Kouvola, uhka vai mahdollisuus?
Mietin Kouvolaan muuttoa, siis oikeasti. Rauhalliset alueet, mistä kannattaa katsella asuntoa, minne taasen ei edes pääkaupunkiseudun jälkeen kannata suunnata?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Siel on tosi pienet piirit. Vähän sama kun asuis jossain pienessä kylässä. Keskustassa ei ole enää oikein mitään (paljon entisiä liikkeitä lähteny pois)
Toki siellä on lääniä ja hyvät kulkuyhteydet esim junalla jos haluaa jonnekkin. Ja onhan siellä pari isoa kauppakeskusta kai myös siellä jossain syrjemmällä.
Mut emt, sinuna harkitsisin tarkkaan. Se on loppupeleissä aika omanlainen kaupunkinsa ja porukkansa mikä siellä asuu. Kokemusta on.
Piirithän on just niin pienet kuin millaiseksi ne itse haluaa muodostaa. Muutin paikkakunnalle 7 vuotta sitten ja hyvin otettu "sisään". Ihmiset on auttavaisia ja kohteliaita - vaikka varmasti isoin merkitys on sillä miten itse kohtaa ihmiset. Jos vähääkin harrastaa, niin varmasti kaverisuhteita tulee helposti solmittua. Kymiläiset on suoria, Kouvolassa ei niin suoria kuin Kotkassa mutta mielummin suoruus kuin selän takana p**kottaminen, eikös niin? Joku täällä ehdotti Kuusankoskea ja olen samoilla linjoilla: Entinen kaupunki joka kuntaliitosten vuoksi yhdistettiin suur-Kouvolaksi. Vesistö vieressä, kivempi asuinalueena ja ihan hyvät palvelut: Kauppakeskus Veturi, elokuvateatterit, uimahalli, keilahalli, konserttitalo (ja hetken vielä teatterikin), vastavalmistuneet ulkoilualueet Kymijoen varrella (lähtien ihan Kuusankosken keskustasta) grillipaikkoineen. Bussit liikkuu niin hyvin että myin oman auton pois. Kouvolassa en käy kuin lääkärissä, jos se nyt jotain kertoo palveluiden laajuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Hei, eikö tullutkin heti tervetullut olo kun tuo yksi tuli mölisemään ketjuun :) Siihen kannattaa varautua. Olen itse tullut Kouvolaan yli 20 vuotta sitten enkä ole juuri alkuperäisiin kouvolalaisiin tutustunut. Heillä on niin omat, lapsuudesta asti tutut sisäpiirit, vaikea niihin on päästä mukaan.
Itse lähden täältä heti kun pystyn. Muutama vuosi siihen vielä menee. Mutta jos ei ole kovin sosiaalinen niin täällä varmasti pärjää hienosti. Kyllä täällä kaikki sellainen on mitä peruskansalainen tarvitsee. Toki kurjempaan suuntaan on koko ajan mennyt, mutta se taitaa olla tilanne valtaosassa Suomea.
Samaa mieltä tuosta mölisköstä, oikein peruskouvolalaista meininkiä. Onneksi kaikki ei ole samanlaisia ja onneksi pääsin itse jo pois. Hyvin kuvaava esimerkki paikkakuntalaisista on Ranuan kummien mustikkavarkaat.
Hyvä täällä on asua. Kivan kokoinen kaupunki ja paljon pieniä taajamia. Luontoa, urheilua, kultuuria, iso kauppakeskus Veturi, iso Prismakeskus ym. Junalla pääsee joka suuntaan. Tervetuloa.
Kouvolan Ahlmanintie niittää mainetta jälleen kerran xD
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f87c82ed-97c1-4e6e-b18a-110f8418ada9
Toistaiseksi jää haaveeksi Kymenlaakso, mikä harmittaa. Mutta jos alueen teollisuus, talous ja työllisyystilanne joskus paranee, niin yritän uudelleen. Nyt on viisainta pysyä täällä leivän ääressä, vaikka ei niin mieluisaa olekaan.
Koska kommenttini meni moderointiin, kokeillaan toisella tavalla:
Ikävää että eliminoivat keskustansa elävien kirjoista.
Asuin Kouvolan seudulla muutaman vuoden. En tykännyt, muutin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siel on tosi pienet piirit. Vähän sama kun asuis jossain pienessä kylässä. Keskustassa ei ole enää oikein mitään (paljon entisiä liikkeitä lähteny pois)
Toki siellä on lääniä ja hyvät kulkuyhteydet esim junalla jos haluaa jonnekkin. Ja onhan siellä pari isoa kauppakeskusta kai myös siellä jossain syrjemmällä.
Mut emt, sinuna harkitsisin tarkkaan. Se on loppupeleissä aika omanlainen kaupunkinsa ja porukkansa mikä siellä asuu. Kokemusta on.
Piirithän on just niin pienet kuin millaiseksi ne itse haluaa muodostaa. Muutin paikkakunnalle 7 vuotta sitten ja hyvin otettu "sisään". Ihmiset on auttavaisia ja kohteliaita - vaikka varmasti isoin merkitys on sillä miten itse kohtaa ihmiset. Jos vähääkin harrastaa, niin varmasti kaverisuhteita tulee helposti solmittua. Kymiläiset on suoria, Kouvolassa ei niin suoria kuin Kotkassa mutta mielummin suoru
Joo, mä olen tuo joka aiemmin kertoi asuneensa Kouvolassa yli 20 vuotta ilman että olisi juuri onnistunut kouvolalaisiin tutustumaan. Ensimmäiset 10 vuotta todellakin vielä yritin, nyt en enää ole jaksanut. Itsekin ajattelin että vika on sitten varmasti minussa. Kuitenkin olen sittemmin viettänyt paljon aikaa toisella paikkakunnalla pk-seudulla, miesystäväni luona, ja olen lopulta sisäistänyt että ei, vika ei ole minussa. Tulen erittäin hyvin ihmisten kanssa juttuun ja olen saanut useita kivoja tuttavia tuolta toiselta paikkakunnalta. Olenkin ihan normaali, kiva ihminen, vaikka pitkään ajattelin että joku vika minussa varmasti on kun täällä Kouvolassa ollaan niin nyreitä.
Aika sisäänpäinlämpiävä ja köyhä paikka, mutta jos se ei häiritse, niin mikä ettei!