Onko nämä syitä tehdä lasu?
Naapurini kotona ei 10-vuotias juo ikinä muuta kuin Mehua tai Cokista. Saa pelata koneella niin paljon kuin haluaa. Ei tee kotitöitä tai harrasta mitään. Ei osaa uida tai pyöräillä. On toki erityisoppilas jo valmiiksi koulussa ja jäänyt kehityksestä jälkeen, mutta mielestäni ongelma johtuu vanhempien huonosta kasvatuksesta, ei lapsen älykkyydestä.
Kommentit (67)
No aikuisena sitten voi juoda ja syödä mitä haluaa.
Lapsi ei ole erityiskouluissa, ainoastaan vaan kaikista oppilaista eniten jäljessä ja siksi hänellä on erityisverhot koulussa jne. Että ei häiritsisi tunneilla muita oppilaita. Olen koittanut kertoa ystävälleni, että voisin koittaa järjestää jonkun tukihenkilönä esim. Kerran kuukaudessa, joka leikkisi/ulkoilisi lapsen kanssa kun vanhempi ei sitä tee? Aikuinen suuttui ja sanoi että ei tarvitse. Ja tottakai näen kauppakuitit kun jättää kaikki roskat pöydille. Maksoin myös vuokraa naapurille oleskelustani sekä hänen pari ulosottomaksua. Yritän auttaa, en järjestää harmeja.
Luin koko ketjun. Minun mielestäni ei ole syytä tehdä lastensuojeluilmoitusta. Sitä paitsi lapsi on jo erityisluokalla. Lapsi on jo iso, jos hän kokee kotona ongelmia, hän voi puhua niistä luokanvalvojalle.
Kynnys huostaanotolle on hyvin korkea. Lastensuojeluviranomainen voi nähdä monia puutteita perheessä, kuitenkin laki edellyttää, että lapsen kasvu ja kehitys vaarantuvat perheessä, joten lasu ei puutu perheen asiaan.
Sosiaalityöntekijä syöttää ehkä omille lapsilleen monipuolista kotiruokaa ja luomumaitoa, mutta huostaanoton peruste eivät ole einesruoat ja cocis. Vähäinen kommunikointi lapsen kanssa ei ole myöskään huostaanoton peruste. Lapsi voi olla perinyt tunneköyhyyden vanhemmiltaan, lapsi voi olla esim. autisti ja viihtyy parhaiten omissa oloissaan.
Ja joo, olen ystävänä ehdottanut, että lähdetään porukalla pyöräilemään. Mutta vanhempi sanoo, että turhaa ja ei ole rahaa. Että voi ihan hyvin pelata videopelejä. En ole saanut edes kävelylle, kun kuulemma lapsella kengät hiertää ja ulkona on nihkeä ilma.
Meilläkin yks lapsen kaverin vanhempi oli kuiskutellut kuulemma muille, että meillä syödään liian epäterveellisesti eikä liikuta tarpeeksi. Sitten kuitenkin sen lapsi tulee hakemaan mun lasta aina vaan karkkia ostamaan. Ikinä ei mitään liikunnallista tai muuta. Yritin sanoa että poikani kysyisi sitä vaikka uimahalliin. Tuo kaveri kysyi kerran kun mun omani oli vasta 8 joten en voinut päästää. Nyt ei ole kysellyt kun iän puolestakin sopisi. Aika jännää.
Se tee, jos sielä juodaan. Tiedän autismin kirjoilla ei välttämättä juo mitään muuta kuin cokista tai mehua. Muista joskus sanoneeni hyi yök graavilohesta oman lapseni kuullen mut silti hän syö sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas meille taas loukkaannuttiin kun ihmettelin perheitä, missä lapset ei juo maitoa ollenkaan. Siis alakouluikäiset. Ei laktoosi ongelmia. Joku taisi oikein naureskella kun ostetaan kerralla n. 4 l.
Miksi lapsen pitäisi juoda maitoa? Aika monessa maailman maassa maitoa ei juoda ja silti ollaan hengissä ja voidaan hyvin.
Ja tiedoksi; en ole mitään ruokia laskenut tai tarkkaillut salaa. Tein parin viikon ajan joka toinen päivä uuden ruoan aikuiselle ja lapselle, koska perheessä ei kukaan ruokaa tehnyt. Vaikka itse olen kasvissyöjä niin kävin kyllä ihan ostamassa lohta ja jauhelihaa myös muille. Edelleenkin, en halua harmeja vaan ainoastaan auttaa ja tukea. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakin ja vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedoksi; en ole mitään ruokia laskenut tai tarkkaillut salaa. Tein parin viikon ajan joka toinen päivä uuden ruoan aikuiselle ja lapselle, koska perheessä ei kukaan ruokaa tehnyt. Vaikka itse olen kasvissyöjä niin kävin kyllä ihan ostamassa lohta ja jauhelihaa myös muille. Edelleenkin, en halua harmeja vaan ainoastaan auttaa ja tukea. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakin ja vaatii.
Apua saat kun menet mielenterveyshoitajan juttusille ja kerrot hänelle tämän sadun. Kyllä hän siitä ymmärtää, että tarvitset kipeästi apua ja tukea.
Nyt kiinnostaisi kyllä tietää, että mitä kohtaa pidät satuna vai koko kirjoitusta? Itselläni kaikki on kyllä ihan ok, kiitos kysymästä. Kävin viimeksi 3kk sitten lääkärissä ja kaikki veriarvot erittäin hyvät+fyysinen kunto ja ainakaan vielä ei ole ollut ahdistusta tai mielenterveyden kanssa mitään ongelmia. Uskaltaisin kyllä ottaa apua vastaan ja pyytää sitä, mikäli on tarvetta. Harmittaa, että jotkut vain suuttuvat ajatuksesta.
Kiitos fiksusta vastauksesta! En tee lasua. Mutta olisi toki hienoa, jos vanhempia kiinnostaisi edes todeta onko lapsi autistinen tai ostaa silmälasit tai urheiluvälineitä. Harmittaa vaan lapsen puolesta ettei vanhempia kiinnosta lapsen hyvinvointi.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos on sun hyvä ystävä, niin olet varmaan jutellut sen kanssa näistä huolista. Ystävänä voisit myöskin vaikka ehdottaa, että lähdetäänkö porukalla pyöräilemään, tekis hyvää sun lapselle päästä välillä pihalle ym. juttuja!?
Tämä! Jos on niin hyvä ystävä niin ota itse varovasti kontaktia lapseen. Vie vaikka jotain kunnon ruokaa ja sano että syötäiskö yhdessä ja sit vaikka katotaan joku leffa yhdessä. Pienin askelin alat kommunikoida sen lapsen kanssa vaikka kerran viikossa.
Lapsen ei todellakaan tarvitse juoda maitoa. Eikä aikuisen. Mutta vettä suosittelisin edes joskus. Perheen Aikuinen juo siis ainoastaan mehua, kokista ja kaljaa ja sanoo lapselleen että näitä vain juodaan meillä. Lapsi ottaa mallia aikuisesta ja siksi varmasti sanoi hyi en mitään vettä juo kun tarjosin vettä. Kävi kaatamassa sitten tuopillisen kokista jääkaapista iltapalalle. Vanhemman mielestä ihan ok ja otti itse kaljan
Olen ehdottanut lapselle metsäretkeä ja vienyt mm. itsetehtyjä kasvispihvejä ja lohikeittoa ja kasvissosekeittoa. Mutta lapsi valitsee sen vanhemman ostaman Atrian roiskeläpän koska siihen tottunut, ja itsetehdyt kotiruoat menee heillä roskiin. Jopa muoviastiat. Pyysin niitä viimeksi takaisin, ja aikuinen sanoi että kaikki meni kyllä roskiin ei tajunnut, että niitä olis voinut vielä tarvita jatkossa.
Joo ehdottomasti kannattaa kuormittaa lasua vielä lisää. Käsittääkseni erityisoppilaana on jo tuen piirissä mutta tee nyt vielä varmuuden vuoksi lasuja.
Ap, hienoa, että haluat auttaa.
Mieti kuitenkin tarkkaan, että mikä on tärkeintä. Ei kannata aloittaa epäolennaisuuksista
Koita varovasti luoda kontaktia lapseen. Älä päsmäröi, äläkä tuputa omia arvovalintoja. Einekset ei ole se isoin ongelma.
Koita, pystytkö luomaan puhesuhteen lapseen. Kysy vaikka, jos pelaisitte sitä peliä yhdessä. Tai katsoisitte leffan.
Älä tuppaudu, mutta pienin askelin koita luoda tilanne, jossa lapsi tietää, että voi pyytää sulta apua jos tarttee.
Järkky perhe, mutta ei kuitenkaan syytä lasuun.
Kiitos kaikista kommenteista! Koitan tehdä ystävänä ja naapurina mitä pystyn omien rajojeni rajoissa eli koittaa jutella lapselle ja vanhemmalle ja tarjota apua esim. Kokkailun ja siivouksen muodossa. Ei itsellänikään ole liikaa rahaa, että voisin heidän kaikki ulosottomaksut maksaa tai vastaavaa. Mutta lumityöt voin tehdä ja muuta heidän arkea helpottavia juttuja, joita eivät itse saa hoidettua. Toivottavasti kaikki järjestyy sitten omalla painollaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos fiksusta vastauksesta! En tee lasua. Mutta olisi toki hienoa, jos vanhempia kiinnostaisi edes todeta onko lapsi autistinen tai ostaa silmälasit tai urheiluvälineitä. Harmittaa vaan lapsen puolesta ettei vanhempia kiinnosta lapsen hyvinvointi.
No tuota autistisuus on varmaan jo testattu jo siinä vaiheessa,kun erityisluokan paikkaa on haettu. Siinähän on tullut jo jotain erityisyyksiä esiin. Suomessa ainakin autistin diagnoosia ei kyllä saa olemalla vain erityinen jollain tapaa. Käypäs nyt kriteereitä lukemaan, jos kiinnostaa.
Ja tuota silmälasijuttua en ymmärrä. Jos oikeasti on tarve, niin koulusta varmaan tehdään lasu, jos eivät hanki. Vaikka ilman lasejakin pärjää, riippuen tietenkin dioptereista niin koulussa hankalaa. Pitää nähdä taululle hyvin. Jotenkin en usko tuohon pöytiin törmäilyihin. Silloin olisi jo puolisokea.
Jaahas meille taas loukkaannuttiin kun ihmettelin perheitä, missä lapset ei juo maitoa ollenkaan. Siis alakouluikäiset. Ei laktoosi ongelmia. Joku taisi oikein naureskella kun ostetaan kerralla n. 4 l.