MAALIsmasujen maaTIISTAI!!
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9337329&p=&mpage=1&tmode=…
Tuolla eilinen, hurja määrä luettavaa. :)
Kommentit (33)
Tänään tapahtui jotain harvinaista! Aurinko on paistanut koko päivän :) Uskookohan tuota todeksi. Sisälläkin on paljon valoisampaa, kun ulkona paistaa!
Telma; Nuo lisä-äänet on tosi yleisiä, ja aniharvoin merkitsevät mitään vakavaa. Jokainen tapaus vaan pitää tutkia tietysti. Ole huoletta, kun rakenneultrassakaan ei löytynyt mitään vikaa sydämestä, niin tuskinpa nytkään. Toivottavasti pääset pian ultraan, odotus se on aina pahinta!
GALLUP; Meillä molemmilla pojilla on vastasyntyneenä olleet Liberon vaipat parempia kuin pampersit. pamperseissa varsinkin kakka falskasi usein. Isommaksi kasvettuaan taas olemme siirtyneet Pampersiin; tuo active fit on ehdoton. Housuvaippa-aikaan taas liberon vaipat pysyvät hoikilla pojillamme paremmin ylhäällä, kuin pampersit. Eli vaihdeltu on lasten iän mukaan :) Muumit ovat olleet huonoja, falskaavat pissan ja kakan, pirkat ylihuonoja. Lidlin vaippoja olen kuullut monien kehuvan, itse en ole kyllä kokeillut.
ON; vatsa arka ja välillä tuntuu kuin vauva pullahtaisi hetkenä minä hyvänsä ulos. Toisinaan taas ei :) huomenna on neuvola, ja pe ultra. En tiedä lainkaan miten päin vauva on mahassa. Välillä tuntuu, että olis voinut kääntyä pää alas päin, ja välistä tuntuu että pää olis yhä tuossa oikean kylkikaaren alla...perjantaina selvinnee :) Vauvamme on myös alkanut hikkaamaan tosi usein. Monet kerrat päivässä! Tämä on hänella uusi juttu, vain n. viikon ajan olen havainnut. muljaa välillä oikein inhottavasti mahassa. Alun keveät potkut on kyllä muuttuneet ikäviksi isoiksi muljahduksiksi, jotka ihan välillä sattuvatkin!
DUPPIS; tulehan kertomaan taas kuulumisiasi :)
Caius ja ilona 33+1
MASU-MAMMA;
Toi ei ollu reilua :) ei tollasia ohjeita saa tänne laittaa..nyt on sitte lähtettävä kaupalle ja alettava leipoa, ei tästä muuten mitään tule...kirottua. Että kiitti vaan, häpeä :) *virn
TELMA;
Kävin aamusella kirjuuttamassa siihen toiseen pinoon jonka alotit. Mulla siis itselläni oli ja on yhä sivuääni sydämessä - vaaraton sellanen, joka johtuu ihan vaan siitä että veri paiskautuu niin kovalla voimalla johonkin aortan seinämistä (mutsilta just tarkistin miten se oli), se aiheuttaa jo kohtuaikana kuullun lisälyönnin kaltaisen äänen, joka todellisuudessa onkin vaan suurempi kohahdus. Toivotaan että teilläkin löytyis jokin ihan harmiton juttu..näitähän on vaikka mitä, eikä kaikki ollenkaan vaarallista sorttia, etenkin kun kaikki on aiemmissa ultrissakin ollu ok.
Just pistin pyörimään koneeseen 60 asteen pesuun osan äp.vaatteista sun muista..seuraavaks sitte 40 satsi...sitte aloin funtsia, että pitäskö vaunujenkin pääliset/sisukset pestä? Mulla on kaikki irrotettavia ja pestäviä..onkohan niissä mitään aineita jotka pitäs ensin pestä pois? eikai sentään? Eihän ole, eihän??
SYÖMISISTÄ oli juttua
Mä syön niin outoihin aikoihin yhä ettei varmaan kukaan muu niin tee. Syön aamupalan (todella reilun sellasen, aamusin on kauhee nälkä!) aamupäivällä kun heräilen..joskus 8-11 välillä. Seuraavaks välipalaa (jogurttia kera hetelmien) joskus 14 aikoihin, ja " lounas" sitte joskus 17 maissa, sillonkin reilu satsi ruokaa..illalla sitten vaan hedelmiä ja ehkä leipäpalanen tjn. Oonkohan mä jotenkin outo..Aamusin ja " lounasaikaan" on kauhee nälkä, muuten vois kaikki välipalat unohtaakin..silti paino nousee kun kuuraketti..tosi pelottavaa.
Njäh..koiran kanssa on taas ' lenkkeilty' eikä ollu yhtään kipuisaa, olisin menny pidemmällekin mutten uskaltanu. Jos taas illalla tallailis miestä vastaan keppien kanssa.
Tarttee mennä tekee ruokaa..nakkisoppaa..mitäs muut tekee? (huomista ajatellen).
Taptap
Olen käynyt lukemassa viestejä monena päivänä, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään. Osittain siksi, että kaikki muut ovat jo kirjoittaneet minunkin kuulumiseni. Tarkoitan, että samaa rataa täällä mennään kuin monella muullakin :)
Meidän esikoinen täyttää tänään 2 vuotta!!! Äkkiä on aika sitten kuitenkin mennyt. Iso (pieni) mies jo. Painoa on nyt 11,4 kiloa ja pituutta 85,5 cm. Toisten reilu pulivuotiaat on isompia... Ei vaan, hyvä näin. Olisi kamala kantaa vielä painavampaa ipanaa sylissä koko ajan.
Esikosta ei ollut juuri kipuiluja etukäteen, mutta nyt on ollut kyllä. Välillä tuntuu, että lantio ja häpyluu on varmaan tuhansina palasina. Kyykistyessä tulee välillä tunne, että kohta karvainen pää jo pilkistää ulkopuolella. Uh.
Pinnasänky saadaan naapurista lainaan, kun esikko nukkuu vielä hänkin pinniksessä. Patja ja reunapehmuste täytyy hankkia. Ja ne halvatun tuplarattaat. En ole saanut yhtään järkevää vastausta ostoilmoituksiini. Ostamme ilmeisesti siis uudet. Jos niitä vaikka tarvitsisi myöhemmin uudelleen ;) Emmaljungan Twin City Crossit siis. Vaatetta meillä on muuten paljon, mutta nyt aion hankkia myös 50 senttisiä. Kaikki viittaa ainakin vielä siihen, että yhtä pieni tulokas tulee kuin viimeksikin (rv 41+4 syntynyt poika 3160/50). Jotkut 56 senttiset meni vielä 4 kuukauden iässäkin ja alkuun niihin hukuttiin.
Päivänsankari nukkuu päikkäreitään, joten taidan mennä syömään kaikessa rauhassa. Ei tässä sen kummempia. Jaksamisia kaikille vaivaisille!!!
Ai niin. Sairaalasta haluaisin kotiin niin pian kuin mahdollista. Meidän ukko ei ole mikään kotitalousihme --> mitä pitempään olen poissa, sen kauemmin menee palauttaa kotiin " normaali" järjestys.
rouva 32+5
Telmalle ja pikkuiselle lähetän heti ensimmäisenä ' toivomuksen' että kaikki olisi ja tulisi menemään hyvin. Kuten monet ovat vastailleet niin aika yleiseltä tuo sivuääni kuullostaa, en usko että on vakavasta asiasta kyse, kun kerran r-ultrassakin kaikki on todettu olevan hyvin.
Täällä pinnis on jo kasattu, ja laitettu kuntoon :-)) Me ostettiin sellainen sänky missä on pyörät, mies kun ehdottomasti halusi sellaisen sängyn ja hintaa oli heti enemmän kun 4 pyörää oli lisänä. Ne pyörät saa pois, kun lapsi on isompi.
Täällä oma napa kunnossa, tänäänkin kävin tallustelemassa sellaisen 5km lenkin, ja todellakin tallustelemassa, koska niin liukasta oli, ettei voinnut vauhdilla kävellä. Tänään ei ole närästänyt.
Meillä syödään tänään torstain mukaisesti eli eilen laitoin herneet likoamaan, ja tänään keitellyt hernerokkaa, joukkoon laitoin palvattua lihaa ja paistoin pekonia, + sipulia, ja ainakin hyvältä tuoksuu. Jälkkäriksi on lettuja-nam- ja mansikoita, inhoan kylläkin tuota käryä mikä tulee lettujen paistamisen jälkeen :-(( Nyt on tehnyt mieli mansikoita ihan jatkuvasti, eilen jo otin pakkasesta yhden pussin ja tänään toisen. Yleensä en syö mansikoita kuin sesonki aikana. Viime kesänä saatiin omasta maasta useampi kymmen litranen, joten pakkaseen ja hilloiksi tuli tehtyä.
t. emmi rv-30+2
Meillä on satanut koko päivän lunta :D Sitä on tullut nyt ihan reilusti, ainut ongelma on vaan se, että kun tuo mittari näyttää +1 astetta :( Toivottavasti pakastuu, muuten huomenna on kurja keli :/
Siitä sokerirasituksesta... Kyllä kaikkien minun tietämäni tiedon mukaan verensokeri mitataan ihan sormenpäästä verikokeella, niinkuin minultakin otettiin rasituksessa. Miksi ihmeessä sitä pitää joka kerta suoneen pistää, kun eihän sitä verta tarvi kuin pisaran verran sitä testiä varten ?
Sairaalassa aion olla niin vähän kuin mahdollista. En edes tiedä millaista siellä on, ja sitä paitsi tahdon mahdollisimman pian oman " ukko" joukon pariin omaan kotiin ja omaan sänkyyn nukkumaan. Mies kyllä pärjää kotona, mutta minä voin tulla hänen hoidettavakseen tänne kotiin mieluummin, kuin jäisin sairaalaan makaamaan. Sairaalasta sen verran, että olen nähnyt vain oven mistä mennään sisään, muuta en koko paikasta tiedä. Ei oo tarjottu mitään tiedotteita saati sitten tutustumisaikoja. Vaikea ois kirjotella mitä haluaa synnytyksessä kivunlievityksenä käytettävän tai miten haluaa synnyttää, kun ei oo mistä valita ?? Sitä paitsi siellä OYS:in sivuilla lukee synnärin esittelyn kohdalla että " Tulossa..." on lukenut koko minun odotusajan.... ei taida ehtiä tulla mitään sinne ennen maaliskuuta.
Vaipoista sen verran, että olen hoitanut sukulaisten lapsia ja omaani aikoinaan ja monesti käy niin, että jollekkin vauvalle sopii yhdenlainen ja toiselle toisenlainen vaippa. Omalleni olivat aikanaan liberot liian isoja, siis ympärys niissä, vaikka valitsi minkä koon niin aina ne valskasi. Sitten taas sukulaislapselle ei mahtunut pamperssit kun ne kiristi, että riippuu vauvan mallista varmaankin millainen vaippa sopii. Olis kiva jos joku halvempi merkki kävis, eikä tulis mitään ihongelmia, joita minulla oli ensimmäisen kanssa niin paljon, etten uskaltanut kokeilla muita merkkejä isommin. Sen jälkeen kun poika lähti liikkeelle oli kuitenkin paras merkki liberon up&go, liekkö niitä vielä olemassa ?? Pitäis varmaankin käydä vaippahyllyllä hieman katselemassa, että mitäs sieltä nykysin löytyy :D Ainakin pamperssilta tuli näytepakkaus, jossa on 4 vaippaa.... pitäiskin katsoa jos sais muualtakin näytteitä, parilla vaipalla sais selville mitkä on hyviä ei tarvis ostaa isoa pakettia, jos ne olisivatkin huonoja.
Ajattelin mennä perjantaina isommille ostoksille, ja pitäis suunnitella ostoslistaa... mitähän sitä tarvii ehdottomasti ostaa ennen kuin vauva tulee kotiin. Vaunut oli muuten tulleet kauppaan, saa nähdä milloin haetaan poijes.
t. Punkeli 55 päivää jäljellä!!
neuvolassa käyty..kaikki ok.paino vaan noussut 800g vkossa..kele....eikä dieetti tunnu pitävän painoa edes kurissa.mutta taidan kuulua niihin joille tuota painoa vaan tulee.
Meillä otettiin sokerisrasituksessa käsivarresta ne näytteet, ja nyt kun jouudun kotona mittailemaan niin otan sormenpäästä.
Lapset riekkuu ja saunaan pitäis mennä.... väsyttää..plaah! Tää on taas näitä päiviä..
Pamppari ja Nirppu 29+5
PUNKELI;
Sä varmaan sotket ton sokerirasituksen johonkin muuhun testiin. Kyllä se labrassa meillä ainakin otettiin ensin 12h;n paaston jälkeen 1 verikoe, sit juotii se litku ja tunnin päästä verikoe taas, ja vielä tunnin kuluttua putkellinen verta..tulokset sai seuraavana pvänä.
Sitte jos olis löytyny jotain häikkää niin olis joutunu itse kotona mittailemaan sormenpäästä niitä arvoja.
Tappi
Eikös sinulla ollut uudet vaunut? Ei niitä tarvitse pestä. Vauvahan on vaatteet päällä niissä :)
Minä pesin äitiyspakkauksen vaatteet 40 asteessa ja silitin ne tuonne lipaston laatikkoon.
Tänään sain pikkusiskolta kivan paketin, hän lähetti postissa minulta lainassa olleen verhotangon mihin saa sen pinniksen verhokatoksen, sitten oli turvakaukaloon tai sitteriin kiinnitettävä Tiny Loven lelukaari ja muutama pieni vaate. Hänen poika täytti juuri vuoden joten ilmeisesti jäi tarpeettomaksi.
Zeldatar 32+3, huomenna neuvolaan
Verensokeri mitataan ääreisverenkierrosta ei tarvi suoniverinäytettä. Aluksi minulta otettiin verinäyte käsivarresta niitä vasta-aineita varten (eli ihan eri testi, eikä siis liity verensokeriin, johtuu siitä kun itse olen veriryhmältäni miinus ja ensimmäinen poika on plus veriryhmää)ja sitten sormenpäästä rasitusta varten. Samoin tehtiin myös ensimmäisellä kerralla... silloin reilut 10v sitten.
Otettiinko verta pisara (niinkuin verensokerin mittauksessa yleensä) ? vaiko putkeen (laskimonäyte, niinkuin isommissa verikokeissa)?
Aikahassua turhaan " vuodattaa verta" kun pienemmälläkin pisaralla saadaan tietää lopputulos. Mutta ehkäpä ne rasituksetkin tehdään monella eri tavalla, sormenpääverikoe lienee hieman edullisempi ja ihmisystävällisempi vaihtoehto. Ikävää, että jouduitte rei' itetyksi. Itse selvisin pelkillä sormenpää näytteillä...rasituksesta siis. Tuon veren vasta-aineiden mittauksen takia on vielä yhdet rei' itykset edessä... :/
Tällaista kertoo tuo netin ihmeellinen maailma:
syömistä voi verrata siihen sokerilitkuun.
" Jos olet syönyt juuri, sormipistoksesta mitattu
verenglukoositaso voi olla jopa 3.9 mmol/L korkeampi kuin
laboratoriokokeissa käytetyn laskimonäytteen (suonesta otettu
veri) glukoositaso."
Myös täällä on juttua aiheesta
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=244
t. punkeli taasen
minä sain tulokset heti kun sain neuvolan tätin puhelimen päähän eli noin tunnin päästä. Jostain kumman syystä se labra täti ei saanut niitä kertoa, vaikka tiesi jokaisen tuloksen heti 30 sekunnin kuluttua siitä kun näyte oli otettu.
t. punkeli...vieläkin
labran täti sano kun lähdin, että eipä näytä olevan mitään ongelmaa....
Meän neiti sai pienenä pelkistä Liberoista ihottumaa, vaikka (tai koska?) ne kyllä istu parhaiten alusta asti. Parhaaksi totesin aika pian sekakäytön, eli joka vaipanvaiholla vaihtu myös vaippamerkki. Vieläki (ikää 1v 9kk) saattaa tulla punotusta, jos toinen paketti loppuu reilusti aiemmin ku toinen. Vinkiksi siis muilleki!
Ja nuo merkit, jotka meillä todettiin hyviksi oli Pampersit, Liberot ja Lidliläiset. Muumeista en tykänny. Housuvaippoihin piti siirtyä aika aikasin, ku ei tyttö malttanu pysyä selällään, ja niistä sopii hyvin myöski Pirkat, Dailyt ynnä muut halppiksetki.
Ja vielä yks juttu, joka yllätti mut totaalisesti tuon esikoisen kanssa: Vaipoissa oli joka ikinen kerta kakat melkein kolmen ensimmäisen kuukauen ajan! Suunnilleen seittemän vaippaa kulu muistaakseni sillon alkuun päivässä ja yön yli pärjättiin vaihtamatta. Mutta tuo kakkatahtihan on tosi yksilöllistä ja toisille kuulemma riittää suunnilleen kerta viikossa.
Kakkaterkuin,
Udidi ja Dumbo rv 30+3
Et kyllä se puuenkuli vaan ihan oikeita kokeita varmalla muistelee!!!
Itselläni kolmesti otettu sokerinrasitus... siis joka raskaudesta ja AINA sormenpäästä. Tulokset olen saanut myös heti tietooni ja neuvolaan ne sitten laitettu menemään koneen kautta...
Kotona mittaillut olen minäkin, kuopukselta ja nyt... ja samanlaisella mittarilla (suunnilleen) otettiin terkkarin labrassa se rasituskoe, mikä nyt itselläni kotona on.
Eka koe otettiin tosiaan paastottua 12h ja sit se litku juotiin. Tunti siitä otettiin toinen koe ja sitten odotettiin vielä tunti ja kolmas koe.
Mutta siis varmaan noissakin eri paikkakunnittain eroja, että mistä ottaavat...
-K@tju
Kämppä on siivottu! Poika nukkuu päikkäreitä ja mä istuskelen koneella mutustellen suklaata, ruokaa yritin syödä, mut siitä tuli tosi paha olo...
Vaipoista: Meidän pieni pyllyiselle vauvalle parasvaippa oli libero, mutta jostain syystä pienin koko oli silloin kaikista kaupoista loppu, kun meidän pikkumies syntyi, joten jouduin käyttämään pampersia ja aina vaippa falskas pissit ja kakat se ampu selästä ulos, ei siis ollut meille hyviä. Tämän jälkeen olen vauva-ajan käyttänyt liberoa ja välillä niin, että halppisvaippoja päivällä ja liberoa yöllä. Pampperssit ei ole meille käyneet koskaan, niistä on aina tullut kakat selkäpuolelta ulos. Nykyään käytetään dailyn vaippoja ja lidilin vaippoja, pirkoista ja muumeista en ole tykännyt, kun eivät oikein tunnu pintakuivilta ja muumit on meillä fuskannut.
Telma: toivottavasti vauvalla on kaikki hyvin! Aikoinaan kun äitini odotti veljeäni, niin häneltä oli kanssa kuulunut sivuääni sydämestä, mutta mitään vikaa ei löydetty ja nykyään veli on sydämeltään täysin terve yli kolmekymppinen mies!