Kouluruoka on ylimääräinen luksus ja kädenojennus yhteiskunnalta, ei mikään herkkuhetki
Taas ulistaan kouluruuasta. Ylen artikkelissa vanhemmat valittavat, että "kotiin tulee nälkäisiä koululaisia" kun kouluruoka on pahaa, ja sitten ei läksyjen teko onnistu kun ovat nälissään.
Eikö siellä kotona ole ruokaa ollenkaan? Onko jo lasten ruokkiminenkin kaiken muun lisäksi siirretty koulun vastuulle?
Lämmin, maksuton ateria koulussa on maailmanluokan harvinaisuus ja ihme. Muualla syödään suklaapatukka automaatista tai kotoa raahattu voileipä, tai ostetaan koulun ruokalasta pizzasiivu.
Kouluruoka on vertaansa vailla oleva palvelu lapsiperheille, yksi monista. Jos se ei kelpaa, niin olkoot kernaasti syömättä.
Kommentit (62)
Rasvattoman maidon ja piimän tarjoomista kasvaville lapsille ja nuorille en voinut ymmärtää. Miksi ei voinut edes vähärasvaisia juomia tarjota. Rasvaton piimä menettelee mutta se rasvaton maito ihan kamalaa. Maito olisi saanut olla sinistä ja piimä vaikka rasvatonta.
Levite pitäisi olla Oivariinia. Mutta se oli rahakysymys kun piti valita halvimpia tuotteita.
Aikuiskoulutuksessa kouluruuassa aivan ihana muutos oli kasvisruokavaihtoehto. Ei tarvinnut nälkäisenä lähteä ruokalasta. Kumpa olisi ollut peruskouluaikoinakin kun ei voinut syödä sitkeetä ja ällöä tililihaa tai kittisiä pahanmakuisia kala tai kanapullia.
Vierailija kirjoitti:
Kouluruoka on taatusti ollut yksi syy siihen että koululaiset ovat jaksaneet keskittyä opiskeluun. Valitettavasti tuo ruoka lienee tänäänkin monille lapsille ainoa lämmin ateria päivässä.
Sosiaaliturvaa oikeassa muodossaan ja oikealle kohderyhmälle!
Se jos ruoka ei kelpaa on vanhempien ja kasvatuksen syytä! Opettakaa lapsenne arvostamaan sitä minkä saavat.
Poikkeus kyllä se taannoinen "makaronilaatikko"
Juu periaatteessa noin mutta jos ruoka sattuu oikeasti olemaan huonoa niin tiedetään missä se syy on.Halpuutuksia ja leikkauksia noin vinkkinä. Muuten kuullostaa venäläiseltä metodilta sinähän syöt tai no tiput ikkunasta. Nirsoilijat erikseen tietysti. Semmoset ärsyttää itseänikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt kouluruoasta valitusta. Olin itse peruskoulussa ja lukiossa vuosina 2000-2012 ja myöhemmin eräässä toisessa oppilaitoksessa 2016-2017, ja aina on ollut hyvät kouluruoat. Mitä nyt pienenä koululaisena sitä ei tykännyt jostain kesäkeitosta tai puurosta, mutta muuten kouluruoka on ollut aina täysin maittavaa.
Omassa nuoruudessanikin sai kuulla luokkakavereilta valitusta koulun "kumiperunoista" sun muista, mutta minulle se on aina vaikuttanut pelkältä vanhemmilta oppilailta opitulta "meemiltä", sillä joka koulussa perunat ovat olleet täysin syötäviä. Ja nyt kun tarkemmin muistelen omia kouluaikoja, niin varsinkin yläasteella kouluruoka oli monen mielestä "ihan p*skaa", kun Joka Ikinen Päivä ei ollutkaan vain nakkeja ja perunamuusia...
80-90 luvulla niitä kumiperunoita ja huonoa ruokaa oli. Traumoja ei kuitenkaan tullut ja nykyään teen niitäk
Kyllä sitä vain huonoa ruokaa voi olla alapeukuttaja.
Voisiko siitä ruoasta kuitenkin yrittää tehdä edes kelvollista? Se kun onnistuu esimerkiksi Puolustusvoimissa niin miksi ei kouluissa?
"Lämmin, maksuton ateria koulussa on maailmanluokan harvinaisuus ja ihme."
Tuo ei ole syy ohittaa asian ydin. Kouluruoka maksetaan verovaroin, sen laadun jatkuva vertaaminen palvelun tuottavan toimijan saamaan korvaukseen on välttämättömyys.
Opettajana seuraan päivittäin 1-6lk oppilaiden syömistä. Vähän ne syö, ei maistu jos ei ole täsmälleen kotonatehdyn ruuan makuista. Roskiin kannetaan peruskastikkeet, laatikot, keitot, kaikki.
Turhaa rahankäyttöä on kouluruokailu. Kaikki voisivat tuoda omat ruuat kouluun mukaan, saisi kaikki syödä itselleen maistuvaa ruokaa. Se, että pitäisi kaikille maistua sama ruoka joka päivä on outo.
Kouluruoka maksulliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vedäpä vithu päähäsi ihmizzaazta. Joka ikisessä jutussa, joissa näistä kouluruuista on valitettu se on tapahtunut ihan aiheesta, kun joku uusi ulkoistettu palveluntarjoaja on tuottanut järjettömän halvalla kelvotonta pazkaa. Koululaiset eivät yhtään missään ole odottaneet mitään luksusruokaa vaan pyytäneet ihan tavallista maistuvaa perusruokaa. Se ei ole kohtuuton pyyntö.
Jos sinä vatipäinen idioiottivajakki et sitä tajua, niin mitäs jos suksisit hevon v naukumasta täältä, kiitos. Hakkaa vaikka päätäsí seinään. Ei se siitä ainakaan sen tyhmemmäksi muutu.
Höpöhöpö, nirsot kermaperseet valittavat turhasta. Sinullakin on selvästi asennevamma, kun äidyt haukkumaan tuntematonta ihmistä. Itsehillinnän kanssa ongelmia?
Nykyään moni ideologia vaikuttaa kouluruuan hintaan nostavasti. Sen vuoksi laatua pitää heikentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedäpä vithu päähäsi ihmizzaazta. Joka ikisessä jutussa, joissa näistä kouluruuista on valitettu se on tapahtunut ihan aiheesta, kun joku uusi ulkoistettu palveluntarjoaja on tuottanut järjettömän halvalla kelvotonta pazkaa. Koululaiset eivät yhtään missään ole odottaneet mitään luksusruokaa vaan pyytäneet ihan tavallista maistuvaa perusruokaa. Se ei ole kohtuuton pyyntö.
Jos sinä vatipäinen idioiottivajakki et sitä tajua, niin mitäs jos suksisit hevon v naukumasta täältä, kiitos. Hakkaa vaikka päätäsí seinään. Ei se siitä ainakaan sen tyhmemmäksi muutu.
Höpöhöpö, nirsot kermaperseet valittavat turhasta. Sinullakin on selvästi asennevamma, kun äidyt haukkumaan tuntematonta ihmistä. Itsehillinnän kanssa ongelmia?
En kyllä ihmiseksi tuota aloittajaa laskisi. Enkä itse asiassa laske sinuakaan.
Koko maailmassa ei ole kuin kaksi valtiota, joissa koululaisille tarjotaan ilmainen kouluruoka.
Mitään ilmaista ei koskaan osata arvostaa ja se jatkuva natina kouluruuasta on todiste tästä asiasta
Kilpailutus ja siirtyminen suuriin keskuskeittiöihin pilanneet kouluruokaa. Kouluihin tuodaan joko pari kertaa viikossa tai päivittäin ruoka, joka lämmitetään paikan päällä. Kun kaikki ruoka on valmistettu isossa teollisuuskeittiössä ruuan maku, laatu ja erityisesti kasvis/salaattipuolella kärsii ja vitamiinit hukkaantuu.
Kuka haluaa syödä päiviä sitten pakattuja kasviksia ( osa on pilkottu/raastettu) jo aiemmin, kuin keskuskeittöllä? Maku ja ulkonäkö kärsii. Tomaatit ja kurkut usein pieneksi hakattua vetistä kuutiota.
Olisi luksusta, kun saataisiin oman koulun keittiössä keittäjänvalmistamaa tuoretta ruokaa.
Ja mistä ne säästöt tulee; vai tuleeko niittä. Kouluilla tarvitaan keittäjä, keskuskeittössä on kokit ja keittiöhenkilökuntaa, ruoka pakataan ja kuljetusta varten tarvitaan autonkuljettajat.
ateriointi on nautinto pitäis olla kuka haluaa pahaa safkaa
Vierailija kirjoitti:
Koko maailmassa ei ole kuin kaksi valtiota, joissa koululaisille tarjotaan ilmainen kouluruoka.
Mitään ilmaista ei koskaan osata arvostaa ja se jatkuva natina kouluruuasta on todiste tästä asiasta
Tietenkin, ja yhtä hälyttävää olisi, jos siitä ei valitettaisi.
Mutta kaikki se on periaatteessa epäolennaista. Keskeistä on pyrkiä ymmärtämään minkä tasoista ruoka objektiivisesti on. Sitä ei voi ratkaista mielipiteillä suuntaan eikä toiseen.
Olen opettajana yläkoulussa ja meillä kouluruoka on ihan hyvää. Ei sen tarvitsekaan olla mitään ravintolatason ruokaa.
Silti on oppilaita jotka eivät siihen koske ja vanhemmat pitävät mökää ruoan huonoudesta. Näille kulinaristeille kelpaa kuitenkin energiajuomat ja kaupan paistopisteen antimet vallan mainiosti, mutta tavallinen makaronilaatikko on yäk.
Jos mä paskoisin lautaselle ja antaisin ilmaseks teille janttereille nii söisittekö silti? Minun lapsen koulussa on raakaa jauhelihakastiketta ja raakoja perunoita ja sitten vingutaan kun on helsingissä eniten hävikkiä tässä koulussa. Laittaisin lapselle mieluusti omat eväät mukaan kun tulee koulusta aina nääntyen mutta siihenkin pitäisi hommata joku lupa. Mieluusti itse tämän luvan hommaisin mutta lapsi kokee olonsa nolostuneeksi jos söisi yksin luokassa omia eväitään. Monet muutkin vanhemmat ovat tästä huolissaan koska kouluruoka on niin huonolaatuista. Tämä tietenkin riippuu koulusta, mutta maksaisin mieluusti enemmän kouluruoasta jos laatu paranisi.
Minulla oli koulu- ja lukioajan (2000-2012) ihan ok ruoka.
Jostain syystä muutama vuosi joka ikiseen ruokaan stroganoffista alkaen laitettiin maustekurkkua, hyi. Ja en tykännyt kun jauhelihakastikkeen tai stroganoffin kanssa oli riisiä.
Ja salaatti oli pääasiassa kaalipohjaista ja kuivaa.
Lapseni ovat eskarissa ja koulussa nyt, ihan hyvin heille maistuu. Joka päivä syövät koulussa/eskarissa. Keskuskeittiöltä tulee ruoka. En osaa sanoa millaisia kasvislisukkeita on.
Mutta uskon, että osassa kouluissa on riittämätön tai huono ruoka. Saman ikäinen kaverini kävi Hyvinkäällä koulut niin siellä sai yhden lihapullan tai puolikkaan pihvin!!
Voi olla. Mutta ainakin 1970-90-luvuilla koulujen keittiöissä oli oma henkilökunta joka teki ruoat alusta loppuun itse, eikä ruoat tulleet mistään keskuskeittiöiltä kustannussyistä.
Itse 1970-luvulla syntyneenä olen saanut syödä aivan erinomaisen maukasta kouluruokaa ja on tosi harmi, että lapsemme eivät ole siitä saaneet nauttia koskaan.
Sivistyksen puutetta on pahat pöperöt.
No en mä mikään sika oo, joka syö mitä tahansa. Jotakin laatua nyt pöytään.
80-90 luvulla niitä kumiperunoita ja huonoa ruokaa oli. Traumoja ei kuitenkaan tullut ja nykyään teen niitäkin ruokia jotka olivat inhottavia silloin.