Sopiiko sellainen vähäpuheinen introvertti lähihoitajaksi? (vanhustyö)
Olen 21v vailla mitään tutkintoa nyt on yhteishaku edessä ja ajattelin mennä lähihoitajaksi vanhus puolelle mutta en ole kovin sosiaalinen..
Sopiiko sellainen vähäpuheinen introvertti lähihoitajaksi?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi ajatella menevänsä opiskelemaan lähihoitajaksi Epäilen kyllä suuresti , että et pääse opiskelemaan. Vanhustyö on nykyään hyvin vaativaa. Sinusta ei ole siihen. Tee meille vanhuksille palvelus ja opiskele vaikka it nörtiksi.
Ekstroverttius ei ole mikään vaatimus alalle. Sen sijaan ripeitä, osaavia ja oppivaisia työntekijöitä tarvitaan. Toki peruskäytöstavat täytyy hallita, mutta puhelias ei tarvitse olla.
Älä AP anna introverttiyden rajoittaa itseäsi liikaa. Oma hyvinvointi on tietysti tärkeää, eli jos kuormitut pienestäkin sosiaalisuudesta ihan rättiväsyneeksi, niin sitten ehkä ei. Mutta yleisesti ottaen introverttiys ei ole mikään rajoite millekään työlle. Introvertti voi olla esim. ihan yhtä hyvä myyntitykki kuin ekstrovertti - hän vain todennäköisesti menee työpäivän jälkeen kotiin tai metsään kävelemään.
Vanhukset tykkäävät jutustella, joten small talkia olisi varmasti hyvä osata, monet vanhukset ovat toki itse aloitteellisia tässä, niin alkuun varmaan riittää, että kyselet jatkokysymyksiä ja ihmettelet ääneen, "ohhoh, vai silleen".
Itse menin aikanaan työelämään sillä asenteella, että olen vain töissä, teen työni hyvin, joten miksi mun pitäisi erityisemmin puhua. Olen kuitenkin kymmenen vuoden aikana tajunnut, että se nyt vaan loppujen lopuksi helpottaa kaikkien elämää, kun osaa rennosti jutella töissä. Olen oppinut sen, ja sinäkin pystyt ajan mittaan.
Miten paljon itse jaksat ihmiskontakteja? Siitähän on kyse. Ekstroverttikin voi olla ujo ja hiljainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en sovi, mutta se johtuu siitä, että olen myös epäsosiaalinen. Ihmiskontaktit ovat tosi kuluttavia, en halua niitä paljoa enkä pitkään (ps puoliso), ja henkilökohtainen reviiri on valtava.
Tämä on mun mielestä ainoa pointti mitä kannattaa itsensä takia miettiä. Onko jatkuvat uudet kohtaamiset itselle liian kuormittavia. Asiakkaiden lisäksi tulee omaiset ja alalla vaihtuu työkaverit usein.
Muuten kyllä sopii hiljainen ja puhelias, ja kaikki siltä väliltä. Tässä keskustelussa ei ole vielä kovin paljon vastauksia, mutta silti suurimmassa osassa on mielipide myös millainen EI sovi. Itse olin nuorena hoitajana hiljainen ja jopa arka, nykyään puhelias ja avoin. Ihminen voi muuttua. Mut olen aina kokenut, että sovin vanhustyöhön. Vanhukset on yhtälailla yksilöitä ja persoonasta riippuu kenen kanssa sujuu paremmin kuin toisen. Mutta ei töissä olla ystävystymässä asiakkaiden kanssa, niin ammatillisuus riittää, ja sen voi opetella.
Jos olet valmis kestämään jatkuvaa väkivaltaa, silloin sovit vanhustyöhön. Kyse on lähinnä kestämisestä ja sietämisestä, ei mistään muusta. En tunne ainoatakaan vanhustyössä työskentelevää, joka nauttisi työstään. Lähes jokainen tekisi mieluummin jotain muuta.
Työllisyystilanne on hyvä, mikä on lähes ainoa hyvä puoli tässä alassa.
Jos keksit jonkin muun itseäsi kiinnostavan ja työllistävän alan, hakeudu sinne. Vanhustyössä kyynistyy pahasti, ja pian huomaat vihaavasi koko ihmiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelua ei pääse läpi jos ei pysty puhumaan. Ainakin sen verran vaaditaan ettei potilashuoneeseen mennessä ole aivan tuppisuu vaan kykenee normaaliin keskusteluun. Voit kuvitella olevasi itse potilas ja huoneeseen astuu hoitaja joka ei sano mitään sinulle. Miltä se tuntuisi? Pitää myös kyetä viriketoimintaan mikä voi olla pelejä,askartelua, jumppaa
Niin joointroverttihän tarkoittaa sitä että ihminen ei osaa puhua. Ja p.s. Tosi loukkaavaa että aina kun on puhe lähihoitajista täällä vedetään perseenpyyhintäkortti esille.
Eivät ne monet vanhuksetkaan enää paljon juttele.
Kai sitä nyt osaa introverttikin tervehtie ja kertoa mitä tuli tekemään vanhuksen huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjoittelua ei pääse läpi jos ei pysty puhumaan. Ainakin sen verran vaaditaan ettei potilashuoneeseen mennessä ole aivan tuppisuu vaan kykenee normaaliin keskusteluun. Voit kuvitella olevasi itse potilas ja huoneeseen astuu hoitaja joka ei sano mitään sinulle. Miltä se tuntuisi? Pitää myös kyetä viriketoimintaan mikä voi olla pelejä,askartelua, jumppaa
Niin joointroverttihän tarkoittaa sitä että ihminen ei osaa puhua. Ja p.s. Tosi loukkaavaa että aina kun on puhe lähihoitajista täällä vedetään perseenpyyhintäkortti esille.
Juu, niinpä. Alaa halveksitaan, koska "kakka haisee yök".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sopii introverti, kunhan on empaattinen.
Empatiasta lässytetään liikaa.
Hoitajan kuuluu olla ammattitaitoinen, ripeä, ahkera ja asiallinen. Ei tätä työtä empatialla tehdä.
..mutta sen verran empatiaa, myötäelämisen kykyä soisi olevan, että on halu auttaa ja kohdella heikommassa asemassa olevaa siten kuin haluaa itseään kohdeltavan. Jos autettava on vain työn kohde, kannattaa mennä vaikka halkoja viskelemään.
Vierailija kirjoitti:
Sopii. Itsekin olen, juuri tässä ruokatauolla työstäni kotipalveluyrityksessä. Vanhukset tykkää kun joku kuuntelee niiden juttuja. Omista asioista ei tarvitse puhua vaan pitää nimenomaan antaa aikaa asiakkaalle.
Aivan, ole läsnä asiakkaan kanssa. Toki osaat informoida tärkeät asiat muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan kuuluu olla ammattitaitoinen, ripeä, ahkera ja asiallinen. Ei tätä työtä empatialla tehdä.
..mutta sen verran empatiaa, myötäelämisen kykyä soisi olevan, että on halu auttaa ja kohdella heikommassa asemassa olevaa siten kuin haluaa itseään kohdeltavan. Jos autettava on vain työn kohde, kannattaa mennä vaikka halkoja viskelemään.
Mitä väliä, eiväthän ne dementikot enää tajua mistään mitään.
Mä olen introvertti ja töissä vanhuspuolella. Vihaan työtäni, vanhukset ovat likaisia ja tylsiä, osa väkivaltaisiakin. Ihan hyvin präjään, teen työni ja juttlen asiakkaille ja työkavereillekin. En lähde mukaan mihinkään muuhun. Olen huomannut, että minua vain pidetään oman tiensä kulkijana. Ja loppujen lopuksi aivan sama mitä ajatelleaan, kun kuotenkaan en näe niitä ihmisiä kuin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi? Jos kuitenkin olet, lue ja yritä ymmärtää lukemasi:
" mutta sen verran empatiaa, myötäelämisen kykyä soisi olevan, että on halu auttaa ja kohdella heikommassa asemassa olevaa siten kuin haluaa itseään kohdeltavan. Jos autettava on vain työn kohde, kannattaa mennä vaikka halkoja viskelemään. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi? Jos kuitenkin olet, lue ja yritä ymmärtää lukemasi:
" mutta sen verran empatiaa, myötäe
On minulla empatiaa jonkin verran sekä myös jonkinlainen halu auttaa, mutta teen työtä puhtaasti rahan takia. Teen työni hyvin vaikka en hoidettavia rakastakaan.
Meistä kukaan ei ole seppä syntyessään. Vuorovaikutustakin voi oppia ja oppiikin opiskellessa, työssä oppimassa, elämän kokemusta kerryttäessäsi ja ihmisiä kohdatessa. Itsekin olen ollut nuorena hyvin ujo, mutta olen oppinut siitä pois. En ole vieläkään suuna päänä, mutta kykenen keskustelemaan tutuista jutuista ilman, että ahdistun.
Voit yllättyä kypsyessäsi ja oppia! Tsemppiä hakuun! En näe mitään estettä jos vain koet sen itsellesi mahdolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä loukkaa, jos yksi työtehtävä nostetaan esille?
No varmaan sopii joo, mutta työhän on oikeasti kaikkea muuta kuin luulet sen olevan. Se vanhuksen kanssa oleminen on just muuta kuin että lääkkeet kurkkuun. Sitä se siis valitettavasti usein on, mutta ammatin luonne se ei ole. Ammatti on ihmistyötä. Tosi introvertin kannattaa miettiä jotain vaikka tehdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii. Nenään tiikeribalsamia ja perseenpyyhintä spesialistiksi.
Miksi tuollaista ilkeilyä?
Kyllä sovit lähihoitajaksi, jos ala kiinnostaa.
Sitä sosiaalisuuttahan myös oppii siinä koulutuksen aikana ja kun ikää karttuu, se ei välttämättä ole edes enää ongelma.
Meissä hoitajissa on monenlaisia, on intro- ja ekstroverttia.
Tätkeintä on, että ala kiinnostaa ja tykkäät ihmisistä.
Minä olen lähihoitaja, joka ei tykkää ihmisistä. En pidä useimmista hoidettavistani mutta silti olen hyvä työssäni.
Vanhuspuolella suurin osa hoidettavista on käytöshäiriöisiä ja väkivaltaisia. Ei tuo työ mitenkään antoisaa ole, sitä tehdään vain rahan takia.
Nyt kyllä olen eri mieltä. Olen eläkkeellä oleva sh ja onpa ikävä asenne tuo mitä kirjoitit. Jos työstään ei tykkää olenkaan ( negat asenne hoidettaviin ), niin kyllä sellainen ihminen uupuu tai kyynistyy aika nopeasti. Toivoisin, että hakeutuisit pikimmiten työnohjaukseen.
Vaikea. Sopii ehkä mutta se ei varmaan ole paras vaihtoehto. Ihmisammatti se on.
Mä en sovi, mutta se johtuu siitä, että olen myös epäsosiaalinen. Ihmiskontaktit ovat tosi kuluttavia, en halua niitä paljoa enkä pitkään (ps puoliso), ja henkilökohtainen reviiri on valtava.