa ei ole edes ollut parveketta. Pari vuotta sitten hankittiin erillistalo jota kiertää piha noin 2-3 metriä per seinä ja tuntuu luksukselta, että meillä on oma piha. Asiantuntija kävi tekemässä pihasuunnitelman josssa on huomioitu kaikki ja saatu pienelle pihalla kaikki mahdollinen. 

Eikö sinusta ole aika säälittävää, että 2-3 metriä pihan tuntuu luxukselta? Meinaan ihan vain että koska tilaa tässä maassa löytyy. Niin maassa jossa maata on, niin 2-3 metrin pätkä on sinulle luksusta.

Saisihan sitä kuka vaan isonkin pihan jos tahtoisi, mutta sitten palvelut olisi kauempana. Mitä kukakin arvostaa.&nbs

Itse asun 30 km päässä Helsingin musiikkitalosta ja käyn siellä tuon 20 kertaa vuodessa. Eikä ota tiukkaakaan. 

Vierailija
51/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikälainen lapanen olet, irtokoira kiinni ja löytöeläintarhaan, poliisille ilmoitus väärin parkkeeratusta autosta, ne köy juttelemassa, vaiva loppuu hetkessä. 

Vierailija
52/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso tontti pitää olla jotta naapurisopu säilyy.

Vierailija
53/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihan merkitys ei ole sama kaikille. Kaikki ei halua mitään puskia pihalleen ja elävät parempaa elämää kaikin puolin kuin se joka puskissa tykkää olla.

Millätavoin elävät parempaa elämää kaikinpuolin kuin se joka pitää pensaista tontillaan?

Heillä on elämän prioriteetit kunnossa. Siihen ei kuulu puskien istutus ja hoito.

Eiköhän jokainen päätä ihan itse oman elämänsä prioriteetit. Ei niissäkään ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa.

Lampaat eivät päätä itse vaan juoksevat jonossa trendien perässä. Sellaisia nämä minitaloihmiset juuri ovat. 

Ettet vain itse olisi arvatenkin hyvin perinteisine asumuksinesi? Juokset vain lampaana sen perässä, mitä kaikki muutkin tekee.

Vierailija
54/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Someihmisiä.

Vierailija
55/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytti ihan fiksulta vaihtoehdolta kerrostaloasumiseen, jos vain hintataso on järkevä

Vierailija
56/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisihan sitä kuka vaan isonkin pihan jos tahtoisi, mutta sitten palvelut olisi kauempana. Mitä kukakin arvostaa.&nbs

Kansallisoopperassa on ensi-iltoja sen verran harvassa vuodessa että jos käy ns todella usein, käy katsomassa samaa esitystä monta kertaa. Se on TODELLA harvinaista.  

Vierailija
57/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo minitalot on sen verran harvinaisia ja pienen joukon suosiossa, ettei oikein lampaista voi puhua. Lampaat kun eivät ole mitään rohkeita kokeilemaan uusia juttuja. Lampaat asuu tavallisen kokoisissa lähiöomakotitaloissa tai pienemmissä taajamissa ja autoilee kerran viikossa Prismaan ostoksille. Ja suhtautuu erilaisuuteen epäluuloisesti. 

Vierailija
58/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin tuollainen miniomakotitalo metrin pihalla toisten miniomakotitalojen vieressä  on parempi kuin rivitalo tai kerrostaloasunto parvekkeella ?

No kerrostaloon en kyllä lähtisi edes rahalla, ne on hirveitä lääviä. Tuossa on sen verran kuitenkin välimatkaa, ettei joka ääni kuulu asunnosta asuntoon. Kun ikää tuli valitsin laadukkaan rivariasunnon pienestä yhtiöstä, oma piha ja oma ulko-ovi ovat minulle tärkeitä, ja päätyasunto, niin, ettei ole kuin yksi seinänaapuri, minulla on vielä sellainen onni, että yhteistä seinää on vain reilu metri, ei koskaan kuulu pihahdustakaan naapurista. Pienen makotitalon rakennuttaisin mutta pientä tonttia ei löydy nöin hyvältä paikalta kuin tämö rivari on. 

Kerrostaloalue ehdoton ei minullekin. Tuttavat niissä asuvat, eikä heistä kukaan nauti olostaan, aina on jotain melua naapurista, osassa jopa naapurin vessassakäynti kuuluu, hyi helvetti. 

Vierailija
59/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osui silmään että taloissa ei ollut kunnon räystäitä, mihin suunnittelijoilla on hävinnyt se kuuluisa maalaisjärki. 

Tollaisella kattorakenteella vesivahinko riski kasvaa ja paljon.

Vierailija
60/229 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo minitalot on sen v

LAMPAAT ASUVAT BETONIKOPEISSAAN KERROSTALOISSA. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi