Korkeakoulutettu nainen hyväksytkö duunarimiestä kumppaniksi vai pidätkö heitä alhaisen tason miehinä?
Kommentit (205)
On se ankeaa kun henkilöt menee yhteen toisen ammatin tai koulutuksen kanssa, mutta ei katso mikä se ihminen oikeastaan on. Mitä kykyjä hänellä oikeasti on. Työ ei ole elämässä kaikki. Jos on niin aika ankea on se ihminen jolle työ on kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta opiskelut eivät nosta kenenkään älykkyysosamäärää.
Itse asiassa kyllä nostaa. Tämä aivan yleisesti tiedossa oleva ja tutkittu fakta josta tutkijat ovat yleisesti samaa mieltä. Tietysti tollosta ei tule Einsteiniä vaikka kuinka opiskelisi mutta paras keino oman ÄO:n nostamiseen on nimenomaan opiskelu.
Voi hyvänen aika. Valitettavasti ÄO:ta ei pysty nostamaan opiskelemalla. Muutenhan keino käytettäisiin kehitysvammaisiin ja muihinkin. Testitulos vaihtelee tyypillisesti noin viisi pistettä suuntaan tai toiseen esimerkiksi vireystilasta riippuen. ÄO pohjautuu perimään eikä sitä voi muuttaa tai kehittää. Pistemäärä voi kyllä laskea päävammojen ja sairauksien takia, mutta ylemmäs sitä ei saa.
Kyllä saa. Käyhän lukemassa aiheesta ennen kuin tulet tänne levittämään väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa koette duunarilla ja akateemisella olevan?
Monesti pohtinut tätä kysymystä. Koska tunnen monia duunareita jotka käyttävät vapaa aikaansa itsensä sivistämiseen ja monia akateemisia joiden elämä on työ.
Kumman kanssa luulette esim keskustelujen olevan mielenkiintoisempia?
Suhtautuminen opiskeluun, rahaan ja kulttuurin. Nuo lienee suurimmat erot. Sähkäri tienaa saman verran kuin opettaja, mutta sähkäri menee katsomaan monsteriautoja ja opettaja balettia.
hah! Minä olen opettaja, ja olen käynyt baletissa vuonna 1992, ja viimeksi teatterissa 2000, ja kiasmassakin kerran elämässäni, vaikka asun Helsingissä.
Entä kuinka monta kertaa olet käynyt katsomassa monsteriautoja? Kuinka monta F&F-elokuvasarjan hahmoa osaat nimetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta opiskelut eivät nosta kenenkään älykkyysosamäärää.
Itse asiassa kyllä nostaa. Tämä aivan yleisesti tiedossa oleva ja tutkittu fakta josta tutkijat ovat yleisesti samaa mieltä. Tietysti tollosta ei tule Einsteiniä vaikka kuinka opiskelisi mutta paras keino oman ÄO:n nostamiseen on nimenomaan opiskelu.
Voi hyvänen aika. Valitettavasti ÄO:ta ei pysty nostamaan opiskelemalla. Muutenhan keino käytettäisiin kehitysvammaisiin ja muihinkin. Testitulos vaihtelee tyypillisesti noin viisi pistettä suuntaan tai toiseen esimerkiksi vireystilasta riippuen. ÄO pohjautuu perimään eikä sitä voi muuttaa tai kehittää. Pistemäärä voi kyllä laskea päävammojen ja sairauksien takia, mutta
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/dec/12/nature-plays-its-…
Tuossa on kansankielellä aiheesta jos et itse tutkimuksia jaksa lukea. Googlettamalla löytyy myös tutkimukset.
"We consistently see that longer education does raise our cognitive abilities: a persons IQ gains one to five points for each additional year of education. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naiset suhtautuu siihen, jos se mies ei olekaan perus-DI tai vastaava vaan vaikkapa professori? Minusta tuntuu, että aika monella esim. AMK-taustaisella naisella saattaa olla "too much".
DI on tutkinto ja professori on ammattinimike. Professori on väitellyt ja akateemisen uran tehnyt henkilö. Minulle kelpaisi proffa varsin hyvin. FT tai TkT on vain plussaa. Duunarimies saisi hyvin todennäköisesti minulta pakit. N DI
Tässä oletettavasti viitattiin siihen, että mies olisi jonkin kovan alan, esim. tekniikan tai lääketieteen professori ja nainen perus-DI tai perus-maisteri.
Tarkoitat tekniikan professorilla varmaan henkilöä, jolla on mainitsemasi perus-DI koulutus ja hän on jäänyt jatko-opiskelijaksi ja luonut väitöksen jälkeen akateemisen uran. Ei eroa mielestäni perus-DI.sta, joka on valmistumisen jälkeen yritysmaailmassa luonut uransa ja edennyt esim. esihenkilöksi. Nämä on vain kaksi eri polkua. Toinen toki teoreettisempi. Sama juttu erikoislääkärillä yksityissektorilla ja lääketieteen profalla yliopistolla.
Riippuu ihan duunarimiehen käyttäytymisestä
En usko että minulla olisi paljoakaan yhteistä duunarin kanssa...
Todellakin hyväksyn. Olen korkeasti koulutettu ja työskentelen johtotehtävissä- miesystäväni on perusduunari jolla käytynä ammattikoulu.
N40
Tuossa on kansankielellä aiheesta jos et itse tutkimuksia jaksa lukea. Googlettamalla löytyy myös tutkimukset.
"We consistently see that longer education does raise our cognitive abilities: a persons IQ gains one to five points for each additional year of education. "
Sinulta itseltäsi taisi jäädä tutkimusraportti lukematta, mutta minä kävin sen lukemassa.
Mitäpä luulet, pitäisikö meidän lukea tällaisestä mullistavasta tuloksesta, jonka esität vauvapalstalta vai voisiko siitä lukea vaikka Hesarin tiedesivuilta tai muista medioista, jos se pitäisi paikkansa?
Tutkimuksessa on reilun sivun verran varauksia siihen väitteeseen jonka esität. Tässä muutamia, mutta en jaksa kaikkea kirjoittaa, voit käydä itse lukemassa.
On esimerkiksi täysin väärin väittää yleisesti, että koulutus lisää älykkyysosamäärää, kun kyse on pitemmälle koulutetuista, jo valmiiksi älykkäistä ihmisistä, ei ihmisistä yleensä. Siinä tulee jo ensimmäinen virhe. Edelleen testit, joilla ryhmät testattiin aluksi, eivät olleet yhteismitallisia ja muutaman pisteen erot voivat selittyä testien eroilla tai vaikkapa vireystilalla kuten on aina tiedetty. Todettiin, että pisteiden muutokset ovat pieniä, mutta havaittavissa ja esitettiin, että lisätutkimusta tarvittaisiin esimerkiksi psykologisiin tekijöihin ja ajattelun harjaantumisen (metakognitio) vaikutuksista.
Mutta uusi tämä tulos oli silti minulle, kiitos linkistä. Vaikka tutkimustulos olikin harhaanjohtavasti kolumnissa uutisoitu, niin mielenkiintoinen se oli silti. Yliopistossa opettaneena voi helposti havaita, miten nuorten ihmisten ajattelun taidot kehittyvät iän ja menetelmien, opiskelutekniikoiden yms. avulla, mutta se ei tarkoita muuta kuin hieman enemmän nopeutta, jota pienet piste-erot juuri kuvastavat.
Hyväksyn. Mun asiantuntiuudesta ei ole paljoakaan hyötyä omakotitalon remonteissa ja jos pelkästään taloudellisesti ajattelee niin se mitä mies on kätösillään tehnyt tämän talon korjauksiin ei ole edes verrattavissa siihen että koulutetumpi mies olisi palkallaan maksanut remontit.
Luulisi että aika nihkeästi läytyy sulhaskandidaatteja jos sulkee väestöstä ensin 70% pois koulutuksesta
Vähän köyhempi on usein parempi rakastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet, pitäisikö meidän lukea tällaisestä mullistavasta tuloksesta, jonka esität vauvapalstalta vai voisiko siitä lukea vaikka Hesarin tiedesivuilta tai muista medioista, jos se pitäisi paikkansa?
Eri, mutta kyllä minä ainakin luen The Guardianin aivan ok lähteeksi. Hesarin moka jos ei aiheesta ole kirjoittanut. Ihan mielenkiintoinen tutkimus kyllä, ja kyllähän niitä kognitiivisia taitoja voi treenata, se on selvää, raja toki kaikilla jossain tulee vastaan ja siinä ne erot varmaan sitten näkyy paremmin.
Jos mies on muuten sivistynyt, kuten lukee kirjoja ja seuraa uutisia, niin ei duunarius haittaa. Itse nain duunarin, joka sitten aluksi työpaikan kouluttamana ja lopulta itse kouluttautui ja valmistui ensin teknikoksi ja sitten insinööriksi työn ohessa.
En pidä mitenkään alhaisen tason miehinä, mutta kokemuksesta olen huomannut että samantasoinen koulutustausta on tärkeä asia. Joitain harvoja poikkeuksia varmaan on, jos duunarimies esim. harrastaa kirjallisuutta, vieraita kieliä, historiaa, arkkitehtuuria tms.
Hyväksyn tottakai. Enemmän olenki deittaillut duunari miehiä. Vaikka sen kyllä huomaa miten rajusti arvot eroaa ja keskustelunaiheet. Monet näistä on perussuomalaisia joille pätemisen tarve on ollut yllättävän kova
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri, mutta kyllä minä ainakin luen The Guardianin aivan ok lähteeksi. Hesarin moka jos ei aiheesta ole kirjoittanut. Ihan mielenkiintoinen tutkimus kyllä, ja kyllähän niitä kognitiivisia taitoja voi treenata, se on selvää, raja toki kaikilla jossain tulee vastaan ja siinä ne erot varmaan sitten näkyy paremmin.
Kelpo sanomalehtihän Guardian on, mutta tiedeuutisointi on melkein kaikissa lehdissä vähän niin ja näin. Tiedesivuilla yleensä vähän paremmin perillä olevia toimittajia ja enemmän tilaa referointiin, tässäkin kolumnissa oli "pari asiaa" unohtunut mainita, jotka käytännössä vesittivät itse jymyuutisen. Kolumni tietysti on luonteeltaankin toisenlainen teksti kuin tiedeartikkeli sanomalehdessä eli ei ole tilaa kertoa kovin tarkasti. Nykyaikana on hyvä, kun voi linkittää itse tutkimukseen, mistä sitten voi käydä lukemassa itse miten asia oikeasti on.
Hyväksyisin. Haasteena on, että harvan duunarimiehen itsetunto kestää, olen koulutukseltani tekniikan tohtori ja palkka noin 10 000 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyisin. Haasteena on, että harvan duunarimiehen itsetunto kestää, olen koulutukseltani tekniikan tohtori ja palkka noin 10 000 euroa/kk.
Joo joo. Minulla on kuuraketti ja käyn sillä Marsissa töissä.
Itse tienaan 13500€/kk, miehen pitää tienata vähintään sama. Kiitos.
T.Ritva
"Joitain harvoja poikkeuksia varmaan on, jos duunarimies esim. harrastaa kirjallisuutta, vieraita kieliä, historiaa, arkkitehtuuria tms."
Kauheaa miten pitkä ja raskas lista. Miten luulet että noihin jää energiaa raskaan kolmivuorotyön jälkeen, vapaat menevät palautumiseen eikä aika tahdo riittää siihenkään.
Duunari M44.
En hyväksyisi. Koulutus on minulle itseisarvo ja myös kertoo paljon ihmisen pitkäjänteisyydestä, sivistyksen arvostamisesta, kunnianhimosta ja monesta muusta asiasta.