Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako karkkien vaihtaminen kuivattuihin hedelmiin ja pähkinöihin ja muihin luonnon tarjoamiin herkkuihin painonpudotuksessa?

Vierailija
02.03.2024 |

Eilisestä yllättäen putosi paino, vaikka söin tosi paljon kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä. Onko tämä laihduttajan pelastuskeino? Ei tee niin paljon mieli suklaata ja karkkia, kun syö makeaa suoraan hedelmäpuista, joskin osittain kuivatussa muodossa (helpompaa ja nopeampaa kuin kuoria omenaa joka väliin, lisäksi vastaa paremmin makeanhimoon). 

Olen pudottanut painoa parikymmentä kiloa mutta nyt on jumitus menossa ja sen verran stressaava elämäntilanne että en pysty erityisemmin keskittymään mihinkään tahdonvoimaa vaativaan. Siksi kaipaisin vastauksia erityisesti tähän että onko jotkut onnistuneet pudottamaan painoa vaihtamalla suklaat ja karkit ja muut herkut näihin luonnontuotteisiin jotka mainitsin? :)

Tiedän että jotkut näkevät hedelmätkin pahana asiana, mutta minusta ne on aivan selvä Luojan lahja ihmisille enkä voi uskoa, että hän ei olisi tarkoittanut niitä nautittavaksi, varsinkin kun niistä tulee yleensä myös hyvä ja pirteä olo ja sisältävät niin paljon tärkeitä ravintoaineita ihmisille. 

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla, jos kellä on ollut tähän vanhaan ikään mennessä ollut tosi huonot elämäntavat. Siltikään en ole juuri koskaan sairastanut.

Vanhempani erosivat 50-luvulla ja elelin mummon ja papan kanssa. Joskus mietin, että mitähän siihen aikaan annettiin alle vuoden ikäiselle ruoaksi. Ainakin muistan, että sain lantrattua appelsiinimehua ja leipäpalan päälle laitettiin riskisti voita.

Tänäkään päivänä en syö paljoa hedelmiä enkä kasviksia. Teen vanhan ajan ruokia; ruskeaa kastiketta, keitettyjä perunoita, peruskeittoja ja vaihtelun vuoksi kananmunakastiketta ja vielä ranskalaisia. Ei kumminkaan yhtä aikaa.

Uskon, että tästä tulee sanomista, mutta olen ikäistäni nuoremman näköinen. Siis muidenkin kuin itseni mielestä.

Nykyään tuosta ruokapuolesta kohkataan liikaa.

Tässä saattoi nyt olla enemmän kysymys sellaisen ihmisen ruokavaliosta, joka ei ehdi paljoa olemaan kotona ja joutuu syömään tuolla liikkeellä ollessa.

Vierailija
42/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla, jos kellä on tähän vanhaan ikään mennessä ollut tosi huonot elämäntavat. Siltikään en ole juuri koskaan sairastanut.

Vanhempani erosivat 50-luvulla ja elelin mummon ja papan kanssa. Joskus mietin, että mitähän siihen aikaan annettiin alle vuoden ikäiselle ruoaksi. Ainakin muistan, että sain lantrattua appelsiinimehua ja leipäpalan päälle laitettiin riskisti voita.

Tänäkään päivänä en syö paljoa hedelmiä enkä kasviksia. Teen vanhan ajan ruokia; ruskeaa kastiketta, keitettyjä perunoita, peruskeittoja ja vaihtelun vuoksi kananmunakastiketta ja vielä ranskalaisia. Ei kumminkaan yhtä aikaa.

Uskon, että tästä tulee sanomista, mutta olen ikäistäni nuoremman näköinen. Siis muidenkin kuin itseni mielestä.

Lainaan itseäni:

Niin sekin vielä, että juon silloin tällöin viinaa ja poltan tupakkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivatut hedelmät ovat sokeripommeja.

Saman verran niissä on sokeria kuin tuoreissa. Itse suosin kuitenkin tuoreita hedelmiä, ovat paremman makuisia. Minä ainakin tarvitsen sen energian ja vitamiinit.

Vierailija
44/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla, jos kellä on ollut tähän vanhaan ikään mennessä ollut tosi huonot elämäntavat. Siltikään en ole juuri koskaan sairastanut.

Tässä saattoi nyt olla enemmän

Voihan sitä omatekoista ruokaa ottaa mukaan eikä ostaa vaan niitä eineksiä.

Vierailija
45/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punnitse itsesi mieluummin kerran viikossa. Paino voi heitellä paljonkin nestetasapainon vuoksi niin se ei tarkoita mitään jos yhtenä päivänä paino putoaa. Mutta hieno suoritus jos olet jo 20 kiloa saanut pois!

Minun painani osaa kyllä päivässä noustakin ja kyllä sillä usein on tekoa sen kanssa, mitä olen syönyt. 

Ja hei, en kaivanut mitään yleistietoa minkä kyllä jo tiedän, vaan kokemuksia aiheesta. No, itse ainakin ajattelin jatkaa kokeiluani joten voin sitten jotain toivottavasti tulevaisuudessa kertoa. Ja juu onhan niissä sokeria mutta niin on karkissakin että on ne kuivatut hedelmät varmaan ainakin parempi vaihtoehto. Varsinkin jos tuovat myös suuremman kylläisyyden.

No se nimenomaan on minun kokemukseni aiheesta. Anteeksi kun olin ystävällinen ja yritin neuvoa.

Vierailija
46/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pähkinöiden kanssa pitää olla tosi varovainen. Niissä kun tosiaan on enemmän kaloreita kuin vaikkapa suklaassa ja puolet enemmän kuin hedelmäkarkeissa. Mieheni onnistui sujuvasti vahingossa lihottamaan itseään napsimalla cashewpähkinöitä välipaloina muutaman kuukauden :D 

Pähkinät tottakai ovat TERVEELLISEMPIÄ kuin karkit. Proteiinia ja hyvää rasvaa. Mutta laihduttaessa niitä ei kyllä kannata ainakaan mittaamatta napostella.

Vierailija
47/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin syöt makeaa?

Jos otat jälkiruoaksi, se voi olla lähes mitä vaan koska kylläisenä ei jaksa kuitenkaan kuin ottaa vain hieman.

Jos napostelet aterioiden välillä, ovat annoskoot ja/tai ateriarytmi pielessä. Myös stressi aiheuttaa makeanhimoa. Itse en söisi kuivahedelmiä. Lisää tuoreita hedelmiä rahkaan, on hyvää ja täyttävää. 

Pähkinät ovat hyviä. Mutta ei niitäkään voi joka välissä nappailla tai päiväannos nousee liian suureksi.

Vierailija
48/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punnitse itsesi mieluummin kerran viikossa. Paino voi heitellä paljonkin nestetasapainon vuoksi niin se ei tarkoita mitään jos yhtenä päivänä paino putoaa. Mutta hieno suoritus jos olet jo 20 kiloa saanut pois!

Minun painani osaa kyllä päivässä noustakin ja kyllä sillä usein on tekoa sen kanssa, mitä olen syönyt. 

Ja hei, en kaivanut mitään yleistietoa minkä kyllä jo tiedän, vaan kokemuksia aiheesta. No, itse ainakin ajattelin jatkaa kokeiluani joten voin sitten jotain toivottavasti tulevaisuudessa kertoa. Ja juu onhan niissä sokeria mutta niin on karkissakin että on ne kuivatut hedelmät varmaan ainakin parempi vaihtoehto. Varsinkin jos tuovat myös suuremman kylläisyyden.

Kuivatuista hedelmistä ja pähkinöistä saa myös kuituja ja pähkinöistä myös hyviä rasvoja. Joten ehdottomasti  ravitsemuksellisesti nää on parempia kuin karkit. 

Vierailija
49/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuosta punnitsemisesta, minä onnistuin laihtumaan 15kg kolmessa kuukaudessa ja punnitsin itseni kerran viikossa. Joillakin se toimii,joillakin ei. Jotkut haluavat punnita joka päivä ja se on ok jos se toimii. Minulle toimi kerran viikossa punnitseminen.

Vierailija
50/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan: jos sinulla on pakonomainen tarve napostella (esim tv:tä katsoessa) pilko kulhoon juureksia ja vihanneksia. Ne täyttävät napostelutarpeen, mutta eivät lihota. 

Vierailija
51/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tarvitse karkkia tai niitä vastaavia sokeripommeja selviytyäkseen tehtävistään. Ateriarytmi kuntoon ja napostelu pois.

Esim. näin:

Aamiainen: kaurapuuro, sekaan kourallinen maapähkinöitä ja marjoja tai banaani. Kahvi.

Lounas: kunnollista ruokaa, runsaasti kasviksia. Ruokajuomana vesi.

Tarvittaessa välipala: omena, banaani tai karjalanpiirakka. Kahvi.

Päivällinen: kunnollista ruokaa, runsaasti kasviksia. Ruokajuomana vesi.

Iltapala: leipä juustolla ja kurkulla. Jogurttia, sekaan kourallinen maapähkinöitä ja marjoja tai banaani. Tee hunajalla.

Tuo on oma rytmini eikä yhtään tarvitse mässyttää karkkeja tai muita herkkuja. Treenaan aktiivisesti. Treeni on yleensä ennen aamiaista tai päivällistä.

Vierailija
52/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivatut hedelmät ovat sokeripommeja.

Saman verran niissä on sokeria kuin tuoreissa. Itse suosin kuitenkin tuoreita hedelmiä, ovat paremman makuisia. Minä ainakin tarvitsen sen energian ja vitamiinit.

Kuivattuna sitä vaan helposti napostelee kolme omenaa. Harva vetään kolmea tuoretta omenaa naamaan tuosta vain.

Vierailija
53/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti ottaa tavaksi syödä 50 - 100 g kuivattuja hedelmiä päivässä. Lisäksi vielä saman verran pähkinöitä. Suolisto tykkää, saa kuituja ja hyviä hiilareita! Ja paino laskee.

Vierailija
54/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole varsinaisesti karkin tai suklaan perään koskaan ollutkaan. Mun herkkuja on ollut esimerkiksi sipsit, pullat/pasteijat ja jäätelö. 

Olen jättänyt ne kokonaan pois ja kun jotain hyvää tekee mieli, syön hedelmiä, marjoja tai pähkinöitä. Olen laihtunut 10kg. Tietysti parasta olisi, jos voisin jättää nekin pois, mutta en saa pidettyä motiivia yllä jos ei KOSKAAN saa mitään hyvää. 

Joten minusta nuo on hyviä korvikkeita, kunhan ei niitäkään syö paljoa. Mutta mulla saattaa olla esimerkiksi hedelmäsalaatti tai rypälerasia jääkaapissa, josta käyn pitkin päivää napsimassa pienen palan. Parempi se on kuitenkin kuin istua sipsipussin seurassa tai jäätelöputkin kanssa sohvalla. 

Siinä on kai se ero, ettei tule sitä himoa, että vedettävä kaikki, purkit tyhjiksi asti. Joten mulla tämä on toiminut, ainakin tähän asti.

Vierailija
55/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuidut saivat mahan toimimaan vilkkaammin ja "painonpudotus" johtui siitä? Sokeria noissa on kovasti, toki myös vitamiineja.

Vierailija
56/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattuja hedelmiä en ole itse ikinä pahemmin syönyt, joten niistä en tiedä. Mutta mitä ihmettä ihmiset väittävät, että pähkinät ovat hyvästä? Jos on kyse nimenomaan painonpudotuksesta, niin pähkinöissähän on kaloreilta jopa enemmän kuin suklaassa. Tietysti jos nyt jollain joku herkkutarve täyttyy joko parilla pähkinällä TAI suklaalevyllä, niin tietysti silloin pähkinät ovat parempi vaihtoehto. Yleensä vertailu tehdään kuitenkin samasta määrästä.

Eli joo, pähkinät ovat terveellisempiä koska niissä on hyviä rasvoja mutta näin itse laihduttajana ei nyt paljon lohduta, ovatko ylimääräiset kiloni hyvien vain huonojen rasvojen aikaansaamia. Eli painon kannalta pähkinät eivät ole parempi vaihtoehto oikeastaan yhtään millekään.

Vierailija
57/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottomasti ottaa tavaksi syödä 50 - 100 g kuivattuja hedelmiä päivässä. Lisäksi vielä saman verran pähkinöitä. Suolisto tykkää, saa kuituja ja hyviä hiilareita! Ja paino laskee.

Siitä tulee noin 1000 lisäkaloria päivässä (100g kumpaakin). Jos muun ruokavalion päälle tuon vetää, niin se tarkoittaa yhtä lisäkiloa viikossa (1kg= n. 7000kcal). Toki jos vähentää tuon kalorimäärän vastaavasti jostain muusta, niin ehkä sitten. Omalla kohdallani se tosin tarkoittaisi esim. aamupalan ja lounaan väliin jättämistä.

Vierailija
58/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta. Mutta se voi auttaa että syöt enemmän proteiinia, tasaisesti päivän aikana ja juot vettä tarpeeksi, muttei liikaa.

Vierailija
59/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerikoukusta kannattaa mieluummin hankkiutua eroon, kuin ylläpitää sitä sokerisilla kuivahedelmillä. Pari viikkoa riittää siihen, että haiman toiminta rauhoittuu ja verensokeri pysyy tasaisempana, sen jälkeen ei enää edes tee mieli makeaa.

Vierailija
60/66 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eilisestä yllättäen putosi paino"

Lopetin lukemisen tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme