Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kouvola, uhka vai mahdollisuus?

Vierailija
04.03.2024 |

Mietin Kouvolaan muuttoa, siis oikeasti. Rauhalliset alueet, mistä kannattaa katsella asuntoa, minne taasen ei edes pääkaupunkiseudun jälkeen kannata suunnata?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisuus käydä kampaajalla hakemassa kouvolatukka

Vierailija
22/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein vedestä tykkäät, niin muuta Kotkaan, Kotkasta on hyvät paikallisjunayhteydet Kouvolaan, päärautatieasemalle ja tietty pikkuasemille siinä Kouvolaan vievän radan varrella.

Tai vielä parempi, hanki kämppä Lahdesta. Omalla autolla surauttaa Kouvolaan hetkessä ja junatkin kulkee jos säät ja radan kunto sallivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kesäpaikka Kouvolan suuralueella ja pyörittänyt ajatusta muuttaa joskus Kouvolaan pois pk-seudulta. Katsellut erilaisia kaupunginosia ja joista en tiedä mitään, koska jostakin syystä alueista kysellessä en saa kunnon vastauksia. Olen kuitenkin maisemallisesti innostuneempi Kuusankoskesta, joka Kouvolaa on sekin. Sen läpi virtaa iso Kymijoki ja jonkinlaisessa keskustassa on jonkinlainen ostari. Yleensä hyvä palvelu kaupoissa.

Kouvolasta nousee aina mieleen aika nuukahtanut paikka, jossa ei koskaan tapahdu mitään. Siksi maisemat painottuvat tärkeäksi asumiskriteeriksi minulle.

Mulle on Kouvola ollut  aiemmin vain pikainen pysähdyspaikka,  mutta tilanteet muuttuu,  ajatukset ja painotukset sen mukana. Kouvolaa haukutaan paljon, mutta kun on pk-seudulla asunut, niin melkoisella varmuudella voi luottaa, ettei ainakaan pahempaa ole odotettavissa. Valkeala voi sopia mulle.

Vierailija
24/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista vettä kaipaat. Kuusankoskella, Inkeroisissa ja Myllykoskella on Kymijoki. Valkealassa on järvivettä.

Maallakin on taloja myynnissä, jos rauhaa kaipaat.

Valkeala olen katsellut, järvi on kuitenkin aina järvi : )

Kannattaa jatkaa sieltä katselua. Valkeala on kiva paikka, tulet varmasti olemaan tyytyväinen. Ruokakauppa, uimahalli, koulut, kirjasto, liikuntapaikat ovat lähellä. Ja kuitenkin Kouvolaan on lyhyt matka, kun kaipaat jotain enemmän. Jos on lapsia, niin ammattikouluun ja lukioon pääsee Valkealasta hyvin bussilla.

Vierailija
25/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siel on tosi pienet piirit. Vähän sama kun asuis jossain pienessä kylässä. Keskustassa ei ole enää oikein mitään (paljon entisiä liikkeitä lähteny pois) 

Toki siellä on lääniä ja hyvät kulkuyhteydet esim junalla jos haluaa jonnekkin. Ja onhan siellä pari isoa kauppakeskusta kai myös siellä jossain syrjemmällä. 

Mut emt, sinuna harkitsisin tarkkaan. Se on loppupeleissä aika omanlainen kaupunkinsa ja porukkansa mikä siellä asuu. Kokemusta on. 

Tämä. Ne on lapsuudessa jo muotoutuneet kouluissa,harrastuksissa ja myöhemmin jossain tapahtumissa, vaikea on ulkopuolelta tulla mukaan. Ihmiset on niissä piireissä ja sitten perheidensä kanssa, tämä on oma kokemukseni.

Vierailija
26/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oikein vedestä tykkäät, niin muuta Kotkaan, Kotkasta on hyvät paikallisjunayhteydet Kouvolaan, päärautatieasemalle ja tietty pikkuasemille siinä Kouvolaan vievän radan varrella.

Tai vielä parempi, hanki kämppä Lahdesta. Omalla autolla surauttaa Kouvolaan hetkessä ja junatkin kulkee jos säät ja radan kunto sallivat.

Nykyisen firman toimipiste on myös Kotkassa, eikä se ole mitenkään pois laskuista. Lahtikin on oikein ok, järviä riittää,  mutta siellä on alani eri toimija, joten se on aika pitkälti pois suunnitelmasta. Lahestahan surauttaisi junalla Helsinkiin yhtä nopeasti, kuin autolla Kouvolaan, mutta, kuten sanoit, jos ja jos, ja jos asuu siinä aseman vieressä. 

Vierailija
27/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ensin mitä kriteereitä sinulla on asuinpaikallesi. Olen itse kotoisin yhdestä nykyisestä Kouvolan taajamasta ja asun nykyään pääkaupunkiseudulla. Mitä jäisin kaipaamaan on ehdottomasti julkinen liikenne. Kouvolassa välimatkat ovat pitkiä ja kuntaliitoksen seurauksena palvelut on vähän siellä ja täällä. Vaikka kuntaliitoksesta on 15 vuotta aikaa, niin edelleen se näkyy ja sen jälkiä siivotaan. Talous on kuralla ja poliittisesti tehdään paljon tyhmiä päätöksiä.

Kymenlaaksolaiset ovat ehkä hieman sisäänpäinkääntyneitä. Useampi on sanonut, että on vaikeaa päästä sisälle porukoihin. Jostain syystä alueella elää myös varsin voimakas vittuilukulttuuri. 

Toisaalta Kouvolassa on varsin hyvä kulttuuritarjonta, laadukasta kesäteatteria, muutama hyvä ravintola ja edullista asua. Alue on myös turvallinen.

Vierailija
28/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mahdollisuus käydä kampaajalla hakemassa kouvolatukka

Jee! Ihan paras syy, kiitän ja kumarran. 

Vierailija
29/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaipaa hiljaisuutta ja verkkaista elämänmenoa on varmaan oikea paikka.Löytyy täällä ihan mukavia ihmisiäkin, jos olet aktiivinen paikallisurheilun seuraaja tai kuntoilun harrastaja löytyy varmasti uusia tuttavia harrastusten kautta. Kunnan talousasiat on huonolla tolalla tällä hetkellä ja uhka Ratamo-keskuksen yöpäivystyksen menettämisestä leijuu ilmassa - tämä tarkoittaisi miltei 100km matkaa Kotkan laajennettavaan sairaalaan, mikä on iso riski kiireellistä hoitoa tarvitsevalle potilaalle iltaisin ja öisin. Luontoa riittää  ja ulkoilumahdollisuudet ovat hyvät. Myöskään ulkona liikkumista myöhään ei tarvitse jännittää, vaikka olisi yksin liikkeellä . Eniten tuttavia ja ystäviä on jäänyt kerrostalonaapureista tässä parinkymmenen asumisvuoden aikana. Nyt olen suuntaamassa muualle.

Matka Kotkaan on noin 60 km, ei suinkaan 100 km.

Vierailija
30/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, eikö tullutkin heti tervetullut olo kun tuo yksi tuli mölisemään ketjuun :) Siihen kannattaa varautua. Olen itse tullut Kouvolaan yli 20 vuotta sitten enkä ole juuri alkuperäisiin kouvolalaisiin tutustunut. Heillä on niin omat, lapsuudesta asti tutut sisäpiirit, vaikea niihin on päästä mukaan. 

Itse lähden täältä heti kun pystyn. Muutama vuosi siihen vielä menee. Mutta jos ei ole kovin sosiaalinen niin täällä varmasti pärjää hienosti. Kyllä täällä kaikki sellainen on mitä peruskansalainen tarvitsee. Toki kurjempaan suuntaan on koko ajan mennyt, mutta se taitaa olla tilanne valtaosassa Suomea. 

Vierailija
31/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla Kouvola-Kotka-väli on kyllä tuskaa. Eikä Kouvola-Lahti-välikään ole juuri parempi. 

Vierailija
32/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi edellä, että Kouvola on sisäänpäinlämpiävä paikka. Olen kuullut tätä sanottavan ennenkin. Näin kouvolalaisena sitä on vaikea arvioida. Itse tunnen paljon mukavia ihmisiä. Mutta ehkä täällä asuu paljon sellaisia, jotka ovat aina asuneet täällä, ja heillä on omat tuttunsa lapsuudesta asti, eivätkä he kaipaa siihen uusia ystäviä.

Silti täällä on harrastukset ja tapahtumat aivan kuten muuallakin. Ja jos niissä käy, tutustuu ihmisiin ja ottaa itse aktiivisesti kontaktia, niin kyllä täällä ihan normiystävällisesti suhtaudutaan. Olen huomannut, että jotkut muualta muuttaneet ottavat harrastuksessa roolin organisoijana tai vetäjänä, talkoolaisena tms. kun sellainen paikka avautuu. Näin tutustuu muihin hyvin.

Vierailija
33/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kesäpaikka Kouvolan suuralueella ja pyörittänyt ajatusta muuttaa joskus Kouvolaan pois pk-seudulta. Katsellut erilaisia kaupunginosia ja joista en tiedä mitään, koska jostakin syystä alueista kysellessä en saa kunnon vastauksia. Olen kuitenkin maisemallisesti innostuneempi Kuusankoskesta, joka Kouvolaa on sekin. Sen läpi virtaa iso Kymijoki ja jonkinlaisessa keskustassa on jonkinlainen ostari. Yleensä hyvä palvelu kaupoissa.

Kouvolasta nousee aina mieleen aika nuukahtanut paikka, jossa ei koskaan tapahdu mitään. Siksi maisemat painottuvat tärkeäksi asumiskriteeriksi minulle.

Jos kysellessä ei saa kunnon vastauksia, niin minulle kouvolalaisena se kertoo siitä, että keskustan ulkopuoliset taajamat ovat hyvin samanlaisia ja samanarvoisia. Jos joku etsii siistiä rauhallista taajamaa, niin voin ihan yhtä hyvin suositella Valkealaa, Jaalaa, Myllykoskea, Inkeroista. Jos haluaa antaa tarkempia toiveita, niin voi saada tarkempia vastauksia. Tai sitten eroa ei löydy vieläkään. Tämä on kuitenkin ihan positiivinen ongelma, eli valitsi niin tai näin, niin ei voi mennä kovin pahasti metsään.

Vierailija
34/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ensin mitä kriteereitä sinulla on asuinpaikallesi. Olen itse kotoisin yhdestä nykyisestä Kouvolan taajamasta ja asun nykyään pääkaupunkiseudulla. Mitä jäisin kaipaamaan on ehdottomasti julkinen liikenne. Kouvolassa välimatkat ovat pitkiä ja kuntaliitoksen seurauksena palvelut on vähän siellä ja täällä. Vaikka kuntaliitoksesta on 15 vuotta aikaa, niin edelleen se näkyy ja sen jälkiä siivotaan. Talous on kuralla ja poliittisesti tehdään paljon tyhmiä päätöksiä.

Kymenlaaksolaiset ovat ehkä hieman sisäänpäinkääntyneitä. Useampi on sanonut, että on vaikeaa päästä sisälle porukoihin. Jostain syystä alueella elää myös varsin voimakas vittuilukulttuuri. 

Toisaalta Kouvolassa on varsin hyvä kulttuuritarjonta, laadukasta kesäteatteria, muutama hyvä ravintola ja edullista asua. Alue on myös turvallinen.

Tuossa lopussa on tärkeimmät pointit. Tämä Helsingin meno, niin hyvässä kuin pahassa,sopii sellaiselle, joka tätä kaipaa ja arvostaa. Julkinen liikenne on ihan parasta, mutta en jaksa täällä metron ja bussien vuoksi olla, ja toisaalta omaa autoa ja liikkumisen vapautta olen kaivannut. En usko hakeutuvanu mihinkään porukoihin, työni on kuitenkin sellaista, että päivän jälkeen on " ihmiskiintiö" melko täysi. Vittuilukulttuuri ja monet muut ihmismielen outoudet on tulleet kyllä tutuiksi, en mainitse paikkakuntia, joissa noihin on saanut syväkosketuksen, ja sen myötä teflonisen pinnan. Talous on joka paikassa kuralla, ja Helsinki loistaa päätöksien tyhmyydessä kirkkaana ykkösenä. 

Vierailija
35/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä tutustumassa itse. Kouvolan varsinainen keskusta on melko pieni ja taantunut, sen perusteella ei kannata tuomita koko kaupunkia. Asuminen on edullista johtuen negatiivisesta väestönkehityksestä jolle ei loppua ole näkyvissä. Asutus on hajautunut moniin pienempiin taajamiin, ja niistä pienemmistä ei löydy edes peruspalveluita. Oma auto olisi hyvä olla. 

Hienoa luontoa löytyy kyllä lähes joka puolelta kaupunkia.

Vierailija
36/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaipaa hiljaisuutta ja verkkaista elämänmenoa on varmaan oikea paikka.Löytyy täällä ihan mukavia ihmisiäkin, jos olet aktiivinen paikallisurheilun seuraaja tai kuntoilun harrastaja löytyy varmasti uusia tuttavia harrastusten kautta. Kunnan talousasiat on huonolla tolalla tällä hetkellä ja uhka Ratamo-keskuksen yöpäivystyksen menettämisestä leijuu ilmassa - tämä tarkoittaisi miltei 100km matkaa Kotkan laajennettavaan sairaalaan, mikä on iso riski kiireellistä hoitoa tarvitsevalle potilaalle iltaisin ja öisin. Luontoa riittää  ja ulkoilumahdollisuudet ovat hyvät. Myöskään ulkona liikkumista myöhään ei tarvitse jännittää, vaikka olisi yksin liikkeellä . Eniten tuttavia ja ystäviä on jäänyt kerrostalonaapureista tässä parinkymmenen asumisvuoden aikana. Nyt olen suuntaamassa muualle.

Matka Kotkaan on noin 60 km, ei suinkaan 100 km.

Toki tuo 60 sairaalaan tulee Kouvolan keskustan läheltä, mutta kun lähdetään pohjoiseen Suur-Kouvolan keskustasta alkaa matka hoitoon kasvaa. Mielenkiintoista onkin, kuinka moni esim.jaalainen haluaisi terveyspalvelunsa muualle , jos päivystyksen sulku toteutuu.

Vierailija
37/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mukavasti tullut vastauksia, arvostan. Tällä viikolla asia todennäköisesti ja toivottavasti nytkähtää piirun verran eteenpäin. 

Vierailija
38/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisuus ainakin siinä mielessä, että täällä on paljon aloja ja työpaikkoja, joihin ei saada päteviä tekijöitä. Jos satut edustamaan oikeita aloja, niin työllistymismahdollisuudet ovat hyvät.

Ja asuminen on halpaa. Vuokrataso on kohtuullinen. Myynnissä on myös paljon edullisia rintamamiestaloja keskusta-alueen ulkopuolisissa taajamissa.

Mitkä taajamat olisi siistejä ja rauhallisia? Toiveena, että olisi vettä ja luontoa, ne ovat mulle tärkeitä. Mitään rälläystä enkä räväkkyyttä en lähelleni tarvitse. 

Muuta Kuusankoskelle. Kymijoki läsnä ja kaikki tarpeelliset palvelut - jopa paremmat kuin Kouvolassa. Miljöökin miellyttävämpi ja valtavasti kauniita ulkoilureittejä pitkin joenrantaa. Matka Kouvolan keskustaan ei ole pitkä, jos siellä töissä käyt ja julkisetkin kulkee hyvin. Tervetuloa seudulle!

Vierailija
39/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matka Kotkaan

Hoitopaikkansahan saa valita, joten se jaalalainen voi halutessaan hakea teyveydenhuoltopalvelut vaikka Lahdesta tai Helsingistä, jos haluaa. Täällä pääsee sentään hyvin lääkäriin eikä tarvitse juurikaan jonotella, mikä on suurimmissa kaupungeissa jo akuutti ongelma.

Vierailija
40/51 |
04.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisuus ainakin siinä mielessä, että täällä on paljon aloja ja työpaikkoja, joihin ei saada päteviä tekijöitä. Jos satut edustamaan oikeita aloja, niin työllistymismahdollisuudet ovat hyvät.

Ja asuminen on halpaa. Vuokrataso on kohtuullinen. Myynnissä on myös paljon edullisia rintamamiestaloja keskusta-alueen ulkopuolisissa taajamissa.

Mitkä taajamat olisi siistejä ja rauhallisia? Toiveena, että olisi vettä ja luontoa, ne ovat mulle tärkeitä. Mitään rälläystä enkä räväkkyyttä en lähelleni tarvitse. 

Muuta Kuusankoskelle. Kymijoki läsnä ja kaikki tarpeelliset palvelut - jopa paremmat kuin Kouvolassa. Miljöökin miellyttävämpi ja valtavasti kauniita ulkoilureittejä pitkin joenrantaa. Matka Kouvolan keskustaan ei ole pitkä, jos siellä töissä käyt ja julkisetkin kulkee hyvin

Kiitos tästä. Vieläkö Pohjois-kymenlaakson sairaala on?